Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Evy_JD
#2094352
Het gaat vrij goed met 5 van de katten en de kvv.
Op dit moment zitten ze op 80 % kvv en 20 % blikvoer (zonder geur/kleur en smaakstoffen)
Verder eten ze ook kippennekken/kwartelkarkas/eendennekken/ eendagskuikens/kalkoenspiervlees/rundspiervlees/orgaanmix (alles in kleine stukjes geknipt te grote stukjes bot laten ze liggen met name bij de eendennekken)

Mindy eet zelfs wel eens een hapje barf zonder blik en likt ook vakkundig het eigeel uit het eendagskuiken (om verder op te eten moet het arme beest in stukjes worden geknipt)

Loki eet nog steeds wanneer hij wil en wat hij wil, dat houd dus in enkel whiskas/snoezepoes en andersoortig blikvoer.

Maar ik blijf mezelf gek rekenen en blijf vinden dat ze te weinig krijgen, 3% van hun lichaamsgewicht krijgen ze dan ook echt niet op.

afvallen doen ze niet en sommige zijn zelfs iets aangekomen (dat is goed, want die waren iets te licht naar mijn idee)

ik heb een poging gedaan om ze allemaal apart te laten eten, maar  ten eerste ben ik daar veels te inconsequent voor en ten tweede vonden ze het maar gek zo apart eten dus aten ze nog slechter, dat werkt dus niet voor mij.
ze krijgen dus samen eten op een groot dienblad.

Loki eet bijv. ook maar 200 tot 300 gram blik, maar zou veel meer mogen (300 tot 400 wel)
maar komt wel een beetje aan.
Zouden mijn katten niet gewoon maar heel weinig nodig hebben?
Bijv. maar 2 %?  ze zijn natuurlijk gecastreerd en komen niet buiten en zijn ook nog eens vrij lui.

Het gaat dus om een menu voor 5 katten samen wegen ze ruim 23 kg.
's ochtends wil ik eendagskuiken geven, nu nog in grote stukken gehakt, straks heel in de hoop dat ze er wat meer mee gaan spelen en wat beweging krijgen  :biggrin2:
Per kat 1 kuiken van +/- 40 gram.
's avonds een barfmaaltijd met deze percentages  50 % vleesbot (meer dan ik eigenlijk wilde, maar omdat kuikens zo weinig bot bevatten dit iets hoger gezet) , 18 % orgaan (10 % hart, 5 % lever, 3 % nier)  en 32 % spiervlees.
maar.. moet ik dan van de 23 kg 2 % aanhouden dus de kuikens als extra zien (als ze zoveel opkrijgen) of die kuikens in de 2% mee nemen.

of weer een andere berekening?

iemand tips?

Op dit moment krijgen ze 's ochtends kvv, 's middags KVV en de barf dingetjes als extra 's avonds voor het slapen. ze krijgen qua vers wisselende hoeveelheden, maar eten ongeveer 425 gram per dag echt op. + het blik natuurlijk nog erbij. dat zal ook vast wat vullen. (wat niet op word gegeten weeg ik)
Dat zou dan ook ongeveer neerkomen op die 2 %.

Groetjes
Door Mevroi Kruim
#2094480
Als ze niet afvallen en zelfs aankomen krijgen ze dus genoeg. Dus niet meer over tobben, ze hebben gewoon niet meer nodig  ;)
Mijn ouwe katten eten de helft van wat de frummels krijgen. De frummels wegen nu rond de 2 kilo, Eppo  6, Knor wel 8 zonder dat hij te vet is. De frummels zijn niks te dik maar rennen ook hele dagen als idioten door het huis en de tuin en groeien als kooltjes. Eppo gaat wel naar buiten maar Knor is een echte kast-aardappel (en wasdrogerbewoner  :biggrin2:) en die hebben echt genoeg aan wat ze krijgen.

Ik zou in je menu even veel hart als lever geven, dan zit je dichter bij de verhoudingen in de prooi.
Door Leonike
#2096142
Ik reken hier met 2% met het maken van het menu en rond de gewichten met portioneren ruim naar boven af. Kuikentjes en kleine muizen reken ik als extra, dus dat komt er nog bij.
Remi zou iets mogen afvallen van mij, maar die laat zo vaak z'n eten staan of is niet thuis met het eten dat ik hem niet minder wil geven.
Voor Stitch is 2% net niet genoeg, zou iets meer mogen zijn, maar die eet vaak de restjes van Remi op.
Daardoor is het weer in balans.

Het zijn trouwens beide ex-katers en ze komen veel buiten. Ze vangen af en toe buiten nog een barfhapje, die nemen ze mee naar huis en delen ze met Yara
(natuurlijk als we niet thuis zijn, zodat je een ontploffing aan veertjes aantreft als je thuis komt >:().
Dat tel ik niet mee.
Door Evy_JD
#2099071
beide bedankt voor de reacties!
ik ben nu in mn nieuwe menu uitgegaan van 2,5 % van hun lichaamsgewicht, waarvan 1,88% barfproducten de rest is kuiken. (25 %)
Morgen ga ik er mee starten, dus vannacht een goed door dacht menu maken.
Iig het kuiken ontbijt, qua vleesbot heb ik kip onderdelen/eendonderdelen/kwartels (heel) parelhoen / lamsribben (vast wat te hard?) zalmkoppen en staarten en konijnenkopjes.
qua spiervlees kalkoen/kip/rund/paard/geit/lam en qua orgaan lam/eend/konijn.
daar moet ik wel wat moois van kunnen maken.
ik heb een molen besteld (komt hoop ik snel binnen) daarmee wil ik de wat hardere vleesbotten bv kalkoennekken (moet ik nog bestellen) mee malen voor ze.
ik ga eerst alles apart geven, kijken wat ze lekker vinden.
een paar dagen niet geheel compleet voeren, kan dat?
spannend hoor  ;D
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door