Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Brenda84
#2081848
Hallo,
ik heb me hier maar aangemeld na eerst veel te hebben gelezen en de keuze gemaakt om over te stappen op kvv/barf.

Ik heb een gecasreerde kater die volgende maand 10 jaar wordt. hij heeft zijn hele leven op brokjes geleefd (en dan echt de goedkoopste merken) De eerste jaren ook nog wel blik maar daar was ik mee gestopt omdat hij dat niet graag eet. Omdat hij de laatste jaren steeds dikker aan het worden is (ondanks steeds minder brok voeren) en ik zijn vacht er slecht uit vind zien en hij vaak jeuk heeft ben ik gaan kijken hoe ik hem anders kon gaan voeren... Dus kwam uit bij kvv/barf. Ben uiteindelijk ook van plan ook met hem te barfen of een combi te maken van kvv/barf.

We zijn nu een klein weekje bezig met overzetten op kvv, ik had eerst carnibest gekocht. Meneer haalde zijn neus er voor op (zoals ik wel verwacht had) Ik heb het eerst wel overgoten met kokend water voor de bacterien en een heel klein beetje door zijn droge brokjes gemengd. Ik had helaas geen blikvoer in huis dus dacht dat dit niet ideaal was. Maar hij heeft met lange tanden toch alles netjes opgegeten. Dus hier maar mee doorgegaan en elke dag ietsje meer CB en ietsje minder brok. Sinds gisteren de CB helemaal rauw gegegeven en nu zoekt hij de CB uit tussen de brokjes  ;D Dus dit voer bevalt hem wel. hij is ook nooit verwend dus hij weet gelukkig heel goed dat hij niks anders krijgt  ;)

Ik ben niet helemaal happy met de CB vanwege het feit dat er toch rijst inzit dus heb nu 4 smaken van Tinlo gekocht en ga dit over een paar dagen introduceren. Ga het dan eerst mengen met de CB aangezien hij dit nu lekker vind en hij toch wel een kieskeur is.

Ik had nog een aantal vraagjes:
- ik snap dat de kat nu minder ontlasting zal krijgen, maar hij gaat sinds hij een klein beetje CB staat nog maar om de dag op de bak en dan is het ongeveer 2/3 van wat het eerst was. Hij ging op de brok elke dag, soms 2 keer. Hij krijgt nu nog maar 60 gram CB per dag. Is dit wel normaal? Of moet ik wel goed opletten dat hij geen last krijgt van obstipatie? En kan dit weer anders worden wanneer hij overgaat op Tinlo?
- Heeft iemand ervaring met het overzetten op kvv van een wat oudere kat met wat overgewicht?
Hij woog vroeger altijd 4 kg, dat is voor hem een goed gewicht. Vorig jaar woog hij 4.8 kg, na hem toen van onbeperkt brok op 2 keer dag een handje is hij afgevallen tot 4.3 om vervolgens de afgelopen paar maanden aan te komen naar 4.6, met hetzelfde dieet. Ik zou hem het liefst weer terug op zijn oude 4 kg willen hebben. Maar ben ook bang voor tekorten dus mijn plan nu is om hem op 125 gram kvv per dag te zetten en dan kijken wat er met zijn gewicht gebeurd de komende maanden. Hij is overigens een buitenkat en is met mooi weer veel buiten, maar ik geloof niet dat hij buiten ergens eten scoord. Hij is geen luie kat, speelt ook nog uit zichzelf en heeft verder geen medische klachten. Wel snel last van zijn huid (hij is wit)

Zo toch wel een lang stuk getypt maar dan hebben jullie een idee. Hoop dat jullie me wat verder op weg kunnen helpen. Denk als ik straks naar barf overga ik nog veel meer vragen heb, maar even 1 ding tegelijk maar.  :biggrin2:
Door Mevroi Kruim
#2081888
Hoi en welkom, en goed idee om vers te gaan voeren! Netjes dat meneer de cb al eet, dat gaat wel eens anders  ::)

