Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Steef2703
#2079718
Naam: Kyra, geb. 27 maart 2010              Rekengegevens
Geslacht : Teef                                 % van het gewicht per dag: 4%
Gewicht : 2,4 kg.                         Aantal dagen in de week: 7
Behoefte per dag : 96 gram                        
Behoefte per week (7 dgn): 672 gram Rekenmodel: BARF - Model
(Kyra krijgt alleen gevogelte ivm allergieen: copramijt, farinaemijt, meelmijt, melganzevoet, bijvoet, brandnetels, koemelk, lamsvlees, rundvlees, paardenvlees)
-------------------------------------------------------------------------------------------
Maandag
ochtend: 25 gram kipdijvlees
middag: 25 gram kippenlever/hart/niertjes +
10 gram groentenmix
avond: 1 kippennekje a ± 30 gram

Dinsdag
ochtend: 30 gram eend HB
middag: 30 gram eend HB
avond: 30 gram eend HB +
1 rauw ei zonder schil

Woensdag
ochtend: 25 gram kalkoendijvlees
middag: 30 gram eend HB +
10 gram groentenmix
avond 1 kippennekje a ± 30 gram

Donderdag
ochtend: 30 gram eend HB
middag: 30 gram eend HB
avond: 30 gram eend HB

Vrijdag
ochtend: 30 gram kalkoendijvlees
middag: 25 gram kalkoenlever/hart/niertjes +
10 gram groentenmix
avond: 1 kippennekje a ± 30 gram

Zaterdag
ochtend: 30 gram eend HB
middag: 30 gram eend HB
avond: 30 gram eend HB +
1 rauw ei zonder schil

Zondag
ochtend: 25 gram zalm HB
middag: 1 kippennekje a ± 30 gram 
avond: 30 gram sardines
 
Totaal  635 gram
Behoefte 672 gram
Speling/tekort  37 gram

En, vinden jullie het wat?  :biggrin2:
Door Lizzy
#2079903
Steef2703 schreef: Naam: Kyra, geb. 27 maart 2010              Rekengegevens
Geslacht : Teef                                  % van het gewicht per dag: 4%
Gewicht : 2,4 kg.                          Aantal dagen in de week: 7
Behoefte per dag : 96 gram                          
Behoefte per week (7 dgn): 672 gram Rekenmodel: BARF - Model
(Kyra krijgt alleen gevogelte ivm allergieen: copramijt, farinaemijt, meelmijt, melganzevoet, bijvoet, brandnetels, koemelk, lamsvlees, rundvlees, paardenvlees)
-------------------------------------------------------------------------------------------
Help me weer even, als je wilt, hoe ben je er achter gekomen dat je hond allergisch is voor lams en rund en paardenvlees?
Maandag
ochtend: 25 gram kipdijvlees
middag: 25 gram kippenlever/hart/niertjes +
10 gram groentenmix
avond: 1 kippennekje a ± 30 gram

Dinsdag
ochtend: 30 gram eend HB
middag: 30 gram eend HB
avond: 30 gram eend HB +
1 rauw ei zonder schil

Woensdag
ochtend: 25 gram kalkoendijvlees
middag: 30 gram eend HB +
10 gram groentenmix
avond 1 kippennekje a ± 30 gram

Donderdag
ochtend: 30 gram eend HB
middag: 30 gram eend HB
avond: 30 gram eend HB

Vrijdag
ochtend: 30 gram kalkoendijvlees
middag: 25 gram kalkoenlever/hart/niertjes +
10 gram groentenmix
avond: 1 kippennekje a ± 30 gram

Zaterdag
ochtend: 30 gram eend HB
middag: 30 gram eend HB
avond: 30 gram eend HB +
1 rauw ei zonder schil

Zondag
ochtend: 25 gram zalm HB
middag: 1 kippennekje a ± 30 gram 
avond: 30 gram sardines
   
Totaal  635 gram
Behoefte 672 gram
Speling/tekort   37 gram

En, vinden jullie het wat?  :biggrin2:
Ziet er goed uit, behalve dat ik de afwisseling in diersoorten wat matig vind. Je kunt nog konijn, haas, parelhoen, kwartel geven. Niet dat je ze allemaal hoeft te te geven maar 2 daarvan bijv. En verder zou je nog geitenspiervlees/orgaanvlees kunnen geven.
Door Steef2703
#2079977
Hoi Lizzy!

