Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2085520
Ik heb een Berner Sennen van 1 jaar en 3 maanden. Hij is nog volop aan het groeien, wordt momenteel een echte brede Sennen.

Van pup af aan het hij last van jeuk. Ik zal even vertellen wat bij gedaan hebben en wat daarbij mijn conclusie is.
Als pup dacht de DA aan schimmel. Wij hem daarvoor behandeld, hele worstelingen want hij wil niet gewassen worden. Naast de jeuk had hij ook vaak last van diarre. Hij kreeg toen Greenheart brokken. Dus ben ik op zoek gegaan naar andere brokken. Ik was toen nog niet bekend met kvv. Ik wilde hem overzetten op Farmfood brokken en daarvoor moest hij eerst over op kvv van Farmfood. Hij had ook net Giardia gehad, dus hij moest langzaam overgaan. Hij deed het hier goed op, geen diarree en binnen zes weken was de jeuk over en kreeg hij een hele mooie vacht. Ik wilde hem toch over op brokken, vond kvv lastig met vriezer ruimte.
Op de brokken kreeg hij toch weer diarree dus gaan kijken voor een kvv. Farmfood is geen optie, daarvan eet hij 1600 gram per dag en dat kost me ruim € 35 per week.

Dus ben ik over gegaan op Lotgering. Daar kreeg hij ook jeuk van, ik had toen een probeerpakket, dus veel soorten. Met de ontlasting ging het wel heel goed. Dus ik ben op zoek gegaan waar de jeuk vandaan kon komen. Kwam ik erachter dat Greenhaert en lotgering kip gebruikte en Farmfood niet.

Dus ik bij lotgering 100% lamsvlees gekocht. Dat ging goed. Maar alleen lam is ook niet goed. Dus ik er compleet vis bij gekocht, daarin zit lam, rund en vis. Dit heb ik een paar keer gegeven, maar nou heeft hij weer gigantische jeuk.

Hier op het forum, bij kvv is geadviseerd om over te gaan op BARF. Dit vind ik een goed idee en om een eliminatiedieet te gaan uitvoeren.

Ik heb gezocht in de bibliotheek van de site, maar kan daar geen topic vinden over een eliminatiedieet.

Nou is mijn vraag, hoe kan ik dat het beste aanpakken bij mijn hond? Wat houdt zoeen dieet in? Hoelang moet ik dat een nieuw dier geven om het goed te weten. En wat kan ik als beste als basisdier geven? Ik las ergens dat het soms goed is om een dier te geven die je hond nog nooit gehad heeft.

Kunnen jullie mij advies geven? Alvast bedankt voor je adviezen.

Groetjes Miranda en een dankbare poot van Freddy.
Laatst gewijzigd door Miranda 1 op ma 05 nov 2012, 19:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mevroi Kruim
#2085528
Hoi Miranda.

Een eliminatiedieet houdt in dat je tenminste 6 weken langt je hond uitsluitend een diersoort voert die hij nog nooit gegeten heeft. De reden is dat hij niet allergisch kan zijn voor een diersoort die hij nog nooit gehad heeft, en hij die 6 weken nodig heeft om te herstellen van de jeuk. Dat wil zeggen, als de jeuk idd veroorzaakt wordt door een voedselallergie. Is dat idd zo dan zie je dat de jeuk minder wordt en na een paar weken weg is en ook weg blijft. Dan weet je dus dat hij allergisch is voor een of meer diersoorten en dat dat de oorzaak is van de jeuk. Door een voor een diersoorten te gaan toevoegen aan zijn dieet kun je vaststellen waar hij allergisch voor is, dan komt de jeuk nl terug en als je weer stopt met die soort gaat de jeuk weer weg.

Is er geen sprake van een voedselallergie, of spelen er nog meer zaken, dan zal de jeuk misschien afnemen maar ook weer terugkomen tijdens het dieet. Dan weet je dat je verder moet kijken.

Handige diersoorten voor eliminatie zijn konijn en eend, omdat die helemaal gegeten kunnen worden en daar ook relatief makkelijk aan te komen is zonder dat het gelijk een vermogen kost. Zo kun je je hond een compleet dieet voeren.

