Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Flyball-Junkies
#2083378
Hallo Allemaal.Omdat mijn jongste reu van bijna 2 het niet goed doet op brokken (hij blijft mager ondanks div merken hoge energie voer)heb ik besloten om hem en mijn andere hond van 4,5jr over te zetten op zelf samengesteld voer.Eerst wil ik ze in 4 weken over zetten op KVV (daar ben ik nu mee bezig)en dan op Barf.Na zoveel mogelijk gelezen te hebben over Barf (voornamelijk op deze site en het boekje van Tannetje  koning) heb ik een poging gewaagd om een weekmenu te maken die wil ik als het kan iedere 4 weken herhalen.Ik ben een beetje onzeker of ik het goed gedaan heb daarom wil ik graag jullie mening vragen over deze menu.Is het goed zo of ben ik nog wat vergeten/moet ik nog dingen veranderen.Ik hoop dat jullie mij hiermee willen helpen alvast bedankt hiervoor. Nou hier komt ie!!

Mijn Jongste reu weegt ongeveer 20 kg ik kom dan uit op 400 gram per dag maal 6dagen ik wil proberen of ik hun 1 dag in de week kan laten vasten om hun spijsvertering rust te geven (ik weet niet of dat goed is ook hier wil graag jullie mening over).wat betreft mijn oudste hond zij weegt ongeveer 25 kg bij haar kom ik dan uit op 500 gram per dag maal 6dagen.De volgende prencentage's hanteer ik.

45%Vleesbot (kippennek) 6x
25%Spiervlees (Runderborstlap en Kalkoendijvlees) 4x
5%Vis (Pangiusfillet) 2x
10%Orgaanvlees (Kalfshart en lamsnier) 2x
5%Orgaanvlees (Runderpens) 2x
10%Groentemix (Komkommer,Winterpeen,Gemberwortel,Courgette,Witlof,Rode Biet,Sperciebonen en Brocolie) 6x

Iedere dag voeg ik toe:1Blokje (voor hond van 10kg)Schapenvet met knoflook,1eetlepel Brinta,1theelepel Biofood natuurkruiden en een beetje Yoghurt.

Ik kom nu uit op de volgende weekmenu! (uitgaande vanuit het gewicht van mijn jongste hond)

Maandag:
180gram Kippennek                                          Dinsdag:                                          Woensdag:
60gram Pangiusfillet                                          180gram Kippennek                          180gram Kippennek
40gram Groentemix                                            40gram Groentemix                          40gram Groentemix
120 gram 50% Kalfshart en 50% Lamsnier        150gram Runderborstlap                  150gram Kalkoendijvlees
60gram Runderpens


Donderdag:                                                        Vrijdag:                                            Zaterdag:
180gram Kippennek                                            VASTEN!!!!                                        180 gram Kippennek
60gram Pangiusfillet                                                                                                      40gram Groentemix
40gram Groentemix                                                                                                      150gram Runderborstlap
120gram 50%Kalfshart en 50% Lamsnier
60gram Runderpens

