Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2083058
Ik heb vandaag bij Zack (kruising Chihuahua x Teckel van 3 jaar) een urineonderzoek laten doen bij de DA.
Uiteraard niet zo maar voor de fun, maar omdat hij de laatste tijd heel veel plast (ook in huis) en dus ook heel veel drinkt.
Uit het onderzoek kwam naar voren dat zijn PH-waarde veelste hoog is, en dat er in zijn urine heel veel Struviet-Kristallen zitten.
Ik heb ook even gekeken door de microscoop en je zag eigenlijk geen plekje waar ze niet zaten...
De PH-waarde is bij Zack 8,5 en dit hoort tussen de 6 of 6,5 te zijn.
Voor deze week heb ik medicijnen gekregen, en volgende week vrijdag moet ik opnieuw zijn urine inleveren.
Is de PH-waarde dan gezakt, dan is dat uiteraard heel mooi en moet hij de rest van z'n leven een speciaal dieet.
Is de PH-waarde gelijk, of nog hoger (als dat al kan), dan gaan ze een echo van zijn buik maken en zonodig opereren wanneer er al echte stenen zijn ontstaan.
Toen ze over een dieet begon, gingen bij mij gelijk de alarmbellen rinkelen  ;).
Ik zei dat Zack geen brokken krijgt, en ook geen blikvoer (wat ze daarna adviseerde), maar dat hij Barf krijgt en dat ik daar ook zeker niet vanaf wil stappen. Ze begreep dat helemaal gelukkig en was heel enthousiast over Barf.
Mijn vraag is nu, of ik alvast iets aan zijn voer kan veranderen zodat de PH-waardes veranderen.
Uiteraard wil ik voorkomen dat hij geopereerd zal moeten worden..

Ik hoop dat iemand hier een oplossing heeft voor m'n kleine mannetje!!

Naast de Syringo (gradatie F), heeft hij er nog een probleem bij  :'( :'(

Bedankt alvast.
Laatst gewijzigd door Joyce1985 op ma 05 sep 2011, 15:26, 1 keer totaal gewijzigd.
#2083098
Ik zou steriel urine of laten nemen uit de blaas om te zien of er een bacterie een rol speelt.
Nu heb je waarschijnlijk antibiotica gehad, dus dan kan dat niet meer, maar mocht het volgende week niet over zijn dan zou ik dat doen.
Struviet wordt bij honden vaak veroorzaakt door een bacterie in de urine die de zuurtegraad verhoogt.

Was de urine vers trouwens, toen deze werd onderzocht?
#2083129
*Dorothea* schreef: Ik zou steriel urine of laten nemen uit de blaas om te zien of er een bacterie een rol speelt.
Nu heb je waarschijnlijk antibiotica gehad, dus dan kan dat niet meer, maar mocht het volgende week niet over zijn dan zou ik dat doen.
Struviet wordt bij honden vaak veroorzaakt door een bacterie in de urine die de zuurtegraad verhoogt.

Was de urine vers trouwens, toen deze werd onderzocht?
Ja, klopt inderdaad. Hij moet 2x per dag Clavubactin en 2x per dag een theelepel Uro-Pet.
Ik zal het opschrijven, dan kan ik dat volgende week vragen. Dankjewel!!

Om half 7 vanmorgen heb ik zijn urine opgevangen (dit was de eerste plas van die dag) en om half 11 heb ik het naar de DA gebracht.
Ik neem aan dat je dat met verse urine bedoeld ;)
#2083139
Joyce1985 schreef: Ja, klopt inderdaad. Hij moet 2x per dag Clavubactin en 2x per dag een theelepel Uro-Pet.
Ik zal het opschrijven, dan kan ik dat volgende week vragen. Dankjewel!!

Om half 7 vanmorgen heb ik zijn urine opgevangen (dit was de eerste plas van die dag) en om half 11 heb ik het naar de DA gebracht.
Ik neem aan dat je dat met verse urine bedoeld ;)
Ik vind 4 uur tussen opvangen en onderzoek wel erg lang eerlijk gezegd.
Volgende keer zou ik het zo vers mogelijk aanbieden, voor struviet hoef je niet perse ochtendurine te hebben.
Het is zo dat als urine maar lang genoeg staat, de pH stijgt en er wat struviet in ontstaat. Maar goed ik begrijp uit jouw verhaal dat er heel veel struvietkristallen in zaten, dus het zal nu zeker aan de hand zijn. Maar de pH bepaal je het beste in urine niet ouder dan een half uur.
#2083605
*Dorothea* schreef: Ik vind 4 uur tussen opvangen en onderzoek wel erg lang eerlijk gezegd.
Volgende keer zou ik het zo vers mogelijk aanbieden, voor struviet hoef je niet perse ochtendurine te hebben.
Het is zo dat als urine maar lang genoeg staat, de pH stijgt en er wat struviet in ontstaat. Maar goed ik begrijp uit jouw verhaal dat er heel veel struvietkristallen in zaten, dus het zal nu zeker aan de hand zijn. Maar de pH bepaal je het beste in urine niet ouder dan een half uur.
Hm, dat is balen dan. Dat heeft de DA niet gezegd.
Ik heb gezegd dat ik om half 7 het eerste uitlaat rondje doe. Ze zei dat ik dan meteen zijn urine moest opvangen en dan bewaren in de koelkast.