Let er wel heel goed op dat hij in die 6 (liever nog 8) weken echt helemaal niks anders te eten krijgt. Geen snoepje, geen kluif, geen plakje worst van de slager, geen gejatte boterham of iets van de straat gesnaaid. Dan kan het nl zijn dat je weer van voren af aan kunt beginnen.
Door Miranda 1
#2085531
Oke helder.
Dat jatten en dingen van straat niet eten is lastig, hij is tenslotte een Berner, haha. Maar ik snap het.

Alleen zit ik dan met het volgende. Ik ga weer starten met hondentraining. Daarbij ga ik thuis ook weer starten met intensieve training want hij blaft veel en kan niet alleen thuis blijven als ik weg ga met mijn andere hond. Mijn Berner is namelijk een onzekere hond.

Wat kan ik dan het beste doen met trainingssnoepjes? Ik zat al te denken om een droogmachine aan te schaffen, zodat ik dat ook zelf in de hand hen.

En als ik dan een kong wil vullen, als bezigheid wanneer hij alleen blijft, kan ik dan daar spiervlees ofzo in doen? Of kan ik hem dan spiervlees ofzo geven? Ik kan hem geen botten ofzo geven als ik weg ga, dat is te gevaarlijk. Hebben jullie hier ook tips voor?

En ik zat net een andere topic te lezen. Daarin begreep ik dat je je hond het beste niet kan laten vaccineren tijdens het dieet. Maar mijn hond krijgt donderdag zijn vaccinatie, dit moet ook voor de training. Kan ik dan het beste even wachten met dit dieet en hoelang moet ik dan wachten?

Ik moet ook nog een eetschema enzo gaan maken, dus moet me er nog verder in verdiepen. Maar dan weet ik in ieder geval naar welk dier ik moet zoeken als ik ook opzoek ga naar plekken om het te kopen.
Door Mevroi Kruim
#2085558
Ik heb een hond gehad die allerlei akeligs van straat vrat en daar ziek van werd, die ging uiteindelijk met een extra afgedichte muilkorf over straat. Ziet er niet leuk uit maar je moet wat, elke keer een doodzieke hond en af en toe een operatie is ook niet echt geweldig  :-X

Ik droog zelf vanalles en heb dus ook een voedseldroger. Drogen in een hetelucht oven gaat ook goed. Spiervlees, hart, lever zijn prima snoepjes.

Je kunt idd de kong vullen met spiervlees en/of orgaan.

Vaccineren is een kwestie van afwegen wat je belangrijk vindt. Honden die een of andere allergie hebben reageren vaak ook sterk op een vaccinatie en die reactie kan nog weken later optreden. Dus als je het belangrijk vindt dat hij nu gevaccineerd wordt dan zul je het echte eliminatiedieet moeten uitstellen. Je kunt natuurlijk sowieso al overgaan op 1 diersoort maar als hij vervolgens gigantische jeuk krijgt kun je dat niet toeschrijven aan een allergie maar kan het net zo goed de vaccinatie zijn.
Moet je hond echt gevaccineerd, of zijn de vaccinaties nog geldig? DHP is 3 jaar geldig, kennelhoest en Weil niet. Maar dat zijn precies de vaccinaties die vaak vervelende reacties geven.
Door Miranda 1
#2085575
Gelukkig is het met eten van de straat niet zo erg met hem.

Ik dacht toch echt ergens gelezen te hebben (slechte zin), dat de honden gevaccineerd moeten zijn. Maar ik kan het nergens vinden. Persoonlijk ben ik niet zoeen voorstander ervan, aangezien je gif laat inspuiten. Maar dat is een andere discussie, ik dacht dus dat het moest....

Ik heb even gekeken. Hij heeft als pup zijn laatste vaccinatie gehad.
Hij heeft puppy dp gehad, CPV-lepto, DHPPi en lepto. Als ik jou verhaal goed lees, dan zou het niet nodig zijn dat hij zijn vaccinatie krijgt? Hoe kan het dan dat je door de DA wel elk jaar wordt opgeroepen?
Anders wacht ik gewoon tot de cursus is gestart of ik mail ze even. Een afspraak bij de DA hiervoor is zo gemaakt. Als het dus niet nodig is dan laat ik hem dus niet vaccineren. Ik heb hem ook een tekenband omgedaan, dat veroorzaakte dus ook jeuk. Grote kans dat hij ook gevoelig is voor vaccinatie.

Even over konijn en eend. Ik heb vrij weinig vriesruimte, dus wat zijn makkelijke adressen om eraan te komen. Ik zou makkelijk naar de markt kunnen of de Marco. En welke is dan het makkelijkst een of konijn?