Zondag:
180gram Kippennek
40gram Groentemix
150gram Kalkoendijvlees

Ik heb hierover nog een vraagje (ik hoop dat ik niet teveel vragen stel).
Mijn honden krijgen nu drie maal per dag eten ik wil proberen over tegaan op 2 maal per dag is het nu de bedoeling dat ze 'smorgens vlees krijgen en 'savonds de vleesbotten of kan je bv 'smorgens alles klaar maken en dat over twee maaltijden verdelen.
Door Jump
#2083897
De Brinta zou ik maar helemaal weglaten,dat zijn granen!Dat is geen hondenvoer.
En de Pangasius vervangen door een vette vissoort ipv het schapenvet.
En je kunt best 2x per dag voeren,maakt niks uit in welke combinatie.Als ze per week/2 weken maar alles binnenkrijgen.
Zelf geef ik iedere dag vleesbot.1 dag met spiervlees,andere dag met orgaan/groente.En geen vastendag,daar houden ze hier niet van :biggrin2:
En je jonge reu mag je best wat meer voeren als 400gr als je wil dat hij aankomt,mijn honden zijn zelfs met 2,5% voer afgevallen sind ze Barfen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2084039
Ik zou er ook rekening mee houden dat als je een dag vast, je dat op de andere dagen moet compenseren.  Als je nu van 2% uitgaat, maar je geeft een dag niets, geef je hem eigenlijk minder dan 2%. En dat lijkt me niet handig, zeker niet als je hond nog moet aankomen. 
Gebruikersavatar
Door lauraV
#2084048
ben t eens met Jump`s opmerkingen ;)
maar waarom ga je niet eers kijken dat je met 7 dagen barf de jonge magere hond wat voller krijgt en tzt eens nadenken over vasten .....
waarom wil je ze eigenlijk een dag laten vasten? :)
Gebruikersavatar
Door lauraV
#2084055
ben overigens niet tegen vasten hoor , begrijp me niet verkeerd :)
het belangrijkste is eigenlijk dat de hond eerst alles goed leert eten/verteren en de natuurlijke vitamine en minerale goed opneemt 
Door Lizzy
#2085515
Flyball-Junkies schreef: Hallo Allemaal.Omdat mijn jongste reu van bijna 2 het niet goed doet op brokken (hij blijft mager ondanks div merken hoge energie voer)heb ik besloten om hem en mijn andere hond van 4,5jr over te zetten op zelf samengesteld voer.Eerst wil ik ze in 4 weken over zetten op KVV (daar ben ik nu mee bezig)en dan op Barf.Na zoveel mogelijk gelezen te hebben over Barf (voornamelijk op deze site en het boekje van Tannetje  koning) heb ik een poging gewaagd om een weekmenu te maken die wil ik als het kan iedere 4 weken herhalen.Ik ben een beetje onzeker of ik het goed gedaan heb daarom wil ik graag jullie mening vragen over deze menu.Is het goed zo of ben ik nog wat vergeten/moet ik nog dingen veranderen.Ik hoop dat jullie mij hiermee willen helpen alvast bedankt hiervoor. Nou hier komt ie!!

Mijn Jongste reu weegt ongeveer 20 kg ik kom dan uit op 400 gram per dag maal 6dagen ik wil proberen of ik hun 1 dag in de week kan laten vasten om hun spijsvertering rust te geven (ik weet niet of dat goed is ook hier wil graag jullie mening over).wat betreft mijn oudste hond zij weegt ongeveer 25 kg bij haar kom ik dan uit op 500 gram per dag maal 6dagen.De volgende prencentage's hanteer ik.

45%Vleesbot (kippennek) 6x
25%Spiervlees (Runderborstlap en Kalkoendijvlees) 4x
5%Vis (Pangiusfillet) 2x
10%Orgaanvlees (Kalfshart en lamsnier) 2x
5%Orgaanvlees (Runderpens) 2x
10%Groentemix (Komkommer,Winterpeen,Gemberwortel,Courgette,Witlof,Rode Biet,Sperciebonen en Brocolie) 6x
Ik vind de percentages prima. Ik zou echter niet alleen kippennek geven. Dat is wel erg eenzijdig. Ik zou dat afwisselen met bijv. zacht vleesbot als eendennek, parelhoenkarkas, kwartelkarkas. Verder vind ik pangiusfilet geen ideale vissoort. Het is witvis en bevat nauwelijks omega 3 vetzuren. Ik zou kiezen voor sardien, makreel, zalm. Ik ben misschien een zeur, maar ik zou kalfshart proberen te vervangen door runderhart. Kalfshart is minder rijk aan voedingsstoffen dan rund. Ik mis in je menu ook lever. Dat is een erg belangrijk voedingsmiddel in verband met vitamine A en D. Dus ik zou zelf 10% orgaanvlees als hart, lever en nier gaan geven en dan mag je best 10% pens geven. Probeer in je groentenmix ook af en toe wat bladgroenten te verwerken zoals andijvie, waterkers, postelein, paksoi, dat soort dingen.
Iedere dag voeg ik toe:1Blokje (voor hond van 10kg)Schapenvet met knoflook,1eetlepel Brinta,1theelepel Biofood natuurkruiden en een beetje Yoghurt.
Waarom wil je schapenvet geven? Ik vind dat eerlijk gezegd zooi...... En ik raad je met klem aan de Brinta ook weg te laten. Dit is voor een hond verre van gezond.

