Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2082447
Zoals in de bar, topic "even voorstellen", gezegd hebben wij problemen bij het overschakelen van brok naar barf bij onze 6,5 jaar oude boxer.
In het begin ging het even de goede kant op, maar vanaf dat we meer als 50% barf geven, braakt hij en heeft hij diarree, ook na 1 week 50% brok en 50% barf.
We hebben al diverse soorten vlees geprobeerd, lam, kip, eend, rund, geit,... telkens hetzelfde probleem.
Momenteel staat hij terug op 100% brok, omdat ook al gaven we minder vlees, de diarree en het braken sporadisch voorkomen.
Ik vrees een beetje dat César een van die honden is, die wegens zijn leeftijd en historie van gevoelige spijsvertering niet (meer) kan overschakelen op barf.
Hij is eigenlijk altijd al een beetje ons zorgenkindje geweest, gevoelige spijsvertering, allergiën (oa insectenbeten), een goedaardig gezwelletje, een zonneslag gehad, .....

Omdat ik overweeg om toch een laatste poging te ondernemen ben ik op zoek naar mensen met gelijkaardige ervaringen die wel succesvol zijn overgeschakeld op barf, dit omdat ik ervan overtuigd ben dat barf, beter en vooral gezonder is voor de hond.
#2082468
Welke brok geef je nu? Misschien valt het verteren van die brok gewoon niet te rijmen met het verteren van rauw vlees (andere zuurtegraad nodig)?
Je zou dan ofwel een graanvrije brok eerst kunnen proberen, ofwel eens proberen gewoon in 1 keer over te schakelen en dat een paar dagen vol te houden.  Dan kan zijn maag zich aanpassen...
Of met spiervlees en orgaan beginnen en een calciumsupplement zodat hij het bot niet moet verteren en ook minder kans op overgeven heeft. En dan vleesbot heel langzaam invoeren.
Dat laatste is misschien nog wel het beste...
#2082564
Ah, lees nu hoe of wat. Bente kon als pup al geen brokken verdragen en daarom stapten wij destijds cold turkey over op KVV. Geen diarree, niet braken. Wel moest haar stofwisseling zich aanpassen, op brokken had ze een ph van 8,5 (VEEL te hoog) en het duurt bijna twee maanden voor de ph daalt/het stofwisselingssysteem zich aanpast (wij deden wekelijks een urinetest bij de dierenarts), dus daarvoor is wat geduld nodig. Die lagere ph is nodig voor een goede vertering van rauw vlees. Wellicht kan je eerst KVV proberen met daaroverheen een scheutje kokend water, even roeren en dan wordt het vlees lichtbruin net alsof het een beetje 'gaar' wordt. Wordt ook aangeraden bij pups die geen KVV willen eten of verdragen.
#2083324
Ja, daar heb je een punt, voor KVV is net zo goed een lage ph nodig en het duurt dus 6-8 weken voordat het stofwisselingssysteem zich heeft aangepast.
KVV is alleen makkelijker als de hond het zelf niet wil eten, maar voor de vertering zal het weinig uitmaken (of het verschil moet 'm zitten in het aandeel ongemalen botten). Scheutje kokend water helpt misschien wel.
#2083372
pearlsofpassion schreef: Maar waarom wordt KVV zoveel gemakkelijker verteerd?
Het is toch gewoon 'voorgekauwde' barf?
De zuurtegraad moet toch ook naar beneden? Het bot moet toch ook verteerd leren worden?
Hoe zit dat dan, dat dat zoveel gemakkelijker gaat bij KVV?
Ik denk eerlijk gezegd dat deze hond eerder moeite heeft met het eten van BARF in combinatie met brokken. Brok bevat veel koolhydraat en houdt het maagzuur alkalischer. En daarin verteerd BARF gewoon niet goed en bovendien is de overgang van brok naar BARF iedere keer veel te groot. Je kunt het een beetje vergelijken met dat je als mens op dieet gaat en je daar streng aan houdt en dan ineens een vetje oorlog naar binnen gooit. De gemiddelde mens zit dan ook een halve dag op de pot met buikkrampen.

