Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door chooky
#209188
Zoals beloofd het resultaat van mijn gepuzzel van vandaag.
Aangezien Flea jammergenoeg zijn eerste weekjes brok eet ( >:(), gelukkig een redelijke brok, maar ja, het is en blijft natuurlijk *%$##@%$ :o 8), wil ik de eerste paar dagen carnibest geven om de omschakeling te maken.
Daarna het volgende menuutje, waarin relatief redelijk wat pens (bovenop het andere orgaanvlees) voor de probiotica. Later vervang ik een gedeelte daarvan waarschijnlijk door botom het percentage iets omhoog te halen (niet teveel, maar wel wat)

Dit zijn de hoeveelheden. Ik ben uitgegaan van 500 gram per dag voor Flea en ook 500 gram voor Chook (ik denk dat het geen kwaad kaan om ze allebei ongeveer hetzelfde te geven dus ik heb het voor mijn gemak even bij elkaar geteld) Chook 1maaltijd per dag, Flea drie.

39% 2800 gram vleesbotten
25% 1800 gram vlees
10% 700 gram orgaan (hart lever nier etc, van de groene slager)
10% 700 gram groente
10% 700 gram pens
6% 400 gram overige
samen 7100 gram (percentages zijn afgerond)
(ietsjes veranderdnaar hoe het in het schema al stond)

Ik mik het losse vlees, het orgaanvlees en de groente bij elkaar en maak daar porties van 100 gram van, zodat ik makkelijk uit kan delen (= mix)
Het vlees in de mix is elke keer anders (kip, rund, paard, lam)
Af en toe haal ik nog ander orgaanvlees bij de islamitische slager (hersenen en ballen ::) :P ;D)
Groente is elke keer anders (bladgroenten, venkel, kruiden, etc)
Pens gebruik ik van rodi of in grove stukken
De overigen gebruik ik om ook granenmaaltijden te geven in het begin (ik wil de pup overal aan wennen) Op de dag van die granen/zuivelmaaltijd krijgt Chook ook 2 maaltijden.
De vleesbotten:
Voor de pup in het begin platgeslagen kippenekkies, kippevleugels en hetzelfde van eend. Evt later ook stukken gans, kipkarbos, en ribbetjes. Ook vissen wil ik al heeeeeeel snel mee beginnen (om dat gemuts wat Chook laat zien te voorkomen)
Chooky krijgt verder ook strotten, kalfsstaarten, kippe/eende/kalkoenpoten en andere dingen waar ik aan kan komen.

Weekschema:
Ik probeer het zwaartepunt van de maaaltijden in de avond te leggen, aangezien dat uiteindelijk de enige maaltijd zal zijn. Er zijn twee dagen waarop alleen vleesbotten gegeven worden. Ik kijk het even aan en gebruik in ieder geval vleesbotten waar iets meer dan 50% vlees aanzit, als de ontlasting te wit wordt ga ik op die dag wat vlees meegeven.

dag 1
Chooky:
400 gram mix
100 gram vleesbot
Flea:
* 100 gram mix
* 100 gram mix
* 100 gram mix
* 100 gram mix + 100 gram vleesbot

dag 2
Chooky:
500 gram vleesbot
Flea:
* 100 gram vleesbot
* 100 gram vleesbot
* 100 gram vleesbot
* 200 gram vleesbot

dag 3
Chooky:
400 gram mix
100 gram vleesbot
Flea:
* 100 gram mix
* 100 gram mix
* 100 gram mix
* 100 gram mix + 100 gram vleesbot

dag 4
Chooky:
* 200 gram overig
* 350 gram pens
Flea:
* 200 gram overig
* 100 gram pens
* 250 gram pens
geen vierde maaltijd, alleen ochtend, laate middag en avond

dag 5
Chooky:
400 gram mix
100 gram vleesbot
Flea:
* 100 gram mix
* 100 gram mix
* 100 gram mix
* 100 gram mix + 100 gram vleesbot

dag 6
Chooky:
500 gram vleesbot
Flea:
* 100 gram vleesbot
* 100 gram vleesbot
* 100 gram vleesbot
* 200 gram vleesbot

dag 7
Chooky:
400 gram mix
100 gram vleesbot
Flea:
* 100 gram mix
* 100 gram mix
* 100 gram mix
* 100 gram mix + 100 gram vleesbot

Af en toe vervang ik een maaltijd (of een hele dag in het geval van Flea) door een heel konijn of cavia.
Dit is een eerste opzet waar nog aan geknutseld kan worden.
Laatst gewijzigd door chooky op ma 22 nov 2004, 21:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Helen
#209198
Eva, als je je pup krijgt eet hij waarschijnlijk nog vier maaltijden op een dag. De mijne wel iig ;)
Gebruikersavatar
Door chooky
#209203
Ok ik zet er wel even een rijtje onder in m'n tabelletje en ga even rekenen. Ik ben zo terug ;D (ik verander het dan in m'n eerste berichtje)
Door Lizzy
#209234
Ziet er goed uit Eva! Even een praktische vraag: wat voor vlees en orgaanvlees ga je dan allemaal er doorheen gooien? Of maak je porties met rund + orgaan + groen en lam + orgaan en groen?