En mijn Berner weegt 55 kilo. Hoeveel moet hij dan per dag hebben. Is 1 konijn of eend per dag voldoende? Hij groeit ook nog. Hij krijgt nu lotgering en daarbij hou ik 2% van zijn lichaamsgewicht aan.
Door Lizzy
#2085602
Hoi Miranda,
Ik las van de week een topic in medisch, ook iemand die haar hond last heeft van jeuk, sinds ie op Lotgering staat. Dus wat ik zelf zou doen is overstappen op een ander merk KVV. En eerst kijken hoe ie het daar op doet.
Door joyce83
#2085662
Misschien ook nog handig om vlees in de kong te doen en dan invriezen dat duurt ook weer iets langer om eruit te krijgen. Snoepjes voor de training zou ik idd zelf drogen zodat je precies weet wat je geeft.
Door Miranda 1
#2085677
@ Joyce, goede tip. Die ga ik gebruiken, want ze zijn er op dit moment zo klaar mee.

@ Lizzy, ik ben ook een topic begonnen over jeuk onder kvv, http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 584.0.html
Daar kreeg ik het advies om over te gaan op BARF, zodat ik dan zeker weet wat ik geef. Misschien bedoel je wel mijn topic hoor. Maar ik zal ook even kijken onder medisch.

Het nadeel is dat ik dus al een tijdje aan het klooien ben met zijn voer. Dat wilde ik dus absoluut niet toen ik overstapte op een ander merk brokken, omdat hij nog in de groei is. Voorlopig groeit hij nog wel even door. Ik heb ook geen idee waar hij allergisch voor is, maar alleen een vermoeden. Dus kan ik me wel vinden in het advies van BARFen.

Dan is er nog een bijkomstigheid, hij eet behoorlijk veel. Op Farmfood deed hij het dus goed, maar dat kost me alleen aan hem al ruim € 150 per maand. Daarbij heb ik ook nog een Golden, die ook moet eten en dat is de helft. Dus dan ben ik voor beide honden per maand € 225 kwijt.  :o
Wat ik zo een beetje heb gevonden is dat veel kvv's, ik ook op dit bedrag uit kom. Maar tips over andere merken zijn altijd welkom hoor. Maar dit is voor ons gewoon heel veel geld. Het is echt niet dat ik het niet voor hem over heb. Als het moet, dan moet het maar. Dan bezuinig ik wel op mezelf. Maar nu red ik het voor de helft, dus dat scheelt wel heel veel.
Alleen Farmfood is ook alleen maar rund. Dan hou ik hetzelfde probleem dat ik er andere merken bij moet gaan geven. Opzich geen probleem, maar dat moet ik dan ook gaan uitproberen. Is het dan niet handiger om over te gaan op BARF zodat ik weet wat ik voer en goed kan controleren waar hij allergisch voor is. 
Gebruikersavatar
Door nova
#2086207
Hoi,

berners en allergien, ik ben helaas ervaringsdeskundig... :'(

Ik zou vanaf nu he-le-maal geen brok meer geven, alleen nog zuivere vleesvoeding die je zelf samenstelt. want alleen dan weet je presies wat je hond  krijgt. In veel KVV's zit rijst, en niet elke hond kan daar goed tegen.
Je zou kunnen beginnen  met eend, maar wil je het betaalbaar houden, dan kom je niet om de aanschaf van een vriezer heen. Hoeft geen nieuwe te zijn, marktplaats staat vol met 2de handjes .
Konijnkarkas is goed aan te komen, wordt hier op BP regelmatig aangeboden . Alleen vind ik zelf konijnspiervlees wat moeilijker.  Voor een ander misschien weer  niet.
Voor eend kun je het beste terecht bij VSE in Harderwijk,  een eendenslachterij. Je kunt er hele eenden  kopen , geslacht en met orgaantje(hart, lever maag) . Je zult dan wel naar Harderwijk moeten rijden,  adres en tel weet Google voor je.