Ik kom nu uit op de volgende weekmenu! (uitgaande vanuit het gewicht van mijn jongste hond)

Maandag:
180gram Kippennek                                           Dinsdag:                                           Woensdag:
60gram Pangiusfillet                                          180gram Kippennek                          180gram Kippennek
40gram Groentemix                                            40gram Groentemix                           40gram Groentemix
120 gram 50% Kalfshart en 50% Lamsnier        150gram Runderborstlap                  150gram Kalkoendijvlees
60gram Runderpens


Donderdag:                                                         Vrijdag:                                             Zaterdag:
180gram Kippennek                                            VASTEN!!!!                                        180 gram Kippennek
60gram Pangiusfillet                                                                                                       40gram Groentemix
40gram Groentemix                                                                                                      150gram Runderborstlap
120gram 50%Kalfshart en 50% Lamsnier
60gram Runderpens

Zondag:
180gram Kippennek
40gram Groentemix
150gram Kalkoendijvlees

Ik heb hierover nog een vraagje (ik hoop dat ik niet teveel vragen stel).
Mijn honden krijgen nu drie maal per dag eten ik wil proberen over tegaan op 2 maal per dag is het nu de bedoeling dat ze 'smorgens vlees krijgen en 'savonds de vleesbotten of kan je bv 'smorgens alles klaar maken en dat over twee maaltijden verdelen.

[/quote]
Overgaan naar 2 maaltijden is prima hoor. In eerste instantie zou ik zeker in het begin het vleesbot met wat spiervlees of orgaanvlees voeren. Dat helpt bij de vertering. En je kunt het prima 's morgens klaar maken en dan 's avonds geven.
Door Flyball-Junkies
#2086113
Als eerste bedankt voor jullie reacties.
Even kijken of ik het allemaal goed begrepen heb.

Dus geen Brinta.

Nog even niet vasten (de reden dat ik een vastdag in wilde plannen was omdat ik gehoord had dat het beter voor het spijsvertering is).

Lever bij de organen geven.

Andere vissoort.De reden dat ik deze keer voor Pangius heb gekozen is omdat ik dit heb gekregen en ik heb gelezen dat je de eerste week beter geen vette vissoort/vleessoort/vleesbot kan geven,daarom heb ik ook alleen voor kippennekken gekozen.Is dit nu waar of kan ik ook al andere vettere vissoorten/vleessoort/vleesbotten geven in de 1ste week.

Runderhart ipv Kalfshart:Ik heb voor Kalfshart gekozen omdat ik de Rund al als spiervlees had en ik begrepen had dat je dan van een andere diersoort de organen en weer van een andere soort dier de vleesbot moet geven.Ik vraag me nu af of dat zo is of dat ik het me moeilijker maakt dan nodig is.

De reden dat ik schapenvet geef is omdat mijn dierenarts me dat had aangeraden als extra energie bron voor mijn jongste hond en tevens omdat het goed zou zijn tegen vlooien/teken e.d. .Ik heb best nog wel veel schapenvet met knoflook staan kan ik dat opmaken of is het beter dat ik dat weggooi.En overga op Knoflooktenen.

Ik heb ook nog een vraagje over de groentemix.Ik heb begrepen dat je dat beter niet langer dan 4 weken in de vriezer moet bewaren.Nou vraag ik me af hoeveel gram ik per groentesoort ongeveer nodig heb om een groentemix temaken voor vier weken en voor mijn twee honden.Kan iemand me mischien hiermee helpen (alvast bedankt
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2086132
Kalf is natuurlijk niet zo verschillend van rund...  ;)
Er zit wel iets van verschil op omdat het jonger is en de vetverdeling en spiersamenstelling lichtjes anders is, maar of je het nu als een andere diersoort kan rekenen...  :-\
Door Lizzy
#2086262
[quote="Flyball-Junkies"]
Als eerste bedankt voor jullie reacties.
Even kijken of ik het allemaal goed begrepen heb.

Dus geen Brinta.

Nog even niet vasten (de reden dat ik een vastdag in wilde plannen was omdat ik gehoord had dat het beter voor het spijsvertering is).

Lever bij de organen geven.

Andere vissoort.De reden dat ik deze keer voor Pangius heb gekozen is omdat ik dit heb gekregen en ik heb gelezen dat je de eerste week beter geen vette vissoort/vleessoort/vleesbot kan geven,daarom heb ik ook alleen voor kippennekken gekozen.Is dit nu waar of kan ik ook al andere vettere vissoorten/vleessoort/vleesbotten geven in de 1ste week.

