Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Quando en MaQ
#2087149
Ik heb ontdekt dat er een verdeler van Kiezebrink vlak bij mij zit, nou ja, half uurtje rijden. Nu wil ik hier graag mijn vriezer bij aanvullen, wie kan er mij helpen (advies).

Ik heb al in mijn vriezer liggen:
kvv - diverse smaken Carnibest, diverse Alaska (heeft mijn voorkeur).
Kipmix bestaande uit 250 gr vleugels of karkas aangevuld met 100 gram orgaan
Kip filet ong. 190 gram/stuk
zakjes met 100 gram kip orgaan
zakjes groetemix
Runderhart
kwartels
Net vandaag de laatste zalmkop gegeven dus daar moet ik weer achteraan.

Ik heb geen idee hoe het vlees van Kiezebrink is dus graag jullie ervaring
Ik had in gedachten om dan te bestellen:
1 doos eendekarkassen
1 doos sardines
gemalen hertenvlees
hazebout incl. lever en long
hazevlees gemalen
lamspens
Alaska combi doos

Aangezien ik ook wel kvv blijf geven (gemakszucht ivm werk en ik blijf liever in de buurt als hij botten eet) vraag ik mij af of ik voldoende variatie in het barf dieet kan maken. Kvv even buiten beschouwing want dat is al compleet.
Hebben jullie nog ideeën voor ander vlees of kan ik hier mee uit de voeten.
Ik zou nog wel graag iets van rundvlees toevoegen maar weet niet goed wat ik dan het beste kan kiezen.
En dan heb ik het nog niet eens over percentages, alleen nog maar variatie.
Afijn, help!
Door nienk
#2088864
lijkt mij het handigst als je voor jezelf bepaalt hoeveel maaltijden per week je barf en hoeveel kvv wilt gaan geven. de kvv beschouw je als compleet, dus dan kan je het aantal barf maaltijden in een menu gaan indelen. hoe meer dagen je barft, des te meer je op de percentage's moet letten. best voer je op de barf dagen diersoorten die niet in de kvv zitten. aan de hand van je menu kan je dan bepalen wat je in moet gaan slaan. zo maar wat bestellen is, zeker als beginnend barfer, niet heel praktisch.

heeft de hond al wel eens barf happen gehad?
Door Quando en MaQ
#2090127
Het probleem is dat ik niet met een vast menu werk. Ik werk onregelmatig en op die dagen krijgt hij kvv omdat dat voor mij het makkelijkste is. Mijn doel is dan ook om per dag (of 2) aan de juiste percentages (of in ieder geval in de richting) te komen, dus niet over 14(?) dagen zoals hier gebruikelijk is.
Ik weet dat het in het begin moeilijk is. Daarom wil ik het juiste in mijn vriezer hebben liggen. Nu is het te eenzijdig, zowel per diersoort als vleessoort.

Quando is geen makkelijke eter, erg kieskeurig en wat de "boer niet kent..."
Hij eet goed: pens, kip (zowel vleugels als karkas), orgaan, eendenekken, kippenekken, konijnkarkas, runderhart, yoghurt, zalmkop.
moeilijker: schapekop, zalmkop, kwartel, groentemix.
Verder heeft hij nog geen ervaring met barfen.

Ik ben nu bezig met bij te houden wat ik geef per dag. Kijken of ik een beetje in de richting zit met de percentages. Ik zal er nog eens wat dieper op in gaan en inderdaad een soort barf menu opstellen.
Gebruikersavatar
Door pike
#2090836
Je kan je barf ook "compleet" geven. Stel je voert per dag 400 gram, dan geef je dus op een dag dat je barft 50% vleesbot (is 200 gram) , 20% spiervlees (is 80 gram), 20% orgaanvlees (ook 80 gram) en 10% groente (40 gram).

Zolang je meer dagen kvv dan barf geeft, zou je het aandeel orgaan lager kunnen doen, zeg 10%, en wat meer spiervlees, dus 30%. Omdat in kvv doorgaans al veel orgaanvlees zit. En het orgaan dat zou ik dan gewoon afwisselen. De ene keer hart, andere keer lever, keer daarop nier, etc.

Als je op deze manier je barfmaaltijden geeft, kan je precies uitrekenen hoeveel je moet bestellen.
Door Quando en MaQ
#2091225
Ok, ik heb al bakjes gekocht dan kan ik het op gewicht portioneren. Ik ga dit in ieder geval noteren en uitrekenen. Bedankt.
Wat betreft de variatie zit ik dan goed met mijn lijstje van Kiezebrink?
En ik denk er over om een vleesmolen te kopen want met heel karkas en "heel" heeft hij toch wel wat tegenzin.
Gebruikersavatar
Door pike
#2091281
Het lijkt me dat je alles bij elkaar genomen genoeg variatie hebt.  Als je nog ander spiervlees zoekt, zou je ook paardevlees mee kunnen bestellen, dat zijn mooie stukken. Spiervlees van rund hebben ze dacht ik ook.
Ik heb geen ervaring met vleesmolens maar naar wat ik hier doorgaans lees gaan daar alleen kippebotjes doorheen  :-\
Ik zou gewoon proberen de hond aan de karkassen te laten wennen. Plet ze anders gewoon eerst nog een tijdje even met de hamer. Uiteindelijk is het eten van een karkas beter voor het gebit en geeft het de hond meer voldoening dan een hap-slik-weg-bordje  ;)
Door Quando en MaQ
#2096621
Ik denk dat het vooral de smaak is want konijn karkassen eet meneer wel en die zijn toch iets groter dan een kwartel. Dus was mijn gedachte om de kwartel te malen en dan te mengen met een kvv of zo om hem aan de smaak te laten wennen. Fazant eet hij ook slecht. Voor de rest gaat het wel. Morgen krijg ik nog wat van Kiezebrink binnen, dan heb ik nog niet alles maar kan in ieder geval voldoende varieren in soorten. Nu nog iets meer naar de barf kant.
Gebruikersavatar
Door pike
#2096867
Pike mutste vroeger ook wel met fazant en haas en zalmkop. Lust ik niet baas krijg ik wat anders? Nou nee dus. Geen trek dan het eten terug in de koelkast. 's Avonds laat ging het er alsnog in, al kreeg ik dan nog een verwijtende blik toegeworpen. Tegenwoordig is hij als eerste klaar met eten  ::)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door