Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door ien
#2088576
Ik voer tot nu toe elke dag compleet en dat bevalt me goed. Maar tot nu toe verpak ik alles per dagelijks "onderdeel".. Dus als ik een nieuwe bestelling binnen krijg, ben ik een behoorlijke tijd bezig met inpakken (en heb ik steeds heeeel veel zakjes nodig  ;D maar dat is niet het probleem). Ik verpak dus het botvlees per dag, het spiervlees per dag en het orgaan verpak ik zelfs in 1/3 porties per dag omdat ik per dag 3 soorten orgaan geef.

Ik heb dit zo gedaan omdat ik goed wilde uitproberen of onze hond overal tegen kan. Maar ik geloof wel dat dat goed zit. Het enige waar hij dunne ontlasting van krijgt is zalm. Hij krijgt dit 1x in de week en dan heeft hij dezelfde dag en de ochtend erna dunne poep maar verder nergens last van. Dus dit lijkt me geen probleem. Maar ik heb wel het idee dat hij wat gevoelig is voor grotere hoeveelheden orgaan (vooral pens) maar door elke dag compleet te voeren, krijgt hij het in kleine hoeveelheden binnen en geeft het nauwelijks problemen.

Dus ik heb de diepvries vol zitten met ontzettend veel kleine zakjes.. En wekelijks maak ik voor de komde week zijn weekmenu. Dan maak ik voor die week dagelijkse zakken waarin ik spiervlees, bot en 3 zakjes orgaan (allemaal van verschillende diersoorten) doe.

Pfoe.. ik geloof dat ik jullie al hoor zuchten..wat een werk en wat een boel zakjes  ;D
Dat vind ik eigenlijk ook wel en aangezien er niet een specifiek iets lijkt waar hij niet tegen kan, wil ik het wat minder uitgebreid gaan inpakken.

Ik wil dus nog wel dagelijks compleet voeren.
Ik had gedacht om de dagelijkse portie, en orgaan bij elkaar in een bakje te doen en dan een apart zakje voor het bot. Maar is hoe doen jullie dat dan? Maken jullie dan mixen van 1 diersoort per dag (dus zowel spiervlees als alle orgaan van het zelfde dier) en geef je dan de dag erna van een andere diersoort een mix? Of maken jullie mixen ook al per dag van verschillende diersoorten zodat je altijd zeker weet dat je voldoende varieert in diersoort?

Ik denk trouwens dat mijn diepvries ook wel wat overzichtelijker wordt als ik minder porties heb en dan ook nog een mooi in bakjes..  ;D
(zal maar vast boterkuipjes gaan sparen....  ;) )
Door Martine-Tom
#2088609
Ik maak tegenwoordig complete dagporties in bakjes, ik haal op de gok een hoeveelheid uit de vriezer die ongeveer klopt, laat het ontdooien en weeg dan alles af en maak dagporties die ik weer invries in bakjes, meestal voor een dag of 10 tegelijk.
Door Anne in Zweden
#2088623
Het zou al helpen, denk ik, als je niet iedere dag meer ieder orgaan voert maar iedere dag één soort. Zo doe ik het: 1x per week hart, 1x per week nier, 1x per week lever, 2x per week pens en 2x per week groente.

Krijg je de bestelling per kilo verpakt binnen? Het hangt er een beetje van af hoe groot je hond is, maar als hij bv. 200-300 gram bot per dag krijgt, zou je per twee dagen kunnen verpakken en ontdooien.

Of je portioneert meteen het hele menu voor een maand of twee maanden kant-en-klaar wanneer de bestelling binnenkomt. Ben je wel een halve dag mee bezig waarschijnlijk, maar dan heb je ook wat! ;D
Gebruikersavatar
Door Hope
#2088639
Hier hetzelfde 'probleem'. Heb ook ontzettend veel van die losse zakjes.
Bij de supermarkt heb ik wat kleine doosjes gehaald zodat ik niet een vriezer vol losse zakjes heb die dan ook allemaal nog eens door elkaar liggen. Maar bot per 2 dagen verpakken is slim, dat ga ik volgende keer eens doen.

Verder vind ik het toch best makkelijk zo. Orgaan voer ik inderdaad per soort. Dus 1 dag hart, 1 dag nier, 1 dag lever en 1 dag pens. Gelukkig kan onze hond dat goed hebben, die pens.
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#2088644
verpak alles per kg( en zo komt het ook binnen dus kan zo de vriezer in) zodat ze er de dag erna ook nog wat van krijgen..
orgaan krijgen ze 3x per week en verpak dat dan in 300 gr zakjes..behalve pens daar krijgen ze een pond van per week
Door ien
#2088778
Hope schreef: Hier hetzelfde 'probleem'. Heb ook ontzettend veel van die losse zakjes.
Bij de supermarkt heb ik wat kleine doosjes gehaald zodat ik niet een vriezer vol losse zakjes heb die dan ook allemaal nog eens door elkaar liggen. Maar bot per 2 dagen verpakken is slim, dat ga ik volgende keer eens doen.