Runderhart ipv Kalfshart:Ik heb voor Kalfshart gekozen omdat ik de Rund al als spiervlees had en ik begrepen had dat je dan van een andere diersoort de organen en weer van een andere soort dier de vleesbot moet geven.Ik vraag me nu af of dat zo is of dat ik het me moeilijker maakt dan nodig is.

De reden dat ik schapenvet geef is omdat mijn dierenarts me dat had aangeraden als extra energie bron voor mijn jongste hond en tevens omdat het goed zou zijn tegen vlooien/teken e.d. .Ik heb best nog wel veel schapenvet met knoflook staan kan ik dat opmaken of is het beter dat ik dat weggooi.En overga op Knoflooktenen.

Ik heb ook nog een vraagje over de groentemix.Ik heb begrepen dat je dat beter niet langer dan 4 weken in de vriezer moet bewaren.Nou vraag ik me af hoeveel gram ik per groentesoort ongeveer nodig heb om een groentemix temaken voor vier weken en voor mijn twee honden.Kan iemand me mischien hiermee helpen (alvast bedankt
[/quote]

Ik ben het met de vorige schrijver eens. Kalf is gewoon een jong rund en die kun je beter niet tot 2 verschillende diersoorten rekenen. Je kunt gewoon in totaal tenminste 4 diersoorten voeren. En als je dan al rundvlees als in spiervlees voert, is het geen probleem als je ook nog eens runderhart geeft. Als je in totaal maar stuk of 4 diersoorten voert en dan natuurlijk niet 6 keer per week rund met kip en 1 keer per week lam (ofzo).

Dat schapenvet heb je helemaal niet nodig als energiebron. En knoflook helpt misschien wel tegen de vlooien maar het beste doe je dat inderdaad vers door het eten (niet meer dan een klein half teentje per dag per hond).

Als ik het goed begrijp, heb je 40 gram groentenmix per dag, 6 dagen per week. Dat is 240 gram per week. Maal 4 weken (voor 1 maand) = 960 gram. Dus 1 kilo groenten. Maar, je hebt twee honden, toch? Dus dat keer 2 = 2 kilo groenten. Dus je hebt ruim 2 kilo groenten in totaal nodig. Zeg maar even 3, want je hebt aardig wat snij afval. Je neemt dan bijv. 1 courgette (ik vermoed dat die iets van 250 gram weegt), 1 stuk broccoli van 300 gram, 2 stronken witlof in totaal 300 gram, 1 stuk of zak andijvie van 400 gram, halve zak winterpeen a 500 gram, 2 bietjes van 300 gram, stuk of 3 appels totaal 300 gram, 1 zakje waterkers 150 gram, 200 gram sperziebonen. Dit je ongeveer op 2700 gram, en dat gaat wel goed komen. Geeft dit een beetje antwoord op je vraag?

Je mag natuurlijk eerst wit-vis geven, als je dat prettig vindt. In de eerste week is het wel goed om kippennekken te geven. Ik had niet door dat dit het menu is voor alleen de eerste week, zeg maar. Dus ja, de eerste week alleen kippennek is prima.

Vasten is prima. Ik zou echter zelf eerst gewoon overschakelen op volledig BARF en daarna pas een vastendag in gaan lassen. Laat je hond eerst even wennen aan deze nieuwe voeding. Vasten heeft geen haast, dat kun je altijd een paar weken erna nog gaan doen.
Door Flyball-Junkies
#2089716
Sorry ik was schijnbaar nog niet wakker toen ik het menu maakte en daarom dacht ik dat de kalf een andere diersoort was dan een rund (hoe kun je zo dom wezen).
En Lizzy ja hoor ik heb wat aan je antwoord over de groente.
Ik ben nu bezig met een 4 weken menu (daar probeer ik al jullie adviezen in te verwerken) want ik moet binnenkort gaan bestellen.Omdat ik nog niet zo grote vriezer(netto 108 liter)heb.Heb ik besloten om om de 4 weken de spullen in huis te halen (Ik hoop dat alles in mijn vriezer past).Vinden jullie het goed als ik de 4 weken menu weer op Barfplaats zet en willen jullie dan aub weer jullie meningen geven.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door