Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door jacq
#2091397
Hoi allemaal,
Mijn vriendin heeft een lab van 4 jr, die kans ziet in luttele momenten zijn voerbak leeg te schrokken. Zij heeft al eens eerder geprobeerd haar hond op de barf te zetten! Maar dat was geen succes. De lab had vaak diaree en spuugde zijn barf maaltijd dikwijls weer uit. Waarschijnlijk was het probleem, dat de hond te snel zijn eten naar binnen schrokte??
Er zijn nu echter veel huidproblemen en anaalklieren, die steeds ontstoken raken(sleetje rijden) :o
Ikzelf ben een echte barf voorstander, mijn  DH barft  al jaren.
Nu wil mijn vriendin graag een nieuwe poging wagen. De vraag is, hoe kan zij haar lab "normaal" laten eten, teneinde het weer uitspugen te vermijden. Ik heb een eetsteen, die in de etensbak gelegd kan worden. ;D
Hoe kan zij de overgang van brokken naar barf het beste laten verlopen?
Reakties zijn zeer welkom!
Overigens wonen wij in Frankrijk, hier is geen KVV te koop :(
Groeten Jacq.
#2091421
Onze labrador stond al 6 jaar op brokken voor hij een maand geleden op barf ging.
Omdat hij zo vreselijk schrokte bouwde ik al zoveel mogelijk rust in voordat hij bij zijn voerbak mocht. Als ik dan 'toe maar' zei begon hij en als ik me omdraaide was het al bijna op. In die 6 jaar heb ik hem nooit ergens op zien kauwen of bijten.
Een bot, kluif of staafje runderhuid slikte hij in 1 keer door.

Dus met angst en beven gaf ik hem zijn eerste barf. Gewoon, alsof hij niet schrokte.
Het is een andere eter geworden!
Krijgt hij bijvoorbeeld kippenrug, dan haalt hij er 1 uit zijn bak, legt die op de grond en vermorzeld hem.
Hij zal niets laten liggen, en hij doet nog altijd wel wat vlug. Maar hij verslikt zich nooit en hij bijt alles keurig fijn.

Zelf ben ik begonnen met kippennek, omdat er hier gezegd werd dat dit geen kwaad kon als hij het in 1 keer door zou slikken. Nu heb ik gemerkt dat kippenrug beter gaat, omdat dit groter is en hij het gewoon niet in 1 keer door kán slikken.

Onmogelijk lijkt het me dus niet. Dat dacht ik van onze eigen lab ook, maar het tegendeel is waar. Het lijkt wel alsof hij beter verzadigd is en dus minder aanvalt op zijn nieuwe portie. Het lijkt ook wel alsof hij hier meer van geniet, alsof hij toch wel wil proeven wat hij eet.
#2091456
misschien eerst het spiervlees+orgaan geven, en dan daarna het botwerk? dan heeft de hond al wat in de maag en zal misschien minder hongerig aanvallen op het botwerk.

daarnaast inderdaad zo veel mogelijk rust rondom het eet moment. niet alleen laten zitten, maar ook echt totdat hij rustig is. wellicht eten in een bench of afgesloten ruimte?

botwerk eerste paar keer echt tot moes meppen.

beginnen met magere diersoorten.

een paar weken voor hem eten malen? zodat zijn maagzuur kan wennen aan het verteren van vers.
#2091464
Ik heb hier ook twee schrokkers gehad , en heb menig hartverzakking toch overleefd  :biggrin2: Ik heb hier o.a twee Engelse Bulldoggen , en die kunnen er ook wat van hoor . Maar wat Hope ook al schrijft je eigen houding hierin is ook belangrijk . Rust uitstralen , en de honden pas voeren als ze geheel kalm zijn . Wat ik in de beginperiode o.a als foefje gebruikte was eerst de porties spiervlees geven . Dan zit er al iets in de maag , en dan pas het vleesbot . En ook hier hebben ze weleens terug gekotst hoor , maar ze hebben er ook van geleerd . Ik heb ook ruimschoots de tijd met ze genomen en lang geoefend met o.a eendennekken . Toen eens een kwartelkarkas en het zo langzaam aan uitgebreid . En nu eten ze bijna alles aan vleesbot . Ze doen het allebei zeer beheerst en weten nu dat dat hun eten is . Ze genieten ruimschoots van hun eten . Dus er is best hoop  :biggrin2:
#2091585
Rust is inderdaad heel belangrijk, dat hebben wij hier thuis echt geleerd.
Hij sprong af en toe de bak uit je handen, zo gek was hij. Totdat mijn moeder met etensbak en al omviel  ;D

Nu doe ik het heel anders.
Ik laat de hond zitten voor het aanrecht, altijd op dezelfde plek. Dan maak ik zijn eten klaar, zet het in de standaard en geef vers water. De hond moet gewoon op zijn plek blijven zitten.
Als ik naar zijn bak terugloop waar het eten al in zit, moet hij gewoon blijven zitten. Hij mag pas komen als ik hem roep.
Stormt hij dan als een idioot op me af, stuur ik hem terug of laat hem halverwege opnieuw zitten.
Bij de bak aangekomen moet hij opnieuw zitten. En echt zítten. Niet halve-bak-ik-heb-zo'n-honger-dus-dit-lijkt-er-toch-wel-op. Nee, zítten. Pas als hij rustig is mag hij beginnen.

