Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2079998
Hoi allemaal,

Wij zijn nieuw hier op het forum. Wij hebben zelf een Engelse Stafford van 18 maanden. Wij voeren hem al van pup af aan KVV. Onze Staff is alleen een moeilijke eter en is snel uitgekeken op zijn KVV. We hebben al allerlei merken geprobeerd; Carnibest, Duck, Excellent en nu Tinlo. Ik ben nu toch op een punt aangekomen dat ik eigenlijk wil gaan BARFen. Ik ben me al enige tijd aan het oriënteren op deze site en wil proberen deze week een eigen menu samen te stellen.
Ik heb alleen wel een belangrijke vraag, onze Staff heeft ED, hij is wel geopereerd hieraan maar de arthrose vorming is er al en dat zal natuurlijk ook niet meer weggaan. Ik wil graag weten of je hier nog rekening mee moet houden in zijn BARF menu, moet ik bijv meer botten voeren of juist niet? Hij krijgt sowieso als voedingssupplement Gelatinaat, dit werkt wel echt goed.

Ik hoop dat jullie mijn vragen kunnen beantwoorden.
#2080481
Ok super dankjewel :)

Nog even een andere vraag, misschien een hele domme, maar hoe bereid je het vlees en de botten? Snij je alles in kleine stukjes en stop je het gezamenlijk in de bak, stop je alles in de blender of geef je de stukken bot en het vlees in zijn geheel?

Alles rauw toch, ook de eieren toch?

Ik heb ook diverse topics over groente gelezen, maar als je het in de blender doet, doe je de groentes dan ongekookt in de blender?

Ik hoor het graag. Dankjulliewel alvast.
#2080498
Geen domme vraag hoor, iedereen die met barfen begint komt voor dit soort vragen te staan. Beter dat je het vraagt dan dat je zomaar wat doet toch?

Het mooiste is als je zo groot mogelijke stukken voert, dan kan je hond lekker knagen en bezig zijn met eten. Ook voor zijn tanden is het goed om lekker te knagen en kauwen aan botten. Heb je het bottendocument al gelezen in de bibliotheek? Hier staan veel handige dingen in, moet je echt lezen. Belangrijk is bijvoorbeeld te weten dat ribben nooit los gegeven mogen worden, of dat dragende botten niet goed zijn.

Alles geven we rauw! Dus niks koken. Sommigen koken de sperziebonen voor de groentemix, al schijnt dat toch ook niet nodig te zijn. De groente moet wel gepureerd worden omdat honden de celwand niet kunnen verteren. Door blenderen gaat die celwand stuk en kan je hond de vitamines en mineralen opnemen.
Eieren gaan inderdaad ook in zijn geheel rauw erin, ook de schil. Deze schil hoef je niet te pureren, tenzij je extra calcium wil geven als je hond geen botten kan verteren, maar dat is bij jou niet zo.
#2080502
Staffs Exclusives schreef: stop je alles in de blender of geef je de stukken bot en het vlees in zijn geheel?
Alles rauw.
Bovenstaande is dé manier om je blender naar de blender-hemel te helpen. Bij voorkeur zo groot mogelijk voeren. Dat voldoet beter, heeft meer reinigende werking en is leuker om te eten. Als je bv een stuk konijnkarkas van 200 gram voert, hak je een hele van 400 gram dus in 2.
Er zijn honden die heel erg gaan schrokken van grote stukken, dan is het beter kleiner te snijden/hakken.
Er zijn ook bejaarden die wat moeite hebben met grotere stukken bot, dan kun je het ook wat kleiner maken.
En dan zijn er tot slot ook nog bejaarden zonder tanden, of truttigen (meestal katten) die weigeren te knagen. Ik dat geval doe je het door een goede stevige vleesmolen (dus nog steeds geen blender of hakmolentje).

Ik maak zelf geen groentemix (katten eten dat meestal niet en hebben het ook niet nodig), maar dat wordt ook gewoon rauw gemalen. Er zijn ook mensen die groen niet tot moes pureren, maar gekookte kale groente geven.
Op de voorpagina zijn wat praktische handleidingen te vinden, ook voor groentemix.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door