Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door jara
#2094281
We zijn terug van vakantie.

Jara is er niet geheel ongeschonden vanaf gekomen helaas.... een gescheurde nagel door een traptrede heeft wat zorg en aandacht gevraagd en op de dag voor vertrek was ze helemaal lusteloos.
Hele dag slapen, wilde niet lopen en keek erg moe en "lodderig" uit haar ogen.
Naar de DA geweest (die niet op de hoek zat zeg maar... :( en gelukkig spreek ik redelijk Frans en hij wat Engels) ) en daar temp. gemeten...40.2 dus verhoogd, maar geen duidelijke oorzaak (nagel kon het niet zijn volgens hem, dan had de teen warm moeten zijn om in het hele lijf 40.2 te veroorzaken).
Vermoedelijk een bacterie door zwem/drinkwater...ze had de dag ervoor uit een plas gedronken in het bos die toen ik er bij was niet heel fris uitzag  :-X

Ze heeft een AB injectie gekregen daar en ik heb voor 4 dagen pillen (AB kuurtje) meegekregen. De dag na de injectie was ze alweer de oude gelukkig.
Gister heeft ze nog haar pil gehad en ze is weer helemaal zichzelf.

Nu de vraag:  Wat is het daadwerkelijk belang van het afmaken van de kuur?

De DA maakte naar mijn idee een "natte vinger"plan van een kuurtje van een paar dagen..... 2 tot 4 dagen zei hij, en heeft dus voor 4 dagen meegegeven.
Ik heb dus nog pillen tot zondag, vandaag heeft ze nog niets gehad.

Woensdag heeft ze dus voor het eerst de AB injecties (2 totaal) gehad, en gister dus een AB pil....

Buiten het killen van het virus gaat er ook veel goeds dood in haar lijf, en het lijkt mij dat de oorzaak van het ziek zijn nu onder controle is...

Wat is wijsheid...???
Door bloemetje
#2094289
Ik zou even met je eigen da overleggen! Maar als je het mij vraagt; ik zou hem wel afmaken. Straks komt de infectie terug met alle gevolgen van dien. Daar word je helemaal niet blij van.
#2094298
Je hebt inderdaad kans dat alle ziekmakende bacteriën nog niet dood zijn en de ziekteverschijnselen weer terug komen. Daarom moet je vaak een kuur afmaken, het lijkt altijd al gauw dat ze weer de oude zijn. Maar wat er precies in dat lijf gebeurd kunnen we aan de buitenkant natuurlijk niet zien.

Wat vervelend joh, zo op vakantie... Heb je de plannen er op aan moeten passen?
Door jara
#2094307
Nee, plannen iet hoeven aanpassen, ik ben alleen een keer bij de tent gebleven om haar niet teveel te hoeven laten lopen en Mariellen en kids zijn er die dag op uit getrokken zonder mij.

Maar op basis waarvan bepaald een DA hoelang een AB kuur gegeven gaat worden?? Ik bedoel, voor hetzelfde geld had ze een behandeling van 2 dagen gekregen en was het nu klaar geweest....
Door Martine-Tom
#2094308
Als je te vroeg met de kuur stopt en er zijn nog bacterien kunnen ze resistent worden tegen AB.
Het credo bij AB is als je het gebruikt je er ook genoeg van moet nemen, dus ik zou het zeker afmaken, of even overleggen met je eigen da of 2 dagen mss ook genoeg is, maar niet zomaar stoppen.
Resistente bacterien veroorzaken al genoeg ellende ;)
#2094313
Dat vind ik ook wel vreemd hoor, dat hij 2 dagen heeft genoemd. Dat lijkt me sowieso niet voldoende om zeker te zijn dat alle ziekmakende bacteriën gedoodt zijn... Maar ik ben geen DA. Je zou inderdaad contact op kunnen nemen met je eigen DA, al ben ik er zeker van dat hij sowieso zal zeggen dat je de kuur af moet maken ;).
Door jara
#2094317
martine-tom schreef: Als je te vroeg met de kuur stopt en er zijn nog bacterien kunnen ze resistent worden tegen AB.
Het credo bij AB is als je het gebruikt je er ook genoeg van moet nemen, dus ik zou het zeker afmaken, of even overleggen met je eigen da of 2 dagen mss ook genoeg is, maar niet zomaar stoppen.
Resistente bacterien veroorzaken al genoeg ellende ;)
Daar lopen de verhalen nu net over uiteen.... juist als je te lang doorgaat kunnen bacterien ook resistentie opbouwen...

quote; Sterker nog, juist door het verlengen van de kuur krijgen resistente stammen de mogelijkheid om nog sterker te worden en nog beter te groeien in de aanwezigheid van antibiotica (adaptatie).
Door jara
#2094319
DJ en Doerak schreef: Dat vind ik ook wel vreemd hoor, dat hij 2 dagen heeft genoemd. Dat lijkt me sowieso niet voldoende om zeker te zijn dat alle ziekmakende bacteriën gedoodt zijn... Maar ik ben geen DA. Je zou inderdaad contact op kunnen nemen met je eigen DA, al ben ik er zeker van dat hij sowieso zal zeggen dat je de kuur af moet maken ;).
Ik weet ook zeker dat hij dat zal zeggen  ;)
Door jara
#2094405
DJ en Doerak schreef: Voel je je er niet fijn bij dan geef je haar er toch een goede probiotica naast? Dan geef je dit nog een week of 2 lang nadat je gestopt bent met de AB. Dat zou ik sowieso doen.
Die krijgt ze er al bij
Door Liz
#2094429
jara schreef: Daar lopen de verhalen nu net over uiteen.... juist als je te lang doorgaat kunnen bacterien ook resistentie opbouwen...

quote; Sterker nog, juist door het verlengen van de kuur krijgen resistente stammen de mogelijkheid om nog sterker te worden en nog beter te groeien in de aanwezigheid van antibiotica (adaptatie).

Hier heb je gelijk in. Persoonlijk maak ik een AB kuur nooit af, niet bij mezelf, niet bij mijn honden. Ik zie het nut er niet van in. Op de Uni hebben we geleerd dat het aantal bacteriën dat overblijft na een paar dagen AB zo minimaal is, dat een normaal lichaam dit makkelijk aan moet kunnen. De periode dat de AB gegeven wordt, wordt normaal gezien berekend op dieren die in minder goede conditie zijn, zodat er niks aan het toeval overgelaten wordt. Daar mijn dieren in goede conditie zijn, vind ik het persoonlijk niet nodig de kuur af te maken. Mocht ik na een dag merken dat ze zich toch weer minder goed voelen, zou ik wel door blijven geven, maar dat is hier nog niet voorgekomen.
Door Martine-Tom
#2094448
DJ en Doerak schreef: Voel je je er niet fijn bij dan geef je haar er toch een goede probiotica naast? Dan geef je dit nog een week of 2 lang nadat je gestopt bent met de AB. Dat zou ik sowieso doen.
Ik heb hier juist weer gelezen dat probiotica tegelijk met ab geen nut heeft omdat de anti de pro gelijk weer afbreekt?
Laatst gewijzigd door Martine-Tom op vr 26 aug 2011, 23:54, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door