Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door stefanie en zoran
#2086515
Zo ik ben vanmiddag op onderzoek uit gegaan en heb een menutje samengesteld. Ik weet niet of het voldoet. maar daarom plaats ik het hier toch? :biggrin2: zodat jullie het kunnen checken.

Mijn pup is nu 4,5 maand oud en weegt 17 kilo. Ik weet niet of hij alles al kan eten, zoals runderkop? weet ik niet precies wat ik me daar bij voor moet stellen.

Maandag: 390 gr kipkarkas, 380 gr eendennekjes, 85 gr groenten extra: Ei

Dinsdag: 390 Kippennek, 200 gr pens en 200 gr lever, extra: Sardien

Woensdag: 390 gr geitenrib, 390 gr Kipfiletsnippers, 85 gr groenten

Donderdag: 390 gr kipkarkas, 200 gr pens En 200 gr Lams hart-lever-long extra: Ei

Vrijdag: 390 gr  runderkopvlees, 380 gr kippennek, 85 gr groenten

Zaterdag: 390 gr kipkarkas, 200 gr pens en 200 gr runderlever en nier extra: sardien

zondag: 390 gr geitenrib, 380 gr eendennekken, 85 gr groenten

Voor de pup verdeel ik deze maaltijden in ochtend en avond.

Ik hoor het graag!
alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Door May Linn
#2086993
Wat zijn je percentages?

Er vallen mij een aantal dingen op:

- de variatie is prima! genoeg diersoorten.

- Op maandag en zondag geef je zowel kipkarkas + eendennekjes en geitenrib en eendennekken, dit zijn beide vleesbotsoorten. Dat lijkt me wel wat veel bot op 1 dag.

- runderlever kun je beter vervangen door biologische of andere soort lever. Runderlever en nier bevat namelijk nogal wat afvalstoffen.

- geitenrib is echt gevorderdenbot en zou ik niet geven aan een pup/jonge hond. Dan kun je beter konijn, eend, parelhoen enzo geven, dat is veel zachter.

Runderkopvlees is vlees van de kop van een rund. Spiervlees dus.
Alle honden kunnen dat eten, het bevat niet super veel voedingswaarde, maar kan prima 1x in je menu.

Runderpens of lamspens maakt niks uit.
Enige van organen is wat ik hierboven schreef, liever geen of weinig runderlever en rundernier vanwege de afvalstoffen.
Door Lizzy
#2087604
[quote="stefanie en zoran"]
Zo ik ben vanmiddag op onderzoek uit gegaan en heb een menutje samengesteld. Ik weet niet of het voldoet. maar daarom plaats ik het hier toch? :biggrin2: zodat jullie het kunnen checken.

Mijn pup is nu 4,5 maand oud en weegt 17 kilo. Ik weet niet of hij alles al kan eten, zoals runderkop? weet ik niet precies wat ik me daar bij voor moet stellen.

Maandag: 390 gr kipkarkas, 380 gr eendennekjes, 85 gr groenten extra: Ei

Dinsdag: 390 Kippennek, 200 gr pens en 200 gr lever, extra: Sardien

Woensdag: 390 gr geitenrib, 390 gr Kipfiletsnippers, 85 gr groenten

Donderdag: 390 gr kipkarkas, 200 gr pens En 200 gr Lams hart-lever-long extra: Ei

Vrijdag: 390 gr  runderkopvlees, 380 gr kippennek, 85 gr groenten

Zaterdag: 390 gr kipkarkas, 200 gr pens en 200 gr runderlever en nier extra: sardien

zondag: 390 gr geitenrib, 380 gr eendennekken, 85 gr groenten

Voor de pup verdeel ik deze maaltijden in ochtend en avond.

Ik hoor het graag!
alvast bedankt!


[/quote]

Volgens mij voer je qua percentages:

60% vleesbot
7% groenten
21% orgaanvlees (incl pens)
13% spiervlees

Ik vind het wat veel vleesbot en wat weinig spiervlees. Ik zou 10% minder vleesbot en 10% meer spiervlees gaan voeren.

Ik heb eerlijk gezegd geen idee of je teveel lever voert, aangezien dit niet uitgesplitst is. 100 gram lever komt in jouw geval neer op 1,7% van het totaal en dat vind ik dan weer wat krap. Je mag best wat meer geven, 200 gram bijv.
#2087649
Heej!
bedankt voor jullie reacties daar heb ik wat aan! morgen ben ik vrij dus ga ik er weer even goed vooor zitten.

Maar nu zegt de ene minder lever en de ander meer? of bedoel je met uitgesplitst, meer verdeeld over de week?

en dat met vleesbot en spiervlees was ik idd al wel achter, ik ben alleen nog op zoek naar wat voor spiervlees ik allemaal kan geven? op de verkooplijst van de slager kom ik voornamelijk bot en organen tegen. Kan iemand mij hiermee helpen?

thx!
Gebruikersavatar
Door May Linn
#2087690
Over lever verschillen de meningen wat geloof ik.
De 1 zegt 50gr lever per 10kg lichaamsgewicht, de ander 2-3% en weer een ander dat het niet zo nauw komt.
Ik persoonlijk denk het laatste, als je 10% andere organen dan pens voert. En dan grofweg van die 10% lever, hart en nier voert (en soms andere organen als je wil) dan zit je aardig op de middenweg.
Waarom deze mening. Omdat mijn eigen voedsel ook niet tot op de 50gram nauwkeurig komt, dus voor mijn hond hoeft dat ook niet  ;)
Verdeelt over de week maakt niet altijd uit, sommige honden gaan echter van lever wat aan de race dus dan kun je het beter wel wat verdelen over de week.

Ik weet natuurlijk niet bij welke slager je besteld.
Maar spiervleessoorten zijn o.a.: paardensnijlingen, paardensnippers, geitensnippers, rundvlees, eendensnippers, lamssnippers enz.
Alles waar geen bot in zit dus.
Door ulla
#2087872
Ik reken ook 50 gram lever per 10 kilo lichaams gewicht, maar dan heb ik het over volwassen honden,en hier gaat het om een pup, die zou je dan inderdaad 200 gram kunnen geven, hoewel ik mij niet kan herinneren dat ik dat bij mijn nu 19 maanden oude pup ook heb gedaan. :-[
Ik merk in ieder geval geen tekorten bij haar, en ben ook niet heel precies in dit soort dingen, omdat ze ook welleens een heel prooitje krijgt, en karkas met nog orgaan erin.
Als spiervlees heb ik haar nooit snijlingen of snippers gegeven, maar spiervlees aan 1 stuk, zonder al teveel vet.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door