Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door esther12
#2040543
Ik ben een paar weken geleden begonnen met het maken van de overstap van brokken naar kvv. Bo vindt het heerlijk maar eerlijk gezegd gaat het niet helemaal probleemloos. Zo had ze in het begin wat last van diarree en toen heeft ze ook 2 nachten in haar bench gepoept. Dat gaf een terugval in haar zindelijkheid (ze ging weer in huis plassen en ging zelfs een keer overdag haar bench in om te plassen) maar dat was gelukkig na een paar dagen weer over. Ik kreeg van de verkoopster van de kvv het advies om de overgang wat extra te vertragen door wat brokjes door de kvv te doen.

Daarna kreeg ze last van verstopping, de ontlasting kwam er uiteindelijk wel uit maar met veel moeite en het was keihard. Ook dat was van korte duur en inmiddels heeft ze weer 2 dagen een normale, stevige ontlasting gehad. Bij dit alles bleef ze levendig, vrolijk en alert dus ik maakte me niet al teveel zorgen.

Vanmorgen vroeg ben ik voor het eerst met haar naar de trimsalon geweest (puppybeurt/wennen) en toen we na afloop naar de auto liepen moest ze een beetje overgeven, het was dun, wit doorzichtig met een beetje schuim erop. Ik dacht dat het misschien van de spanning kon zijn?? Ik heb een paar uur gewacht met het geven van haar voer maar zojuist heeft ze de hele boel uitgespuugd, een dikke brij. Terwijl ik naar de keuken liep om de boel op te ruimen heeft ze het snel weer opgegeten. Dit alles begint me inmiddels een beetje onzeker te maken. Doe ik het wel goed? Is het terecht dat ik me nog niet al teveel zorgen heb gemaakt? Komt dit door de overstap naar kvv of kan het van de spanning komen (ze was best nerveus)? Is dit nog normaal? Ik geef nu 's morgens kvv (inmiddels zonder toevoeging van brokjes en zonder overgieten met heet water) en 's avonds nog brokjes. Doe ik het misschien toch te snel?

Verder zei de trimster vanmorgen met stellige overtuiging dat honden die kvv eten last krijgen van tandsteen terwijl de verkoopster van de kvv juist had gezegd dat ze er minder last van zou krijgen omdat tandsteen ontstaat door het eten van koolhydraten. Nu vraag ik me af wie er gelijk heeft en wat ik eventueel kan doen om tandsteen te vermijden (voor zover dat mogelijk is).

En nog een vraag, kan het kwaad om Renske oid te geven als ik een keer per ongeluk geen kvv in huis meer heb? Ik weet dat het dom is maar ik ben vreselijk chaotisch en mezelf kennende gaat het gewoon een keer gebeuren. En dan kan ik mezelf daar maar beter op voorbereiden door iets houdbaars in huis te hebben.
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#2040625
Met kvv verminder je de kans op tandsteen, al is barf daarvoor nog beter. Max had op enkel kvv ook tandplak, maar nu met Barf erbij is dat een keurig gebit geworden.  Ik weet niet welke kvv je gebruikt, maar kvv en brok mengen lijkt me niet zo'n zinnig plan.

Renske zou je evt wel kunnen geven voor een keertje, maar als je zorgt dat je kipfilet en gehakt in huis hebt zit je nog beter. Of de hondje geleidelijk laten wennen aan Barf en dan even snel naar de AH oid voor vlees.

Doneer die brokjes aan een asiel en ga lekker op kvv verder, dus zonder mengen en zonder wennings fase. Je hondje pakt het snel genoeg op. Nu maak je der maagje steeds van streek door verschillend te voeren, dan kvv, dan brok, dan gemengd.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2040633
[quote="esther12"]
Ik ben een paar weken geleden begonnen met het maken van de overstap van brokken naar kvv. Bo vindt het heerlijk maar eerlijk gezegd gaat het niet helemaal probleemloos. Zo had ze in het begin wat last van diarree en toen heeft ze ook 2 nachten in haar bench gepoept. Dat gaf een terugval in haar zindelijkheid (ze ging weer in huis plassen en ging zelfs een keer overdag haar bench in om te plassen) maar dat was gelukkig na een paar dagen weer over. Ik kreeg van de verkoopster van de kvv het advies om de overgang wat extra te vertragen door wat brokjes door de kvv te doen.

