Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Bishy
#2088664
Hi BP'ers,

Zal me even kort voorstellen. Mijn naam is Mireille en ik heb 3 katten (Mickey 19 maanden,  Billie 16 maanden en Mati 9 maanden).

Sinds 3,5 week ben ik bezig om Mickey en Billie over te zetten op KVV en sindsdien krijgen ze geen brokken (Orijen) meer. Mati heeft nooit anders gegeten dan KVV.

De 1e week heb ik ze alleen natvoer (Almo Nature, Applaws) gegeven. Na die week ben ik begonnen met het mengen van een theelepeltje KVV (Darf, Tinlo Kip/cattery/Natuurlijk). Op dit moment is de verhouding natvoer/vers 50%.
Billie en Mickey eten wel, maar met lange tanden.

Mickey is op dit moment afgevallen tot onder de 4kg (4,5kg is echt een beter gewicht voor hem), want hij eet veel te weinig . Ook al probeer ik verschillende smaken en verschillende soorten voer aan te bieden:

Gekookte gepureerde kip - wordt redelijk gegeten
Natvoer kip - matig
Natvoer tonijn - zeer goed (blinkende bakjes)
Natvoer kip met KVV - slecht
Natvoer tonijn met KVV - redelijk
Runderhart met Gourmet - Gourmet wordt opgelikt
Gourmet met KVV - redelijk
KVV - eet alleen Mati
Gekookte vis - vindt alleen Billie soms lekker

Tonijn (zonder KVV) is dus het enige wat helemaal op gaat.

Mati eet prooi (kuikens, muizen, woestijnrat) en daar halen Mickey en Billie hun neusje voor op.

Vanavond heb ik een afspraak voor Mickey bij de DA om medische oorzaken uit te sluiten.

Ik weet niet zo goed meer wat ik moet doen om ze aan het eten te houden, dus als er iemand tips heeft?

Groet,
Mireille
Door *Yvje*
#2088702
Hmmmm... herkenbaar, toen ik mijn twee katten over zette ben ik ook begonnen met langzaam wennen
door te mengen met blikvoer. Axl was na ca anderhalve week helemaal over, met Izzy ben
ik tevergeefs nog 3 en halve maand bezig geweest, zij is in die maanden ook 400 gram afgevallen
doordat ze zo weinig ervan at. Nu krijgt ze weer Orijen brok en 1 maaltijd per dag vers voer.
Zodra ik meer ga geven weigert ze het ... erg frustrerend hè ! Ik denk dat je het het beste zelf
aan kunt kijken, als jij denkt dat het nog wel even een paar weken zo door kan gaan of dat
je iets anders gaat proberen of weer terug naar brokjes... ik weet hoe erg je je kan frustreren dan !!  :o
Sommige katten hebben ook gewoon heel lang nodig om echt te wennen aan Kvv  en dan eindelijk na maanden
zijn ze dan toch over. Helaas zijn er ook die ook dan nog niet willen ..
Misschien zou je nog een ander Kvv kunnen proberen, ik zou je Bibi aan willen raden,
dit wordt door veel katten wel gegeten, hierop heb ik ook mijn katten laten wennen aan Kvv omdat
het er zo goed en nog steeds goed in gaat ..
Laatst gewijzigd door *Yvje* op vr 19 aug 2011, 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Limpy
#2088711
Hallo Mireille en :hi:

Tinlo cattery is toch alle smaken in 1 rol? Zou ik toch eens alle smaken los proberen en dan ook de smaken die je nog niet had (de natuurlijk-versie zal wel koe zijn denk ik?) dus eend, konijn en de vissmaak (makreel?) apat, zo kom je erachter wat ze wl of niet lekker vinden. Als ze zo dol zijn op vis zou ik ook eens de haaksbarf zalm proberen.
Door Bishy
#2088735
BiBi en Haaksbarf zalm zijn een heel goed idee. Ik hoop dat ik Haaksbarf straks vind bij de winkel waar ik de Tinlo normaal haal. Bibi heb ik daar wel zien liggen. Mati lust geen Bibi, maar die eet dan gewoon zijn Tinlo.
Het is echt zo enorm frustrerend. Ik wil niet toegeven en opnieuw brok neerzetten, maar Mickey mag echt niet dunner worden.  :-\
Door Bishy
#2088756
Ik ben nog niet zover dat ik de hoeveelheden afstem op hun gewicht. Tot nu toe zet ik 2x per dag 4 ruime variaties neer in de hoop dat er eentje tussen zit die ze met smaak gaan eten.
Door Bishy
#2089047
Met Mickey naar de DA geweest en zij vond hem heel goed op gewicht, ook al weegt hij een kilo minder dan in januari. Hij had geen koorts. Ze noemde Exotics kieskeurig. Ik blijf doorgaan met het omzetten naar KVV. Vanmiddag ging een blikje Gourmet gepureerd met een lepel Tinlo Cattery er (uiteindelijk) met smaak in bij hem.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2089295
Goed dat hij het heeft gegeten. Wat afvallen in het begin kan ook komen door een zogenaamd Atkins-effect, maar een halve kilo vind ik wel veel (dat is meer dan 10%). Ik zou nog even doorgaan met mengen met stinkblikjes. Leververvetting zit je niet op te wachten.
Andere merken en smaken uitproberen zou ik zeker ook doen. Soms vinden ze een bepaald merk of zelfs bepaalde smaak gewoon niet lekker. Ik vind dat niet erg, ik eet zelf immers ook geen spruitjes.
Door Bishy
#2090282
Bibi wordt sinds gisteravond genegeerd.  ::) Tot mijn verbazing heeft Mickey wel gepureerde runderhart met Gourmet gegeten.
Straks ga ik een stukje rauwe kipfilet proberen en als dat er niet in gaat vanavond gekookte kipfilet.

Makkelijke Mati heeft alweer een kuiken weggesmikkeld.  :)
Door flin
#2090291
Bishy schreef: Bibi wordt sinds gisteravond genegeerd. ::) Tot mijn verbazing heeft Mickey wel gepureerde runderhart met Gourmet gegeten.
Straks ga ik een stukje rauwe kipfilet proberen en als dat er niet in gaat vanavond gekookte kipfilet.

Makkelijke Mati heeft alweer een kuiken weggesmikkeld. :)
hier zijn de katzels gek op iets dat gebakken is,

je zou kunnen proberen even snel wat filet aan te bakken, en vanbinnen rauw laten?
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door