Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Marlies
#2087819
Hallo allemaal,

Waarschijnlijk ben ik gewoon een beetje paranoia na het snelle plotselingen verlies van onze Falcor maar ik ben benieuwd, hoe vaak rekken jullie honden zich uit?

Kaya rekt zich in mijn ogen echt opvallend vaak uit. Nu weet ik zelf dat als ik last heb van mijn rug dat ik ook vaker strek. Ze rekt eigenlijk standaard elke keer zich uit als ze een tijdje heeft gelegen. En soms ook nog spontaan een keer tussendoor.

Ze loopt en rent verder normaal, alleen soms een beetje scheef (in draf loopt ze soms niet in een rechte lijn, maar met haar voorpoten iets verder naar binnen ten opzichte van haar achterpoten). Ze galopeerd regelmatig en merk hier verder ook niks raars in. En wanneer ze met andere honden in het water speelt springt ze rustig enorme sprongen boven het water uit. Zie daarin niet dat ze misschien ergens last van zou hebben.

Is het normaal voor sommige honden dat ze zich zo vaak uitrekken? Of is dit verstandig om even na te laten kijken door een fysiotherapeut bijvoorbeeld?

(En zo ja, kennen mensen een goede honden fysio in Drenthe/Groningen/Overijsel?
Door Lonaa
#2087829
Ik snap wel dat je extra oplettend bent hoor. :) Ik geloof alleen niet dat het wat betreft uitstrekken nodig is.

Sally doet het ECHT heel vaak. Als ze gelegen heeft (al is het maar 1 minuut), als je thuiskomt (maar dan zal ze net gelegen hebben.  :biggrin2: ) als ze tegen je op springt (met regelmaat, helaas) rekt ze zich heerlijk tegen mij aan uit. Als ik met haar aan het oefenen ben, rekt ze zich tussendoor uit, als ze uit de auto komt, als ze eten krijgt, als ze het eten op heeft.

Kortom, ik denk wel een keer of 50 op een dag.  :biggrin2:
En Sally is hartstikke gezond. ;)
Door smulpaap
#2087832
Ik heb geen idee hoevaak mijn honden dat doen . Maar als het te vaak zou voorkomen dan zou dat mij ook zeker opvallen . Wat ik vaak een goed hulpmiddel vind is het bijhouden van een dagboek bv . Dat is dan eventueel straks voor bv een fysiotherapeut ook handig . Ik zou er denk ik toch wel even naar laten kijken . Vaak gaan honden ook compenseren en zoeken de gemakkelijkste houding waardoor ze verkeerd kunnen gaan belasten .
Door Marlies
#2087842
smulpaap schreef: Ik heb geen idee hoevaak mijn honden dat doen . Maar als het te vaak zou voorkomen dan zou dat mij ook zeker opvallen .
Ja, maar het lastige is natuurlijk, wanneer is het te vaak.
Door Steef2703
#2087850
Mijn ervaring met Kyra is dat ze zich vaak gaat uitrekken wanneer ze buikpijn heeft.
Kyra rekte zich nooit zo vaak uit. Dus toen het mij ging opvallen had ik wel het idee dat er iets mis was. En ja hoor, ze bleek allergisch te zijn voor de voeding die ze toen kreeg en had dus buikpijn. Ze moest toen ook overgeven en had diarree. Maar het begon met veel uitrekken op de meest rare momenten, na het eten, onder het spelen, tijdens het wandelen etc....
Dus even na laten kijken door een arts is geen slecht idee. Je kan beter het zekere voor het onzekere nemen.
En ik zou inderdaad een dagboekje bijhouden met gedragsveranderingen etc., dit kan later altijd van pas komen :)
Door Fido
#2087857
Marlies schreef: Ja, maar het lastige is natuurlijk, wanneer is het te vaak.
Ik denk dat je het eigenlijk moet omdraaien, dus niet te vaak maar er wordt te vaak te weinig uitgerekt  ;)
Uitrekken is goed voor lijf en leden en dieren zie je het vaker doen dan mensen en dat is dan weer stom van die mensen en niet van al die dieren  :biggrin2:

Wel zie je ook onder dieren verschil tussen het aantal keren uitrekken. Onze Border Collie rekt zich vele malen minder uit dan de bloterikken. Maar bloterik Eddie rekt zich weer vele malen meer uit dan bloterik Karel.
Thuis als Eddie zich uitrekt dan denk ik " O goed idee" en rek me ook even uit  :)
Door Fido
#2087861
Steef2703 schreef: Mijn ervaring met Kyra is dat ze zich vaak gaat uitrekken wanneer ze buikpijn heeft.
Kyra rekte zich nooit zo vaak uit. Dus toen het mij ging opvallen had ik wel het idee dat er iets mis was. En ja hoor, ze bleek allergisch te zijn voor de voeding die ze toen kreeg en had dus buikpijn. Ze moest toen ook overgeven en had diarree. Maar het begon met veel uitrekken op de meest rare momenten, na het eten, onder het spelen, tijdens het wandelen etc....
Dus even na laten kijken door een arts is geen slecht idee. Je kan beter het zekere voor het onzekere nemen.
En ik zou inderdaad een dagboekje bijhouden met gedragsveranderingen etc., dit kan later altijd van pas komen :)
Wat verstaan jullie onder uitrekken? Bij buikpijn lijkt het mij dus lastig uitrekken  :-\ buikpijn gaat vaak gepaard met bv. opgetrokken buik, gespannen buik, kromme rug. Dan lijkt me uitrekken inclusief het strekken van de poten zeer ongemakkelijk terwijl uitrekken juist gemakkelijk en ontspannen hoort te gaan .
Door Steef2703
#2087866
Wat verstaan jullie onder uitrekken? Bij buikpijn lijkt het mij dus lastig uitrekken  buikpijn gaat vaak gepaard met bv. opgetrokken buik, gespannen buik, kromme rug. Dan lijkt me uitrekken inclusief het strekken van de poten zeer ongemakkelijk terwijl uitrekken juist gemakkelijk en ontspannen hoort te gaan .
Kyra was zich echt aan het uitrekken, pootjes vooruit, kontje in de lucht, nekje gestrekt, ze keek er wel ongemakkelijk bij maar het was wel uitrekken. En inderdaad een iets gekromde rug.
Door Marlies
#2087871
Heb bij Kaya absoluut niet het idee dat ze er buikpijn bij heeft hoor. Ze kijkt altijd gewoon vrolijk danwel erg loom en al gapend. Ze doet het ook niet op absurde momenten. Meestal dus als ze net heeft gelegen. En soms als we bij de plas zijn en dan spurt ze er daarna in een noodvaart vandoor om te spelen  :biggrin2:

Als ik het hier zo lees vind ik het dan toch niet als iets zorgwekkends klinken :)
Door pallas
#2087888
Ik kreeg voor Nox vna Karin Baas (fysio in de regio die je aangaf) juist strek oefeningen. :)

Dus rekt je hond bijna nooit en wordt ie wat ouder? Lok het rekken en strekken dan zelf uit middels oefeningen en een brokje. Het werkt het beste als ze de rekhouding een poosje vasthouden. Met wat lekkers erbij vindt nox het helemaal niet erg om een paar keer perdag te doen :P :biggrin2:
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door