Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Hope
#2086486
Hoi allemaal,

Onze hond Hope krijgt op het moment 4 diersoorten, omdat we even moeten afwachten of zijn allergie van de prac-tic komt. Zo niet, dan heb ik wat diersoorten achter de hand gehouden om mee te elimineren.

Hij krijgt nu kip, rund, lam en paard.
Hij eet kippennekken en kippenruggen.

Maakt het nog uit hoe je hiermee varieert?
Hij krijgt nu kippennekken en kippenruggen, paard- en rundvlees, rund- en lamspens,
rundernier en lamslever, lams- en runderhart.

Ik moet volgende week weer vlees bestellen.
Laatst gewijzigd door Hope op do 25 aug 2011, 17:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Manon
#2086487
Het is ook slim om 2 verschillende botbronnen aan te houden.
Dus kippenkarkassen en lamsribben gaan voeren.
Daarbij dan rundvlees/paardenvlees
en qua orgaan wat je al deed dus lam/rund ;)
Gebruikersavatar
Door Hope
#2086698
Voor het elimineren dacht ik eigenlijk juist dat ik de meest onhandige soorten heb gekozen.
Maar dat wist ik pas later. Ik moest nogal overhaast op barf. Had ik toen beter geweten, had ik het anders gedaan.
Maar nu nog overstappen op andere soorten is niet handig. De prac-tic en medicijnen werken tot 14 september en als ik nu mijn voer verander weet ik straks nog niet waar het aan gelegen heeft.
Eigenlijk wil ik minder kip gaan voeren, maar dat voor later.

Lamsribben, wanneer kan je die aan een beginnend barfer geven? Hij doet het wel keurig naar mijn mening. Kippenruggen bijvoorbeeld, haalt hij uit de bak, legt hij op de grond en dan horen wij ze in de keuken kraken. Zelfs kippennekken horen we kraken terwijl ik gedacht had dat hij ze zo zou doorslikken.

Dus beter geen runderlever en geen rundernier?
Dan alleen dus runderhart en pens? En paard? Is het daarvan gemakkelijk om aan bijvoorbeeld nier te komen of is dat ook niet handig qua afvalstoffen?

Zou ik ook al kunnen overgaan op kipkarkas?
Gebruikersavatar
Door Hope
#2086710
Hoi Senta,

We verdenken (net als onze DA) echt de prac-tic. Ik heb er ook een topic over staan in gezondheid.
Hij heeft het nu 3 of 4 maanden, en wat ons op is gevallen is dat de plekken steeds opkomen na de prac-tic. En ja, hadden we dat eerder geweten dan hadden we dat eerder gestopt. Maar dat is nu eenmaal zo.

De DA heeft geadviseerd om nu te wachten tot die prac-tic is uitgewerkt.
Stel, ik ga nu elimineren met bijvoorbeeld eend en het gaat straks goed, dan weet ik nog niets.
Want dan kan het van de prac-tic zijn, of van het voer. De medicatie en de prac-tic werken tot 14 september.
Komen de plekken op zeg maar wat 20 september terug, dan was het niet de prac-tic en dan zit ik met mijn handen in mijn haren. Waarschijnlijk ga ik dan voor een bloedonderzoek.
Maar als ik dan ga elimineren, en het gaat dan over, dan weet ik wel zeker dat het van het voer was.
Vandaar... Als je daar een ander idee over hebt, laat van je horen! Alle ideeen zijn welkom  ;)
Door Lizzy
#2086850
Hope schreef: Hoi allemaal,

Onze hond Hope krijgt op het moment 4 diersoorten, omdat we even moeten afwachten of zijn allergie van de prac-tic komt. Zo niet, dan heb ik wat diersoorten achter de hand gehouden om mee te elimineren.

Hij krijgt nu kip, rund, lam en paard.
Hij eet kippennekken en kippenruggen.

Maakt het nog uit hoe je hiermee varieert?
Hij krijgt nu kippennekken en kippenruggen, paard- en rundvlees, rund- en lamspens,
rundernier en lamslever, lams- en runderhart.

Ik moet volgende week weer vlees bestellen.
Ik heb het gevoel dat je het jezelf echt veel te moeilijk maakt. Wacht gewoon rustig even midden september af, tot die vlooien-zooi uit gewerkt is! En wat je nou exact de komende maand voert, dat doet er echt niet zo toe. Mensen eten ook runderlever en rundernier, ook niet biologisch. Dus neuh, ideaal is het misschien niet maar een drama is het ook niet. Ik zie niet in waarom de diersoorten die je nu gekozen hebt niet handig of niet geschikt zou zijn. Je hond eet vers, dus dat is in ieder geval al een pre. En je moet dus nu eerst afwachten of de huidproblemen door de vlooienzooi veroorzaakt wordt, dus heb geduld en voer gewoon wat je voert. Als de vlooienzooi uitgewerkt is maar de problemen verdwijnen niet, dan kun je altijd nog een eliminatie dieet gaan doen. Ik zou dus geen eend gaan voeren. Want eend is misschien makkelijk voor je, mocht je een eliminatie dieet moeten gaan doen.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2086972
Dank je Lizzy, en Senta.

