Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#2072002
Hoi,
ik ben Miranda en ik heb een Golden van 3 jaar en een Berner van 1 jaar. Ik ben een tijdje geleden overgestapt van brokken op kvv. De reden was dat mijn Berner snel last heeft van jeuk, ben nog steeds aan het uitzoeken waarvan. En mijn Berner heeft snel last van diarree. Daarbij poept hij heel veel, omdat hij ook heel veel eet. Kvv bevalt me heel goed, hij heeft er minder ontlasting van en mooie drollen.
Beide honden krijgen sinds kort lotgering. Mijn Golden doet het er heel goed op. Mijn Berner is eigenlijk het 'probleem'. Ik heb het idee dat hij allergisch is voor kip. Ik kom hierop omdat hij eerst Greenheart brokken kreeg en hiervan heel veel last had van jeuk. Zo erg dat hij kaal werd door het bijten en krabben. Overgezet op Farmfood en daar deed hij het heel goed, kreeg weer een mooie vacht. Greenheart zit kip in en Farmfood niet. Alleen kreeg hij na 2 maanden weer wat dunne ontlasting, dus definitief overgezet op kvv. Alleen van Framfood is onbetaalbaar, want alleen mijn Berner eet al 1200 gram per dag. Dus gekozen voor lotgering, want dat is wel betaalbaar voor mij.
Ik ben op Barfplaats gekomen om informatie te lezen over BARf maar ook over kvv. Ik zit eraan te denken om mijn honden misschien te gaan BARFen.
Voor zover mijn inleiding.

Mijn vraag:
Mijn Berner krijgt nu alleen totaalvoer 100% lamsvlees. Lotgering heeft dit geadviseerd, omdat volgens hun veel allergische honden het goed doen op lam. Dit ging ook heel goed. Maar nu heb ik hem een paar dagen lam, rund en vis erbij gegeven en hij krijgt weer veel jeuk.
Het kan natuurlijk van de rund komen, maar dit vind ik niet heel logisch want in de Farmfood brokken zit ook rund. En in kvv van Farmfood ook. Dus het blijft voor mij vaag waardoor hij nu jeuk krijgt.

Lotgering heeft geadviseerd om alleen lam te geven, maar mag dit wel? Volgens het BARF principe moet je je hond meerdere soorten vlees geven. Volgens lotgering is het geen probleem om alleen maar lam te geven, omdat het een totaalvoer is, dus alle voedingsstoffen zitten erin. Aangezien zij de verkopende partij zijn, dacht ik ik vraag het hier eens wat jullie hierover denken.

Groetjes Miranda
Laatst gewijzigd door Miranda 1 op vr 29 jul 2011, 12:24, 1 keer totaal gewijzigd.
#2072136
Het kan natuurlijk net zo makkelijk van de vis zijn. Niet alle honden verdagen vis goed. Ja, ik zou dus zelf totaal niet blij zijn, met het voeren van alleen lam. En ik zou dus zeker proberen ook andere smaken/andere merken erbij te geven. Je kunt best 6 a 9 weken alleen lam geven en dan 1 voor 1 nieuwe dingen toe gaan voegen om te kijken waar ie niet goed op reageert.
#2072173
Bedankt voor je reactie. Ik moet eerlijk zeggen dat ik me er pas sinds kort in heb verdiept, omdat mijn Berner snel jeuk krijgt of dunne ontlasting. En door wat ik heb gelezen heb ik ook het gevoel dat alleen lam niet voldoende is. Net als dat ik door het lezen van dingen geen goed gevoel meer heb bij brokken. Het geven van alleen lam voelt niet natuurlijk.
Ja, dat is ook een idee. Dan de lam als uitgangsbasis te nemen en dan verschillende dingen toevoegen. Het nadeel is alleen dat Lotgering veel totaal voer verkoopt. Dus vis, is een totaal voer, dus is er lam en rund aan toe gevoegd. Ik zal mee eens gaan verdiepen in wat ik erbij kan geven en waar ik dat kan halen.
Ik denk dat het het makkelijkste is om naar een islamitische slager te gaan. En daar verschillende dingen te halen. Ik zal ook even kijken om dingen te bestellen. Het probleem is dat ik een paar weken geleden aan mijn knie ben geopeerd en hierdoor even geen boodschappen kan doen.
#2074941
Zou je geen eliminatiedieet doen om na te gaan waar hij echt slecht op reageert?
Volgens mij kan je dan wel van lam beginnen omdat hij het daar goed op doet. Dan 6 weken volhouden en dan steeds 1 diersoort toevoegen.  Met Barf gaat dat natuurlijk het gemakkelijkst, dan kan je vlotjes zelf wat toevoegen en ben je niet afhankelijk van wat er in de mixen van KVV zit.
Ik denk dat dat het veiligste is om uit te maken wat je wel of niet kan geven en dat je anders kans hebt te blijven sukkelen omdat je niet precies weet welke diersoort het probleem is.
#2075870
Hier gingen de honden ook erg krabben toen ze overgezet werden op een kvv waaraan vis was toegevoegd.. Zodra we hiermee stopten verminderde de jeuk al snel, maar het duurde toch een paar maanden voor het helemaal weg was :(
Een eliminatiedieet zou inderdaad helemaal niet gek zijn voor jouw hond, denk ik. In ieder geval zou ik niet zo snel (meer) een kvv geven met te veel  ingredienten. (én lam, én vis én rund bijv.) Maar zijn voldoende kvv's met beperkte samenstelling die geschikt zijn voor eliminatiedieten.
Succes met je zoektocht.
#2081336
Bedankt voor jullie reacties en sorry voor mijn late antwoord.  :-[
Ik zat idd te denken aan een eliminatie dieet. Uiteindelijk is het natuurlijk het beste als ik weet waar hij op geageerd. Ik zit er idd aan te denken om over te gaan op BARF, maar net als de meeste mensen vind ik het spannend en best ingewikkeld om te beginnen. Ik vind het extra spannend omdat mijn Berner net 1 jaar is en nog vollop aan het groeien is, dus het heel belangrijk is dat hij voldoende binnen krijgt. Maar ik heb al gezien dat ik hier eventueel hulp kan krijgen als dingen niet duidelijk zijn.

