Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door joostg
#2081756
Besten,

Ik weet dat het niet helemaal Barf is. Jullie zijn echter experts op het gebied van goede voeding. Wij zitten met onze handen in het haar en zijn op zoek naar hulp.

Wij hebben een kortharige schotse herder van ondertussen alweer 13 maanden. Hij is bere gezond maar eten is echt een totale ramp. Bij de fokker zat hij op brokken en rauwe pens. Wij zijn hier mee door gegaan. De brokken vrat hij niet meer. vele verschillende soorten geprobeerd indertijd maar niks werkte. Zelfs twee weken lang geen hap gegeten. Toen de knoop doorgehakt en over gegaan op een KVV. Wij hebben er verscheidene geprobeerd. Zijn uiteindelijk uitgekomen op AHV.  Van bijvoorbeeld KIVO raakte hij aan de dunne. Wij hebben het idee dat hij niet tegen Kip kan. Op AHV doet hij het fantastisch, glanzende vacht nauweliks ontlasting en mooie stevige keutels. Geen probleem zou je denken? Wel dus!

Wij zitten om het weekend een aantal dagen op de boot. Hier hebben we geen vriesruimte. AHV is daar dus nauwelijks een optie. We gaan komende zondag voor 3 weken naar frankrijk. Uiteraard gaat onze vriend mee.

Voor de periode waarin we geen vriesruimte hebben zijn we op zoek naar een andere manier van voeding. Niks lijkt te werken. Hij raakt overal van aan de dunne. Onze laatste poging is renske geweest. Het is geen KVV maar komt er wel dicht in de buurt. Resultaat is nu dat hij alweer een week aan de dunne is. We moeten er 's nachts een paar maal uit en het spuit er echt uit. Brokken kaal vreet hij niet. Laatste poging was farmfood en dan aanmaken met een beetje vlees uit een kuipje. Niet aan de dunne maar wel veel poepen, de poep zelf is wel erg smeuig.

Wij weten het niet meer. De tijd begint ook erg te dringen... :( Wie heeft er nog een idee??
Door miik
#2081852
Tja als het gaat om een keer op de boot zou ik zeggen de boel bevroren meenemen en goed inpakken, wikkelen in kranten en evt alu folie erom heen en dan koel weg leggen, dan kun je best een aantal dagen KVV voeren.
Maar als de boot regelmatig / structureel is....
En als laatste misschien anders oppas zoeken of de vakantie aanpassen......
Door Cindy de Wolf
#2081857
joostg schreef: Ai,

Dat kost me dan de komende vakantie zo'n 300 euro... Dat is wel erg gortig :(
Tsja het is idd duur.
En barfen is dat geen optie? Dus als je inde buurt bent van een grote super dat je daar vlees haalt? Ze hebben in Frankrijk bij de grote Carrefours en Leclerc en ook afdeling viande de animaux en dat is in in de regel goed (spier)vlees je zou dit dan nog wel moeten complementeren met wat orgaanvlees en vleesbotten en eend/konijn uit de super is prijzig ca 8-12 euro per kg. Je zou ook een calciumsupplement kunnen kopen of rauwe eierschalen kunnen malen. Richtlijn 1 theelepel op 500g vlees.
Door joostg
#2081872
Probleem is dat ik 0 barf ervaring heb. Weet dus ook niet hoe hij erop reageert.. Voor vertrek nauwelijks tijd. Zeker niet voldoende om te leren wat ik wel/niet kan voeren en waar ik op moet letten!
Door Cindy de Wolf
#2081875
joostg schreef: Probleem is dat ik 0 barf ervaring heb. Weet dus ook niet hoe hij erop reageert.. Voor vertrek nauwelijks tijd. Zeker niet voldoende om te leren wat ik wel/niet kan voeren en waar ik op moet letten!

Op zich is het heel simpel ca 45% Vleesbot waarbij de helft vlees en de helft bot moet zijn,30% spiervlees,20% orgaan waarvan de helft 10% pens en 10% groenten. In het begin geef je makkelijke botten die je dus bij de Carrefours kan kopen zoals kip, eend en Konijn. Wil je nu makkelijk af zijn dan geef je spiervlees (rund,kip,een,konijn,lam, geit) en wat orgaan (ook te koop in F'rijk) en geef je elke dag een theelepeltje gemalen rauwe eierschaalpoeder of je koopt een goed calciumsupplement.
Door Lizzy
#2081886
Als je hond niet tegen kip kan, is 'simpel BARF' in Frankrijk ook wat lastig. Want daar is het gemakkelijk aan komen, aan kip....

