Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2087317
Mijn kat Kismo is een ragdoll en is nu inmiddels 1 jaar oud.
Hij weegt nog maar 3,5 kilo en dat is voor zijn soort erg weinig.
Hij is ook nog erg klein en ook vrij mager.

Hij heeft primaire epilepsie en krijgt hiervoor medicijnen; phenoral.
Hiervoor had hij 1 keer in de 1,5 week een aanval, nu ongeveer 1x in de 3 maanden.

Ik zou graag willen dat mijn kat wat meer aan zou komen en even wat sterker word.
Dit zodat als hij een aanval krijgt hij wat meer weerstand heeft om er tegen te kunnen.
Het is nu een erg klein beestje en ik maak me dan ook vaak zorgen om hem.

Ik probeer nu al een tijdje om hem aan te laten komen, maar hij blijft op hetzelfde gewicht.
Ik voer momenteel alleen KVV; Barfmenu, de cattery versie.
Ik gaf eerst carnibest, maar hij bleek allergisch te zijn voor rijst en ook vond hij dit niet erg lekker.
Hij is erg kieskeurig en ik ben al blij dat hij dit nu lust.

Per dag geef ik hem rond de 150 - 200 gram, volgens mij is dat al vrij veel?
Hij eet dan ook erg goed, maar er komt geen grammetje aan.

Is er iets wat ik extra zou kunnen voeren, waar extra veel voedingstoffen inzitten?
Of zou het kunnen zijn dat hij niks aankomt door zijn epilepsie, dat dit de groei tegen houd?

Alvast bedankt!
#2087409
Ik heb geen kennis over epilepsie en de medicatie daarvoor.
Vers voeren is wel de beste optie om je kat te laten aankomen (of afvallen als dat nodig is) en een zo gezond en sterk mogelijk lichaam te krijgen. Jij wordt ook gezonder en sterker als je genoeg groente en fruit eet ipv frieten.
Ik denk wel dat het nooit een kater van 7+ kilo zal worden, omdat hij nu al niet zo groot is. De meeste ragdolls zijn idd aan de maat, maar niet per definitie allemaal. Hollanders schijnen de langste mensen op aarde te zijn, maar er zijn ook gewoon Hollanders van kabouter-formaat.

er zijn legio merken die een kvv voor katten zonder koolhydraten hebben. Tinlo idd volgens mij, maar CB heeft een aantal diabetes-versies, deze zijn ook zonder rijst. Je zou eens op de websites van ook andere merken kunnen kijken naar de samenstelling of de fabrikant een mailtje kunnen sturen als het nergens anders vermeld staat.

150-200 gram per dag vind ik al best veel voor een kat van dat gewicht. Als hij daar nog steeds niet op aankomt, of juist afvalt, zou je eens een ontlastingonderzoek kunnen doen:
http://www.wormbestrijding.nl/kat_index.html
De ontlasting kan dan op parasieten nagekeken worden en als daar een besmetting blijkt te zitten, kan deze heel gericht behandeld worden. Een ontwormmiddel is altijd stevig gif. Als er geen besmetting is, krijgt je kat onnodig dit gif binnen. Is er wel een besmetting, kan je een heel precies middel uitzoeken dat het beste werkt tegen die specifieke parasiet.
#2087438
Bedankt voor je reactie.
Ontlastingsonderzoek heeft hij al 2x gehad.
1 keer bij de dierenarts en 1 keer is het opgestuurd naar het lab.
Dit i.v.m. dat hij steeds aan de diarree was en toen dus ook niet aankwam.
Hier kwam toen helemaal niks uit.

Toen ben ik dus overgestapt op KVV en was hij in de eerste maand een halve kilo aangekomen.
Alleen is hij daarna constant op het zelfde gewicht gebleven, dat al ongeveer 3 maanden.
Maar zijn er niet iets van extra lekkernijen die ik kan geven wat misschien de groei wat kan bevorderen?

Mijn andere kat met overgewicht was inderdaad maar liefst 2 kilo afgevallen door de overstap naar KVV!!
#2087444
Er zijn mensen die dingen als gekookte macaroni adviseren om aan te komen. Nu is dat in jouw geval niet echt een optie wegens reageren op koolhydraten (wat veel katten doen overigens). Maar stel dat je dat wel zou doen, zal hij zwaarder worden door meer vet ipv meer spieren en echt vlees op de botten. Dat is dus niet gewenst en ook niet in het belang van de gezondheid van de kat.

Als tussendoortje zou je af en toe eens een gedroogd vleesje kunnen geven, je kan in de dierenwinkel daarvoor ook bij de hondenafdeling kijken (en lees altijd de ingredientenlijst voor de zekerheid). Geef niet teveel tussendoortjes, want dan moet hij zn gewone voer niet meer.
#2087457
Ik weet niet of daar iets op tegen is hoor, en waarom dat niet gedaan wordt, maar als ik een kat had die te mager stond, dan kreeg die van mij zoveel eten als ze zelf wou...  Misschien niet meteen overdrijven (dan overeten ze zich en wordt het ook alleen maar vet) en langzaam opbouwen, maar als hij nog wat meer wil, waarom dan niet?
Misschien verbruikt hij wel gewoon veel?  Dat wisselt al eens van dier tot dier.

Natuurlijk ook een medische oorzaak uitsluiten.  Dat spreekt voor zich. 
#2087628
Katten kunnen niet goed koolhydraten verteren en macaroni voeren belast de alvleesklier daarmee behoorlijk. Een kat die te mager is, heeft al minder reserves en mogelijk minder weerstand, daar moet je het lichaam niet met zulke dingen over de zeik halen.
#2087965
Toen Axl te dun was heb ik hem een tijdje van dat vlees en ook een zakje poeder van Royal Canin gevoerd, Convalescence support.
Poeder beetje aangemengd met kattenmelk of water en wat gourmet erdoor. Kwam hij toen wel van aan,
ik ben toen alleen ook na een paar week Kvv gaan voeren en daar is hij echt van aangekomen, maar hij werd er wel wat dikker van.
Ook ben ik hem vaker per dag gaan voeren, schijnt ook te helpen ...
#2089385
pearlsofpassion schreef: Ik weet niet of daar iets op tegen is hoor, en waarom dat niet gedaan wordt, maar als ik een kat had die te mager stond, dan kreeg die van mij zoveel eten als ze zelf wou... Misschien niet meteen overdrijven (dan overeten ze zich en wordt het ook alleen maar vet) en langzaam opbouwen, maar als hij nog wat meer wil, waarom dan niet?
Misschien verbruikt hij wel gewoon veel? Dat wisselt al eens van dier tot dier.

Natuurlijk ook een medische oorzaak uitsluiten. Dat spreekt voor zich.

zo doe ik het hier ook. Flip mag eten wat hij op kan, zolang hij niet dik wordt.
#2089525
pearlsofpassion schreef: Ik weet niet of daar iets op tegen is hoor, en waarom dat niet gedaan wordt, maar als ik een kat had die te mager stond, dan kreeg die van mij zoveel eten als ze zelf wou... Misschien niet meteen overdrijven (dan overeten ze zich en wordt het ook alleen maar vet) en langzaam opbouwen, maar als hij nog wat meer wil, waarom dan niet?
Misschien verbruikt hij wel gewoon veel? Dat wisselt al eens van dier tot dier.

Natuurlijk ook een medische oorzaak uitsluiten. Dat spreekt voor zich.
Dat deed ik ook gewoon met Axl hoor, nu niet meer nodig gelukkig ...
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door