Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door rupa
#2085527
Laatst gewijzigd door rupa op di 19 mar 2013, 21:09, 1 keer totaal gewijzigd.
#2086254
Bij nierdieten raadt men een laag fosforgehalte in de voeding aan. Maar, men raadt ook vaak een laag eiwitgehalte aan. Toch vind ik dat geen juiste benadering. Niet de hoeveelheid eiwit vind ik belangrijk. De kwaliteit van het eiwit is belangrijk. En voor een hond is er maar 1 geschikt eiwit: rauw/vers vlees. Maar goed, omdat eiwit ook veel fosfor bevat wordt er aangeraden toch de hoeveelheid eiwit te beperken. Hoeveel het beperkt moet worden, schijnt weer af te hangen van hoe ernstig de nierproblemen zijn. 

Goed, ik zou zelf gaan samenstellen. Want je kunt het dieet exact aanpassen aan dat van een nierpatient. Je weet exact wat je geeft en in welke hoeveelheden. En dat is bij nierproblemen dus wel zo prettig. Aangezien je dan ook fosfor kunt beperken en eiwit in bepaalde zin kunt beperken.

Wat ik zou geven: 20% tot maximaal 30% rauwe vleesbotten van gevogelte. Geef geen botten van grote dieren zoals geit en lam en kalf, want die bevatten teveel fosfor. Begin dus met kippennekken en eendennekken en dit kun je dan uitbreiden naar eendkarkas, kipkarkas, parelhoenkarkas, konijnkarkas, etc.

Ik zou een verhoogde hoeveelheid groente geven. Zo'n 25%. Omdat het laag in fosfor is en ook waterrijk is. Biologische groente bevat minder fosfor dan niet-biologische groente. Je kunt een hond met nierproblemen ook heel goed gekookte zoete aardappel en pompoen geven, dat bevat wat meer calorieen dan andere groentes en omdat honden hun energie halen uit vetten, eiwitten en koolhydraten en je minder eiwit voert, kan het goed zijn om wat koolhydraatrijke groentes te voeren.

Verder zou ik er lekker wat vet aan toe voegen in de vorm van schapenvet + olijfolie en visolie. En geef zeer beslist wel visolie voor de omega 3 vetzuren! Visolie is essentieel bij nierproblemen! Vetten bevatten sowieso weinig fosfor. Weer niet teveel vet: anders gaat je hond aan de dunne.

Ander plantaardig vet (zonnebloemolie en maiskiemolie enzo): niet geven! Omega 6 vetzuur mag je hond niet hebben!

Verder zou ik spiervlees geven. Rund, paard, lam, eend, kalkoen, geit, kabeljauw, etc. Je kunt een beetje zuivel in de vorm van yoghurt geven (Geen kaas! Dat bevat echt veel te veel fosfor) en af en toe een rauw eitje.

En als laatste zou ik 5% orgaanvlees geven. In de vorm van hart/lever/nier. Ik zou een uitzondering maken voor vuile pens. Ik zou lekker wat pens geven. Pens bevat relatief weinig fosfor. Je mag dus best 5% hart en lever geven en dan ongeveer 20% pens.

Dus, 20% vleesbot, 25% groentes, 20% pens, 5% andere organen zoals hart en nier en lever, 5% vetten, 20% spiervlees, 5% eieren en zuivel en eventueel gezonde tafelrestjes.

Geef geen zeewier/kelp: dat bevat teveel zout!

Qua versvleesvoeding (kant en klaar) weet ik niet zo goed wat je het beste kan geven. Bij mijn weten zijn er twee merken die een speciaal versvlees nierdieet hebben samengesteld. Dat is Bandit en Duck. Ik weet eerlijk gezegd niet wat ze met het voer gedaan hebben om het geschikt te maken voor nierpatienten.... Ik vermoed dat ze het vetgehalte hebben verhoogd. Verse voeding is bij nierproblemen sowieso te preferen boven iedere brok omdat a)de kwaliteit van het eiwit van rauw/vers vlees veel beter is en b)omdat deze manier van voeren vochtrijk is en als er iets belangrijk is bij nierproblemen, dan is het wel vochtrijke voeding (brokken zijn echt arm aan vocht!) en c)omdat brokken sowieso zooi is en in mijn ogen volstrekt ongeschikt is als hondenvoeding, laat staan voor honden met zieke nieren!

Ter ondersteuning zou ik zelf Solidago geven. Dit is een fytotherapeutisch middel dat de nieren helpt bij verhogen van de urine-uitscheiding. Je kunt dit gewoon bij de drogist kopen.

Uit de Barfplaats Bieb. En daar staat nog meer info, ook over bij welke nierwaardes een nierdiet moet geven: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 598.0.html

Het is dus niet alleen een kwestie van groenten geven, afhankelijk hoe slecht/goed het met de nieren gesteld is. Qua groenten kun je alles geven (behalve prei en ui natuurlijk) maar het best geef je biologische groenten of zoveel mogelijk biologische groenten omdat biologische groenten minder fosfor bevat.
#2086277
rupa schreef: ik heb het nierdieet goed doorgenomen en begrijp dat ik de fosfor laag moet houden, dus ik moet een keuze maken in groenten die zo laag mogelijk zijn in de fosfor maar wat doet bv witlof, winterpeen sperziebonen, courgette, aubergine. ik was eigenlijk op zoek op internet naar een fosfor tabel van groenten want ik ben een beetje bang dat ik groenten neem voor een mix waar te veel fosfor in zit, kan je groenten en fruit mixen?

groetjes paulien.

Ah, op die manier.

100 gram wortel bevat bijv. 35 mg fosfor. 100 gram broccoli bevat 66 mg fosfor. Dat kun je hier vinden: http://www.nutritionanalyser.com/food_c ... 20Products. En vergelijken.
#2086690
Groente en fruit mixen is geloof ik geen goed idee, want fruit gaat gisten als het samen met vlees en botten in het hondenlijf belandt. Zou ik persoonlijk dus niet doen, tenzij je het fruit/groenteprutje niet samen met het vlees en de botten voert maar er flink wat tijd tussen laat zitten.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door