Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door pleuntje
#2084387
Ik ben op zoek naar een hand vleesmolen omdat ik zelf vlees wil malen voor mijn fretten. Een aantal fretten eten alleen KVV met af en toe een muis. Ik ben met mijn hond overgegaan op barf en wil dit ook voor de fretten. Helaas eten ze geen kippennekken, karkassen, kwartels e.d. Dat knagen dat vinden ze niks en ik vind alles terug zonder dat er van gegeten is.
Ik wil een handmolen om mee te beginnen.
Ik heb een Porkert gezien op MP voor 26 euro. Nu zie ik ook een westmark 10 voor maar 10 euro duurder. Zit er kwaliteitsverschil in deze 2 merken? Wat kan ik het beste nemen?
Door Limpy
#2084397
Kwalitatief gezien lijken ze wel op mekaar.
Porkert is alleen moeilijk nieuw te krijgen want enigszins uit de handel begreep ik.
WM10 heeft alleen geen grotere maalschijven dan 8 of zo.
De porkter maalschijven zijn wel in grotere diameters (gaten) nog nieuw te krijgen o.a. bij www.en-garde.nl
Laatst gewijzigd door Limpy op zo 14 aug 2011, 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pleuntje
#2084404
Voor de westmark/porkert 10 kan ik geen grotere schijven dan 8mm vinden. Ik weet niet of hier bot mee te malen is? Voor de fretten mag het best fijn gemalen zijn omdat ze het anders niet eten.
Door Limpy
#2084408
Ik heb zelf ook een WM10 en maal hier makkelijk kipKK, parelhoenKK en eendenvleugels mee met schijf 8.
Konijn schijnt ook wel te doen te zijn, heb ik zelf nog nooit geprobeerd.
Schijf 4,5 schijnt standaard meegeleverd te worden, zou je ook nog zelf kunnen uitboren tot groter diameter.
Door tripkippiej
#2084514
Ik heb een paar weken geleden ook de Westmark 10 besteld, nadat ik ook MP in de gaten hield.
Echter vind ik het toch veel fijner om een 100% nieuwe te hebben ;-)
Gebruikersavatar
Door pleuntje
#2084717
Ja, nieuw is altijd fijner natuurlijk, vooral als het prijsverschil zo klein is. Ik ga eens kijken waar ik deze het best kan bestellen.

Is 8 mm echt het minimum om te malen? In wat grovere KVV zitten soms wat grotere stukjes bot en deze schuiven de fretten dus structureel opzij. Dus hoe fijner het bot gemalen is hoe beter, maar het moet wel lukken natuurlijk.
ALs je zelf gaat prutsen aan de gaatjes krijg je dan niet eerder roestvorming? Anders misschien ook een schijf van 6 bestellen. Ik kan het beter in een keer doen omdat ik anders dubbele verzendkosten ga betalen.

ZIjn er hier nog meer frettenbarfers, die het zelf malen?
Door Limpy
#2084798
Ik vind de 8 mm best wel fijn malen. De 6 mm heb ik ook maar nog nooit gebruikt, maar mijn katten vinden het ook niet erg om wat te kauwen.
Kijk anders eens hier voor afbeeldingen (de gaten lijken hier wel groter dan dat ze daadwerkelijk zijn)
http://www.en-garde.nl/index.php?cPath=98&nbsp; (<-aanklikken)

Gietijzeren spullen moet je na afwassen sowieso goed afdrogen want anders snel roestvorming (is er wel weer af te krijgen)
Gebruikersavatar
Door pleuntje
#2084872
Ik had hier al op gekeken, maar lijken inderdaad best groot. Ik bestel die van 8mm er gewoon bij en dan zie ik wel.
Dank je voor de link. Ik ga hem daar bestellen, denk ik. Iemand daar ervaring mee?
Door Limpy
#2085124
Weet dat er meerdere mensen hier bij hen molens besteld hebben.
(gooi de zoekfunctie maar eens op en-garde)
Ik had met mijn bestelling pech dat ik net met de drukke feestdagen zat en ze me bijna vergeten waren, werd wel netjes opgelost.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2085134
Mijn molen komt er ook vandaan en ik heb er wel eens wat ander keukenspeelgoed gekocht. Ik heb er goede ervaringen mee.
Gebruikersavatar
Door pleuntje
#2085160
Dan ga ik hem daar bestellen. Ik ben benieuwd hoor. Ik heb al zin om zelf te malen, maar heb nog voor een maand vlees voor de fretsels. Ik ga me al eens verdiepen wat voor vlees ik er allemaal ingooi. Een beetje voorzichtig opbouwen want ze zijn net zo erg al katten met eten. Ze eten echt niet alles. Mijn hond daarentegen eet alles wat ik hem voorschotel.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door