Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door PLientje
#2092615
Hallo,

Ik lees hier al een hele poos mee en voer mijn hondje Kaya al enkele (ong 6) maanden rauw. Inmiddels is ze 10 maanden en heeft ze last van kale plekken. De dierenarts dacht eerst aan mijt, dat was het niet. Toen heeft ze AB en speciale shampoo gehad tegen de jeuk zodat de kale plekken zouden verdwijnen. Helaas is dit niet het geval, de ene plek is aan het genezen maar de andere wordt steeds groter.

Dus wij terug naar de dierenarts, hij denkt aan voedsel allergie, om dit te testen heeft ze speciale brokken gekregen. Dit is eigenlijk niet echt wat ik wil dus ben aan het denken aan een eliminatie dieet, het probleem is echter dat ze eigenlijk alle diersoorten al eens gegeten heeft. Ik wilde haar alles laten proeven nu ze jong is zodat ze later alles lust. Nu vraag ik me af, hoe zou ik dit kunnen doen. Ik weet dat er warme diersoorten zijn (schaap, geit, kip) dus dat wil ik haar sowiezo niet geven, maar welke diersoort kan dan het best?

Alvast bedankt voor de tips!
Door Martine-Tom
#2092617
Heeft ze verder nog klachten naast het kaal zijn of is het alleen de kaalheid?
Door nienk
#2092626
geef je haar, naast haar rauwe happen, nog andere dingen? koekjes, brokjes, kluifjes? graan is jeuk veroorzaker 1 bij honden, dus dat zou vanaf nu echt helemaal nooit meer geven. die brokken, die kan je aan het asiel doneren, zijn ze hartstikke  blij mee.

elimineren is mijns inziens de enige betrouwbare manier om er achter te komen waar je hond niet  tegen kan, als het door de voeding komt. lastig dat ze echt alles al eens gehad heeft. is er misschien een diersoort wat ze maanden geleden eens een keertje gehad heeft, maar sinds de kale plekken niet meer? dan zou ik die diersoort pakken.

wat is het verder voor een soort hondje? zowel fysiek als in karakter?

heb je het idee dat de kale plekken kaal zijn door het jeuken, of jeukt het omdat het kaal is?
Gebruikersavatar
Door Hope
#2092677
Naast voeding kan er natuurlijk een allergie zijn voor dingen uit de omgeving.

Inderdaad zou je eerst eens moeten kijken naar diersoorten die ze zo min mogelijk gehad heeft.
Speciale brokken daar zou ik niet voor gaan. Ten eerste is het peperduur en ik vind het ook niet natuurlijk.

Zoals nienk al zegt, kan het kaal zijn veroorzaakt worden door de jeuk of juist net andersom.
Dat is een groot verschil.
Door Miranda 1
#2092718
Eens met bovenstaand. Denk eraan dat het ook door groente en ei kan komen. Die tip kreeg ik, want mijn hond had ook weer zoeen jeuk. En toen kwam ik erachter dat hij niet tegen paprika kan.
Door nienk
#2092721
mirjansen schreef: Eens met bovenstaand. Denk eraan dat het ook door groente en ei kan komen. Die tip kreeg ik, want mijn hond had ook weer zoeen jeuk. En toen kwam ik erachter dat hij niet tegen paprika kan.
paprika is (zoals alle nachtschade's) inderdaad een veel voorkomende jeuk e.d. veroorzaker bij honden!
Door PLientje
#2093431
Ja hij heeft een op een paar plekken geschraapt, maar daar zat niets in (van de mijt). Groente krijgt ze niet of nauwelijks, ei af en toe.

Ze heeft echt jeuk en daardoor bijt/krabt ze het kaal. De plekken worden namelijk steeds groter, zag vandaag dat er weer een plekje bij gekomen was  :(

Diersoort die ze nog minder veel heeft gehad is kangaroe, maar daar kan ik niet aan orgaan en bot komen. Konijn heeft ze alles van gehad, dus dat is geen optie. Kip heeft ze graag, dus heeft ze ook al vaak gegeten. Misschien dat duif een optie is, maar die moet ik heel voeren en dat heeft ze nog nooit gehad.
Door nienk
#2093439
hmm dan wordt het met elimineren inderdaad wel erg lastig. wellicht biedt een holistische dierenarts uit komst?
Door Limpy
#2093446
PLientje schreef: ..... Misschien dat duif een optie is, maar die moet ik heel voeren en dat heeft ze nog nooit gehad....
Kiezebrink heeft gemalen bosduif...
Door PLientje
#2094995
Ik heb even gekeken, maar kan het niet vinden bij kiezebrink. Waar zou het bij moeten staan? Want dat klinkt als een serieuze optie
Door Xada
#2100329
Het maakt bij elimineren toch niet uit of ze de diersoort al eerder gehad heeft? Volgens mij gaat het erom of ze er allergisch op reageren gaat. En met meerdere diersoorten weet je niet waarop ze reageert. Ik zou gewoon een dier pakken, kip, schaap of konijn etc. en dat 9 weken voeren, geen reactie dan een nieuwe soort erbij. Ik zou niet met eend beginnen omdat eend wel vaak jeuk veroorzaakt.
Door nienk
#2100438
Het maakt wel uit, die eerste paar maanden zijn ook bedoeld om het hondenlijf te laten herstellen van al die allergische toestanden. Je wilt een diersoort hebben die de hond nog nooit gehad heeft, omdat de hond hier tegen dan geen allergie kan hebben opgebouwd.

Overigens zijn kip en rund de vaakst voorkomende allergieën voor dierlijke eiwitten bij honden. eend wordt juist vaak gebruikt/geadviseerd als een van de eerste diersoorten in het eliminatiedieet, omdat er maar weinig honden op reageren. hoewel dat ook zou kunnen komen omdat het maar relatief weinig wordt gevoerd en kip en rund juist vaak.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door