Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Sauerbreij
#208373
Naar aanleiding van mijn vraag over groente en fruit hierbij mijn eerste dagen samengestelde menu's. Graag reakties of suggesties ter verbetering of aanvulling.
Tessa weegt 24 kilo, Isis en Allstars wegen 28 kilo en Filou weegt 35 kilo. Als er grote verschillen in grammen zitten tussen voer voor de meiden en Filou dan zal ik dit ook even aangeven:

woensdag:
ochtend: 2 energique schijven, Filou 3. 'sMiddags 2 kipkarkassen.
De karkassen wegen ong. 100 gram.
avond: pens van rodi ( de meiden 2, Filou 3 schijven) en restjes brood + eten. restjes brood zijn korstjes en stukjes die we over houden van de kinderen.

donderdag: ochtend: 2 kipkarkassen, Filou 3. Middag 1 energique schijf. Tussendoor: fruitmix (banaan, appel, kiwi, peer) en brood restjes. avond geit vlees en bot. Het vlees moet zeker 300 gr. hebben gewogen zonder bot.

vrijdag: ochtend: 2 kipkarkassen + multivit. pil en visolie pil.
tussendoor: groentemix van boerenkool, alfalfa, melk en restje roomkaas en brie.
middag: vlees van de geit met klein bot (300 gram)
avond: wild vlees en bot. de meiden 300 gr. Filou 400 gr.)

zaterdag: ochtend: 1 energique schijf en restje brood, restje groente en zeewier.
middag: Filou bot en vlees, meiden 1 kipkarkas.
avond: wild; bot en vlees 300/400gr.

zondag: ochtend: visafval ong. 250 gr.( Filou een grote viskop extra) en iedereen een ei.
middag: fruitmix van appel, peer, kiwi, banaan. (van alles weer 1 en totaal gemixt en door vieren gedeeld).
avond: restje vis, rijst en melk.
middag 1 energique schijf

Volgens mij eten ze nu meer dan als ik ze brokken geef. Is het teveel? Hun ontlasting is minder en harder, maar geen stukje bot erin. De kleur is verschillend; van donkerbruin tot donker/okergeel.

Hele harde botten haal ik weg als ze het vlees eraf hebben gekloven en het bot niet kapot krijgen. De meeste botten lijken ribben (vlees/bot/vlees/bot: spareribs). Dit krijgen ze wel op.

De geit die ik in stukjes heb gekocht was tamelijk duur (4 euro per kilo). Maar wel veel vlees. Het wild was 2,5 euro per kilo, ook veel vlees. De kipkarkassen waren ,50 eurocent per kilo, maar zit niet al teveel vlees aan. Ook heb ik nog kippepoten voor ze gekocht.

Wat betreft de groente wil ik ze groente geven die wij ook in die week eten. Ik haal bijv. 5 soorten en hier krijgen de honden dan een mix van en wij eten per dag een groente. Zo hoef ik niet al te ingewikkeld vanalles in te kopen.

Ik hoor het wel wat jullie hiervan vinden.
Joke
Door Marion
#208430
avond: pens van rodi ( de meiden 2, Filou 3 schijven) en restjes brood + eten. restjes brood zijn korstjes en stukjes die we over houden van de kinderen.
waarom wil je restjes brood geven? Ik geloof niet dat dat iets toevoegt qua waarde.


vrijdag: ochtend: 2 kipkarkassen + multivit. pil en visolie pil.
waarom geef je een mulitvitaminepil? je geeft ook al kant en klaar versvlees (energique) en verschillende soorten groenten, en zeewier zie ik.

Volgens mij eten ze nu meer dan als ik ze brokken geef. Is het teveel?
ik denk dat je het snel genoeg ziet als ze aan gaan komen, dan kun je het evt minderen.
Hun ontlasting is minder en harder, maar geen stukje bot erin. De kleur is verschillend; van donkerbruin tot donker/okergeel.
dat de ontlasting steeds anders is, is normaal. De ontlasting is precies naar wat ze gegeten hebbben. Veeel botten geeft witte kalk achtige ontlasting (helemaal niet erg af en toe), pens geeft groenachtige ontlasting enz. Zolang ze geen obstipatie of andere klachten hebben is het goed.




