Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2084005
Wie kan mij vertellen over een gesloten baarmoederontsteking? Waarop moet je letten?

Ziggy is loops geweest, het is nu een goede week voorbij, naar mijn idee is de loopsheid anders verlopen. Anders is ze echt drie volle weken goed loops waarbij het hoogte punt naar de laatste week zit. Ze kan ook best wat bloed verliezen en ze krijgt daarom meestal na een aantal dagen een broekje aan. Deze keer heb ik haar geen broekje aan gedaan, ze hield het zelf goed schoon en ik heb het idee dat ze ook minder bloed is verloren. De laatste week was het nu al bijna over ipv dat ze alle registers open trok om Tous het hoofd op hol te brengen. Tous heeft ook veel minder aandacht voor haar gehad als anders. Na de laatste week v/d loopsheid verloor ze af en toe een klein druppeltje uitvloeing. Die was eerst melkkleurig en geurloos. Daarna vond ik wat donker gekleurde uitvloeing, stroperig en het rook metaalachtig. Ik praat dan echt over een druppel of 4 die ik in totaal gevonden heb. Ze hield zichzelf toen ook nog schoon dus het kan zijn dat ze meer verloor. Nu sinds een paar dagen vind ik niets meer, ze likt zelf ook niet of nauwelijks meer.

Ze vertoont verder geen verschijnselen van een normale baarmoederontsteking, ze is alleen wat....tja weet niet...ze wandeld sinds een week of vier niet meer mee in de middag. De wandelingen die ze wel mee gaat is ze gewoon zichzelf. Ze heeft wel een verminderde eetlust, al tijdens de loopsheid. Zou ze zo zijn over een week of 8 dan zou ik zeggen "schijnzwanger" want daar heeft ze altijd wel last van maar dat zal het nu toch niet al zijn, ze zit nu net een dikke week na de loopsheid....
Laatst gewijzigd door zurca op di 30 aug 2011, 17:46, 1 keer totaal gewijzigd.
#2084314
De symptomen die je op internet leest zul je inmiddels ook wel kennen (veel drinken, veel plassen e.d.) maar onze Jet voldeed daar ook niet aan en die had toch echt een gesloten pyometra.  Het enige wat Jet had was koorts en die verdween ook weer met een koortsremmer. Ze was ook niet echt ziek maar gewoon wat lusteloos. Zelfs een paar uur voor de operatie ging de staart nog op volle kracht heen en weer.

Als je echt twijfelt over een gesloten pyometra is een echo de manier om dat uit te sluiten.

Sorry dat ik je niet verder kan helpen maar voor ons kwam het ook als donderslag bij heldere hemel. Jet vertoonde eenvoudigweg geen symptomen.
#2084358
Ik heb echt alle varianten wel gezien geloof ik, dat is er zo verraderlijk aan veel honden voldoen totaal niet aan het standaardplaatje koorts en veel drinken. Pas in een later stadium ga je dat zien. Het kan echt heel erg sluimeren.
Een echo is inderdaad de methode, je kunt ook een aanwijzing krijgen middels bloedonderzoek, er is dan een stijging van de witte bloedcellen.
#2084432
Ik heb idd. alle voorkomende symptomen bij een baarmoederontsteking wel gelezen maar ik kwam er niet echt uit of die dus hetzelfde zijn bij een gesloten baarmoederontsteking....Ze heeft geen koorts, drink niet overmatig veel is niet lustelozer als anders.... Ziggy word voor mijn gevoel al een dagje ouder en heeft altijd wel buien dat ze wat lusteloos/lui is dus da's een moeilijke graadmeter. Vanavond met de wandeling ving ze vol overgave een muis en vrat die lekker op, dan is het echt gewoon Ziggy. Ik zou me er verder ook niet druk over maken als ze die uitvloeiing niet gehad zou hebben.

Ik hou het allemaal strak in de gaten en als dat stemmetje in mn achterhoofd niet weggaat, dan ga ik met haar naar de DA.