Vrijdag zal ik zijn urine zo vers mogelijk naar de DA brengen.
Er zaten inderdaad heel veel struvietkristallen in zijn urine. Eigenlijk zag je bijna alleen maar kristallen, geen stukje zonder.
#2083790
*Dorothea* schreef: Met zoveel struviet kun je er wel vanuit gaan dat jouw hond dat heeft.
Maar voor de controle zou ik het zo vers mogelijk aanbieden, ook in de koelkast gaat de pH omhoog.
Oke, bedankt in ieder geval.
Volgende week geef ik het zo vers mogelijk af bij de DA!
#2083904
Joyce1985 schreef: Ik heb vandaag bij Zack (kruising Chihuahua x Teckel van 3 jaar) een urineonderzoek laten doen bij de DA.
Uiteraard niet zo maar voor de fun, maar omdat hij de laatste tijd heel veel plast (ook in huis) en dus ook heel veel drinkt.
Uit het onderzoek kwam naar voren dat zijn PH-waarde veelste hoog is, en dat er in zijn urine heel veel Struviet-Kristallen zitten.
Ik heb ook even gekeken door de microscoop en je zag eigenlijk geen plekje waar ze niet zaten...
De PH-waarde is bij Zack 8,5 en dit hoort tussen de 6 of 6,5 te zijn.
Voor deze week heb ik medicijnen gekregen, en volgende week vrijdag moet ik opnieuw zijn urine inleveren.
Is de PH-waarde dan gezakt, dan is dat uiteraard heel mooi en moet hij de rest van z'n leven een speciaal dieet.
Is de PH-waarde gelijk, of nog hoger (als dat al kan), dan gaan ze een echo van zijn buik maken en zonodig opereren wanneer er al echte stenen zijn ontstaan.
Toen ze over een dieet begon, gingen bij mij gelijk de alarmbellen rinkelen  ;).
Ik zei dat Zack geen brokken krijgt, en ook geen blikvoer (wat ze daarna adviseerde), maar dat hij Barf krijgt en dat ik daar ook zeker niet vanaf wil stappen. Ze begreep dat helemaal gelukkig en was heel enthousiast over Barf.
Mijn vraag is nu, of ik alvast iets aan zijn voer kan veranderen zodat de PH-waardes veranderen.
Uiteraard wil ik voorkomen dat hij geopereerd zal moeten worden..

Ik hoop dat iemand hier een oplossing heeft voor m'n kleine mannetje!!

Naast de Syringo (gradatie F), heeft hij er nog een probleem bij  :'( :'(

Bedankt alvast.
Wanneer de pH waarde van de urine te hoog is, te alkalisch is en er zit struviet in, is er inderdaad meestal sprake van een ontsteking. De urine moet aangezuurd worden en mijn ervaring is dat je het best wat minder vleesbot kunt voeren (40% vleesbot bij goed bevleesde botten), 20% orgaanvlees en spiervlees. Ik zou even geen groenten geven, omdat groenten de basisch/zuur goed in balans brengt maar nu is ie uit balans en terug in balans brengen is makkelijker zonder groenten. Dus 40% vleesbot, 20% orgaanvlees en de rest spiervlees, vette vis, eieren. Geef ook voorlopig maar geen zuivel. En geen granen, ook geen rijst. Ik denk dat het wel noodzakelijk is om extra aan te zuren. Dat kan door een scheutje appelazijn door de voeding te doen (kies wel biologische) en door cranberry/vitamine C toe te voegen.
#2085526
Lizzy schreef: Wanneer de pH waarde van de urine te hoog is, te alkalisch is en er zit struviet in, is er inderdaad meestal sprake van een ontsteking. De urine moet aangezuurd worden en mijn ervaring is dat je het best wat minder vleesbot kunt voeren (40% vleesbot bij goed bevleesde botten), 20% orgaanvlees en spiervlees. Ik zou even geen groenten geven, omdat groenten de basisch/zuur goed in balans brengt maar nu is ie uit balans en terug in balans brengen is makkelijker zonder groenten. Dus 40% vleesbot, 20% orgaanvlees en de rest spiervlees, vette vis, eieren. Geef ook voorlopig maar geen zuivel. En geen granen, ook geen rijst. Ik denk dat het wel noodzakelijk is om extra aan te zuren. Dat kan door een scheutje appelazijn door de voeding te doen (kies wel biologische) en door cranberry/vitamine C toe te voegen.
Dankjewel Lizzy!  :)
Ik ga vandaag meteen een nieuw menu voor hem maken.
Groente, zuivel en granen laten we (voorlopig) weg.
Morgen ga ik even naar de biologische winkel om appelazijn te halen en cranberry/vitamine C.