Dat van op straat is erg inderdaad. Durf bijna niet meer weg, maar het beest kan er niks aan doen en ik houd hem dus ook niet binnen. Maar wat een gedoe! Ging vandaag eens lekker naar de duinen, loopt er een hond los in het gedeelte waar de honden dienen te worden aangelijnd. Dus wat doet dat beest, die springt om en op onze hond. Krijg ik daar een hele scheldpartij dat ik met 'dat vreselijke dier' thuis moet blijven omdat ze 'er vies van was' en niet wilde dat haar hond het ook kreeg. Zucht.
Dacht ze nou echt dat ik met hem het bos in zou gaan met een besmettelijke ziekte? Ja, waarschijnlijk dacht ze dat wel. Aan de reactie te horen.

Het is inderdaad vreselijk. En ik ben waarschijnlijk ook inderdaad veel te ongeduldig.
Het ziet er nu wel redelijk uit. De korsten zijn allemaal weg, op een paar schilfers na is zijn hele huid wit. Dat is nog nooit zo geweest, dus dat lijkt me wel positief. Hij heeft ook geen jeuk, maar nog altijd medicijnen, al hebben we die al gehalveerd. Zijn rug is natuurlijk nog kaal, dus het blijft er raar uitzien. Omdat de korsten eraf zijn gevallen zie je nog altijd rode, en hele witte plekken. Mensen op straat vinden het nog altijd verschrikkelijk, maar vergeleken een week geleden is het echt een heel stuk verbeterd. Zijn oren hebben we ook nog altijd niet hoeven schoonmaken, en ze zijn ook niet warm meer. Voorheen moest ik dat bijna iedere week wel doen, en dan nog soppen met een vloeistof en behandelen met spray. Dit is nu de 3e keer dat ik het heb overgeslagen en het gaat nog steeds goed.
Mager blijft hij nog, maar aankomen gaat altijd langzamer als afvallen lijkt me. Onze labrador heeft weinig moeite met dik worden, dus daar maak ik me niet zoveel zorgen over.

Nu gaat hij regelmatig mee wandelen, maar bijvoorbeeld vandaag heeft hij toch wel echt flink gelopen (meer dan normaal dan toch). Geef ik hem dan iets extra's, of is zijn menu voldoende? Voorheen gaven wij altijd 4 opscheplepels rijst extra, op advies van de fokker. Dat doe ik nu natuurlijk niet meer.

Leuk vind ik het ook, en het bevalt me prima. Dus mocht nou blijken dat hij niet allergisch is voor voer, maar wel voor prac-tic, dan blijft hij toch fijn aan het vers. Hoewel het me wel echt verbaasd dat zijn oren nog altijd niet vies zijn. En dat zijn lippen niet meer rood zijn. En dat hij geen traanogen meer heeft. Dus uiteindelijk zal hij het er toch beter op doen.

Bedankt voor jullie advies. We tellen gewoon rustig af tot half september.

Hoe zit het trouwens met kipkarkas? Kan ik dat geven als hij die ruggen goed bijt, of is dat hetzelfde? Is de vlees/bot verhouding van karkas goed?  Lamsribben vind ik heel eng, omdat ik bang ben dat hij daarvoor toch nog wat te gulzig is.
Van paard kan ik geen bot voeren, van rund ook niet neem ik aan. Of zou ik runderstrot kunnen geven (of is dit nog veel meer voor gevorderden dan lamsribben? ).

Fijn, zo'n forum!
Gebruikersavatar
Door May Linn
#2086989
Hopelijk is je hondje gauw weer glimmend zwart!

Over je vleesvragen hierboven.

Als je flink wandelt kun je hem wat extra's geven als je wil, ik doe dat alleen op dagen dat ze veel sporten hier.
bv een extra visje of gewoon wat extra eten of een pensstaafje ofzo.

Kipkarkas is net zo hard als kippenruggen. Gemiddeld wel een stuk minder bevleesd, dus wat dat betreft is dat niet echt een toevoeging.
Biologische karkassen zijn vaak wel goed bevleesd.

Runderstrot is vaak een mooi kluifwerkje voor de hond, een beginnende barfer kan dat ook eten.
Het bestaat voornamelijk uit kraakbeen en wat vlees, geen bot.
Wel even kijken of zo'n strot goed valt, sommige honden gaan er van aan de race.

Lamsribben zijn vaak wel wat harder ja.
Maar bv van slagerij West zijn meestal erg zacht en als je om zuiglamribben vraagt zelfs zachter dan kipkarkas.
Een kwestie van een keer bestellen en testen met de snoeischaar.
Dan weet je of je ze nu al kan geven of beter nog even kan wachten tot je hond wat meer gevorderd is.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2087004
Bedankt, May Linn.