Daarna kreeg ze last van verstopping, de ontlasting kwam er uiteindelijk wel uit maar met veel moeite en het was keihard. Ook dat was van korte duur en inmiddels heeft ze weer 2 dagen een normale, stevige ontlasting gehad. Bij dit alles bleef ze levendig, vrolijk en alert dus ik maakte me niet al teveel zorgen.

Vanmorgen vroeg ben ik voor het eerst met haar naar de trimsalon geweest (puppybeurt/wennen) en toen we na afloop naar de auto liepen moest ze een beetje overgeven, het was dun, wit doorzichtig met een beetje schuim erop. Ik dacht dat het misschien van de spanning kon zijn?? Ik heb een paar uur gewacht met het geven van haar voer maar zojuist heeft ze de hele boel uitgespuugd, een dikke brij. Terwijl ik naar de keuken liep om de boel op te ruimen heeft ze het snel weer opgegeten. Dit alles begint me inmiddels een beetje onzeker te maken. Doe ik het wel goed? Is het terecht dat ik me nog niet al teveel zorgen heb gemaakt? Komt dit door de overstap naar kvv of kan het van de spanning komen (ze was best nerveus)? Is dit nog normaal? Ik geef nu 's morgens kvv (inmiddels zonder toevoeging van brokjes en zonder overgieten met heet water) en 's avonds nog brokjes. Doe ik het misschien toch te snel?

Verder zei de trimster vanmorgen met stellige overtuiging dat honden die kvv eten last krijgen van tandsteen terwijl de verkoopster van de kvv juist had gezegd dat ze er minder last van zou krijgen omdat tandsteen ontstaat door het eten van koolhydraten. Nu vraag ik me af wie er gelijk heeft en wat ik eventueel kan doen om tandsteen te vermijden (voor zover dat mogelijk is).

En nog een vraag, kan het kwaad om Renske oid te geven als ik een keer per ongeluk geen kvv in huis meer heb? Ik weet dat het dom is maar ik ben vreselijk chaotisch en mezelf kennende gaat het gewoon een keer gebeuren. En dan kan ik mezelf daar maar beter op voorbereiden door iets houdbaars in huis te hebben.
[/quote]

Dat overgeven kan zeker van spanning zijn. Zo ook het daarna net na het eten weer opgeven en opeten. Dan is het waarschijnlijk te snel naar binnen geschrokt en moet het even "geherkauwd" worden.

Die trimster mag terug naar school :-X  Inderdaad krijgen honden van granen al snel tandsteen. Op kvv heb je daar stukken minder last van als op b.v brok, maar aangezien ook aanleg bepaald in hoeverre een hond last krijgt van tandsteen is het bij niet één hond uit te sluiten. Het voeren van hele botten waar lekker op geknaagd kan worden vermninderd de kans op tandsteen aanzienlijk.
Daarbij ook gezegd dat honden die rauw en vers eten en die tandsteen krijgen, dat dat beduidend minder dramatisch is als bij brokken.

Renske..tja, wij eten ook wel eens een patatje. Ik kan je alleen niet garanderen dat daarna je bench niet vol met dunne poep ligt.   :-X

