Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Quando en MaQ
#2082429
Gisteren naar de slachter geweest om kip voorraad. Hier heb ik geprobeerd complete porties van te maken van zo'n 350 gram, namelijk:
Kippenribben (karkas met nog redelijk wat vlees aan), ongeveer 250 gram
Kippenhart of maag of lever of een mix hiervan, ongeveer 100 gram
of zoals hierboven maar ipv met ribben, dan met vleugels.
Zit ik dan een beetje goed voor een complete maaltijd kip?
Oja, ik doe er dan ook nog een 50 gr groentemixje over.
De kip wordt natuurlijk afgewisseld met andere diersoorten en kvv (gemakszucht ivm werk). Verder krijgt mijn bordertje nog 2x per dag eten ivm te mager zijn en er geen gram bij krijgen, en wat extra schapenvet.
Door Butch
#2082440
Goed dat je ook gaat barfen!

Waarom zou je een complete maaltijd met alleen maar kip willen geven?

Als je over twee weken de juiste verhoudingen aan orgaan, botvlees, spiervlees en groente geeft, hoef je echt niet elke maaltijd helemaal compleet te geven hoor. En alleen kip is erg eenzijdig, je moet minimaal vier diersoorten geven, maar meer is beter.
Dus als je bijvoorbeeld 's morgens kip geeft, geef je 'savonds eend, of rund, of konijn, of hert, of wat dan ook. En als het 'smorgens botvlees is geef je s'avonds vlees of orgaan bijvoorbeeld.
Heb je al een menuutje gemaakt? Zet die dan hier neer, dan kunnen we er naar kijken. Zorg dat de percentages goed zijn en neem zo veel mogelijk diersoorten, en lees eerst de belangrijkste topics door in de bibliotheek hier, dat is echt heel handig.
En als je ook nog kvv geeft, hoef je niet zo heel precies te zijn zolang je minder dan de helft bijvoert met barfhapjes, dus dan kan je lekker 'inkomen'.  :)
Door Quando en MaQ
#2082477
Ik geef vanaf dat hij 8 weken was (en dus bij mij, maar bij zijn fokker kreeg hij ook al vlees) al kvv. Geloof heilig in dat vlees goed is voor een hond. Nu wil ik het ook goed doen en door mij steeds meer in te verdiepen, dit kost gewoon tijd, boeken te lezen, barfplaats enz, probeer ik mijn hond gezond en gelukkig te houden. Verder vind ik het fijn dat hij barft, weet je wat hij krijgt en waar hij het goed op doet.

Ik haal mijn dieren op verschillende adressen. Nu had ik dus alleen kip gehaald. En aangezien ik het makkelijk vindt als het al in porties in de vriezer ligt, heb ik daar dan een complete maaltijd van gemaakt.
Hij eet 2x op een dag, alle verschillende diersoorten die ik op dat moment heb, dus bijvoorbeeld sochtends kip, savonds rund, de andere dag dan konijn, schaap, eend of vis. Soms nog iets anders waar ik aan kan komen. Ben nog steeds aan het oriënteren voor adressen. Ik probeer wel elke maaltijd een andere diersoort te geven en alle dieren af te wisselen voordat ik dan weer kip geef en ook orgaan vlees en bot.
Verder probeer ik wel spier, bot en orgaan in een maaltijd te geven. Ben niet zo'n voorstander van alleen maar orgaan of vleesbot. Ben bang dat hij aan de race gaat of zo, of verstopt.

Een menu heb ik niet, ik wissel nogal af, al naar gelang wat ik in de vriezer heb. Ik kan wel eens noteren wat ik op een maand geef of zo.
Door Butch
#2082661
Ik heb ook een hond die is afgespeend met vers, heerlijk idee dat ze meteen een goede start hebben.

Ik bestel altijd bij Lupa en dat vul ik aan met kipkarkas en parelhoen van de poelier van de markt en gratis zalmkoppen die ik van de visboer krijg. Ik maak ook porties, maar mijn porties bestaan uit alleen vlees, bot, pens of orgaan. Ik geef in de ochtend bot en in de avond een van de andere dingen, en ik heb geen problemen met ontlasting. Je zou het gewoon eens uit kunnen proberen, als zijn ontlasting goed blijft, is het voordeel dat je veel makkelijker maaltijdporties maakt omdat er maar een soort in hoeft. Maar ik zeg er ook meteen bij dat iedereen zijn eigen systeem heeft en als het jouw beter bevalt om alle maaltijden compleet te maken moet je dat gewoon blijven doen hoor.

Met een menu bedoel ik niet welk diersoort precies op welk tijdstip, maar meer je verdeling vleesbot, spiervlees, orgaan en groente. Als die percentages kloppen per een of twee weken en je hebt ook nog eens genoeg wisselende diersoorten dan zit je helemaal goed. Maar het is wel handig om je percentages eens goed onder de loep te nemen want als je die uit de losse pols doet zonder het een keer echt goed uit te rekenen loop je kans dat je er echt naast gaat zitten op den duur.
Maar als je in elke maaltijd alle componenten hebt is het natuurlijk precies na te gaan wat je percentage is, dus ik neem aan dat je dat wel uitgerekend hebt.

Hoe oud is je hondje nu? en wat voor ras is het?
Door Butch
#2082682
Oh, nu lees ik het pas, je hebt een bordertje. Leuk!

