Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2094237
hoi hoi
een vraagje
ik heb een tijd trug bij lupa een hele kip besteld.
die heb ik gisteren uitgelegt
het weegt 1,5 kilo
kan ik tyco dit gewoon in zijn geheel geven ?
is zonder inhoud zonder kop zonder pootjes , en zonder veren.
weet niet of ik dit zoma gewoon in 1 x kan geven ?
en zo ja , moet er dan nog wat bij ? aan orgaan gewoon , en dat dat zijn portie voor vandaag was dan ?
#2094256
ik geef normaal iedere dag compleet indd
ma goed , als dat niet hoeft , dit is ook best al veel he hihi en voor een xtje geen orgaan , lijkt me geen ramp toch ?!
ik vond het gewoon leuk , om eens te kijken wat zo`n ding dan is.
en heb hem besteld , ma is best veel hihi
nou , dan heeft die vandaag een feestje , en krijgt die gewoon een hele kip :D
#2094276
hij is al op haha
normaal krijgt hij zo`n 400 gram bot per dag maar.

ik moet zeggen
dit vond ik wel veeeeeeel fijner.
hij is niet zo hap slik weg , aan de gang
hij doet normaal , niet eens proeven , daar kun je niet tegen kijken , hoe snel hij normaal eet , en nu deed hij alles netjes klein maken.
denk dat ik dit wel vaker wil gaan doen :D

hoe word er over complete prooidieren gedacht ?
#2094556
Ik vind het ook makkelijk om prooien te geven. Je hoeft er niet bij na te denken, je legt het gewoon zo weg en happen maar. Ik geef hele prooien (grote dan, kleintjes als muisjes en gerbils/kleine ratjes en kuikens krijgen ze al gewoon) vaak juist als ik de hort op ben of als we aan het logeren zijn. Ze kunnen er dan samen een hele dag mee doen.
Hele kippen neem ik meestal juist een maatje kleiner en hak ze in 2, want katten eten natuurlijk niet zoveel. Een hele en dikke kwartel kunnen ze ook samen net een dag van eten (dan als ontbijt of late night snack nog wel ieder een kuikentje erbij). Zo ook met een hele (gepluimde) duif, maar dat moeten ze hier niet meer. Ot eet soms ook een grote weekendrat van 250 gram, Sien moet dat niet.
Ik bestel mijn prooien meestal bij Kiezebrink. Die zijn het goedkoopst en meestal ook dealer voor andere leveranciers (bij de bron bestellen is goedkoper). Ik heb ook wel eens wat bij Lupa besteld. Ook een keer een cavia, maar dat moest niemand hebben.
De konijnenkarkassen van KB gaan ook bijna door voor hele prooi. Ze zijn gevild en kop eraf (eten mijn katten toch niet) en het merendeel van de organen eruit en de voetjes met tenen eraf. Verder zit echt alles nog aan en ook al het vlees. Voor mijn katten is dat te groot, dus de konijnenkarkassen portioneer ik.
#2094767
tycolaika schreef: hij is al op haha
normaal krijgt hij zo`n 400 gram bot per dag maar.

ik moet zeggen
dit vond ik wel veeeeeeel fijner.
hij is niet zo hap slik weg , aan de gang
hij doet normaal , niet eens proeven , daar kun je niet tegen kijken , hoe snel hij normaal eet , en nu deed hij alles netjes klein maken.
denk dat ik dit wel vaker wil gaan doen :D

hoe word er over complete prooidieren gedacht ?
Ik geef in principe geen hele dieren of vlees dat bedoeld is voor menselijke consumptie zoals kipfilet, kippenpoten etc. puur omdat ik het geen fijn idee vind dat dieren worden gefokt en geslacht puur om mijn honden te eten te geven. Daarom geef ik zoveel mogelijk de restproducten. Een tijdje geleden een konijnenkarkas van Kiezebrink besteld. Niet goed gelezen want ik ging ervan uit dat daar delen waren afgehaald. Het bleek dus gewoon een konijn te zijn zonder kop en ingewanden. Ik vond het die dag geen lekker idee dat dit konijn geslacht was puur om mijn honden die dag te eten te geven. Als het niet anders zou kunnen zou ik er minder moeite mee hebben maar zolang er voldoende restproducten zijn zie ik voor mezelf het nut niet om daar speciaal dieren voor te laten fokken en slachten want als ik het optel kom ik toch op veel dieren per jaar.
#2094795
In bovenstaande kan ik mij wel vinden en ik heb nog een reden om geen hele (grote) prooidieren te voeren.

Het is wel leuk als je de percentages in de gaten houdt qua voeren, maar er zit in hoeveelheid bot een heel verschil tussen 400 gram vleesbot of een prooidier van 1,5 kilo. Oscar krijgt dat gewoon last van de hoeveelheid bot in een keer, ondanks dat er voldoende spier en orgaanvlees bij zit. Dus hou ik het bij wat beperktere hoeveelheden bot in 1 keer en let ik daarbij op de verhoudingen.
#2095165
Voor een keer ok maar het is ook erg kostbaar, de hond had hier zeker 3 keer van kunnen eten.
Een kip kan je ook delen, dan geef je de hond de vleugels en het karkas.
En dat kan je ook weer verdelen in meerdere porties in combinatie met wat anders.
Dus als je voor je gezin kip gaat bereiden dan hou je wat achter voor de hond.
Honden eten aten vroeger tafelrestjes en soms wat slachtafval, kunnen de honden van nu ook.
Hele prooidieren voeren, ik heb het nooit zo goed begrepen..zeker nu honden al heel erg lang van ons afhankelijk zijn.
#2095300
Kaela schreef: In bovenstaande kan ik mij wel vinden en ik heb nog een reden om geen hele (grote) prooidieren te voeren.

Het is wel leuk als je de percentages in de gaten houdt qua voeren, maar er zit in hoeveelheid bot een heel verschil tussen 400 gram vleesbot of een prooidier van 1,5 kilo. Oscar krijgt dat gewoon last van de hoeveelheid bot in een keer, ondanks dat er voldoende spier en orgaanvlees bij zit. Dus hou ik het bij wat beperktere hoeveelheden bot in 1 keer en let ik daarbij op de verhoudingen.
Dit vraag ik mij dus af. Ik heb een tijdje terug hele konijnen gehad in de vacht. Ze wogen 1,2 resp. 1,5 kg. Nou had ik ergens een tabelletje vandaan geplukt waarin stond hoeveel er van wat in zo'n dier zit. Een konijn bevat 10% van zijn gewicht aan bot (kaal dus). Dat was dan dus maar 120 resp. 150 gram!! Normaal krijgen ze 185 resp. 250 gram 50/50 vleesbot, dus zo erg veel meer bot kregen ze niet, en er ging véél meer bij dan normaal, nog 90% aan organen, spiervlees, huid, haar, darmen plus inhoud. Alles ging er tot de laatste kruimel en haar in en geen van de drie heeft er achteraf problemen mee gehad. Ze hadden keurige keuteltjes, niks te hard maar ook zeker niks te zacht.
Dus jouw opmerking verbaast me ten zeer. Was jouw prooidier ook een konijn of een ander dier? En was het echt helemaal compleet?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door