Ik zou die brokken overigens de deur uit doen. Je was al op de goede weg, gewoon een kwestie van doorzetten, anders went die er nooit aan.
Door esther12
#2040697
Bedankt voor jullie reacties! Dit geeft me net dat beetje zekerheid dat ik nodig had.
Ik volg jullie tips op en doe het restantje brokken de deur uit. Renske zou inderdaad alleen voor nood zijn maar als het met kipfilet of gehakt ook kan dan doe ik dat net zo lief. Dat heb ik meestal wel in huis en anders is het snel bij de super te halen, ook 's avonds en in het weekend. Dat is met de kvv niet het geval, dat haal ik bij iemand aan huis en dan klop je niet zo snel 's avonds aan. Ik kan weer vooruit!
Laatst gewijzigd door esther12 op di 21 jun 2011, 16:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Kaatje88
#2040955
Wel rundergehakt nemen en niet gemengd gehakt (i.v.m. ziekte van Aujezcki (of hoe je het maar schrijft) en uiteraard ongekruid. Misschien overbodig om te zeggen, maar beter 1x te veel gewaarschuwd dan te weinig, toch?  ;)
Door M@rina
#2040975
Ik weet niet bij welke supermarkt je boodschappen doet maar bij een groot aantal supermarkten verkopen ze rodi of smuldier beide kvv.  In geval van nood kan je dat ook nog  halen. even in en bak met lauwarm water en het is zo ontdooit. Als het even kan wel de complete versie nemen maar voor een keertje is een enkelvoudige smuldier ook geen ramp.

Op je andere vragen hebben mijn voorgangers al rpima antwoord gegeven.
Door esther12
#2040990
Van het varkensvlees weet ik inderdaad maar evengoed bedankt voor de reminder!
Bij mijn eigen super heb ik nog geen kvv gevonden maar we hebben een eind verderop nog 2 supermarkten waar ze het vast wel hebben.
Stom dat ik daar zelf niet ben opgekomen  :-[
Door esther12
#2088531
Ik ben nu ongeveer 3 maanden bezig met vers voeren (kvv) en de ontlasting van Bo is nog steeds nogal wisselend van consistentie.
Sowieso merk ik het heel erg als ik een keer een andere smaak of ander merk heb, soms erg dun (als ze pens heeft gegeten) maar soms ook erg hard en kalkachtig (als ze kip heeft gegeten). Daarnaast laat ze hele vieze winden, ik dacht eigenlijk dat dit juist minder zou worden met kvv.
Mijn vraag: is dit normaal? En zo niet, wat kan ik doen om het te verbeteren?
Door Lil
#2088561
[quote="esther12"]
Ik ben nu ongeveer 3 maanden bezig met vers voeren (kvv) en de ontlasting van Bo is nog steeds nogal wisselend van consistentie.
Sowieso merk ik het heel erg als ik een keer een andere smaak of ander merk heb, soms erg dun (als ze pens heeft gegeten) maar soms ook erg hard en kalkachtig (als ze kip heeft gegeten). Daarnaast laat ze hele vieze winden, ik dacht eigenlijk dat dit juist minder zou worden met kvv.
Mijn vraag: is dit normaal? En zo niet, wat kan ik doen om het te verbeteren?
[/quote]

Dit is normaal en gebeurd hier ook.
Hoe je het kunt voorkomen: zorgen dat ze niet alleen pens of alleen kip of iets anders met veel bot krijgen. Als je bijvoorbeeld 's ochtends pens geeft dan 's avonds kip. Kijk eens hoe het dan gaat. Indien dan nog hetzelfde probleem (heb hier zo eentje) dan half pens, half kip geven per maaltijd. Vieze winden is hier als ik te veel orgaan geef en te weinig bot en ze dus ook slappe ontlasting hebben.
Door M@rina
#2089390
welke kvv voer je?

Saartje kan bijv de carnibest natuur heel goed hebben maar van de kipvariant gaat ze aan de dunne. Van het merk Tinlo kan ik zonder problemen de éne variant afwisselen met de andere, maar doe ik een dagje carnibest natuur er tussen dan gaat ze weer aan de dunne. Zij kan dus ook niet zo goed tegen verschillende merken afwisselen.
Teun kan ik vanalles geven die gaat zelden aan de dunne, ja na een litertje zeewater wil hij nog weleens poep hebben met dezelfde consistentie als zeewater  >:(
Door esther12
#2089586
De basis is Darf. Maar de laatste maand heb ik vnl Smuldier gegeven, o.a. omdat we op vakantie waren.
Nu weer terug naar Darf, hopelijk gaat het dan weer beter. Ik heb afgelopen week voor het eerst vis gegeven en dat ging goed.
En gisteren voor het eerst een paar kippennekjes, dat lijkt ook goed te gaan.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door