60 gram per dag is ongeveer de helft van wat ik mijn volwassen katten voer en dat is niet echt veel. Ik denk dus dat hij idd te weinig krijgt, aangenomen dat je er geen brok meer bijvoert, en ik zou hem zeker 100 g geven in de overgangsperiode.
Katten die te dik zijn moeten heel geleidelijk afvallen anders loop je het risico op leververvetting, dus nog een reden om echt niet te weinig te geven. 100 tot 125 g per dag is prima, daarop zou hij in principe gewicht moeten verliezen als actieve buitenkat.
Van vers poepen ze echt ongelofelijk veel minder dan van brok. Vrijwel alles wordt verteerd en gebruikt. Kun je dus nagaan wat een zooi aan onbruikbare vulling er in die brokmeuk zit  :P Als de drolletjes mooi droog en stevig zijn is dat prima, wel ff kijken of hij niet erg zit te worstelen om ze er uit te krijgen want dan zou het kunnen zijn dat je een beetje vet bij moet voeren.
Door Brenda84
#2081903
Hij krijgt nu nog de helft van zijn brokken hoor (40 gram per dag), dus half CB en half brok. Want 60 gram is inderdaad veel te weinig. Maar ik wil hem rustig overzetten omdat hij toch al 10 jaar alleen die granenzooi gewend is. En ik gooi de brokken dus nu gewoon bovenop de CB en dan eet hij alles netjes op. Hij is wel kieskeurig, de eerste dagen bleef hij zeuren om iets anders, maar we hebben hem genegeerd en hij weet heel goed dat ie gewoon moet eten wat de pot schaft  ;) Dus hij heeft zich er vrij snel bij neergelegd.

hij heeft in het verleden ook wel wat gevangen buiten, met name muizen die hij als kadootje meebracht. Heb toen 1 keer een muis van hem af willen pakken en toen vrat ie hem zo met huid en haar op! En daar werd hij niet ziek van dus misschien dat hij buiten wel al af en toe zelf aan het barfen is  :biggrin2: Maar hij is nogal slecht in jagen met zijn witte kleur. Hij brengt in elk geval al 2 jaar niets meer thuis...
Gebruikersavatar
Door koekje
#2081991
Ik denk dat je zijn gewicht op brok en op vers niet kan vergelijken. De ervaring bij katten (en honden vast ook) is dat ze op vers meer spieren krijgen en die wegen nu eenmaal meer dan vet of niets.
Een volwassen kat voer je gemiddeld ongeveer 3% van het lichaamsgewicht per dag. En hele actieve katten natuurlijk meer en bankaardappels minder. Je kan dit niet vergelijken met de hoeveelheid brok die je vroeger per dag gaf, want daar zit om te beginnen al geen vocht in, dus weegt minder.
Er zijn ook smaken cb zonder rijst; de diabetes-versies. Deze zijn niet alleen voor katten met diabetes en gewone katten gaan er ook geen diabetes van krijgen. Een kat met diabetes mag echt geen koolhydraten, vandaar dat er geen rijst in deze versies zit. Voor gewone katten voegt rijst ook weinig tot niets toe, dus kan je zeker die versies voeren.
#2082090
Als hij veel zeurt, zou ik hem zo snel mogelijk (niet te snel natuurlijk) overzetten op geheel vers.
De koolhydraten in de brokken zorgen ervoor dat hij een erg hongergevoel krijgt, vrij snel na de maaltijd. Op vers is dat een stuk minder en zou het voor hem dus veel aangenamer zijn om af te vallen.
Ik zou dan ook zo lang je nog op beide zit (ik zou proberen tegen volgende week volledig van de brokken af te zijn), zijn huidige gewicht als richtlijn houden en pas erna gaan minderen om af te vallen.  Dat zal voor hem het aangenaamst zijn, en stap per stap is snel genoeg...
125gr is als ik het goed heb voor een kat van 4kg, dus zou ik voor hem eerst wat meer rekenen.  Dan er 10gr af doen en in het oog houden hoe hij reageert.  Zoals koekje al aangeeft, zal hij meer spieren krijgen wat meer weegt dan vet en zal de weegschaal dus niet overeenkomen met wat je zelf ziet of voelt. Dat laatste is echter belangrijker.  Ik verwacht dan ook dat hij op minstens 4,2 kg zal eindigen en je hem daar prima op zal vinden.
Maar niet meteen met dat als richtgetal gaan rekenen, want dan valt hij te snel af en krijg je leververvetting. Gewoon even je tijd nemen en dan kom je er wel. ;)
Als hij te dik is, 10gr per dag af doen (dus 70gr per week want per dag steekt het natuurlijk niet zo nauw) en na 2 weken nog eens evalueren met de ogen en de handen. Als er nog wat af mag, nog 10gr, als hij plots wat slank zou gaan staan, doe je er maar wat extra bij.  Zo zou ik het doen.
Daarna op barf is het weer wat aanpassen, maar dat zie je dan wel. ;)
Door Brenda84
#2082149
Het schema wat ik heb gemaakt daarbij zit hij vanaf de 17e geheel op vers, dus dat is wel al vrij snel.
Ik ben ook niet zo van het wegen hoor, meer van het voelen. Maar als ik voel dat hij wel erg veel vet krijgt dan weeg ik hem wel voor de zekerheid. Vandaar dat ik er achter kwam dat hij toch wel weer was aangekomen. Hij heeft nu echt een hele bult vet onder zijn buik zitten en ook een laagje onder zijn hele huid.