Verder kun  je voor lam en voor geit goed terecht bij slagerij west,  er loopt  zelfs een bestelling voor apeldoorn en omg. Zie  rubriek verzamelplaats. ;)


Jou berner weegt 55 kilo, en mag met gemak 1100 gr/dag eten. Misschien heeft hij meer nodig omdat hij nog jong is

Pas als je  een week of 6 heel strikt een nieuwe diersoort gevoerd hebt, en echt niets  maar dan ook niets anders, en jouw hond heeft dan geen jeuk meer, dan pas weet je dat hij  een bepaalde diersoort niet verdraagt.

Is er al bloedonderzoek gedaan naar  de mogelijke oorzaak van de jeuk?




By the way, waar komt jouw berner vandaan?
Je mag ook per PB antwoorden  als je dat liever doet  ;)
Door Miranda 1
#2086663
Brokken komen er bij mij ook niet meer in. Alleen al omdat hij diarree krijgt op brokken.

Ik heb begrepen dat bloedonderzoek niks zegt over het eten wat ze krijgen. En ik zie wel duidelijk relaties tot het eten. Eerst kip in de brokken. Een paar weken geleden vis en nu paprika. Ik heb nu het idee dat hij opeens giga jeuk heeft van paprika. Ik heb hem 1,5 week paprika gegeven in zijn groentemix. Iemand zei in een andere topic, denk aan je groente. Dus dacht ik, ik heb daarover een keer iets gelezen op deze site. En ja hoor, paprika.

Blijkt dat er een islamitische slager op route naar mijn werk zit, dus ideaal.

Ik heb gister allemaal aanbieders van vlees zitten bekijken die hier op het forum langskomen. Wat mij opvalt is dat ze eend en konijn vaak heel verkopen. Heel eerlijk gezegd zie ik hier heel erg tegenop. Ik ben wat betreft echt zoeen meisje die een stuk vlees koopt bij de slager en die niet ziet wat het is geweest. Misschien hypocriet, maar zo gaat het tenslotte wel in Nederland. Ik zie er dus tegenop dat ik een heel eend of konijn voor me zie en hiermee aan de slag moet. Dat is voor mij dus een reden om het niet te doen. Ik zag dat je wel orgaan en bot van eend kan kopen, maar spiervlees is weer moeilijker.

Dus is mijn vraag, kan ik echt geen eliminatiedieet starten met lam. Ik weet dat hij het daar wel goed op doet. Of een ander dier dat makkelijker is porties te koop is.

@Nova, ik geef hem van lotgering 1 kilo per dag, omdat het wat vetter is. Daarbij heb ik 6 weken geleden een nieuwe kruisband gehad dus mijn honden krijgen veel minder beweging. Maar straks mag hij idd wat meer gaan krijgen. En ik zal je even een pb sturen.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2086707
mirjansen schreef:
Ik heb gister allemaal aanbieders van vlees zitten bekijken die hier op het forum langskomen. Wat mij opvalt is dat ze eend en konijn vaak heel verkopen. Heel eerlijk gezegd zie ik hier heel erg tegenop. Ik ben wat betreft echt zoeen meisje die een stuk vlees koopt bij de slager en die niet ziet wat het is geweest. Misschien hypocriet, maar zo gaat het tenslotte wel in Nederland. Ik zie er dus tegenop dat ik een heel eend of konijn voor me zie en hiermee aan de slag moet. Dat is voor mij dus een reden om het niet te doen.
Ben ik toch niet de enigste  ;)
Hier ook geen hele dieren hoor! Ik hoop dat ik niet hoef te gaan elimineren.
Elimineren moet je toch gewoon doen met een diersoort die hij nog nooit heeft gehad?
Als hij lam al heeft gehad, valt dit dus af.
Door Miranda 1
#2086715
Ja, in dit geval is dat een nadeel dat hij al lam heeft gehad. Met lam zie ik het wel zitten. Is paard misschien een idee? Is daar makkelijker aan te komen en in minder herkenbare stukken te koop???
Gebruikersavatar
Door Hope
#2086733
Zelf zou ik in een eliminatiedieet ook echt niks anders willen hebben, dus ook geen eischalen.
Want als hij daar op zou reageren weet je nog niet waar het van komt.

Misschien zijn er andere opties dan eend en konijn?
Geit bijvoorbeeld (ik roep maar wat, vraag de deskundigen), kalkoen.
Ik lees geintresseerd mee. Als ik moet gaan elimineren hoop ik ook op een alternatief. Begrijp je heel goed dat je minder herkenbare dingen wil. Mijn eigen maag protesteert ook snel. En het moet wel leuk blijven he!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door