Maar, de TS zegt dus dat de hond een zeer gevoelige spijsvertering heeft. Het beste schakel je in dat geval over van brok naar een rauwe/verse voeding dat je in eerste instantie kookt (2 seconden). Zodat de overgang van brok naar rauw/vers niet zo heel groot meer is, op het koolhydraat gehalte na. Het voordeel van KVV is dat je het 2 seconden kunt koken. Dit kan bij BARF, de vleesbotten, niet. Aangezien dat bot van structuur veranderd en niet goed meer verteerd, wanneer je het kookt. Dit probleem heb je gewoon niet als het bot tot moes is gemalen.

Dus, met een gevoelige spijsvertering neem je met KVV dat je dus eerst even kookt al 1 hele grote hobbel in de overgang weg. Het beste ondersteun je dat ook nog eens met probiotica. En zoals je in het topic kunt lezen waar ik een link naar toe geef, schakel je dus eerst heel langzaam over van veel brok en een beetje gekookte KVV over naar helemaal gekookte KVV en van gekookte KVV ga je vervolgens langzaam overschakelen naar rauwe KVV. Ik zet de tekst wel even hier neer want doorlinken gaat op de een of andere manier niet lekker:

-----------------

Oudere honden of honden met het gevoelige spijsverteringssysteem: daar kun je het beter langzaam aanpakken. De allerlangszaamste manier (en dit is echt voor honden die buitengewoon gevoelig zijn): je geeft bijv. eerst drie kwart brokken en 1 kwart versvlees. Het kwart versvlees overgiet je met gekookt water. Dit geef je zo twee dagen. Na twee dagen gaat je de helft brokken en de helft versvlees geven. Deze helft versvlees overgiet je wederom met gekookt water. Dat geeft je zo twee dagen. Na twee dagen ga je 1 kwart brokken geven en drie kwart versvlees. Het versvlees overgiet je wederom met gekookt water. Na twee dagen geef je alleen nog versvlees. Dit overgiet je nog 1 of 2 dagen met gekookt water. Daarna ga je 1 kwart rauw geven en 3 kwart overgieten met gekookt water. Dan ga je de helft rauw geven en de andere helft met gekookt water. Dan ga je drie kwart rauw geven en het resterende kwart met gekookt water. Dan ga je het versvlees helemaal rauw geven. Geef de voeding wel op kamertemperatuur! Honden met een gevoelig spijsverteringssysteem hebben vaak problemen met koud voedsel.

------------------

Als de hond dan volledig op rauwe KVV staat (je kunt KVV nooit altijd blijven koken aangezien je veel voedingsstoffen stuk maakt), kun je van daaruit over gaan naar BARF. En dat doe je ook langzaam. Door eerst grotere stukjes vlees en orgaanvlees te geven, beginnersvleesbot te geven, te beginnen met geplette kippennekken en dat langzaam uit te bouwen.

Niet iedere hond is helaas in staat om zo maar van brok naar BARF over te gaan, zonder problemen.
#2083814
Lizzy schreef: Ik denk eerlijk gezegd dat deze hond eerder moeite heeft met het eten van BARF in combinatie met brokken. Brok bevat veel koolhydraat en houdt het maagzuur alkalischer. En daarin verteerd BARF gewoon niet goed en bovendien is de overgang van brok naar BARF iedere keer veel te groot. Je kunt het een beetje vergelijken met dat je als mens op dieet gaat en je daar streng aan houdt en dan ineens een vetje oorlog naar binnen gooit. De gemiddelde mens zit dan ook een halve dag op de pot met buikkrampen.