Bedankt voor jullie reacties!
#2084470
zurca schreef:....Ze heeft geen koorts, drink niet overmatig veel is niet lustelozer als anders....
Het kan ook zonder deze symptomen (dus ook zonder koorts ! ) dus inderdaad goed in de gaten houden !
#2085347
*Dorothea* schreef:
Een echo is inderdaad de methode, je kunt ook een aanwijzing krijgen middels bloedonderzoek, er is dan een stijging van de witte bloedcellen.
Ik ben van plan om morgen eens even de DA te bellen, even informeren naar wat zij erover te zeggen hebben...
Dorothea, zo'n bloedonderzoek...is er altijd wat te zien aan het bloedbeeld als er een (beginnende) gesloten bmontsteking is? Of is de beste/meest zekerheid gevende methode een echo?

Tja en dan houdt ik haar goed in de gaten maar waar let ik op? Als alle symptomen uit kunnen blijven? Dan merk je pas iets al dat ding geknapt is? :-X
Pfffff op momenten als deze dan denk ik een heel klein beetje....het was toch makkelijker als "de boel" eruit was geweest  :-[ ;)
#2085416
zurca schreef: Ik ben van plan om morgen eens even de DA te bellen, even informeren naar wat zij erover te zeggen hebben...
Dorothea, zo'n bloedonderzoek...is er altijd wat te zien aan het bloedbeeld als er een (beginnende) gesloten bmontsteking is? Of is de beste/meest zekerheid gevende methode een echo?

Tja en dan houdt ik haar goed in de gaten maar waar let ik op? Als alle symptomen uit kunnen blijven? Dan merk je pas iets al dat ding geknapt is? :-X
Pfffff op momenten als deze dan denk ik een heel klein beetje....het was toch makkelijker als "de boel" eruit was geweest  :-[ ;)
Ik ben dan wel geen Dorothea maar ik denk dat de betrouwbaarste manier een echo en bloedonderzoek is. Als er een pyometra is dan moet er een verhoogd aantal witte bloedcellen aanwezig zijn in het bloed. Daarnaast kunnen ze met een echo zien of er vocht in de baarmoeder zit en of hij vergroot is. Dan weet je zeker dat je met een pyometra te maken hebt.
#2085449
Theemuts had indertijd voor ons geen zichtbare verschijnselen, we gingen voor de enting en de da deed even de standaard check up. Bij de ok was er een emmer nodig ivm het formaat. Als je twijfels hebt (en omdat alles anders is als anders) zou ik wel laten controleren bij de da. Sterkte.
#2085456
Je kunt voor de zekerheid Puur Utero geven. Het is vooral de Pulsatilla D4/D6 dat 't 'm doet. "Door ieder uur een dosis Pulsatilla D4/D6 geven gaat er een 'bronnetje' stromen, dat met de met een aanzienlijke hoeveelheid afval gevulde baarmoeder reinigt en geneest". Dat is wat Dr Wolff schrijft (een homeopathisch dierenarts waar toch wel veel huidige homeopathisch DA's hun kennis aan te danken hebben). Ik zou zelf trouwens ook naar de DA gaan en een echo laten maken.
#2085571
Bedankt voor jullie reacties!

Lizzy, die Puur Utero ga ik achteraan!

Verder heb ik zojuist contract gehad met de DA. Ze gaven het advies haar in de gaten te houden, 2 weken na een loopsheid vond ze zelf wat vroeg voor een baarmoederontsteking. Ze dacht dat er eerder kans was op een lichte/beginnende vaginitis. Maar aangezien ik nu niets geen uitvloeing meer zie zou dat niet verder ontwikkeld zijn....
#2085617
Lizzy schreef: Dat vond mijn DA ook, dat het vroeg was voor een gesloten baarmoederonsteking, 2 weken na de loopsheid. Alles kan echter.
En toen bleek het wel een gesloten baarmoederontsteking te zijn?

Het is ook mijn idee, dat alles mogelijk is...heb zelfs gelezen dat een baarmoederontsteking kan tijdens de loopsheid. Oke het zijn uitzonderingen maar het kan dus wel en je zal net zo'n uitzondering hebben....
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door