Vuile pens lukt in Frankrijk niet. Dat eten ze zelf op. Je kunt daar alleen aan die gebleekte rommel komen en daar heb je weinig aan. Ach, aan de andere kant.... Voor die 3 weekjes zou ik zeggen "vooral niet te moeilijk doen". Dus gewoon ook lekker gebleekte pens geven, als je daar aan kunt komen. Het bevat niet veel, maar het is wel lekker vulling.

Kan je hond tegen tafelresten? Dan zou ik: die geven. En dan misschien de basis K9Natural, voor de dagen dat je geen supermarkt in kan. En dan in de supermarkt vlees (geen varken) scoren en daar wat groenten bij doen. En af en toe, als je dat kunt scoren, hele kwarteltjes en parelhoenen. Dat is zacht spul en dan krijgt je hond toch wat vleesbot/calcium binnen.

In de Franse supermarkten hebben ze ook wel pakketten speciaal voor de hond. Geen flets idee wat er in zit, maar joh nogmaals, het is maar voor 3 weken.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2081900
En orijen, is dat geen idee voor 3 weken?
Dat is natuurlijk wel brok, maar ik heb er goede verhalen over gehoord.
Door joostg
#2081901
Ik ga cavom proberen. Bij mij in de buurt kan ik orijen nergens kopen. Tijdtechnisch lukt het me niet. Droge brokken vreet hij niet. Dus beetje aanmaken met vlees uit een bakje en hopen dat, dat helpt en goed werkt.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2082071
Orijen kan je bij Zooplus bestellen, als je dat zou willen. Dan heb je het op een paar dagen.

Maar is er dan geen manier om het voer bevroren te houden? Dat wel jammer dat je iets anders moet zoeken, en dan nog brokken, gewoon daarvoor...
Je gaat last krijgen met zijn spijsvertering en hij gaat veel meer moeten poepen enz...
Toch zaken die je op vakantie, en zeker op een boot kan missen...  :-\
Door joostg
#2082081
Zeker vervelend. Aan de andere kant zal het hem niet voor zn leven schaden als hij 3 weekjes op brokken zit ;).

Bedankt voor alle tips. Heb nu brokjes gekocht. Eerste maal beviel goed. Nu kijken hoe hij er de komende dagen op reageert!

Kan een slotje op!

Dank
Door Veerle-scrappyToo
#2082085
Waar ik aan denk maar ik weet niet of dat eigenlijk goed is...De AHV kvv drogen in je oven.  Je smeert de kvv in een dunne laag op een bakplaat en laat het op een hele lage temperatuur drogen in de oven. Dan heb je zogezegd koekjes van je kvv gemaakt.  Als je goed genoeg droogt is dit lang houdbaar en bovendien zou je al een keer kunnen proberen thuis of hij dat wel lust.  Het blijft dezelfde geur van de kvv.
AHV...hadden ze daar ook geen brok van ( complete leek op brokkengebied)?
En als je wat warm water over de brok doet zodat het een papje wordt en de geur beter vrij komt?  Bij de hond van mijn zus lukt dat soms wel om haar aan het eten te brengen, warm water.  Of ze verbrokkelen er 1 klein koekje over haar brokken waar de hond zot van is....
En dan om te starten voor de eerste dagen kan je idd een paar rollen heel goed inwikkelen met aluminiumfolie en goed bij elkaar bewaren in een koelbox.
Door Nadia
#2082141
Das mijn idee!

ZELF zou ik idd op zn frans gaan barfen. Maar als je niet ervaren bent, hond ook niet EN snel aan de dunne gaat zou ik op 'safe' spelen. Ik zou de AHV ook gaan drogen. Zelf zou ik dan plakken van de worst afsnijden en dan dobbelsteentjes maken. Gewoon vierkantjes snijden dus.
Wel even kijken naar de verhouding. Als je nu 700 gram (ik noem maar wat) kvv voert. Moet je niet 700 gram gedroogd voeren. Omdat het vocht veel weegt, dit eruit is en dus lichter word.
Dus even rekenen, zoveel gedroogd staat gelijk aan zoveel vers.
Dit kun je dan zo bewaren. Evt wat rijst erbij nadat het gedroogd is. Rijst neemt vocht op.
En dan of zo voeren of evt even wellen voordat je het geeft.

Het is even wat werk om voor 3 weken te drogen. Maar niet onmogelijk! Voor mij zou het de beste/veiligste optie zijn.
Je kunt dan altijd nog in Frankrijk kijken of je kunt aanvullen met vers.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door