Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door *Yvje*
#2081994
Hoi !

Ik lees en hoor mensen heel vaak over een eitje naast het Kvv.
Ik vroeg me af waarom mensen een eitje geven ?
Ik doe het namelijk zelf niet, zowel bij de hond als de katten niet ?
En hoe geven jullie dat dan ? Rauw of gekookt ofzo ? Met eierschaal ?
Gebruikersavatar
Door koekje
#2082047
In een ei of kuikentje zitten allerlei leuke en goede voedingsstoffen. Katten doen niet veel met de schaal, dus die zou ik er niet bijgeven. Wel rauw natuurlijk. Het eigeel is het belangrijkste. Als ze niet het hele ei (dus ook de dooier) opeten, kluts het dan even.
Door fem fatale
#2082058
Mijn katten eten wel stukjes schaal. Ik tik het eitje even aan voordat ik het geef (of ik laat het wat lomp in het bakje vallen) en dan mogen ze het zelf uitelkaar peuteren, anders is het te makkelijk.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2082077
Ik kluts het altijd even. 2 van de 3 eten het heel graag.
Ik probeer net de verhinderen dat ze zien hoe een ei eruit ziet voor het voor hun neus komt zodat ze niet in het kippenhok gaan eieren eten. Anders heb je het niet meer in de hand natuurlijk...
Maar dat lukt niet erg, want als ik een ei even durf laten liggen en mijn rug draaien, kan ik het daarna op de etensplaats gaan terughalen want is mijn jongste daar aan het proberen het te breken  :biggrin2: Bandiet!
Tot nu toe echter zonder succes (oef!!)  :P
Door Mevroi Kruim
#2082340
3 van mijn katten vinden ei heel erg nomnom, en een vindt het yuck  :P
Ei is een heel goed voedingsmiddel met idd allerlei nuttige bestanddelen en vrijwel perfecte eiwitsamenstelling. En, hoe meer afwisseling hoe beter.
De honden eten ei met schaal, de katten willen ht uitgepakt  :D
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2082480
Hoe zit dat nu eigenlijk met eieren en eendagskuikens?
Ik las ergens dat de samenstelling zowat gelijk is (logisch ook aangezien zo'n kuiken uit zo'n ei ontstaat en er niets overblijft), maar wil dat dan ook zeggen dat het eigenlijk gelijk is welke van beide je voert? Voor voedingswaarde en zo, voor het eten op zich maakt het natuurlijk wel verschil...
Maar is een ei dan even gezond als een kuiken en omgekeerd? En moet je dat dan als hetzelfde rekenen in je 'aanvullingen', of mag kuiken toch eerder bij prooidier rekenen en eieren dan nog apart?
Gebruikersavatar
Door koekje
#2082708
Flin heeft er ergens eens de analyses bijgepakt en daaruit bleek dat eieren en kuikens idd behoorlijk gelijk zijn. Daarom worden ze hier ook zo gezien.
Ik geef kuikens omdat Ot geen los ei lust en wel kuikens. En kuikens zijn knaagbaar, en ik heb dan de hoop dat die wellicht iets tandreinigende werking hebben.
Het voordeel van eieren is dat je makkelijk aan biologische eieren kunt komen. Bij kuikens is dat zowat praktisch onmogelijk.
Door Limpy
#2083107
Lusten ze wel kuikens?
Hier blieven er 3 ook alleen maar ei als het vermomd als kuiken is, alleen limpy blieft af en toe ei(geel)
Door Limpy
#2086888
Of probeer op die manier eens alleen eigeel.

Mn brokkenkatten kregen vroeger ook wel eens een eitje en die bliefden alleen maar het eigeel.
Limpy heeft dat overigens nog steeds, ei-wit krijg ik er niet in.
Door *Yvje*
#2087205
Ik zal het eens op die manier proberen, al doe ik het niet door het Kvv want dan krijg ik daar weer gezeur mee.
Meng het wel eens keer door blik ..
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door