Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2085539
Hallo,

Ik ben al een tijdje lid van dit forum en probeer me al langer te verdiepen in het barfen voor mijn 2 honden. Ik heb een volwassen hond (sharpei kruising) van 3 jaar en een pup van 4 en ee halve maand. Beide eten de brokken met lange tanden. de pup laat zelfs de brokken smorgens en smiddags staan en wacht op de smuldier die ik ze in de avond geef. Dit is natuurlijk niet goed, een pup moet goed eten.

Nu ben ik zaterdag naar de slager gegaan (gevonden via deze site) en heb ik wat vlees meegenomen om te proberen. dat mijn honden het lekker zouden vinden zou ik niet aan twijfelen. Maar ik wou zelf ook even kijken of het lukte en waar ik tegen aan zou lopen. Ook moest ik Zoran (mijn vriend) zien te overtuigen, want die vind al dat rauwe vlees in huis maar niks.

Nou en sinds zaterdag hebben de 2 honden alleen nog maar vlees op! en ze smullen! niet normaal! ze likken hun bak helemaal schoon. Ik ben overtuigd en mijn vriend ook! Dit is veel beter voor ze!

Maar nu liep ik nog tegen wat dingen aan die ik graag  hier wou bespreken:

Mijn volwassen hond weegt 25 kilo, is 500 gr per dag dan wel genoeg? het lijkt zo weinig. En moet ze maar 1 maaltijd per dag? en is het dan beter in de ochtend of avond? met brok gaf ik haar 2x per dag.

Mijn pup weegt 17 kilo en krijgt dus 850 gr per dag, en zijn eten heb ik verdeeld de helft in de ochtend en de andere helft in de avond.

Toen ik al het vlees zag, wist ik niet meer wat nou wat was, veel dingen leken op elkaar, hebben jullie dit ook? Ook moest ik het hakmes van mijn schoonvader gaan lenen omdat er nog zo veel gesneden moest worden. Hebben jullie hier nog tips voor?

Ik vind het allemaal nog wel heel ingewikkeld om precies uit te gaan rekenen hoeveel ze moeten hebben en wat allemaal, daar zal ik van de week eens goed voor moeten gaan zitten.

Dat is het wel even voor nu, als me nog meer vragen te binnen schieten roep ik nog wel ;) haha

alvast bedankt!!
#2085563
Hoi en welkom! Wat een slimme honden heb jij, die weten precies wat goed voor ze is  ;)

Barfen is een heel goed idee en helemaal niet ingewikkeld als je de basis te pakken hebt. Ongeveer 40 a 50% vleesbot, 15% orgaan waarvan de helft pens, 10 tot 15% overige en de rest spiervlees. Overige is groentemix, ei, eventueel wat zuivel als je dat wilt voeren. Makkelijk toch  ;)

Volwassen honden kunnen prima 1x daags eten. Die van mij eten 5 a 6 keer per week, ik voeg regelmatig vastendagen in. Op de eetdagen eten ze dan weer meer. Ik varieer ook de grootte van de maaltijden.
Als je hond gewend is om 2x daags te eten dan zou ik daarmee beginnen en geleidelijk aan een maaltijd steeds kleiner maken en de andere steeds groter. De pup kan 3 of 2 x daags eten, vaak geven ze zelf wel aan hoe vaak nodig is.

Als je niet weet wat wat is kun je dat gewoon vragen aan de slager  ;) Goeie messen en een messenslijper, een flinke snijplank en een flinke vriezer zijn absoluut noodzakelijke dingen voor een barfer. Al leveren veel leveranciers je spullen keurig in kiloverpakkingen aan, je moet toch nog wel eea snijden. Hakmessen gebruik ik zelf niet, wel een goeie snoeischaar voor het botwerk. Goeie messen hoeven geen kapitalen te kosten maar een beetje kwaliteit is wel fijn. Ook een messenslijper hoeft niet peperduur te zijn maar is wel heel fijn, botte messen zijn echt een ramp om mee te werken.
#2086476
Heej! bedankt voor je reactie daar heb ik wat aan!

Ik heb nog een vraagje, wij gaan ons vlees halen bij slagerij rotterdam west (ik zag dat die vaak wordt gebruikt?)

Maar toen ik de vorige keer vlees ging halen was vrijwel alles bevroren, hierdoor heb ik het eerst moeten laten ontdooien voor ik er porties van kon maken. Is dit normaal? want dan wordt het 2x ingevroren dat is naar mijn weten ook niet goed voor het vlees.

en ik had nog een vraagje,, mss ben ik nu erg blond, maar zo iets als nekjes, eenden nekjes en kippen nekjes behoort dat tot spiervlees? En wat behoort er dan tot vleesbot?
#2086619
2x invriezen geeft wel iets van kwaliteitsverlies, maar niet veel en is voor de hond echt niet erg. Werk wel zo snel en schoon mogelijk, gewoon voor de zekerheid.
Vleesbot zijn stukken vlees met een botje er in. Dus nekken (zit bot in; de werveltjes), vleugels, karkassen, pootjes van kleine en jonge dieren, etc.
Spiervlees is het vlees dat mensen ook wel vaak eten en aan de buitenkant van het lichaam hangt (filets, dijbeenvlees, etc).
Orgaan is datgene wat een functie aan de binnenkant van het lichaam uitoefent: hart, maag, nieren, lever, hersenen, tong, etc.
#2087551
Ook ik ben niet zo lang geleden begonnen en ook hier is alles bevroren aangekomen.
Ik heb steeds een pak of 2 wat laten ontdooien, en dan kan je er met een flink scherp mes en wat wilskracht al redelijk snel doorheen. Kwaliteitsverlies zal je altijd wel wat krijgen maar je moet toch wat.

Onze hond krijgt niet veel meer hoor, die zit ook zo rond de 500 gram.
Als hij er van af valt, kan je altijd wat meer voeren lijkt me.
#2087682
Weet je ik geloof er niet zoveel van dat vlees nou zo enorm in voedingswaarde achteruit gaat als het 1 of 2x ontdooit geweest is.
Zeker niet voor de honden.
Zolang het koel ontdooit word kan het niet zoveel kwaad.
En daarnaast kunnen honden rijper vlees ook prima eten en voedingsstoffen uit opnemen.
Veel producten in de supermarkt zijn ook 1 of 2x ontdooit voordat ze verkocht werden.

Ik laat het bij binnenkomst altijd ontdooien totdat ik het kan verwerken.
En dan gelijk in de vriezer.
Wel lette ik op dat ik het me makkelijk maakte. Zo aten mijn honden in de 2 dagen 1kg vleesbot.
Dus vleesbot deed ik niet portioneren.
Dan aten ze gewoon 2 dagen hetzelfde vleesbot.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door