Verder vind ik het toch best makkelijk zo. Orgaan voer ik inderdaad per soort. Dus 1 dag hart, 1 dag nier, 1 dag lever en 1 dag pens. Gelukkig kan onze hond dat goed hebben, die pens.
ik heb al die kleine zakjes orgaan per soort weer in een grotere zak zitten anders zou het wel weer een heel gezoek in de diepvries zijn. Maar orgaan per soort voeren zou al een boel schelen maar dat durf ik niet zo goed aan omdat onze hond niet zo goed tegen grote hoeveelheden pens tegelijk kan. Maar het is al weer een tijd geleden dat we dat probeerden dus ik zou het wel weer eens een tijdje kunnen proberen  :-\
Door Martine-Tom
#2088790
Ik heb nu nog kant en klare orgaanmix, de volgende keer ga ik het zelf maken.
Kilo hart, lever en nier, kleine stukjes snijden, roeren en per portie in zakjes/bakjes :)
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#2088831
Hier iets makkelijker, ze krijgen maar 1 soort per dag of spiervlees of vleesbot, de dag met vleesbot krijgen ze een derde orgaan 1 soort per keer en groente in de kefir,de dag met spiervlees krijgen ze een eitje.

1 x per week vis en 1 x per week pens dan de andere week geen orgaan.

gaat perfect hier,ik koop nooit alles in een keer, dan is het weer vleesbot en dan weer spiervlees dan wordt het wel lastig om per dag compleet te doen.
Laatst gewijzigd door *Marga* op vr 19 aug 2011, 22:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Anne in Zweden
#2088840
ien schreef: ik heb al die kleine zakjes orgaan per soort weer in een grotere zak zitten anders zou het wel weer een heel gezoek in de diepvries zijn. Maar orgaan per soort voeren zou al een boel schelen maar dat durf ik niet zo goed aan omdat onze hond niet zo goed tegen grote hoeveelheden pens tegelijk kan. Maar het is al weer een tijd geleden dat we dat probeerden dus ik zou het wel weer eens een tijdje kunnen proberen  :-\

En als je die nou 2x per week voert? Ter vergelijking: onze Max heeft "recht" op 400 gram vleesbot en 200 spiervlees per dag. Dat vul ik iedere dag aan met óf 200 gram lever, óf 200 gram nier, óf 200 gram hart óf 200 gram pens (en dat dus 2x per week) óf 200 gram groente (en dat ook twee keer per week).

Trouwens, als alleen grote hoeveelheden pens tegelijkertijd een probleem is, zou je die natuurlijk ook over meerdere dagen kunnen verdelen, terwijl je de andere organen gewoon per soort in één keer geeft.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2088981
Ik vind het eigenlijk wel handig om alles in 1 keer te portioneren. Hoef ik er daarna niet meer over na te denken!
Hoewel ik wel meteen een groot nadeel heb ondervonden, en dat is dat als je percentages moet gaan veranderen je niet uitkomt met je zakjes  :D
Gebruikersavatar
Door Hope
#2088989
Je hebt het steeds over kwaliteitsverlies, maar dat snap ik niet.
Jij moet het toch ook deels laten ontdooien? Wat is het verschil met alles in 1 keer portioneren?

Ik zeg niet dat wat jij doet niet veel handiger is hoor. Wie weet doe ik het de volgende keer toch anders.
Zeker met dat bot is dat nog niet eens zo'n stom idee. Alleen ben ik bang dat ik het ga vergeten (ik ben zo'n kluns) en dat ik dan zonder sta.  ;D
Gebruikersavatar
Door Hope
#2089623
Oooow zo.
Ik heb de vorige keer voor 1 maand besteld en alles bij thuiskomst in de vriezer gelegd.
Toen steeds 2 stukken laten ontdooien totdat er doorheen te komen was en weer de vriezer in.
Ging best goed, ik was ook vrij dat weekend dus dat was geen probleem.
Door Martine-Tom
#2089647
Senta schreef: Allereerst kleine pakjes heb je sneller vriesbrand in, een grote klomp heb je alleen de buitenkant. Dat wil je niet hebben. En als je op een dag alles gaat zitten portioneren en verpakken zal het dermate ontdooit zijn dat je daar weer kwaliteitsverlies mee heb, of je moet maar 10 kilo per keer inkopen.
Maar dan nog zou ik dat niet doen.
Met een klein hondje zal je wel moeten ;)
Bij thuiskomst gaat alles in de vriezer.
En zodra ik iets nodig heb hak ik het in wat meer hanteerbare brokken, 2 ons ofzo, en dan per keer pak ik 3 of 4 van die porties van bot/spier/orgaan een blok groente erbij en dan maak ik dagporties die varieren zodat hij niet de hele week hetzelfde eet, die gaan in bakjes in de vriezer in de keuken en pak dus per dag eruit.
Elke andere methode vond ik nog minder goed werken...
Dit is toch echt de beste manier vind ik, Tom eet ong 60 gram bot op een dag, ik zou echt niet weten hoe ik het anders moet doen...
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door