Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door fem fatale
#2083356
Ik ging even een uurtje slapen, daarvoor was er niets aan de hand, en ik werd net wakker van Kai die enorm aan het reutelen is bij het ademen en toen ik hem bij me riep bleek ook zijn hele broek vies plakkerig te zijn (maar niet met poep, eerder met snot ofzo).

Ik heb hem even een zoutoplossing neusdruppels gegeven, zodat zijn neus weer vrij is, en het reutelen is nu weer over, maar toen ik tijdens het reutelen mijn hand op zijn borst legde voelde ik daar ook iets raars. Is dat normaal bij een verstopte neus, of zou hij ook last van zijn longetjes hebben?

Mijn dierenarts is morgen open, dus ik kijk het even aan. Kai is helder en opgewekt, en is vooral bezig met het roepen naar de vogels in de tuin en spelen, dus ik heb niet de indruk dat hij er nu veel last van heeft. Ik wacht alleen even met de smurrie uit zijn broek halen tot duidelijk is dat hij dat echt niet zelf kan, want ik zie niet hoe ik dit voor elkaar moet krijgen zonder de halve kat nat te maken en dat doe ik liever niet als hij ziek is.

Dus: zou er iets mis zijn met zijn longetjes of mag ik ervanuitgaan dat het vooral de neus is omdat het reutelen zo goed als weg is nu hij neusdruppels heeft gehad?
En heeft iemand nog tips waar ik op moet letten? Meneer krijgt zo een noodgevallenstinkblikje te eten omdat hij prooi nu ongetwijfeld niet kan ruiken.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2083365
Ik vind reutelen echt geen goed teken.
Gewone dingen als verstopte neus bij niesziekte geven eerder alleen niezen en eventueel wat hoesten erbij, geen reutelen. Volgens mij is reutelen meestal wel vanuit de longen. Het kan dan ook wel een neveneffect van niesziekte zijn, maar dan nog is medische aandacht nodig.
Als je het toch nog een dag wilt aanzien, dan bij voorkeur wel morgenochtend naar de dokter.

Hier hebben ze ook wel niesziekte gehad en Otje zelfs 4x voordat ze een half jaar was. Daarna hebben ze beiden ook nog eens keer kennelhoest gehad.
Ik heb ze altijd naar de dokter genomen en daar de longen laten beluisteren. Deze klonken altijd schoon en geen gereutel.
Hoe komt zn broek zo onder het snot? Daar aan het wassen geweest en tegelijk geniesd ofzo?
Die van mij hebben ook nooit zo geniesd dat het snot in de rondte vloog, hoogstens beetje helder vocht uit de neus.
Dan kan het natuurlijk zijn dat Ot en Sien nooit erg ziek zijn geweest, maar bij Poet heb ik ook zoiets nog nooit gemerkt. Ik ken zulke verhalen ook niet van Swarts van voor mijn tijd.

Ik zou dus wel naar de dokter gaan en liever niet te lang wachten. Blik geven als hij zn normale eten niet wil, kan natuurlijk, maar ik zou eerst zn normale voer aanbieden.
Door fem fatale
#2083557
Het gereutel is nu weg ik voel ook niets meer, en meneer is vrolijk aan het spelen. Mijn dierenarts gaat op vrijdag vroeg dicht, en de weekenddierenarts is best ver weg. Ik ga morgenochtend wel naar de dierenarts, maar ik denk dat ik nu meer kwaad doe met hem door de hele stad slepen dan een nachtje wachten (plus dat ik niet denk dat zij zitten te wachten op een niet-zieke kat)

Kai is wel een snelle reutelaar, toen hij niesziekte had als kitten was hij ook aan het reutelen, en waren zijn longen gewoon schoon (dat is ook waarom ik nog pipetjes zoutoplossing had liggen). Het verschil is dat hij toen echt ziek was, hij was inactief, ogen vies, niet eten, diarree, en dat heeft hij nu allemaal niet.

Ik snap wel dat iedereen roept naar de dierenarts, en als hij iets minder hysterisch hard aan het rondrennen was zou ik wel naar de weekenddierenarts gaan, maar hij gedraagt zich dus echt volkomen normaal.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2083575
Bij reutelen zou ik toch ook wel naar de DA gaan hoor.
Dat is toch niet normaal.  Ook dat snot in het rond...
Het kan ook bij niesziekte, maar dan is het wel een felle vorm. Je hoort het wel meer, maar een bezoekje is toch geen overbodige luxe.  Voor je het weet blijft het aanslepen.  Bovendien kan hij er erg veel last van hebben en kan het erg visceus worden waardoor slikken en ademen moeilijk wordt.  En je weet gewoon nooit dat het naar de longen overslaat.

Zoutoplossing helpt maar tijdelijk he.  Het neemt het slijm even weg, maar de oorzaak blijft.
Door fem fatale
#2083614
Daarom ga ik morgen ook wel naar de dierenarts hier. Al geloof ik niet dat die iets doet zolang de kat niet ziek is (althans, toen ze niesziekte hadden waren ze wel ziekjes en toen deed de dierenarts niets totdat ze begonnen te braken). Maargoed, misschien ziet dit er wel uit als iets waar Kai zeker ziek van wordt en krijgt hij wel meteen medicijnen mee.
Door flin
#2083746
wat bedoelen je met reutelen??


  ademhaling die.... in en uit hapert? dmv slijm oid?

'k heb hier een chronische snottert, die ook lekker kan slijmeren in z'n voorste luchtwegen,
(hij zit dan te purren, en moet af en toe stoppen om slijm weg te slikken)

maar zolang er geen kleurtje aan z'n eventuele neussnot zit, gaat er geen ab-kuur in, en da's al zo'n 8 jaar zo (zonder ab dus)

nah, ben benieuwd wat de DA zegt  ;)
Door fem fatale
#2083763
Nee het haperde niet, maar je hoorde de lucht door de snot heengaan, snotteren was misschien een betere omschrijving geweest, maar dat associeer ik iet met geluid.

Het is helder snot.
Door fem fatale
#2083962
Gewone nies, niets bijzonders, maar omdat hij het als kitten had en het toen wel vrij lang duurde en omdat hij nu behoorlijk verstopt zich heeft ie toch even een prikje AB gekregen (geloofnog steedsniet dat het werkt, maar het is zo'n combi met  pijnstiller en daarvan geloof ik wel dat het fijn is).

Broek is iets olie-achtigs, waarschijnlijk heeft hij een verpakking haarbalpasta uit de vuilnisbak gevist met een restje (of een volle uit een la) en heeft dat over zich heen gesmeerd. Komt iig niet uit Kai zelf, maar het is goed uit te kammen.
Door fem fatale
#2087574
Hij was zondag alweer helemaal beter, kweenie of dat nou door het prikje kwam, of dat er gewoon niet zoveel aan de hand was.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door