Trouwens, met die kippenribben, bedoel je daar de ruggetjes mee of het hele karkas? Ruggetjes met redelijk vlees eraan hebben toch nog best een hoog kraakbeenpercentage, dus die zou ik gewoon als 50/50 vleesbot rekenen. Dat betekent wel dat je van de 400 gram al 250 gr botvlees hebt, 100 gram orgaan en 50 gr groente. De percentages waar je vanuit moet gaan zijn 50% 50/50 vleesbot, 20% orgaan (incl pens), 20% spiervlees en 10% groente. Jij hebt hier geen vlees toegevoegd, waarschijnlijk omdat je botvlees veel vlees bevat, maar mijn ervaring is dat kipkarkas of -rug niet snel meer dan 50% vlees is. Dus dan zou je eigenlijk nog wat vlees toe moeten voegen. Nu is je percentage orgaan en groente aan de hoge kant.

Nogmaals, als je ook nog kvv voert hoef je niet heel precies te zijn met de barfpercentages, maar als je helemaal wilt gaan barfen zou ik toch een keer een menu helemaal uitschrijven en uitrekenen.
Door Quando en MaQ
#2084740
Momenteel heb ik nog niet alle vlees in huis dus geef nog voornamelijk kvv, daar heb ik wel voldoende variatie van. Ik wil het echter om gaan draaien, dus meer barf dan kvv, en heb sinds vorige week nog wat adresjes gevonden voor vlees. Nu nog bestellen zodra ik iets meer ruimte in de vriezer heb.
Ik zal dan ook eens bij gaan houden wat ik precies geef.
Maar goed, dat van die ribben wist ik niet, kan ik dus rekening mee houden dat er toch iets meer vlees bij moet. Als ik sochtends kipmix geef kan ik dan bv savonds een fileetje geven, dan heeft hij toch wel voldoende vlees als de ribben te weinig vlees bevatten. Het zijn trouwens echt de ribben, stukje rug en stukje nek en wat vlees erop.
Verder heb ik nu runderpens, eendenekken, kippenekken, runderhart, de kipmixen, zalmkoppen. De rest is nu nog kvv. Dus van echt barfen is nog geen sprake, sta nog aan het begin.
Af en toe krijgt hij ook zalm uit blik (als ik dat zelf eet krijgt hij de helft) op waterbasis wel te verstaan.

Mijn border is nu 14 maanden en doet het super. Oogverblindend blinkend zwart vachtje en dat zonder toevoegingen van allerlei rommel. Alleen vlees, een gedroogd lamsstokje, of pensstokje (knabbeltje) en om de dag een kalfshoefje. 3x per week een rauw eitje, 3x per week wat schapenvet extra omdat hij wat mager is. En dat is het. meer krijgt hij  niet, meer vraagt hij ook niet. Ik moet hem zelfs binnen roepen om te komen eten. Oja, paardekeutels vindt hij ook lekker maar ik heb begrepen dat dat goed voor de darmwerking is, vezels, dus daar zit ik niet mee.
Door millyckk
#2085273
Nou, jij bent zo te lezen al aardig op weg!!

Maarre, pas je wel op met die paardenkeutels? Als ze net zijn ontwormd en je hond eet die keutels dan kan hij er heel erg ziek van worden :-\
Je kunt ook groentemix erbij geven, daar zitten ook vezels in.
Door Quando en MaQ
#2085403
*milik* schreef: Nou, jij bent zo te lezen al aardig op weg!!
Dank je. Ik moet echter nog veel leren en zeker eens aan het rekenen gaan. Ik doe in elk geval mijn best om mijn hondje gezond en gelukkig te houden.
*milik* schreef: Maarre, pas je wel op met die paardenkeutels? Als ze net zijn ontwormd en je hond eet die keutels dan kan hij er heel erg ziek van worden :-\
Je kunt ook groentemix erbij geven, daar zitten ook vezels in.
Bedankt voor de tip maar over die keutels maak ik mij geen zorgen. Ten eerste heb ik mijn border laten testen op MDR1, ivm de ivermectine in ontwormingsmiddelen en ten tweede ontworm ik niet tenzij nodig. Ik stuur keutels op om te laten kijken of het nodig is om te ontwormen. Verder haal ik de keutels van de wei om besmetting te voorkomen. Dus de keutels zijn ook puur natuur.
Ook voor Quando stuur ik zijn ontlasting op om te laten testen op wormen. Volop bezig met natuurlijk voer en aan de andere kant chemicaliën er in blijven stoppen tegen de wormen die hij misschien niet heeft?!?
Alleen als het duidelijk is dat hij vlooien of wormen heeft zal ik daar tegen behandelen anders ga ik er echt geen chemicaliën in stoppen. En dat geld ook voor mijn paarden.
Door millyckk
#2085530
Oh, het was me even ontgaan dat het om je eigen paarden ging :D Ja, dan weet je wat er in- en er uit gaat :biggrin2:

Goed dat je niet klakkeloos ontwormt!
Door Quando en MaQ
#2085703
Ik geloof dat ik dat hier ergens opgedaan heb. Ik weet niet meer hoe ik er aan kom maar stuur tegenwoordig alles op.
Na een border met hele zware epilepsie (vorig jaar in laten slapen) en een paard met Eosinofyl Syndroom (leeft nog) ben ik heel drastisch omgedraaid. Ja, ik was een brokken mens. Echter nadat mijn border op de Duck was overgegaan knapte hij zoveel op dat ik me er verder in ben gaan verdiepen, o.a. hier. En het bevalt prima tot nu toe.
Door Butch
#2085714
Goed zeg! Blij te zien dat je er lekker induikt. Leuk zo'n jong bordertje, bij ons in de buurt loopt er ook eentje van rond een jaar oud, wat een schattige hondjes zijn het zeg!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door