Kippenruggen zijn in principe prima dan.
Runderstrot kan ik dus best gewoon een keer proberen, en erbij blijven om te kijken hoe hij het ermee doet.
Dat valt gewoon onder vleesbot dan? Lamsribben is inderdaad maar gewoon een keer proberen. Gelukkig hebben we hem geleerd om voedsel te ruilen. Als hij bijvoorbeeld een pensstaafje heeft, dan krijg ik die van hem als ik hem een stukje appel geef. Handig als hij in het bos wat vind, maar dat komt nu waarschijnlijk ook wel van pas.

Weer een stapje verder! We komen er wel, haha!
Door ~anna~
#2087022
Een van mijn honden is allergisch voor kip, eend en rund.
Vlooienmiddel, ontworming en vaccinatie heeft ze al jaren niet gehad.
Ik was haar soms met Cedar shampoo van Espree dat helpt ook.
Honden die rauwe voeding krijgen hebben meestal geen vlooien maar zij soms dus wel.
Laatst gewijzigd door ~anna~ op wo 17 aug 2011, 07:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pike
#2087043
Hope schreef: Bedankt, May Linn.

Kippenruggen zijn in principe prima dan.
Runderstrot kan ik dus best gewoon een keer proberen, en erbij blijven om te kijken hoe hij het ermee doet.
Dat valt gewoon onder vleesbot dan? Lamsribben is inderdaad maar gewoon een keer proberen. Gelukkig hebben we hem geleerd om voedsel te ruilen. Als hij bijvoorbeeld een pensstaafje heeft, dan krijg ik die van hem als ik hem een stukje appel geef. Handig als hij in het bos wat vind, maar dat komt nu waarschijnlijk ook wel van pas.

Weer een stapje verder! We komen er wel, haha!
Zoals May Linn al schreef, runderstrot is vlees met kraakbeen. Het bevat dus geen bot en je kan het dan ook niet tot vleesbot rekenen. Als hij de kipperuggetjes goed verteerd kan je naast karkas ook vleugels, drumsticks of hele poten geven.

Gelukkig gaat het ietsje beter met Hope, ik duim voor je dat hij er helemaal vanaf komt !
Gebruikersavatar
Door Hope
#2087045
Oke, is meer gewoon bezigheidstherapie dan.
Is het dan extra, of trek ik ergens iets van het menu af?
Heeft het voeren van vleugels, drumsticks en poten nog een meerwaarde of maakt dat qua voeding niet veel uit?

Vlooien- en tekenmiddel ja of nee dat zien we volgende zomer maar weer.
Dit jaar doe ik er niets meer op. In ieder geval niet totdat de huid volledig is hersteld.

Hopelijk is hij niet (ook) allergisch voor zijn voeding. Zou een hoop gedoe schelen, haha.

Paardenstaart, goed bevleesd, is dat een optie voor vleesbot?
Of is bot van een paard per definitie gewoon veel te hard? En paardentong, waar valt dat onder? Of heeft dat geen voedingswaarden? Bio kipkarkas is dus best een redelijk alternatief?
Want 40% van zijn voeding is kip, dus dan is bio beter dan niet dacht ik...
Laatst gewijzigd door Hope op wo 17 aug 2011, 10:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lil
#2087659
heel goed dat je er zo mee bezig bent, maar ik ga met Lizzy mee. Maak je even niet al te druk. Voor die korte periode is het prima wat je voert en daarna kun je kijken wat je doet  ;) Andere botten van kip is leuk, mag, maar hoef je niet moeilijk te doen om speciaal te bestellen. Paardenstaart heb ik geen ervaring mee. Kan hard zijn of niet, weet het echt niet  :-\ Tong lijkt me spiervlees. Biologisch is prima, uitstekend! Maar niet als daar lastig aan te komen is of te duur is of... is dat alles niet het geval, doen!

Ik wil alleen even zeggen; maak je voor een korte periode niet te druk/moeilijk en wacht gewoon even af. Gaat prima zo  ;) :-*
Gebruikersavatar
Door May Linn
#2087681
Paardenstaart lijkt me vrij hard en zou ik niet uitproberen.
Voor leuk kluifwerk is zo'n runderstrot wel leuk. Ik reken het onder spiervlees omdat ze het af en toe krijgen, geef je het vaker dan zou ik het als extra rekenen want echt spiervlees is ook niet.
Paardentong is orgaan (vanwege de voedingsstoffen).
Is vrij vet, maar de meeste honden vinden het wel lekker.

Voor een korte periode is 40% kip echt niet erg hoor  ;)
Als wij op vakantie gaan, eten de honden wel vaker 1 of 2 weken bijna alleen maar kip.

Pratic heeft als ik het goed onthouden heb, een werkend bestandsdeel dat niet in andere ontvlooi/onteekmiddelen zit.
Ik heb dit ooit uitgezocht omdat vele ontvlooispullen dezelfde bestanddelen hebben, maar wel erg in prijs schelen.
Met meerdere honden is dat de moeite waard  ;)
Overigens ontvlooi ik de honden nooit en hebben ze ook nooit vlooien.
Alleen in de ergste teek-maanden krijgen ze een pipetje voor de teken.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door