Ik heb een bloedtest laten doen.
Nadat ik Haaksbarf lam had geintroduceerd in Kyra's menu kreeg ze overal ontstekingsbultjes, kale plekken, en schilfers, met paardenvlees net zo. Omdat ik het ongezond vind voor kyra om telkens allergische reacties te krijgen. heb ik besloten een allergietest te doen voor voeding. Lam en paard wist ik dus al zeker dmv elimininatiedieet, maar durf niets anders meer te geven omdat haar reactie nogal sterk zijn.

Ze heeft nog steeds kale plekken, schilfers en het wordt alleen nog maar meer. Nu kan dat ook aan haar Atopie allergie liggen dus makkelijk is het niet. Ik weet het soms ook niet meer. Gelukkig heb ik 16 aug afspraak met DA, check up...
De reden dat ik in eerste instantie alleen gevogelte geef waarvan ik zeker weet dat ze er geen allergie voor heeft is omdat ik eerst wil dat ze 100% herstelt. Ik ben van plan na 2 a 3 maanden parelhoen/kwartel erbij te gaan geven. Tenzij ze het goed doet en het eerder kan..
Geit durf ik niet te geven. Ik heb namelijk het idee dat ze niet tegen hoefdieren kan. Klinkt misschien gek, maar paard, lam, rund zijn allemaal hoefdieren. Ik wil na de parelhoen wel konijn/haas erbij proberen. Het is mijn bedoeling om naar minimaal 5 vleessoorten te gaan.
Bedankt voor het kijken naar mijn/kyra's menu!  :biggrin2:
Als je nog briljante tips hebt tegen Atopie, alles is welkom :)
Door Lizzy
#2079986
[quote="Steef2703"]
Hoi Lizzy!

Ik heb een bloedtest laten doen.
Nadat ik Haaksbarf lam had geintroduceerd in Kyra's menu kreeg ze overal ontstekingsbultjes, kale plekken, en schilfers, met paardenvlees net zo. Omdat ik het ongezond vind voor kyra om telkens allergische reacties te krijgen. heb ik besloten een allergietest te doen voor voeding. Lam en paard wist ik dus al zeker dmv elimininatiedieet, maar durf niets anders meer te geven omdat haar reactie nogal sterk zijn.

Ze heeft nog steeds kale plekken, schilfers en het wordt alleen nog maar meer. Nu kan dat ook aan haar Atopie allergie liggen dus makkelijk is het niet. Ik weet het soms ook niet meer. Gelukkig heb ik 16 aug afspraak met DA, check up...
De reden dat ik in eerste instantie alleen gevogelte geef waarvan ik zeker weet dat ze er geen allergie voor heeft is omdat ik eerst wil dat ze 100% herstelt. Ik ben van plan na 2 a 3 maanden parelhoen/kwartel erbij te gaan geven. Tenzij ze het goed doet en het eerder kan..
Geit durf ik niet te geven. Ik heb namelijk het idee dat ze niet tegen hoefdieren kan. Klinkt misschien gek, maar paard, lam, rund zijn allemaal hoefdieren. Ik wil na de parelhoen wel konijn/haas erbij proberen. Het is mijn bedoeling om naar minimaal 5 vleessoorten te gaan.
Bedankt voor het kijken naar mijn/kyra's menu!  :biggrin2:
Als je nog briljante tips hebt tegen Atopie, alles is welkom :)
[/quote]

Aha, op die manier! Ik snap het.

En ik snap ook je angst voor een allergie voor hoefdieren. Nou ja, op zich kan ze het prima doen hoor, op een menu van gevogelte en konijn/haas. Niks aan de hand.