Ik vind het er verder prima uitzien hoor!
Je kan ook eens een keertje lamsribben proberen misschien, die zijn hier altijd favoriet :D
Door Lizzy
#208447
Hoi Joke,

Van het zelf samengestelde gedeelte heb ik even snel ene berekening gemaakt. Als ik jou was zou ik het ook even narekenen hoor. Dit is de uitkomst (en deze is niet echt exact want er stond bijv. niet vermeld hoe zwaar de groente/fruit mixen waren en dat moest ik dus gokken).

Ik heb even de gewichten van de dames genomen.

Bij elkaar heb ik 2250 gram vleesbotten opgeteld (de kipkarkassen, geitenvleesbotten, wild, etc.)

Ongeveer 350 gram groente en fruit

Ongeveer 200 gram orgaanvlees (de Rodi pens)

Ongeveer 50 gram diversen (ei)

Bij elkaar opgeteld is dit 2850 gram in deze 5 dagen (da's dus 570 gram in die dagen, exclusief de Energique - ik vind dat niet abnormaal veel hoor).

Maar goed, nu de rest van de berekening:

1% van 2850 = 28,50.
2250 gewicht vleesbotten) : 28,50 = 78,9% vleesbotten
350 (groente/fruit) : 28,50 = 12,2%
200 (pens) : 28,50 = 7%
50 (ei) : 28,50 = 1,75% (ik heb de melk en kaas en brood niet meegerekend omdat de gewichten er ook niet bij stonden).

OK, de vleesbotten bestaan volgens mij voor meer als 50% uit vlees en minder als 50% uit bot. Dat is op zicht prima, maar dan nog denk ik dat het percentage vleesbotten aan de hoge kant is.

Zelf zou ik wat minder bot gaan voeren en ongeveer evenveel of iets meer spiervlees. Zelf zou ik ook iets meer groentes (ook iets meer afwisselen in de komende tijd) geven en iets minder fruit (daar zitten toch veel fruitsuikers in).

Overigens zijn dit de Ian Billinghurst percentages (en ik vind dat hij al best veel bot geeft):
60% rauwe vleesbotten
15% - 20% groente
10% - 15% orgaanvlees
5% - 10% tafelrestjes

Qua afwisseling denk ik dat het eigenlijk ook wel lekker gaat zo. Je zou in de komende tijd misschien ook wat rundvlees en lamsvlees bijv. erbij kunnen gaan geven.

Krijgen ze bij jou geen last van de brie enzo? Hier kunnen ze dat niet zo goed verdragen. Ik weet ook niet of het wat bijdraagt hoor? Ik weet niet hoeveel brood je geeft, maar zelf zou ik niet teveel brood/rijst gaan geven (koolhydraten).

Kun je hier een beetje wat mee?
Groetjes, Lizzy
Door Lizzy
#208449
Oh ja, ik ben het met Marion eens. Zolang je Energique geeft (of een andere kvv), zou ik geen multivitamine-pil geven. Want er zit al een vitamine/mineralen premix in Energique.
Door Sauerbreij
#208496
OK, dat is duidelijk. Geen vit.pil voorlopig. Brood geef ik eigenlijk omdat we restjes hebben en de honden er vreselijk gek op zijn.
Mijn vriezer zit nu vol, beetje teveel in 1 keer besteld! Maar ik kan natuurlijk wat vers lamsvlees etc kopen voor de afwisseling.
Ik heb zelf niet het idee dat ze teveel bot krijgen, maar ik zal er wel opletten. Wat betreft de groente moet ik toch maar een mix maken voor bijv. een langere periode en een gedeelte invriezen.
Wel veel werk, maar de honden (en ik) beginnen het al een beetje te snappen.
Door Lizzy
#208503
[quote="Sauerbreij"]
OK, dat is duidelijk. Geen vit.pil voorlopig. Brood geef ik eigenlijk omdat we restjes hebben en de honden er vreselijk gek op zijn.
Mijn vriezer zit nu vol, beetje teveel in 1 keer besteld! Maar ik kan natuurlijk wat vers lamsvlees etc kopen voor de afwisseling.
Ik heb zelf niet het idee dat ze teveel bot krijgen, maar ik zal er wel opletten. Wat betreft de groente moet ik toch maar een mix maken voor bijv. een langere periode en een gedeelte invriezen.
Wel veel werk, maar de honden (en ik) beginnen het al een beetje te snappen.
[/quote]

