Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door kimi
#2085928
Hoi!

Ik wil jullie even het menu voorstellen dat ik in gedachte heb:

maandag: rund
dinsdag: zalmmix (50% pens)
woensdag: geit
donderdag: vleesmix (50% pens)
vrijdag: paard
zaterdag: GKH (50% pens)
zondag: kipmix

Nu mijn vraagje:

Krijgt hij met dit menu niet teveel pens? Hierbij bedoel ik dan ook of zn stoelgang zal vermeederen?

Verder geef ik Cooper 1x/week een rauw ei en 1x/week een teentje knoflook. Nu zit ik nog op brok en giet ik iedere dag een scheutje zalmolie erover. Dit zou ik eventueel stoppen wanneer ik start met KVV.

Groetjes,
Kim
Gebruikersavatar
Door Meike en Daisy
#2086435
Daar ben ik al! ;)

Het is inderdaad wat veel pens, waarom kies je ervoor zoveel pens te voeren? Of het de stoelgang zal vermeerderen, dat denk ik niet. Pens is heel goed verteerbaar.

Verder genoeg diersoorten, maar wat weinig bot. In de GKH en vleesmix zit geen bot en in de zalmmix (ken ik niet), zal ook weinig bot(graat) zitten. De kipmix daarintegen bevat wel 70% bot, dus misschien wat veel om dat op een dag te voeren. Dat kan leiden tot te harde ontlasting.

Mijn suggestie zou zijn om bijvoorbeeld de zalmmix en de kipmix te combineren (dus dinsdag en zondag 50% zalmmix en 50% kipmix) en de vleesmix en/of GKH te vervangen door een andere mix zonder pens en met bot. Hier op Barfplaats wordt ook aangeraden om minimaal 2 botsoorten te voeren, dus je zou kunnen kiezen voor een ander merk waarin een ander botsoort zit.
Door kimi
#2086459
[quote="Meike en Daisy"]
Daar ben ik al! ;)

Het is inderdaad wat veel pens, waarom kies je ervoor zoveel pens te voeren? Of het de stoelgang zal vermeerderen, dat denk ik niet. Pens is heel goed verteerbaar.

Verder genoeg diersoorten, maar wat weinig bot. In de GKH en vleesmix zit geen bot en in de zalmmix (ken ik niet), zal ook weinig bot(graat) zitten. De kipmix daarintegen bevat wel 70% bot, dus misschien wat veel om dat op een dag te voeren. Dat kan leiden tot te harde ontlasting.

Mijn suggestie zou zijn om bijvoorbeeld de zalmmix en de kipmix te combineren (dus dinsdag en zondag 50% zalmmix en 50% kipmix) en de vleesmix en/of GKH te vervangen door een andere mix zonder pens en met bot. Hier op Barfplaats wordt ook aangeraden om minimaal 2 botsoorten te voeren, dus je zou kunnen kiezen voor een ander merk waarin een ander botsoort zit.
[/quote] Dat lijkt mij inderdaad een goed idee. Maar die kipmix geef ik de dag na de GKH, op aanraden van de producent van shaweca eigenlijk.
Gebruikersavatar
Door Manon
#2086460
Je kunt ook kiezen voor de vismix i.p.v. de zalmmix.
In ieder geval zit er in de vismix meer vis (en minder pens)
en in de vismix zitten hele vissen, in tegenstelling tot in de zalmmix (dachtik)
Door nike
#2086462
De zalmmix is opgebouwd uit 50% runderpens, 35% zalmmix en 15% runderbot
Calcium gehalte van de kipmix is 0,6 dus dit valt mee en kan goed gecombineerd worden met de GKH dan wel de vleesmix.
Dus de ene dag vleesmix en dan daarna kipmix.
Dan een dag de zalmmix en de overige dagen de smaken, rund, paard, schaap en geit.
Gebruikersavatar
Door Manon
#2086463
Zit er in de zalmmix maar zo weinig zalm?

Is dit trouwens niet het budgetmenu wat op de site van Shaweca staat?
Dan zou het eigenlijk wel goed moeten zijn ;)
Gebruikersavatar
Door var Stolthet
#2086472
[quote="kimi"]
Hoi!

Ik wil jullie even het menu voorstellen dat ik in gedachte heb:

maandag: rund
dinsdag: zalmmix (50% pens)
woensdag: geit
donderdag: vleesmix (50% pens)
vrijdag: paard
zaterdag: GKH (50% pens)
zondag: kipmix


[/quote]
Met deze manier van voeren krijg je alleen van de rund en van kip de calcium  binnen. Ok, en van een beetje zalm. De calcium uit de geit en paard komt ook van de kip.
Door kimi
#2086484
[quote="Manon"]
Zit er in de zalmmix maar zo weinig zalm?

Is dit trouwens niet het budgetmenu wat op de site van Shaweca staat?
Dan zou het eigenlijk wel goed moeten zijn ;)
[/quote] is niet identiek hetzelfde als op de website...

