Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Esther en Daya
#2087294
Had er nog nooit van gehoord, de demodex mijt! Djinty heeft een plekje naast haar mond en is nu net behandeld met Ectodex. Ik lees verschillende verhalen over deze mijt, het is schijnbaar slecht te behandelen. Heeft iemand hier ervaring mee. Klopt het dat het waarschijnlijk bij de moeder vandaan komt en dat het niet raadzaam is om te fokken met pups die uit dat nest komen?  Djinty is nu 10 maanden en ik denk dat de fokker wel een broertje of zusje heeft gehouden.
Door chamourel
#2087395
demodex is puppyschurft, dus meestal krijgen ze dat uit het nest mee, maar het kan ook elders opgelopen zijn.
goed insmeren als het maar 1 plekje is en anders om de drie dagen helemaal wassen.
het is hardnekkig maar wel te overwinnen en volgens mij totaal niet erfelijk.
in het asiel hadden wij er geregeld mee te maken maar enkel bij honden met verwaarloosde vachten :-\

heel veel beterschap :-*
Gebruikersavatar
Door May Linn
#2087420
Mijn jonge hond had als pup ook demodex.
Wel maar 2 kleine plekken op z'n kop.
Ik heb hem toen totdat hij een jaar was advocate gegeven, dat werkt ook tegen milde demodex.
Na een jaar was hij er helemaal vanaf.
Gebruikersavatar
Door Esther en Daya
#2087580
Bedankt voor de reacties! Vind haar wel heel erg sloom.... is dat 1 van de bijwerkingen? Net lag ze op de bank en ik zag het oogwit voor haar ogen draaien. Moest 2 keer hard haar naam roepen voordat ze reageerde! Weet iemand of dit een normale reactie is? Lees veel naars over het middel Ectodex.
Door Mevroi Kruim
#2087591
Ken het middel verder niet maar ik vind dat een akelige reactie eerlijk gezegd. Je houdt hem natuurlijk goed in het oog, en bij twijfel ging ik linea recta naar de dierenarts.
Wat ik ervan begrepen heb is niet de mijt zelf erfelijk natuurlijk al kunnen ze die wel van de moeder krijgen. Maar wel de aanleg om last van de mijt te krijgen. Dat heeft te maken met het immuunsysteem en dat is wel voor een aardig deel erfelijk. Met honden die langdurig en vaak last hebben van demodex zou je niet moeten fokken, heeft een hond een keer last van teen of tander waardoor z'n weerstand laag is en neemt de demodex de kans waar dan kan dat heel goed eenmalig zijn.
Gebruikersavatar
Door Ivonne
#2087610
gebruik even de zoekfunktie van Barfplaats op demodex dan kom je veel informatie tegen.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#2087700
Dat soort gedragingen zou ik goed in de gaten houden.
Mijn DA zei toen dat ik beter eerst met advocate kon proberen omdat dat veel milder was dan de ectodex.
En bij mijn hond zaten de plekje bij zijn oog, dus dat vond ik ook eng om daar wat op te doen.
Mocht je hond echt last hebben van bijwerken zou ik eens overleggen met de je dierenarts over advocate (is een ontvlooi/teekmiddel met als extra werking dat het demodex ook dood).
Door nienk
#2088871
Reus kreeg demodex toen hij ongeveer anderhalf was. bijna, zo niet dan iedere hond, heeft (weet dit overigens niet helemaal zeker) de demodex mijt bij zich in zijn vacht. die hoort daar gewoon. maar als de hond een verminderde weerstand heeft of intensief in aanraking komt met een andere hond met actieve demodex, dan gaat de mijt leven en zijn gangetjes graven, zegmaar. Reus had toen een plekje onder zijn oog, na dat hij daar een bijtwondje had en zijn weerstand was sowieso ook belabberd. behandeld met advocate, paar keer om de 2 weken en toen nog een aantal maanden iedere maand, uiteindelijk is het weggegaan. wel is het nu nog steeds een lelijke plek, haartjes groeien er niet meer goed op en hij heeft nog altijd een beetje een piraten oogje. ook bij Reus toen niet het wassen e.d. gedaan omdat het bij zijn oog was.
Door Anne in Zweden
#2088906
Ik heb ook begrepen dat het een immuunsysteemprobleem is, en dat er om die reden beter niet gefokt kan worden met honden die demodex hebben of hebben gehad.

Laika heeft als pup demodex gehad, enkele losse plekken op haar rug, en een of ander chemische pipet van Advantix hielp alleen tijdelijk. Toen ze vijf maanden was, zijn we overgestapt op barf, en toen we een halfjaar later naar Duitsland verhuisden en ik een keer naar een homeopatisch da ging met onze dieren, gaf die 10 druppels NeyImmun (geeft een boost aan het immuunsysteem) aan Laika en een schimmelnosode die ik een tijdlang moest toedienen, en sindsdien heeft ze nooit meer demodex gehad en glanst ze prachtig. Het barfen zal ook wel van invloed zijn, daar ben ik van overtuigd. Daardoor wordt het hondenlijf niet onnodig belast met spullen die zwaar te verteren zijn (granen, bewerkte eiwitten) en kan het lichaam zich dus richten op het te lijf gaan van akelige kruipsels als demodex!
Gebruikersavatar
Door Esther en Daya
#2089076
Ben gisteren toch maar naar de DA geweest, ze was nog steeds erg duf. Dorethea heeft haar een injectie gegeven met antistoffen want ze reageerde erg heftig op dat goedje. Waarschijnlijk is haar weerstand is nog steeds niet zo goed en is ze nog steeds aan het herstellen van de periode dat er nierfalen bij haar was geconstateerd (half juni). Misschien dat ze daarom zo heftig reageerde op de behandeling met Ectodex.

Gelukkig knapt ze vandaag weer op. Uit schuld gevoel (heb haar naar mijn idee bijna vergiftigd!) heb ik vandaag een zalmkop met streng gegeven! Ze is een half uur bezig geweest en de vis over het hele balkon gesleept! Het ruikt daar nu heerlijk!
Zondag ga ik advocate gebruiken, hoop dat ze daar wel goed op reageert. Ik zal meteen informeren naar NeyImmun en een schimmelnosode (geen idee wat dat moet zijn). Misschien is het voor Djinty ook een oplossing. Bedankt voor de tips!
Door nienk
#2089115
Wellicht is  het ook een idee om te kijken naar weerstandverhogende homeopatische middelen als Immuboost, pro-biotica, die richting?

fijn dat ze in ieder geval iets is opgeknapt en zo genoten heeft van de zalm!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door