Hihihi, ben je wat over-enthousiast geweest? Overigens hoef je niet direct nog andere vleessoorten toe te gaan voegen hoor. Voor de komende weken heb je voldoende afwisseling volgens mij en je hoeft ook niet direct allerlei soorten vlees erbij te gaan geven. Het was meer bedoeld (tenminste, van mijn kant - laat ik niet voor Marion spreken) als dat je nog meer zou kunnen afwisselen, maar nogmaals, dat hoeft niet direct.

Een beetje brood kan geen kwaad, hoewel sommige honden allergisch zijn voor graan. Dit uit zich meestal in huidproblemen, jeuk, oorontsteking en dergelijke. Maar goed, sec gezien kan een hond dus erg goed zonder granen en zijn granen eigenlijk niet zo heel gezond. Maar ja, ik geef zo nu en dan ook wel eens een korstje brood, gewoon omdat ze het lekker vinden. Ik zou zeggen: niet teveel en niet te vaak.

De vleesbotten die je gaf bevatten misschien echt veeeeel meer vlees als bot? Want het zou natuurlijk kunnen dat ze (van die 78%) ongeveer 25% bot en 53% vlees binnen krijgen en dan zou dat inderdaad betekenen dat je niet teveel bot geeft. Maar goed, dat kan ik vanaf hier natuurlijk niet beoordelen.
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 21 nov 2004, 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Sauerbreij
#208504
Brood zijn dus echt wat restjes. Brie enzo was ook over, zonde om weg te gooien. Mijn honden zijn al kennelijk qua maag en darmen wat gewend. Is niet gek op een boerderij denk ik! Ze hebben nooit diarree, spugen weinig. Vangen weleens een veldmuis, soms een haas (dat mag niet van mij)! en eten allerlei kuilgras e.a. dingetjes in de stal. Wat ik overigens behoorlijk beperk. Mijn honden lopen niet alleen buiten. Ik ga altijd met ze naar buiten om in het weiland of ergens anders te wandelen. Zo zie ik ook wat ze eten, en hou het in de perken. Ik hou absoluut niet van te dikke honden. Mijn honden bewegen misschien weer wel meer dan de gemiddelde huishond. Minimaal 2 uur per dag zijn ze wel echt aktief bezig. Maar daar zijn het ook dalmaten voor toch?!
Door Marion
#208638
Ik weet niet of ik goed zit, maar mij lijkt dat als de ontlasting donkerbruin tot okergeel is van kleur je niet te veel bot geeft, dan zou de ontlasting toch witter moeten zijn ???
Maar misschien zit ik ernaast hoor.
Door Lizzy
#208691
[quote="Marion"]
Ik weet niet of ik goed zit, maar mij lijkt dat als de ontlasting donkerbruin tot okergeel is van kleur je niet te veel bot geeft, dan zou de ontlasting toch witter moeten zijn ???
Maar misschien zit ik ernaast hoor.
[/quote]

Ja, daar ben ik het wel mee eens. Ik denk dus dat de RMB's dan heel weinig bot en veel vlees moeten bevatten?!
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door