Overigens valt pens bij mij ook onder orgaan. Bij jou niet?
Gebruikersavatar
Door chooky
#209254
Ik weet nog niet precies hoe ik het ga doen, maar ik doe niet rund + kip + lam + paard en dan orgaan en groen erdoorheen. Ik maak een combi van twee soorten vlees, orgaanmix van de groene slager en evt wat van de islamiet (dus ook al gemengde eiwitbronnen) en dan groen.
Elke keer als ik nieuwe mix maak, wil ik wel andere vleessoorten (ene keer lam en paard, andere keer kip en rund, dan eend en kalkoen etc ) en andere groensoorten.
Pens reken ik ook onder orgaan, maaar ik wil de eerste we(e)k(en) z'n darmpjes een boost geven, vandaar dat ik de pens er even bovenop doe voor de probiotica. Ik bestel ook wat fyto tegen die tijd en waarschijnlijk geef ik hem de eerste week in ieder geval een kwak daarvan extra elke dag.
Door Lizzy
#209260
Jammer trouwens dat de fokker geen vers geeft... Wil hij jou pup niet al eerder vers gaan geven?
Gebruikersavatar
Door chooky
#209272
Valt niet echt over te praten. Ik wil het nog wel enigzins gaan proberen, maar ik heb er een hard hoofd in. Zij (met hem zou nog te praten vallen daarover) doet het al jaaaaaaaren zo en ziet het mis gaan met die 'vleesvoerders' op de wedstrijden (ja geen wonder, die geven alleen maar vlees) en dus is ze wat huiverig voor het hele verhaal. Ik denk dat ik haar maar eens een foldertje van Carnibest onder haar neus duw. Ik zie wel dat haar houding echt voortkomt uit bezorgdheid en liefde voor haar dieren (maar iets minder koppig zou fijn zijn ;D)
Door Lizzy
#209279
[quote="chooky"]
Valt niet echt over te praten. Ik wil het nog wel enigzins gaan proberen, maar ik heb er een hard hoofd in. Zij (met hem zou nog te praten vallen daarover) doet het al jaaaaaaaren zo en ziet het mis gaan met die 'vleesvoerders' op de wedstrijden (ja geen wonder, die geven alleen maar vlees) en dus is ze wat huiverig voor het hele verhaal. Ik denk dat ik haar maar eens een foldertje van Carnibest onder haar neus duw. Ik zie wel dat haar houding echt voortkomt uit bezorgdheid en liefde voor haar dieren (maar iets minder koppig zou fijn zijn ;D)
[/quote]

Mmm... jammer.... Ook niet over te praten als ze alleen jouw pup bij 6 weken vlees gaat geven? (de rest moet dan dat bocht maar eten....., tis niet anders).

Overigens: je zou ook door je mix 1 vleessoort + 1 orgaanvleessoort kunnen doen, toch? Lijkt me makkelijker voor je. Ga je het vlees dan malen?
Gebruikersavatar
Door chooky
#209290
Ik ga nog een keertje heel vorzichtig proberen, wie weet.....

Ik kijk nog even hoe ik de mengeling ga doen. Ik maal of het vlees of het orgaanvlees om door de groente te doen, het andere gaat in brokken. Ik wil het dan in kleine proties van 100 gram in gaan vriezen.
Door Lizzy
#209309
Leo en ik zitten net te bespreken wat het handigst zal zijn, van te voren allemaal porties maken of gewoon een handmolentje permanent of je aanrecht monteren en daar van alles en nog wat doorheen te knikkeren..... Ik denk dat wij die optie gaan proberen (moet nog wel even een handmolen scoren) want dan kan ik ook de vleugels enzo makkelijk even malen. Zouden die handmolens makkelijk schoon te maken zijn trouwens?

Oh, je zou ook nog je porties in ijsblokbakjes in kunnen vriezen. Dan kun je nog fijner doseren!
Gebruikersavatar
Door chooky
#209317
Ik denk niet dat ik Henny zover krijg om per maaltijd iets door het molentje heen te mikken :-\ ;D en hij doet waarschijnlijk vaak 3 van de 4 maaltijden. Ik denk dat ie erg blij zal zijn als ik afgemeten porties voor hem heb ;D ;D ;D
Door Lizzy
#209326
[quote="chooky"]
Ik denk niet dat ik Henny zover krijg om per maaltijd iets door het molentje heen te mikken :-\ ;D en hij doet waarschijnlijk vaak 3 van de 4 maaltijden. Ik denk dat ie erg blij zal zijn als ik afgemeten porties voor hem heb ;D ;D ;D
[/quote]

Ja, maar dit bedoelde ik voor als puppemans thuis is hoor, bij jou ;D
Door Marion
#209584
Zouden die handmolens makkelijk schoon te maken zijn trouwens?
Mijn Fleischwolf kan in de vaatwasser ;D
Door monky555
#209985
[quote="Lizzy"]
Jammer trouwens dat de fokker geen vers geeft... Wil hij jou pup niet al eerder vers gaan geven?
[/quote]

aangezien ik eind 2005 ook een pup krijg heb ik hier een vraagje over
de pupjes zullen bij de fokker ook brokken krijgen nou ga ik goed om met de fokster en haar hond is onze pleeghond en krijgt bij hun brokken en bij ons vers en dat is allemaal geen probleem toch heb ik liever dat mijn pupje ook vers krijgt zitten hier dan geen nadelige gevolgen aan omdat onze pup dan bijvoorbeeld alleen zou eten (ik neem aan dat de andere puppen ook uit haar bakje zouden willen eten) missen ze dan niet iets op het gebied van gedrag of opvoeding?
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door