Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door danilina
#2085705
af en toe krijgt onze cavalier(10/11 kilo) nog brokken(Orijen) :-\ maar meestal kvv, rodi of smuldier, maar nu willen we eigenlijk kvv online gaan bestellen omdat ik smuldier en rodi niet goed genoeg vind voor mijn hondje. ::)
maar eigenlijk wil ik wel heel graag barf geven, dus lees ik nu een tijdje mee hier.
maar ik heb die percentages nog niet helemaal door. dus vroeg ik me af of iemand die ook een hondje heeft van 10/11 kilo zijn barf menu kan plaatsen, zodat ik een beetje weet hoe die percentages enz. zitten. en kan ik gewoon de ene dag rodi en dan de volgende dag al bijv.kippennek met ei en groenten geven ?
en hebben jullie verder nog tips voor een beginende barver? en waar bestellen jullie barf?
Door BlissSpirit
#2085726
Welkom op BP.

Goed dat je helemaal over wilt op vers.
Wat betreft de percentages: op de homepage van BP onder downloads, vind je een rekenhulp.
Daar kun je alle gegevens van je hond invullen en dan rekent hij precies de gewichten voor je uit. Wel zo handig  ;)

Het is zo wie zo heel belangrijk om je eerst goed te verdiepen in Barf, zodat je zelf goed weet wat je aan het doen bent.
In de bieb vind je veel info.
En heb je dan een menu in elkaar geknutseld  :), dan kun je die hier op het forum plaatsen en dan zijn er altijd wel mensen die met je meedenken en rekenen.

Er zijn meer mensen die zowel KVV als Barf geven, maar daar kan ik je verder niet veel over vertellen, want ik geef alleen Barf.

Wat betreft het bestellen van Barf, er zijn vaak groepsbestellingen en die vindt je onder het kopje Verzamel- Plaats, verder zijn er online shops waar je kunt bestellen en onder het kopje vraag en aanbod staat een lijst a la cart, met adressen voor barfspullen.

Succes en veel plezier met de voorbereidingen  :)
Door Anne in Zweden
#2085739
Om je even een indruk te geven: we gaan even (voor het rekengemak) uit van 10 kilo hond. Da's niet al te groot, dus waarschijnlijk mag daar wel 3% van het lichaamsgewicht aan voedsel in (voor grote honden is de "regel" van 2% van het gewicht, maar ook dan moet je kijken of je hond daar niet te dik of te mager bij wordt).

3% van 10 kilo hond is 300 gram voer per dag, oftewel 2100 gram voer per week (7 x 300 gram).

Nou moet je gaan bepalen hoeveel je van de verschillende barfbestanddelen je wilt gaan voeren. Als uitgangspunt kun je nemen:
50 % vleesbot
25 % spiervlees
20 % orgaan, waarvan de helft vuile pens, dus 10% pens en 10% hart/nier/lever/tong/w.v.n.t.t.k.
5 % groentemix

Die percentages zijn niet wettelijk verplicht hoor, maar we moeten even een uitgangspunt hebben.

Nou, rekenmachine erbij:

50% van 2100 gram = 1050 gram vleesbot per week
25% van 2100 gram = 525 gram spiervlees per week
10% van 2100 gram = 210 gram pens per week, plus 10% = 210 gram overige organen per week (dus bv. 70 gram hart, 70 gram nier en 70 gram lever)
5% van 2100 gram  = 105 gram groentemix per week

Nou heb je alvast een idee van hoeveel van ieder barfingrediënt je je hondje kunt voeren. Hóé je dat gaat doen, mag je helemaal zelf weten. Zelf hou ik het simpel: bij mij krijgen ze iedere dag vleesbot, iedere dag spiervlees, 1 x per week hart, 1 x lever, 1 x nier, 2 x per week pens en 2 x per week groente.
Als jij dat ook zou doen, zou je dus voeren:

1050 gram vleesbot verdeeld over 7 dagen = 150 gram vleesbot per dag
525 gram spiervlees verdeeld over 7 dagen = 75 gram spiervlees per dag

De organen voer je in dat geval 1 x per week, dus 70 gram per keer.
De pens zou dan 2 x per week zijn, dus 105 gram per keer.
De groente zou dan 2 x per week zijn, dus zo'n 55 gram per keer (afronden naar boven of onderen mag hoor, dat luistert niet zo nauw).