Hoe komt hij dan aan een ontsteking? Of is daar niet achter te komen?
Ik hoop niet dat het komt door alle medicijnen die hij krijgt (en heeft gekregen) tegen de Syringo  :(
#2101973
Vanmorgen hebben we Zack z'n urine weer naar de DA gebracht.
De PH-waarde is flink gedaald; van 8,5 naar 6,5! Dus dat op zich is goed nieuws.
Het slechte nieuws is, dat er nog steeds heel veel struviet kristallen te zien zijn, en nu zat er ook bloed bij.
Dit was de vorige 2 keren niet zo.
We hebben nu weer voor een week AB meegekregen, en ze zei weer dat ik echt over moet op SD (?).
(Ik denk dat ze dit bedoeld; http://www.medpets.nl/hills+canine+sd/1624/ ).
De DA zegt, dat wanneer ik dat niet doe, er niks zal veranderen en hij de struviet kristallen en het bloed in zijn urine blijft houden,
met nietstenen e.d. als gevolg.
Uiteraard zit ik daar niet op te wachten, maar ook niet op het voer van de DA.
Is er nog iets dat ik kan veranderen, zodat de struviet kristallen verdwijnen, en ook wegblijven?

Hij krijgt nu;
- geen groente meer
- minder bot
- meer spiervlees
- appelazijn
- cranberry capsules

Is het verstandig om nog extra vitamine C te geven? Of is dat naast de cranberry capsules niet nodig?
#2103383
Joyce1985 schreef: Vanmorgen hebben we Zack z'n urine weer naar de DA gebracht.
De PH-waarde is flink gedaald; van 8,5 naar 6,5! Dus dat op zich is goed nieuws.
Het slechte nieuws is, dat er nog steeds heel veel struviet kristallen te zien zijn, en nu zat er ook bloed bij.
Dit was de vorige 2 keren niet zo.
We hebben nu weer voor een week AB meegekregen, en ze zei weer dat ik echt over moet op SD (?).
(Ik denk dat ze dit bedoeld; http://www.medpets.nl/hills+canine+sd/1624/ ).
De DA zegt, dat wanneer ik dat niet doe, er niks zal veranderen en hij de struviet kristallen en het bloed in zijn urine blijft houden,
met nietstenen e.d. als gevolg.
Uiteraard zit ik daar niet op te wachten, maar ook niet op het voer van de DA.
Is er nog iets dat ik kan veranderen, zodat de struviet kristallen verdwijnen, en ook wegblijven?

Hij krijgt nu;
- geen groente meer
- minder bot
- meer spiervlees
- appelazijn
- cranberry capsules

Is het verstandig om nog extra vitamine C te geven? Of is dat naast de cranberry capsules niet nodig?
Ik zou mijn DA toch fijn laten kletsen en een DA opzoeken die de boel eens van een andere kant bekijkt en pro-vers is. Hier staan er een paar vernoemd: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... #msg328314

Want dit is echt onzin hoor.

Mag ik vragen, hoe lang is de pH waarde nu rond de 6.5?
#2105333
Lizzy schreef: Ik zou mijn DA toch fijn laten kletsen en een DA opzoeken die de boel eens van een andere kant bekijkt en pro-vers is. Hier staan er een paar vernoemd: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... #msg328314

Want dit is echt onzin hoor.

Mag ik vragen, hoe lang is de pH waarde nu rond de 6.5?


Bedankt Lizzy voor die lijst! Ik ga even kijken of er ook hier 1tje in de buurt zit.
Voor het titeren e.d. gaan we richting Tannetje, maar het is wel fijn een goede DA in de buurt te hebben.

Ik ga uiteraard ook niet dat voer van de DA geven, dat heb ik ze wel duidelijk gezegd.
Wat ik nu doe met de capsules e.d. is het zelfde als wat het voer zou doen.

2 weken geleden heb ik zijn urine weer laten onderzoeken en toen was het nog steeds 8,5.
Afgelopen maandag was het 6,5. Dus hoe lang het precies al 6,5 is, is moeilijk te zeggen denk ik.
In ieder geval is het binnen 2 weken veranderd..
#2105336
*Dorothea* schreef: Hmmm ik zou echt verder zoeken. Ik zou een echo of een foto van de blaas laten maken om te zien of er geen grotere steen in de blaas zit. Nu heb je weer antibiotica mee gehad, dat is jammer anders had je een kweek van de urine kunnen laten doen.
Hm, dat is zeker balen  :(
De antibiotica moet hij nog tot maandag.
Ik had gedacht om deze kuur af te maken, en dan na 6 weken nog een keer z'n urine te laten controleren.
Omdat ik dus eigenlijk dat voer 6 weken moest geven, en dan nog een keer terug moet komen..
Maar dat is geen goed plan dus? Nu de PH weer 6,5 is, is het dus nog steeds mogelijk dat er grotere stenen in zijn blaas zitten?

Bedankt in ieder geval voor het meedenken!!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door