Het vergt wat training, maar dan heb je ook wat. En aangezien ik de controle heb over zijn voedsel leert hij dit heel snel.
Zo heb ik rust. Want als hij al als een dolle op zijn eten springt dan begint hij zo dus ook te eten.

En daarna laat ik hem met rust. Ook toen ik de eerste keer kippenruggen voerde ben ik terug gegaan naar de keuken en heb daar aan de keukentafel met gespitste oren zitten duimen dat het goed kwam. Want als ik erbij sta weet ik zeker dat hij het vlugger op eet. Hij is gewoon ontzettend bang dat ik het afpak.

Spiervlees snijd ik trouwens wel klein. Want dat slikt hij namelijk wel gewoon door. Alleen het botwerk, daar doet hij heel rustig mee. Er zouden er vast bijzitten die het langzamer deden, maar ik ben toch heel tevreden  :biggrin2:
#2091612
Goofy was een ongelofelijke schrokker toen hij nog brokken kreeg. Je kreeg niet de kans om tot twee te tellen en dan was de bak leeg. Daarna over gestapt op kvv toen deed hij het ook nog. En toen langzaam kippennekken, kipkarkassen enz. Inmiddels is hij degene die het laatste klaar is alles wordt zorgvuldig weg gekauwd.
Door Lil
#2092114
Ik heb nooit schrokkers gehad, maar van kind af aan geleerd dat honden echt rustig moeten zitten zoals Hope beschrijft. Misschien dat we daarom nooit schrokkers hebben gehad?

In het begin kun je ook de eendennekken etc. even vasthouden, dan moeten ze wel bijten, want als ze hap slik willen, heb jij het vast. Dat lukt dan niet.
#2092169
Vasthouden heb ik de eerste dag geprobeerd, maar dat verergert het schrokken bij Hope meer dan dat het oplost.
Het is voor hem zo frustrerend dat hij niet meer na kan denken. Nu is onze hond ook wel best getraind, dus die is meteen verward. Moet ik een poot geven dan, of 2 misschien, of wil je een ander kunstje zien? De hele trukendoos gaat open en van eten is geen sprake meer  :biggrin2:
#2092175
Lil schreef: Ik heb nooit schrokkers gehad, maar van kind af aan geleerd dat honden echt rustig moeten zitten zoals Hope beschrijft. Misschien dat we daarom nooit schrokkers hebben gehad?
Misschien dat een ander het hondje verknalt heeft voordat hij hier kwam 8)
Mijn overige honden eten ook rustig ;)
Door Lil
#2092384
Cay van mij is een herpkaatser die bijna 6 jaar was toen ik haar kreeg en errug onopgevoed. Kvv kende ze niet, maar die geur en die smaak waaaaa daar werd ze waanzinnig van (agressief zelfs). Ze was ook gewend altijd voer te hebben dus dat ze hier maar 2 keer per dag kreeg maakte haar nog gekker. Maar vanaf dag 1 de gouden 'rustregel' ingevoerd en als ze rustig was schrokte ze niet (echt). Maakte ik een fout en wad ze niet helemaal rustig als ze eten mocht, dan stikte ze haast erin zo schrokte ze. Maar dat is al lang verleden tijd ;)
#2092423
Eén van mijn honden was zwaar ondervoed toen ik haar kreeg. Ze vloog op haar eten (en drinken) af alsof het de laatste keer was dat ze wat zou krijgen. De brokken kwamen er ook wel eens uit. KVV en kleine stukken vlees of bot ging op dezelfde manier. Ik heb haar uiteindelijk (met angst en beven) toch maar hele karkassen gegeven en een hele pens. Ze vliegt er nog steeds op af, maar eet redelijk rustig, ze zoekt eerst het lekkerste op en haalt dat uit haar bak,  groente vindt ze niet zo lekker dus daar probeert ze omheen de eten (En ik smeer het juist overal overheen) ze kauwt goed op de karkassen en de grote stukken. Pas als de bak leeg is wordt ze weer nerveus en gaat naarstig op zoek naar het laatste kruimeltje.
#2092737
Mijn Berner schrokte ook heel erg met brokken, hij leek ook wel onverzadigbaar. Sinds hij kvv krijgt eet hij veel rustiger, zeurt niet meer rond etenstijd. En hij gaat zelfs rustig liggen wachten totdat ik zijn eten klaar heb. Iets wat ik nooit had verwacht. Ik heb een vrij drukke jonge Berner die net een kliko is en gefixeerd is op eten.
Dus misschien komt het vanzelf, dat ze voller raakt met BARF of kvv en hierdoor rustiger eet.
#2092830
Hope schreef: Nooit te oud om te leren toch?  ;)
het manneke doet zijn best, het allerbelangrijkste was dat hij leerde dat hij een hondje was, dat er andere hondjes bestaan,  dat auto's. bussen, fietsers niet zijn om in te happen, dat baasjes ook niet zijn om aan gort te bijten, dat er regels zijn etc etc,  :biggrin2:
Hij doet het best al goed, baknijd is weg en op het schrokken zijn we aan het trainen, hij gaat braaf zitten en lijkt heel relaxed en als het bakje staat wacht hij ook keurig totdat hij mag en dan is het alsnog in twee happen weg ;D
Ik ben nu aan het trainen met mij hand deels over de bak en dat gaat al stukken beter ;)
Maar alles heeft tijd nodig, geduld en vooral veel liefde  8)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door