Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door _Sandra_
#2092793
Hallo luitjes,

Ik ben lid van hondenleven en daar staat elke keer een stuk over voeding bij honden van een dierenarts. Hij is niet pro rauwe voeding haal ik uit zijn tekst.

Enkele stukjes:
Fosfor: ... "Door een toename van het geven van vleesvoeding zijn er meer problemen te verwachten, omdat vlees een onjuiste calcium/fosfor verhouding heeft."

- Hoe zat dit ook alweer, want vleesvoeding heeft dat wel...

Mangaan: "Vlees is maar een middelmatige bron voor dit sporenelement dat een belangrijke rol speelt in de energiehuishouding en, nog belangrijker, onmisbaar is voor een goede kraakbeenvorming."

- Weet iemand meer over mangaan in vlees? Want het is toch aardig belangrijk blijkt.
Door Mevroi Kruim
#2092912
Psies. Dit gaat dus alleen over spiervlees. Dat heeft idd een niet optimale verhouding calcium/fosfor. Maar dat geeft helemaal niks want onze honden eten ook bot en dat heeft wel de goede verhouding en ook nog eens andere mineralen. Geen probleem dus, meneer de dierenarts ziet spoken en maakt problemen waar die niet zijn. Weer eens een gevalletje van een oordeel ventileren niet gehinderd door enige kennis van zaken.
Gebruikersavatar
Door pike
#2092984
Mangaan is een sporenelement. Van sporenelementen heb je maar weinig nodig. Naast de hier al reeds genoemde producten is ook eidooier een goede bron. Dus als je regelmatig een eitje geeft; klaar. En ook in vlees en vis zitten trouwens mangaansporen. 
Gebruikersavatar
Door May Linn
#2093162
Tja ik vind het altijd een beetje jammer dat dat in zo'n hondenblad staat. Pro hoeft van mij ook niet persé, maar roep dan iig geen onwaarheden.

Wat ik begrepen heb is dat overtollig natuurlijk calcium uit botten weer uitgescheiden word bij honden.
Bij kunstmatige calcium kan het opgeslagen worden in het lichaam en dan kun je rare verhoudingen krijgen. Vandaar dat het blijkbaar zo belangrijk is bij brok wat de verhouding fosfor/calcium is.
Bij vlees is dit niet belangrijk om op te letten, die verhouding is van nature al goed en evt wat teveel ervan gevoerd gaat gewoon het lichaam weer uit.
Door Lizzy
#2093306
Dit lijkt me weer typisch een DA die probeert met wat flauwe foutieve opmerkingen (en hij weet heus wel dat wij niet alleen vlees voeren) de mensen angst aan te jagen zodat ie zelf weer meer brokjes kan duwen. Bleh.

De fosfor/calcium verhouding van hoe wij voeren is prima. Diverse KVV's zijn trouwens geanalyseerd en bevatten de prima verhouding Ca/F van BARF weten we gewoon al sinds jaar en dag dat dit precies de juiste hoeveelheid Ca/F geeft en pups er daarom zo schitterend op opgroeien. Ik heb zelf trouwens eens een berekening gemaakt met de gemiddelde hoeveelheden vleesbot, vlees, orgaanvlees en groenten die wij voeren (tussen de 40% en 50% vleesbot, 20% orgaanvlees, 10% groenten en 20% a 30% spiervlees) en dan kwam ik exact uit op een uitstekende Ca/F verhouding. Kom op zeg, wij komen hier niet helemaal uit een ei! (zeg ik denkbeeldig tegen deze DA :biggrin2:).

Wolven en andere carnivoren sterven ook al miljoenen jaren uit, vanwege die verkeerde Ca/F verhouding ::)

Mangaan zit in noten, groenten en fruit. En voordat meneer/mevrouw zulke uitspraken doet, zal ie eerst moeten vertellen wat de behoefte van een huishond aan mangaan is. En gut, laat ik dat nou wel kunnen vertellen!

"There is essentially no published information regarding the manganese requirement for dogs, nor is there a description for the deficienty signs in this species. Based on the requirements of of other animal species, it is estimated that the minimum manganese requirement for dogs is 1.4 mg/1,000 KCAL ME".

Kortom, we weten niet eens hoeveel mangaan een hond nodig heeft ;D

Gelukkig voeren wij onze honden noten, bladgroente, fruit en zeewier.
Door _Sandra_
#2093309
Aha dank je voor de aanvulling.

Stond trouwens nog iets in, algemeen niet tegen vleesvoeren of zo...
Pups zouden al het aangeboden calcium uit de voeding opnemen en dus zou bij een teveel groeiproblemen kunnen ontstaan. Klopt dit, of scheiden ze teveel wel uit?

Ik heb ooit begrepen dat wanneer men een hond teveel voert, dit voor groeiproblemen kan zorgen (ongeacht wat je voert dus).
Door Lizzy
#2093321
_Sandra_ schreef: Aha dank je voor de aanvulling.

Stond trouwens nog iets in, algemeen niet tegen vleesvoeren of zo...
Pups zouden al het aangeboden calcium uit de voeding opnemen en dus zou bij een teveel groeiproblemen kunnen ontstaan. Klopt dit, of scheiden ze teveel wel uit?

Ik heb ooit begrepen dat wanneer men een hond teveel voert, dit voor groeiproblemen kan zorgen (ongeacht wat je voert dus).
Ze scheiden een teveel gewoon uit. Maar als je je pup 40% a 50% vleesbot voert, dan krijgt pup dus niet teveel calcium binnen.

Zie trouwens het artikel van Ian Billinghurst, waar Pike ook de link naar toe geeft. Daar kun je lezen dat groeiproblemen bij pups pas zijn ontstaan sinds we ze onnatuurlijk voeren en een onnatuurlijke bron van calcium toedienen.
Gebruikersavatar
Door pike
#2093611
_Sandra_ schreef: Oeh... ga ik dat lezen als ik terug ben van mijn weekendje eftelingpark...
wie is pike?
:biggrin2: dit mijnheertje:

Afbeelding
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door