Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door DJ_Doerak_Tucker
#2094311
De knoop is doorgehakt, Doerak wordt eind september gecastreerd. Zijn gedrag is zo goed nu mét castratiechip dat we het wel aandurven.

Nu ben ik net bij de DA praktijk geweest, voor mij een nieuwe praktijk (goede dingen over gehoord). Even gevraagd hoe het in zijn werk gaat bij hun, ze gaf meteen al aan dat ik erbij blijf totdat hij in slaap is  :), vind ik écht fijn! En, omdat ik het vroeg, mocht ik er ook voor kiezen dat de wond onderhuids gehecht wordt. Doerak is nogal een miep met vreemde dingen aan zijn lijf en plukt dat er graag af >:(. Dit lijkt me dan de beste oplossing. Ze staan erg open voor het meedenken van de klant wat ik erg fijn vind.

Ze vertelde dat standaard pijnstilling en AB gegeven wordt al voor aanvang van de operatie. Nu kan ik de pijnstilling nog plaatsen en de AB ook wel, maar kan ik deze laatste ook weg laten? Ik zou graag zelf al starten met zilverwater voor aanvang en dit enkele dagen aanhouden en zelf de wond in de gaten houden. Of is dit niet slim? Ik mocht dit nog ter plekke met de DA overleggen mocht ik dit willen. Wat is wijsheid?
Door Liz
#2094425
Bij castraties en sterilisaties hier (ik laat alle herplaatsers castreren tegenwoordig) kijk ik gewoon naar de hond zelf. Meestal krijgen ze voor 2 dagen pijnstilling mee en voor 4-5 dagen AB. Bij de meeste honden merk ik dat 1 pijnstiller voldoende is en de AB geef ik totdat de wond rustig is. Ik merk dat dit bij onderhuids hechten veel sneller is, vandaar dat ik ook altijd onderhuids laat hechten. Tot nu toe heb ik niet langer dan 2 dagen AB gegeven en persoonlijk denk ik dat het zonder AB ook prima was genezen. Ik denk dus dat je het wel weg kan laten, maar zou voor de zekerheid gewoon wat AB mee naar huis nemen. Mocht je het niet vertrouwen kun je altijd nog wat toedienen.
Door Martine-Tom
#2094449
Tom heeft helemaal niks gehad, 1 pijnstillende injectie vlak na de castratie toen hij nog onder zeil was maar verder geen ab of pijnstilling, niet nodig gehad ook  :)
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#2094496
Ik heb altijd teven gehad, maar nog nooit geen AB bij een sterilisatie :-\
Is ook nog nooit nodig geweest, en als een da steriel werkt moet dat dan volgens mij ook niet nodig zijn?
Ik weet wel dat ze na een paar dagen graag de hond even terug willen zien voor een wondcontrole. Maar als ze de baas capabel inschatten, je ook kunt afspreken dat je zelf aan de bel trekt als je de wond niet vertrouwd.

Onderhuids hechten merk ik ze tegenwoordig hier standaard doen.

Een pijnstiller heb ik altijd wel een paar dagen gegeven, maar hoe dat bij reuen zit weet ik niet. Bij teven is de ingreep toch een stuk ingrijpender als bij een reu.
Door Lil
#2094787
Pijnstiller zou ik geven, tenzij de hond daardoor hartstikke wild doet, omdat hij geen pijn voelt. Hier heeft maar 1 hond ab gehad en dat was Cayley na de sterilisatie. Haar baarmoeder was ontaard en er was een grote cyste die net uit het lichaam knapte zo groot. Om buikvliesontsteking te voorkomen heb ik toen inderdaad ab gegeven. De andere teven en reuen heb ik dat niet preventief gegeven.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door