Je weekmenu zou er dan zo uit kunnen zien:

maandag: 150 gram bot + 75 gram spiervlees + 70 gram hart
dinsdag: 150 bot + 75 spier + 105 gram pens
woensdag: 150 bot + 75 spier + 55 gram groente
donderdag: 150 bot + 75 spier + 70 gram nier
vrijdag: 150 bot + 75 spier + 105 gram pens
zaterdag: 150 bot + 75 spier + 70 gram lever
zondag: 150 bot + 75 spier + 55 gram groente

Dit is maar een voorbeeld, hoor! Ik heb grote honden, dus weinig gefiebel met kleine porties groente die ik moet verdelen; als je een kleine hond hebt, is het misschien praktischer de groente in één keer te geven, om maar wat te noemen.

Je ziet dat je hond zo niet iedere dag even veel voer binnenkrijgt, maar dat is geen probleem. In de vrije natuur kijken ze ook niet op een gram meer of minder!

Nou, ik hoop dat je wijs kunt worden uit dit verhaal. Lees inderdaad even de beginnersinformatie op dit forum door, zodat je ook weet welke botten je wel en niet moet voeren, en dan lekker een menuutje samenstellen! Succes!
Gebruikersavatar
Door luka en kira
#2085766
Welkom op Barfplaats!  :)
Ik sluit me helemaal aan bij Anne. Voorbeeld menu ziet er goed uit.
Daarbij is het ook goed om 2x per week vette vis (sardien/zalm) en 2x per week een rauw eitje te geven.
Ook is er voldoende afwisseling nodig van diersoorten.
Verder is het heel belangrijk om je goed in te lezen. Je hond moet leren om botten te eten en te verteren.
Dus altijd beginnen met klein botwerk. Denk aan kippenekken, eendenekken etc.
Er staat genoeg info op dit forum. Neem de tijd om je rustig te verdiepen in het barfen voordat je begint.
En... als barfer heb je een grote vriezer nodig!  ;)
Pas wel op: het is echt verslavend.  ;)
Succes ermee!
Door Anne in Zweden
#2086203
Klopt, een visje erbij is gezond! Zelf reken ik die tot het bot wanneer het om een "bottig" stuk vis gaat (bv. een zalmkop), en tot het spiervlees als het om hele vissen met een klein koppie gaat (sardien, makreel). Misschien dat dat voor een kleine hond iets anders werkt (dan is een makreelkop naar verhouding wellicht best groot); dat zou je even moeten navragen hier op het forum, hoe de kleinehondenmensen dat doen. Misschien kun je van een aantal makrelen de kop afsnijden en die één keer per week als bot voeren, en dan de rest van de makrelen als spiervlees voeren, ik noem maar wat. Vraag het gerust!
Door Anne in Zweden
#2087136
danilina schreef: vis is toch als extratje(ga ik wel doen hoor) maar dan hoeft dat toch niet bij de percentages op gerekend worden?
Ik beschouw vis niet als extraatje, het is echt onderdeel van het menu. En ik denk dat bij een hond van 10 kilo een vis al gauw te groot is om als "extraatje" door het leven te kunnen gaan.
Maar je kunt het qua percentages makkelijk maken door heel simpel vis als spiervlees te voeren. Met uitzondering van zalmkoppen en zalmstaarten, want dat is flink wat graatwerk en dat telt qua voedingsstoffen als bot. Maar als je gewoon een stukje zalmfilet voert, dan telt dat als spiervlees.

Hoe het met hele sardines en makrelen en andere vissoorten van dezelfde grootte zit qua menu, weet ik niet. Mijn honden zijn 2,5 keer zo groot als de jouwe, dus hier staat een hele sardine of makreel als spiervlees op het menu. Dat beetje botwerk in de kop en graten is (voor een hond van hun omvang) relatief weinig, en nogmaals, die percentages van "zoveel bot, zoveel spiervlees en zoveel orgaan" zijn niet wettelijk vastgelegd.
Misschien kun je hier op het forum eens vragen hoe anderen met een hondje van 10 kilo hun vis in het menu verwerken?
Door Mevroi Kruim
#2088051
Ik noem een hele vis compleet en reken hem dus niet mee in de percentages, alleen in de totale hoeveelheid die ze krijgen. Een zalmkop valt hier onder het vleesbot. Vis is dus geen extraatje in de zin dat het als een soort snoepje gezien wordt en niet meetelt voor de totale hoeveelheid die ze eten.
Door Anne in Zweden
#2088120
Dat kan natuurlijk ook: hele vis is compleet, dus het gewicht van je weektotaal aftrekken en dan de rest van het weektotaal over zes in plaats van zeven dagen verdelen (want die zevende dag is dus je visdag).
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door