Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door ivan
#2084767
Afgelopen dinsdag ontdekte ik ineens dat de neusdop van Polletje verandert was.
De da had 3 opties, een bacterieële infectie (wat het volgens haar niet was); kanker (volgens haar ook niet) of een één of andere
auto-immuumziekte, pemphigus of zoiets.
Ook waren haar lymfeklieren in de hals opgezet.
Woensdag worden er biopten genomen, van de lymfklieren en de neus.
Heeft iemand dit ooit eens gezien, of enig idee wat het zou kunnen zijn?
De foto's zijn niet heel erg duidelijk, maar de huid van de neus is glad, en bij het begin van de neus is de huid rozig.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Door Wil
#2084821
Hopeliijk is het geen pemphigus, een auto-immuunziekte van de huid (er zijn verschillende soorten P) maar het komt niet echt vaak voor.

Een van mijn katten had p. foliacaeus dat uitte zich in het begin met blaasachtige korsten op haar rug wat afgedaan werd als vlooienallergie. Later was het mogelijk voedselallergie maar na een bloedonderzoek bleek dat het pempfigus was. Toen zat het inmiddels ook op haar oortjes en teentjes en voetzooltje van 1 poot. Het is wel onder controle te houden met cortosterioiden. 

De eerste verschijnselen schijnen vaak voor te komen op de neusrug , lippen en oorschelpen.
Veel info kun je vinden op www.de-em.nl    V.a blz 75. auto-immune huidaandoeningen (hoofdstuk 7)

Sterkte met Polletje.
Door ivan
#2084853
Bedankt voor je reaktie.
Ik hoop inderdaad ook niet dat het pemphigus is.
De zus van Pol lijdt al twee jaar aan pemphigus, helaas weet ik wat voor rotziekte dit is.
Ik lees alleen steeds, en dat was bij haar zus ook zo, dat de ziekte begint met kostjes of blaren.
Pol heeft dit niet gehad, en het is ook heel snel ontstaan. Je zou bijna zeggen van de één op de andere dag.
Ik ben toch ook wel bang dat het iets auto-immuumachtigs is.
Vorig jaar september heeft Pol haar Coctail-prik gehad. Een maand later verscheen er op haar achterpoot, ter hoogte van de hak,
maar dan aan de voorkant een knobbel van twee bij een centimeter, rondom het peesje.
Hiervan is een biopt gemaakt, en daar kwam uit dat het om een steriele ontsteking ging.
Omdat ze er totaal geen last van had, en de bult moeilijk te verwijderen was, zo rond de pees, hebben we besloten het aan te zien.
Zo'n twee maanden geleden, verdween de bult net zo hard als dat hij ontstaan was, helemaal weg.
En nu dit. Ik vind het erg vreemd.
Door Lizzy
#2085460
Het zou mij eerlijk gezegd ook niet helemaal verbazen als het iets auto-immuunachtigs is. Maar ja, je weet het pas als je de uitslag hebt.. Haar zus heeft het ook, pemphigus?
Door ivan
#2085502
Ja, haar zusje heeft Pemphigus erythematosus. Nu zo'n twee jaar.
We moeten de uitslag afwachten, maar ik hoop het niet, ik ken de ellende van die akelige ziekte,
Overal staat dat het niet erfelijk is, maar mocht het P. zijn, kan het toch haast geen toeval zijn, twee zusjes.
Door ivan
#2086800
Ik had de foto al gezien. Fijn trouwens dat het bij Noxy weer goed gekomen is.
Bij Pol is eigenlijk de hele struktuur van de neus aan het veranderen.
De rondjes (eilandjes vlg mijn da) trekken helemaal weg, er blijft een glad dun velletje over.
De overgang tussen neusrug en neusdop is rood.
Morgen naar de da en eventueel biopten. Haar lymfeklieren in de hals zijn ook opgezet.
Pffff... ik ben heel benieuwd wat er uitkomt.
Gebruikersavatar
Door nova
#2086805
wat je hierboven je schrijft is toch echt anders dan bij mijn hond.

succes  bij de DA
Gebruikersavatar
Door Senna99
#2086853
Afbeelding
Herken je hier iets in? Dit is een foto van mijn vorige witte herder Senna.
Zijn neus begon ook wel een beetje zo als jij beschrijft. Uiteindelijk resulteerde het in dit.
Wat uiteindelijk ook werd gediagnoseerd als auto immuunziekte.
Het is verder nooit verder gegaan dan zijn neus. Dus niet aan oren, wangen oid.
We konden het redelijk onder controle houden. Maar helaas is het nooit meer helemaal beter geworden. Dat wordt het natuurlijk ook niet met een auto immuunziekte.
Ik wil je niet bang maken en hoop en duim uiteraard dat het bij Polly iets onschuldigs is!
Door ivan
#2087171
We zijn weer onverrichter zaken terug van de da.
Vanmorgen leek, wonder boven wonder, het ietsjes beter te gaan met de neus. Het ziet er iets normaler uit.
Nog wel glad, en wat rood boven de neusdop, maar minder.
De lymfeklieren waren niet meer te vinden, nergens in haar lichaam.
Omdat de neusdop toch wat beter lijkt, hebben we besloten om er maar niet in te snijden, en eerst even af te wachten.
Mocht er verandering in komen, of er ontstaat weer iets vreemds, kunnen we alsnog een biopt laten nemen.
Ze blijft wel verdacht van pemphigus.
Nu maar hopen dat de verbetering doorzet.
Ergens heb ik gelezen dat je voor de eventuele pemphigus vitamine E zou kunnen geven. Zou dat een optie zijn?
Polletje eet KVV, Carnibest zonder graan, of soms Haaksbarf, twee keer per week een eitje, en ze krijgt visolie. Vis eet ze niet.
Zelf samenstellen lukt bij haar niet, ze weigert het gewoon te eten.
Door charmed
#2087197
ivan schreef: We zijn weer onverrichter zaken terug van de da.
Vanmorgen leek, wonder boven wonder, het ietsjes beter te gaan met de neus. Het ziet er iets normaler uit.
Nog wel glad, en wat rood boven de neusdop, maar minder.
De lymfeklieren waren niet meer te vinden, nergens in haar lichaam.
Omdat de neusdop toch wat beter lijkt, hebben we besloten om er maar niet in te snijden, en eerst even af te wachten.
Mocht er verandering in komen, of er ontstaat weer iets vreemds, kunnen we alsnog een biopt laten nemen.
Ze blijft wel verdacht van pemphigus.
Nu maar hopen dat de verbetering doorzet.
Ergens heb ik gelezen dat je voor de eventuele pemphigus vitamine E zou kunnen geven. Zou dat een optie zijn?
Polletje eet KVV, Carnibest zonder graan, of soms Haaksbarf, twee keer per week een eitje, en ze krijgt visolie. Vis eet ze niet.
Zelf samenstellen lukt bij haar niet, ze weigert het gewoon te eten.
Ik hoop voor je dat de verbetering doorzet. Hier draaien de duimen, heel veel sterkte en beterschap voor Polly
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door