Bij Farmfood en smuldier deed hij het wel goed op de penscompleet, maar dan krijgt hij ook alleen maar 1 soort dier binnen. Ik zag ook bij rodi dat ze kvv verkopen met 1 diersoort. Maar dan ben ik er nog steeds niet achter wat hij nu wel en niet kan hebben.

Inmiddels krijgt hij nu twee weken alleen lam, maar hij blijft giga jeuken. Ik twijfel of dit misschien ook te maken kan hebben met groeipijn. Hij krabt en bijt veelal op dezelfde plekken. Maar dat neemt niet weg dat hij wel een gevoeligheid heeft. Ik denk sowieso dat hij allergisch is voor kip en andere dingen, daar zou ik dan achter moeten komen.

Ik heb binnenkort vakantie en zit er zelf aan te denken om daarna over te gaan op BARF en dan te starten met alleen een lammenu en dan telkens een ander dier erbij te geven. Misschien gaan we nog weg met de vakantie, dus ik zie het niet echt zitten om daarvoor te beginnen, dan is kvv nog wel even makkelijk.
#2081360
Ja, dat is ook de reden dat ik overweeg om het zelf te gaan samen stellen. Ze zeggen wel dat er bijvoorbeeld geen kip in zit, maar ja ze kunnen zoveel zeggen. En normaal maakt het niet zoveel uit als ze er een ander dier bij doen, maar wel met een hond die allergisch is voor dingen.

Staat er op deze site informatie over hoe je een eliminatiedieet het beste kunt aanpakken? Ik heb wel gezocht maar dan krijg ik allemaal topics. En natuurlijk heel veel informatie met verschillende meningen enzo.
Laatst gewijzigd door Miranda 1 op wo 10 aug 2011, 18:24, 1 keer totaal gewijzigd.
#2081466
Welkom op het forum.
ik heb een hond die niet tegen kip en rund kan, er is verder zat keus.
Verder zorg ik al jaren dat ze geen graan (tarwe) krijgt.
Bij zelf gaan samenstellen weet je precies wat je geeft, ook zorgen dat andere mensen je hond niks geven.
ik geef nu een combinatie van kvv (Alaska) en barf, en dat gaat prima.Bij de groothandel (Makro/Hanos) koop ik wat ze wel mag.
Laatst gewijzigd door ~anna~ op wo 10 aug 2011, 19:54, 1 keer totaal gewijzigd.
#2083726
@ Anna, Koop jij bij de Marco de ingredienten voor je BARF? Dat is wel een goed idee. Mijn ouders hebben een pasje en op 10 minuten met de auto zit er eentje. Tegenover een hele grote dierenwinkel. Dat zou dus heel handig zijn.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door