Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Djoyce
#2092544
Hallo,
ik zou graag over willen stappen naar vers voer voor mijn 7 jarige cattle dog waarbij pas diabetes is ontdekt.
Ik ben met haar nog steeds onder controle om het glucosegehalte op pijl te krijgen en toen ik mijn da vroeg naar speciaal voer werd er gezegd: is nog niet nodig, we proberen het eerst met insuline maar ik denk dat speciaal voer voor diabetes toch niet zomaar word geproduceerd? en als ik minder zou hoeven te spuiten is dat toch alleen maar voordeliger voor de hond?
Ook voor onze mechelse herder, (6 jaar) die overigens zeer gevoelig is zouden wij over willen gaan naar vers vlees.
Ze staan nu beide op brokken ( i know, shame on us) lam en rijst, is ook zo een beetje het enige waar de mechelaar geen diarree van krijgt.
Voor de cattle dog doe ik 's avonds een half blikvoer door de brokken, puur omdat ze niet graag alleen de brokken eet.
Ik heb deze hond 2 jaar geleden als verzorghond gekregen met een grote zak brokken erbij, nu zijn we zover dat de eigenaar haar heeft afgestaan aan mij.
Ik weet nu met voer alleen niet waar ik moet beginnen, er is zoveel info op internet te vinden dat ik door de bomen het bos niet meer zie dus als iemand tips of adviezen heeft, graag!
Ook als iemand ervaring heeft met honden en diabetes en mij een beetje op weg zou kunnen helpen zouden wij dat erg fijn vinden.
Alvast bedankt voor jullie tijd.
#2092575
Welkom op het forum,

Alles is iig beter dan brokken dus je bent op de goede weg...

Ik heb geen enkele ervaring met diabetes dus ik durf je geen advies te geven, wel kan ik je alvast vertellen dat hier op het forum genoeg mensen zitten die dat wel kunnen....

Succes alvast  ;)
#2092926
Niks om je over te schamen hoor! We zijn denk ik allemaal zo begonnen, het gaat er maar om dat je nu vers wilt gaan voeren  :D

Vers voeren, dus koolhydraat-arm, is een uitstekende manier om diabetes onder controle te krijgen. Het zijn de koolhydraten die de insulineproductie over de rooie jagen (geldt ook bij mensen trouwens). Voer je voeding zonder of met weinig kh dan hoeft er veel minder insuline aangemaakt te worden. Je hoeft dus sowieso minder te spuiten en het kan goed zijn dat de hond nog voldoende zelf produceert, of de cellen net voldoende glucose opnemen doordat er zo weinig in de voeding zit, dat je niks meer hoeft te spuiten.

Het mooiste is altijd zelf samenstellen. Dan weet je exact wat je hond krijgt en kun je de voeding precies aanpassen aan zijn/haar behoeften. Maar om te wennen aan het idee van vers voeren is een speciale diabetes-kvv een prima idee. Dat is een complete voeding zonder toegevoegde granen, waardoor er maar een minieme hoeveelheid kh in zit.
Als je dat gaat voeren is het wel heel belangrijk om het bloedsuikergehalte goed te monitoren. Als je nl te veel spuit krijgt je hond een te laag bloedsuikergehalte en dat is natuurlijk niet goed. Je moet dus de hoeveelheid insuline die je spuit kunnen aanpassen aan het bloedsuikergehalte tijdens de overgangsperiode naar vers. Is je hond eenmaal over en de situatie stabiel dan weet je of je moet spuiten en hoeveel.

Je hond met de gevoelige darmen zou heel goed kunnen reageren op de granen in brokken. Daarnaast is doodgekookt lam in een brok heel wat anders dan vers onverhit vlees. Je zou dus gewoon kunnen proberen of de kvv goed valt (geef hem rustig de tijd om te wennen).
#2093310
Dank jullie wel voor de tips, hier kan ik wel wat mee.

Het is idd zo dat we nog steeds aan het bepalen zijn hoeveel te spuiten, we doen nog steeds 2 x per week het glucose-gehalte bepalen en tot nu toe is het nog steeds te hoog, ben nu zo'n 4 weken bezig en gister heeft de assistente de dierenarts erbij geroepen, denk dat ik TE lastige vragen stelde  ;)
het glucose gehalte was voorheen heel hoog dus of niet te meten of tegen de 25 aan en gister was het 14.8. Is in de goede richting maar nog te hoog (moet tussen de 4 en 10 zijn)
Maargoed, al met al kunnen we nu over op KVV en bedankt voor de tip want idd carnibest heeft die variant (volgens mij ook als enige) en het verkooppunt is hier vlakbij mij en toeval of niet, ik ken de eigenaar van deze dierenshop ook nog goed, ga vandaag maar eens lekker zeuren om korting  ;D
Hehe, denk dat we een begin kunnen maken nu, ze blijft strak onder controle en het voer gaan we opbouwen.

De mechelse herder gaan we ook langzaam overzetten op carnibest en misschien gaan we in de toekomst zelfs wel over op het zelf samen stellen, eerst dit maar gaan proberen, het is voor ons allemaal een behoorlijke uitdaging.

Ik blijf in elk geval het forum hier in de gaten houden en wil nog even speciaal Joyce bedanken voor de tip om hier naar dit forum te gaan.
Door nienk
#2093319
ALs het er om  gaat dat er geen koolhydraten in zitten, dan kan de hond toch ook bijvoorbeeld Tinlo Barfmenu eten (een kvv met geen enkele toevoeging)? of zit er in diabetes-kvv nog iets anders?
#2104180
hallo allemaal,
Bedankt voor al jullie tips.
Ik ben voor de carnibest gegaan, puur uit veilig gevoel voor mezelf omdat die ook echt die diabetes variant heeft.
Voor mij is kvv al helemaal nieuw en wilde niet zomaar zelf gaan experimenteren.
ik voer nu volledig de carnibest, jammer dat ze maar 3 keuzes hebben in de diabetesvariant maar ze doet het er super op.
Ik hoef ook minder insuline te spuiten nu en we zijn gereguleerd zoals dat heet, het is nu redelijk stabiel.

ik merk wel dat ik er echt bezeten van ben geworden en nu iedere baas met hond in mijn omgeving er van probeer te overtuigen dat kvv zovele malen beter is als brokken of blikvoer.
En eigenlijk met dat kant en klaar is het net zo makkelijk als een bak brokken vullen vind ik, dus een excuus dat brokken zo makkelijk zijn komen ze bij mij niet meer mee weg  :P
De mechelse herder gaat komende week over op kvv, ik hoop dat het net zo'n succes zal zijn als bij mijn Cattle Dog  ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door