Maar, de TS zegt dus dat de hond een zeer gevoelige spijsvertering heeft. Het beste schakel je in dat geval over van brok naar een rauwe/verse voeding dat je in eerste instantie kookt (2 seconden). Zodat de overgang van brok naar rauw/vers niet zo heel groot meer is, op het koolhydraat gehalte na. Het voordeel van KVV is dat je het 2 seconden kunt koken. Dit kan bij BARF, de vleesbotten, niet. Aangezien dat bot van structuur veranderd en niet goed meer verteerd, wanneer je het kookt. Dit probleem heb je gewoon niet als het bot tot moes is gemalen.

Dus, met een gevoelige spijsvertering neem je met KVV dat je dus eerst even kookt al 1 hele grote hobbel in de overgang weg. Het beste ondersteun je dat ook nog eens met probiotica. En zoals je in het topic kunt lezen waar ik een link naar toe geef, schakel je dus eerst heel langzaam over van veel brok en een beetje gekookte KVV over naar helemaal gekookte KVV en van gekookte KVV ga je vervolgens langzaam overschakelen naar rauwe KVV. Ik zet de tekst wel even hier neer want doorlinken gaat op de een of andere manier niet lekker:

-----------------

Oudere honden of honden met het gevoelige spijsverteringssysteem: daar kun je het beter langzaam aanpakken. De allerlangszaamste manier (en dit is echt voor honden die buitengewoon gevoelig zijn): je geeft bijv. eerst drie kwart brokken en 1 kwart versvlees. Het kwart versvlees overgiet je met gekookt water. Dit geef je zo twee dagen. Na twee dagen gaat je de helft brokken en de helft versvlees geven. Deze helft versvlees overgiet je wederom met gekookt water. Dat geeft je zo twee dagen. Na twee dagen ga je 1 kwart brokken geven en drie kwart versvlees. Het versvlees overgiet je wederom met gekookt water. Na twee dagen geef je alleen nog versvlees. Dit overgiet je nog 1 of 2 dagen met gekookt water. Daarna ga je 1 kwart rauw geven en 3 kwart overgieten met gekookt water. Dan ga je de helft rauw geven en de andere helft met gekookt water. Dan ga je drie kwart rauw geven en het resterende kwart met gekookt water. Dan ga je het versvlees helemaal rauw geven. Geef de voeding wel op kamertemperatuur! Honden met een gevoelig spijsverteringssysteem hebben vaak problemen met koud voedsel.

------------------

Als de hond dan volledig op rauwe KVV staat (je kunt KVV nooit altijd blijven koken aangezien je veel voedingsstoffen stuk maakt), kun je van daaruit over gaan naar BARF. En dat doe je ook langzaam. Door eerst grotere stukjes vlees en orgaanvlees te geven, beginnersvleesbot te geven, te beginnen met geplette kippennekken en dat langzaam uit te bouwen.

Niet iedere hond is helaas in staat om zo maar van brok naar BARF over te gaan, zonder problemen.
Dit lijkt mij een heel goed plan, vandaag naar de winkel voor een aantal pakken Duck.
Ben al even gaan kijken naar het assortiment op hun website, aangezien hij nu lam/rijst eet (ging het beste ivm de moeilijke spijsvertering) ga ik eerst overschakelen naar de lam/rijst van Duck. Eens het daarop goed gaat, op de "ongekookte" lam/rijst, wil ik een aantal verschillende soorten Duck gaan geven, en dan zo langzaam over te schakelen naar barf.

Alvast bedankt voor de tip!
#2083845
Fijn dat je het toch gaat proberen, ik hoop dat het nu wel wil.
Alleen zou je wellicht voor een andere kvv kunnen kiezen, Duck zit volgens mij ook aardig gevuld met granen, je kunt denk ik beter voor een kvv zonder granen kiezen.
Dat zou tenminste mijn keuze zijn, als je toch overschakelt kun je het beter gelijk helemaal goed doen ;)
Is smuldier geen optie, deze heb je in een granenvrije versie, en zal goedkoper zijn dan de Duck.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door