ben heel benieuwd of hij straks minder gaat zeuren, maar hou toch maar even vol met overschakelen nog een weekje, is voor de overgang toch wel beter denk ik.
Door Mevroi Kruim
#2082336
Als hij het goed doet op half brok half vers en daar geen problemen mee heeft dan denk ik dat je je niet zo strak aan je schema hoeft te houden maar vrij vlot de brok weg kunt laten. In 2 of 3 dagen dus. Hoe sneller hoe beter voor z'n gezondheid. En ook hoe beter voor z'n bloedsuikerspiegel, op vers schommelt die nl veel en veel minder.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2082345
Ik zou ook sneller brok afbouwen als hij de kvv dan nog gewoon blijft eten.
Voordat Sien een jaar was, voerde ik alles door elkaar (na 7 maanden geen brok meer, maar toen ook nog wel alle andere dingen door elkaar). In die tijd had ze vaker een kotsdag, nu eigenlijk zo goed als nooit meer. Ik wijt het aan de verandering van ph-waarde van het maagsap die dan iedere keer moet plaatsvinden.
Door Chunga
#2086610
koekje schreef: Ik denk dat je zijn gewicht op brok en op vers niet kan vergelijken. De ervaring bij katten (en honden vast ook) is dat ze op vers meer spieren krijgen en die wegen nu eenmaal meer dan vet of niets.
Een volwassen kat voer je gemiddeld ongeveer 3% van het lichaamsgewicht per dag. En hele actieve katten natuurlijk meer en bankaardappels minder. Je kan dit niet vergelijken met de hoeveelheid brok die je vroeger per dag gaf, want daar zit om te beginnen al geen vocht in, dus weegt minder.
Er zijn ook smaken cb zonder rijst; de diabetes-versies. Deze zijn niet alleen voor katten met diabetes en gewone katten gaan er ook geen diabetes van krijgen. Een kat met diabetes mag echt geen koolhydraten, vandaar dat er geen rijst in deze versies zit. Voor gewone katten voegt rijst ook weinig tot niets toe, dus kan je zeker die versies voeren.
Ik lees in dit item dat voor een volwassen kat 3% van het gewicht per dag wordt gegeven.
Ga je dan uit van het huidige gewicht (stel dat de kat is te zwaar) of een soort van "ideaal gewicht"?

Achtergrond van mijn vraag:
De katten van mijn ouders, één ervan is te zeker dik. Het waren tot voor 3 jaar "mijn" katten,
heb ze "moeten" achterlaten :'( :'(, toen ik ben gaan verhuizen/samenwonen, wegens allergie van één van de kinderen.
Ze zijn ruim 10 jaar en kennen alleen maar brok en af en toe wat nat voer.

Het is me (eindelijk) gelukt om kvv een paar weken te proberen :)
De bedoeling is om ze op kvv over te zetten, indien de proefperiode een succes is.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2086613
Ik geef dat van het eigen gewicht, maar bij een te zware kat, mag je natuurlijk iets minder geven. Verminder het voer dan met 10 gram per week ofzo. Katten zijn heel gevoelig, zeker wat betreft afvallen. Bij de overgang op vers is mijn ervaring dat er soms ook wat gewichtsverlies vanzelf bij komt kijken. Of een andere spier-vet ratio.
Laatst gewijzigd door koekje op di 16 aug 2011, 16:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Chunga
#2086632
koekje schreef: Ik geef dat van het eigen gewicht, maar bij een te zware kat, mag je natuurlijk niets minder geven. Verminder het voer dan met 10 gram per week ofzo. Katten zijn heel gevoelig, zeker wat betreft afvallen. Bij de overgang op vers is mijn ervaring dat er soms ook wat gewichtsverlies vanzelf bij komt kijken. Of een andere spier-vet ratio.
bedankt voor je antwoord.
bedoel je nu: mag je natuurlijk niets of iets minder geven?

zijn er nog kvv leveranciers/merken waar katten de voorkeur aangeven?
als zoiets al bestaat ;)
Door Chunga
#2086644
Ok  :)
Dat dacht ik al, maar wilde het even zeker weten.

zijn er nog kvv leveranciers/merken waar katten de voorkeur aangeven?
als zoiets al bestaat  ;)
Gebruikersavatar
Door koekje
#2086647
De meest gebruikte merken zijn dacht ik CB, Tinlo, Bibi en HB. Er zijn veel katten die juist voor een bepaald merk een voorkeur hebben, maar dat verschilt heel erg van kat tot kat. Ik geloof dat Bibi er meestal wel goed ingaat, hier vonden ze CB juist weer het lekkerst (en HB het viest, de rest niet geprobeerd).
Zeker in de overzetfase wil ik juist wel een speciaal kvv voor katten aanraden. Hier zit zeker geen pens in.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door