Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Elly
#2089744
Ik heb al op dit onderwerp gezocht en kom dan wat oude topics tegen, waar ik uit kan halen dat het vaker voorkomt, maar ook dat het tot verstopping kan leiden.
Een paar weken geleden heb ik een aantal potten gevuld met kruiden en wat slaplanten. De potten zijn gevuld met universele potgrond en afgedekt met een laagje boomschors (van het tuincentrum). Na een paar dagen begon onze hond ineens de schors op te eten. Hij is bijna 12 en heeft nog nooit iets opgegeten buiten, afgezien van een beetje gras. We hebben de boomschors verwijderd en verbieden hem bij de potten te komen, maar nu gaat hij in een ander deel van de tuin het zand opeten. We hebben in dat deel van de tuin wel wat potgrond gestrooit. Dit doen we elk jaar, maar dit is voor het eerst dat hij het opeet. Zijn ontlasting werd erg donker en kwam er in kleine ronde keuteltjes weer uit. Als we hem nu in de tuin laten, zijn we erbij, zodat we hem in de gaten kunnen houden. Gisteren heeft hij niet de kans gekregen om zand te eten en vandaag was zijn ontlasting weer normaal. Daarnet zag hij toch nog even kans zand te eten. Hij was ook behoorlijk fanatiek en liet zich bijna niet wegjagen. Iemand enig idee waarom hij daar nu ineens mee begint? Hij krijgt Carnibest sinds dat hij een jaar of 4 was.
Laatst gewijzigd door Elly op za 20 aug 2011, 19:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Door evds
#2089759
Ik weet niet waarom ze het doen maar Tynn deed het laatste ook, na het werk beetje een gaatje graven en zand eten  ::) 

Ik verbied het  buiten niet, want die rare border collies denken dan vaak heel leuk ik mag iets niet daar kan ik leuk mee "spelen" met mijn baasje ....

Ik roep haar gewoon mee en laat haar af en toe wat hapjes nemen.
Gebruikersavatar
Door Elly
#2089767
Hij graaft niet, maar begint meteen te eten. Ik vind het zo raar dat hij dat nu opeens doet. Ik zal kijken of ik hem kan afleiden. Tot nu toe hebben we het verboden.
Door evds
#2089777
Ik zou het in huis aan je bloempotten wel verbieden hoor. Dat is gewoon van jouw en moet hij afblijven.

Maar buiten lukt dat toch niet steeds om succesvol het zand eten te voorkomen en border collies die ik ken hebben snel iets van "he mag dat misschien niet? dan ga ik kijken of ik er aandacht mee krijg  8). Je moet zelf je hond inschatten wat precies zijn motivatie voor het zand eten is natuurlijk. Maar ikzelf maak me er niet druk over, idem dito met schapen poep eten, dat doen de pups even totdat ze overeten zijn en dan is de lol eraf  :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#2089783
vince deed dat erg als pup zijnde, hele happen zand nam ie dan......een middeltje gekregen via de homeopaath(geen idee meer wat) maar hielp wel..
Gebruikersavatar
Door Elly
#2089788
evds schreef: Ik zou het in huis aan je bloempotten wel verbieden hoor. Dat is gewoon van jouw en moet hij afblijven.

Maar buiten lukt dat toch niet steeds om succesvol het zand eten te voorkomen en border collies die ik ken hebben snel iets van "he mag dat misschien niet? dan ga ik kijken of ik er aandacht mee krijg  8). Je moet zelf je hond inschatten wat precies zijn motivatie voor het zand eten is natuurlijk. Maar ikzelf maak me er niet druk over, idem dito met schapen poep eten, dat doen de pups even totdat ze overeten zijn en dan is de lol eraf  :biggrin2:
Hij doet het niet binnen hoor, de potten staan in de tuin. Dat aandacht krijgen zou inderdaad wel een reden kunnen zijn dat hij het blijft doen. Ik ga proberen hem af te leiden de komende dagen. Wordt vervolgd.
Gebruikersavatar
Door Elly
#2089790
vanaalst schreef: vince deed dat erg als pup zijnde, hele happen zand nam ie dan......een middeltje gekregen via de homeopaath(geen idee meer wat) maar hielp wel..
Ik houd het in gedachten. Eerst maar kijken of afleiden helpt.
Door miik
#2089995
Ik was laatste wat dingen aan het lezen over groene leem.
En ik las dat je dat ook kunt innemen (soort van klei product). In eerste instantie meng je het met water, en drink je het water. Later blijkbaar ook de prut...  Het zit volgens mij ook in de darmclear van groene os. Ik zou denk ik zoiets gaan geven, kijken of het dan minder wordt.

Vorig jaar toen ik net in dit huis woonde gaf ik mijn honden in de tuin eten.
Mijn kleine oude hondje werd ziek, ze viel af, ging heel veel drinken en plastte ook in huis. We konden maar niet vinden wat het was. Bij een rontgenfoto bleek dat ze heeel veel zand en kiezel binnen had gekregen (ws door het in de tuin eten).
Zij is daar toen flink ziek van geweest. Met laxeer middelen enzo is het gelukkig goed gekomen. Maar ik zou het dus niet teveel toestaan en zoveel mogelijk proberen te voorkomen  !
Door inni
#2090010
Berre at wel 's wit zand, hij likte 't tussen de voegen van de paadjes uit. Elke keer had of kreeg hij een darmontsteking maar at hij dan zand omdat hij misselijk was of werd hij ziek door 't zand eten?? 't Was wel iedere keer enkele dagen nadat we de voegen met nieuw zand hadden bijgevuld. Sindsdien mag hij niet meer rollebollen in wit zand.
Gebruikersavatar
Door Riek
#2090023
Potgrond vinden ze hier ook nog wel eens lekker. Als ik het zie dan verbied ik het wel, maar dat is meer omdat ik geen gaten in de tuinborder wil. Jan gooit regelmatig verse potgrond in de border. Maar ik heb niet de indruk dat de honden er iets naars van krijgen. Het is een beetje ondeugendheid, denk ik.
Door inni
#2111652
harley schreef: zand eten duid vaak op een kiezelzuur (silicea) tekort  :biggrin2:
Bij Berre bleek uit een bloedonderzoek dat alles in orde was, hij ging bij momenten ook verschrikkelijk liggen likken (op zijn zij en met een lange tong) aan een metalen verstel-schroef van de tafelpoot en de schroeven in de poten van m'n strijkplank, inox en ander metaal liet hij onaangeroerd. Waarom????? :-\
Door Irene
#2112018
Eén van mijn honden, Belle een mini-Pincher van nu ruim 12 jaar, at ook veel zand (en ook klei). Ze was er alleen maar mee bezig, moest echt ogen in mijn rug hebben. Volgens mijn holistisch DA duidt dit vaak op mineralengebrek. Ik ben begonnen met mineralen bij geven en sindsdien heeft ze het, buiten nog 1 of 2 keer, helemaal niet meer gedaan!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door