Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2091084
Wie weet een dierenarts in de omgeving van Nijmegen, die ruime ervaring heeft in de uitvoering van sterilisaties (castraties dus eigenlijk) d.m.v. laparoscopie??

En wanneer kan dit het beste uitgevoerd worden??
Ik las ergens 100 dagen na de eerste loopsheid. Ik neem aan dat je dan begint te tellen vanaf EINDE loopsheid??
Laatst gewijzigd door Lefki&Amy op do 01 dec 2011, 15:28, 1 keer totaal gewijzigd.
#2091149
yuki12 schreef: En wanneer kan dit het beste uitgevoerd worden??
Ik las ergens 100 dagen na de eerste loopsheid. Ik neem aan dat je dan begint te tellen vanaf EINDE loopsheid??
Ze zeggen inderdaad 3 maanden na de loopsheid omdat dan de boel het minst hormonaal actief is.
Als je het vlak na de loopsheid doet heb je kans op een lange schijnzwangerschap.
Een andere reden was dat de baarmoeder meer doorbloed is dan en dus meer kans op bloedingen. Maar met de endoscopie heb je zo'n goed beeld, en overzicht dat de kans op bloedingen nihil is. En als ze er al zijn, zie je ze dus snel en goed en zijn ze gemakkelijk te verhelpen.
#2091406
Vorige maand is de overbuurhond op die manier gecastreerd. Is gebeurd door een DA die eenmaal per maand naar Deventer komt om een dergelijke operatie uit te voeren. Hondje liep na 2 dagen weer rond alsof er niets was gebeurd....
Vorige week is Sen,de hond van Linneke hier op het forum ook op die manier gecastreerd, zij is in Klarenbeek geweest, volgens mij omdat daar diezelfde DA  die dag praktijk hield. Denk dus dat zoiets in omgeving Nijmegen zeker mogelijk moet zijn. Anders Linneke even vragen wie de betreffende DA was.
Heb Sen ( 6 jaar) trouwens ook 2 dagen na de operatie gezien en ook zij maakte een opvallende kwieke indruk!

Wat betreft de timing: heb idd. begrepen dat  het het best kan gebeuren precies tussen 2 loopsheden in!
#2091919
He Karin, wat leuk nieuws  ;) :-*

Ik heb geen problemen met een normale sterilisatie (gelukkig, want achteraf was het niet laproscopisch te doen geweest en hadden ze alsnog moeten snijden). Laproscopisch zou voordelen hebben, maar ik heb toch enkele mensen gehoord die het niet zo geweldig vonden.
#2092577
Elf schreef: Is wel niet direct in de omgeving van Nijmegen, maar Boschoven Kliniek voor Dieren in Leende heeft ervaring met laparoscopie!
Even een vreemde vraag, is dit goed gegaan? Dit is namelijk "mijn" dierenarts, ben benieuwd hoe het gegaan is. Ik vind het wel vrij prijzig, vandaar mijn vraag.
#2092648
PLientje schreef: Even een vreemde vraag, is dit goed gegaan? Dit is namelijk "mijn" dierenarts, ben benieuwd hoe het gegaan is. Ik vind het wel vrij prijzig, vandaar mijn vraag.
Ik ken geen specifieke 'gevallen' maar wel dat het daar regelmatig gedaan wordt. Ze hebben voldoende ervaring.
Het is trouwens ook 'mijn' dierenarts  :)
#2092668
Wij hebben Amber laparoscopisch laten helpen in Naaldwijk.
Dit was geweldig.
Van te voren is haar bloed onderzocht op het MDR1 gen.Overgevoeligheid voor narcose e.d.
Na 1 uur mochten we haar al ophalen en ze kwam al kwispelend op ons af.
s'Middags had ze flinke trek en ze kwam al snel met een speeltje aan.
Ze had 3 kleine sneetjes met oplosbare hechtingen en na een paar dagen waren die al bijna niet meer te zien.
Het was veel minder belastend voor haar dan op de gewone manier.
Onze vorige honden zijn wel op de gewone manier geholpen en dit was voor ons geen positieve ervaring.
Dat was dit wel.
Ze was heel snel de oude en heeft weinig last gehad van deze ingreep.
#2092809
ik heb mijn reu daar laten castreren..
overgevoeligheid voor narcose gechekt, niet dus..
na een half uur konden we hem ophalen....
3 dagen is ie van de wereld geweest..
ook niet gegeten...
geen oplosbare hechtingen..
hij was incontinent......naar utrecht geweest zagen ze dat er een balletje op zijn blaas was terecht gekomen...
in naaldwijk weer onder narcose balletje was ineens verdwenen..
incontinentie bleef en als gevolg blaasontsteking op blaasontsteking...
zeker een half jaar getobt met hem, bleek hij een verkeerde narcose te hebben gekregen....
van een ander die zijn teefje heeft laten 'helpen' ook een waardeloze verhaal geworden
en van andere mensen zelfs mailtjes gekregen na aanleiding van zijn topic hier....
#2092820
Bij daisy is het ook laparoscopie's gedaan maar hier in groningen , maar ze heeft nergens last van gehad
alleen iid de prijzen zijn heel verschillend bij mijn dierenarts zou ik meer dan 600 euro kwijt zijn
en bij de dierenarts van me fokker was ik 490 euro kwijt , daar heb ik het dus ook laten doen
#2094218
De witte herder van een vriendin van ons is ook in Naaldwijk geholpen en die heeft ook nergens last van gehad.
En de prijs voor het laparoscopisch helpen hangt ook af van het gewicht van de hond.Wij waren rond de 500€ kwijt in 2008.(19kg)
Helaas worden er overal fouten gemaakt.
Laatst in Utrecht geweest met Amber en daar hadden we 5 jaar geleden ook geen positief gevoel aan overgehouden maar nu gelukkig wel.
En ik dacht dat laparoscopisch helpen eigenlijk meer iets voor een teefje is.
Volgens mijn da is de ingreep onder normale omstandigheden bij een reu toch lang niet zo ingrijpend als bij een teef.
Die er 100% achter stond om het op deze manier te laten doen.
Het blijft een persoonlijke keuze.
Succes met kiezen!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door