[quote="nike"]
De zalmmix is opgebouwd uit 50% runderpens, 35% zalmmix en 15% runderbot
Calcium gehalte van de kipmix is 0,6 dus dit valt mee en kan goed gecombineerd worden met de GKH dan wel de vleesmix.
Dus de ene dag vleesmix en dan daarna kipmix.
Dan een dag de zalmmix en de overige dagen de smaken, rund, paard, schaap en geit.
[/quote] Na de kipmix sowieso de zalmmix dan? Niet eerst rund? Mag ik 2x/week rund geven?
Door nike
#2086488
Nee de vleesmix of de gkh voor de kipmix, want in de zalmmix zit ook bot.
Ja je kan de Rund 2 x per week geven, maar ik zou toch de schaapmix pakken.
Dan heb je 4 smaken plus vis.
Dus wat ik hiervoor al geschreven had is toch wel het beste.
De vleesmix, GKH, kipmix, vismix, gemalenpens en zalmmix zijn er om eventueel kosten te drukken.
Is dit niet noodzakelijk dan zou ik een variatie doos nemen van 10 kilo, daar zit in 2x rund, 2x paard, 2x schaap, 2x geit en 2x zalmmix.
Door kimi
#2086495
[quote="nike"]
Nee de vleesmix of de gkh voor de kipmix, want in de zalmmix zit ook bot.
Ja je kan de Rund 2 x per week geven, maar ik zou toch de schaapmix pakken.
Dan heb je 4 smaken plus vis.
Dus wat ik hiervoor al geschreven had is toch wel het beste.
De vleesmix, GKH, kipmix, vismix, gemalenpens en zalmmix zijn er om eventueel kosten te drukken.
Is dit niet noodzakelijk dan zou ik een variatie doos nemen van 10 kilo, daar zit in 2x rund, 2x paard, 2x schaap, 2x geit en 2x zalmmix.

[/quote] Dus GKH EN vleesmix in 1 week beter niet dan? Best dan de ene week GKH voor de kipmix en de andere week vleesmix voor de kipmix? En dan week de vleesmix in week 1 en de GKH in week 2 vervangen door iets anders? Door welk (niet te duur) barf kan ik deze vervangen? Dus die GKH en die vleesmix... Rekening houdend met de volgende dagen van mijn menu dan hé.
Door kimi
#2086498
Ik zou het zo doen:

Week 1.

maandag: rund
dinsdag: zalmmix (50% pens)
woensdag: geit
donderdag: barf, maar hier roep ik dan jullie hulp in
vrijdag: paard
zaterdag: GKH (50% pens)
zondag: kipmix

Week 2.

maandag: rund
dinsdag: zalmmix (50% pens)
woensdag: geit
donderdag: barf (ook hier graag jullie hulp)
vrijdag: paard
zaterdag: vleesmix (50% pens)
zondag: kipmix

Zo beter dan?
Door nike
#2086501
Ja zo ziet het er goed uit, op de dag dat je wilt barfen doe je een goed bevleesd bot en dan niet van RUnd of kip, dus bijvoorbeeld geitennek, geitenrib, lamsrib, goedbevlees eendenkarkas.
Door kimi
#2086511
[quote="nike"]
Ja zo ziet het er goed uit, op de dag dat je wilt barfen doe je een goed bevleesd bot en dan niet van RUnd of kip, dus bijvoorbeeld geitennek, geitenrib, lamsrib, goedbevlees eendenkarkas.
[/quote] en dat vleesbot ook aan 2% van zijn lichaamsgewicht dan? Dus 300g vleesrib? Ik denk dat mijn hond het niet zal eten... :-) Ik heb hem al meerdere malen vleesbot aangeboden en hij deinsde er letterlijk voor achteruit. Best vreemd, toch?
Gebruikersavatar
Door Meike en Daisy
#2086516
Ja, ziet er goed uit zo. Je hebt gelijk Nike, het calciumgehalte in de kipmix valt wel mee.

De barfdag zou je inderdaad heel goed het tweede botsoort kunnen voeren, dus een goed bevleesd bot niet van kip. Ik zou beginnen met bv nek of karkas van gevogelte. Als je het leuk vind hele producyen te gaan voeren, kun je ook af en toe de zalmmix vervangen door een (stuk) zalmkop. Of een hele sardien. En de kipmix vervangen door kippennekken (of ander vleesbot).

Ik zie trouwens dat je dus 3 dagen 'compleet' voert. Misschien dat er dan wat weinig lever en nier in je menu zit, maar dat hangt er natuurlijk maar net vanaf hoeveel lever en nier de mixen bevatten. Als Shaweca zich aan de barfpercentages houdt, zit er niet veel lever en nier in, maar er kan natuurlijk ook 15% lever in een mix zitten. Dit laatste lijkt me niet hoor. Hm ik maak het nu wel ingewikkeld he? Je zou Shaweca kunnen vragen naar de % lever en nier in de mixen die je gebruikt.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door