Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Elies
#2084565
Gisteravond heb ik long uit de vriezer gehaald om te ontdooien. Ik ontdooi vlees altijd op een donkere en droge plek.
Echter toen ik de zakjes vanmorgen tevoorschijn haalde zat er een groene uitslag op de longen. Soms alleen aan de randen maar er zat ook ene hele groen long tussen.

Afbeelding
Hoe komt dit?
Is het gevaarlijk/giftig?
Kan ik het nog gebruiken?

Vooralsnog heb ik alleen de 'gezonde' long in de droger gestopt.
Ik hoop dat jullie mij antwoord kunnen geven op de vragen.

Groetjes,
Elisabeth
Laatst gewijzigd door Elies op zo 14 aug 2011, 16:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#2084567
Oh bah! Ik heb nog nooit groene longen gezien, eerlijk gezegd. Maak er anders even een foto van!
Gebruikersavatar
Door lauraV
#2084816
lijkt op een stukje darm...(op de onderste foto)
zou het groene niet geven , is niet de normale kleur....
Door Parelridder
#2084865
De foto's zijn weg, dus ik kan alleen reageren op de tekst. Ik heb vorige week een lamslong (van Slagerij West) gedroogd. Dit was de eerste keer dat ik verse long zag, dus ik kan niets vergelijken. Er zaten groene randjes in op enkele plekken. Ik durf niet met zekerheid te zeggen waar die randjes wel/niet zaten. Ik begreep (begrijp) niet wat dat was.
Ik ben dus wel heel nieuwsgierig of anderen dit (her)kennen en weten wat het is. En of dit hetzelfde is als waar de topicschrijver (Elies) naar vraagt.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2084870
In lever zie ik het ook wel eens, maar ik dacht altijd dat het een overblijfsel was van waar de galblaas met de lever verbonden is.  Die is namelijk groen...
En het zat ook tussen de leverlobben, dus op de juiste plaats.
Long of nieren zou ik niet weten...  Misschien contaminatie?
Door Parelridder
#2084875
Het maakte op mij geen bedorven indruk, ik heb het (dus) ook gewoon gedroogd en gevoerd. Mocht ik het nogmaals aantreffen (ik heb nog meer long liggen) dan maak ik een foto en plaats 'm hier.
Gebruikersavatar
Door WillyP
#2084877
Inderdaad bij de lever komt het voor dat als de galblaas kapot is, dat dan het vlees groenig kleurt wat ermee in aanraking komt.

Maar long is sponzig, vaak lichter van kleur dan de rest van het vlees, behalve als de long is volgezogen met bloed. en op de foto leek het meer op lever. Jammer dat de foto´s weg zijn.
Door Elies
#2084880
hmm Imageshack is het niet eens met de inhoud van de foto's  ::)

Ik heb het uit wantrouwen ook maar weggegooid aangezien het behoorlijk stonk.
Het is overigens geitenlong
Door Parelridder
#2084894
Geitenlong kan het hier trouwens ook geweest zijn, ik zag dat ik zowel geit als lams gekocht heb. 'k Kijk straks even wat ik nog in de vrieskist heb liggen, dan weet ik het ;)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2084927
Als het groen is dan gooi het maar weg. Kan zijn dat de organen na de slacht niet snel genoeg gekoeld zijn en dan krijg je een reactie die het spul groen kleurt en tevens een rare smaak en geur meegeeft. ik had dat laatst met wat nieren die tussen het kopvlees ingepakt zaten. Alles ging mooi gekleurd de vriezer in, maar kwam er groen uitgeslagen en stinkend uit :-X Foutje slager, alles vergoed gekregen :)
Door Barbaravh
#2085031
Heb ik ook eens gehad met runderlong, maar die stonk ook enorm hard. Als ik die opensneed zag ze er ook heel vreemd uit. Die heb ik toen weggegooid.
Door Parelridder
#2085048
Ah, er saat weer een foto. Nee, zo was mijn long niet. Er zat bij mij een groen randje ergens, maar het vlees was bij mij niet groenig uitgeslagen alsof er een groen was overheen zat, wat ik wel op de foto zie. Het was overigens lamslong, heb ik net nagekeken in mijn vrieskist.
Gebruikersavatar
Door pike
#2085469
Het lijkt me geen long maar lever wat op de foto staat. Het groen zou van de gal afkomstig kunnen zijn. Maar dat is moeilijk te zeggen zo.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door