Heb je al geprobeerd om hoge doseringen visolie te geven? Omega 3 vetzuren helpen goed (in de regel) bij allergieen. En heb je homeopathische middelen als Puur Pollen, Puur Jeuk en Puur Allergie misschien al eens overwogen?
Door Steef2703
#2080000
Heb je al geprobeerd om hoge doseringen visolie te geven? Omega 3 vetzuren helpen goed (in de regel) bij allergieen. En heb je homeopathische middelen als Puur Pollen, Puur Jeuk en Puur Allergie misschien al eens overwogen?
Ik heb toevallig vloeistof, lichtgeel in flesje, omega 3 en 5...maar ik ben de naam ff kwijt..
Dat geef ik nu sinds 2 dagen weer (ben ermee gestopt omdat DA even geen toevoegingen wou om te kijken waar haar klachten vandaan kwamen). Ik las op de achterkant dat het ook goed was bij allergieen idd.
Homeopatische middelen heb ik nog niet geprobeerd, ik vind dat wel een goed plan. Ga wel kijken bij die drie wat je opgenoemd hebt.
Thx!
Door Lizzy
#2080025
[quote="Steef2703"]
Ik heb toevallig vloeistof, lichtgeel in flesje, omega 3 en 5...maar ik ben de naam ff kwijt..
Dat geef ik nu sinds 2 dagen weer (ben ermee gestopt omdat DA even geen toevoegingen wou om te kijken waar haar klachten vandaan kwamen). Ik las op de achterkant dat het ook goed was bij allergieen idd.
Homeopatische middelen heb ik nog niet geprobeerd, ik vind dat wel een goed plan. Ga wel kijken bij die drie wat je opgenoemd hebt.
Thx!
[/quote]

Waarschijnlijk bevat dat flesje omega 3 en 6. En dat moet je nou net niet geven. Ik raad je echt aan om alleen een goede visolie te geven. Van bijv. Doils of Royal Green. Omega 6 vetzuren veroorzaken juist ontstekingen en problemen, dus daar moet je ver van blijven, omega 6 zit al genoeg in je menu, zeker doordat je gevogelte voert.
Door Steef2703
#2080032
Ohhhhh ja dat wil ik natuurlijk voorkomen, ontstekingen..
Nou dan ga ik me toch maar eens verdiepen in die omega 3 vetzuren. Als ik weer weet hoe dat spul heet wat ik heb laat ik het je wel weten.
Krijgt ze nu straks als ik met dat menu begin niet teveel omega 6 binnen of valt het mee zolang ik het er niet zelf ook nog bij toevoeg?

Ik zal ook vragen aan de DA of er een makkelijke manier is om Kyra te testen op konijn/haas/kwartel/parelhoen. Dan krijgt ze meer afwisseling. Weer een elimininatiedieet zie ik niet zitten. En dat moet toch als ik besluit het bij haar voeding te doen.
Door Lizzy
#2080039
[quote="Steef2703"]
Ohhhhh ja dat wil ik natuurlijk voorkomen, ontstekingen..
Nou dan ga ik me toch maar eens verdiepen in die omega 3 vetzuren. Als ik weer weet hoe dat spul heet wat ik heb laat ik het je wel weten.
Krijgt ze nu straks als ik met dat menu begin niet teveel omega 6 binnen of valt het mee zolang ik het er niet zelf ook nog bij toevoeg?

Ik zal ook vragen aan de DA of er een makkelijke manier is om Kyra te testen op konijn/haas/kwartel/parelhoen. Dan krijgt ze meer afwisseling. Weer een elimininatiedieet zie ik niet zitten. En dat moet toch als ik besluit het bij haar voeding te doen.
[/quote]

Ik denk dat jouw menu behoorlijk rijk is aan omega 6 vetzuren en arm aan omega 3 vetzuren. En dat is voor korte termijn niet zo problematisch maar voor langere termijn wel.

In mijn ogen heb je nu een menu dat in de verste verte niet lijkt op een eliminatie dieet. Dus ik snap eerlijk gezegd niet wat het probleem is met het toevoegen van vetzuren.

Wat je overigens het beste kunt doen, denk ik, is 1 diersoort nemen dat je NIET voert. Maar dan ook niks daarvan. Mocht je dan ooit toch een eliminatie dieet moeten doen (en dat is de manier om uit te vinden of je hond een allergie heeft voor bepaalde soorten voeding), dan heb je een diersoort nodig dat je hond nog nooit eerder gegeten heeft, om dat 6 tot 9 weken te geven. Het makkelijkst is misschien om daarvoor konijn te reserveren. Dus om alleen parelhoen, kwartel en haas toe te voegen.
Door Steef2703
#2080057
In mijn ogen heb je nu een menu dat in de verste verte niet lijkt op een eliminatie dieet. Dus ik snap eerlijk gezegd niet wat het probleem is met het toevoegen van vetzuren.
Nee dit menu is natuulijk geen elimininatiedieet. Dit zou dan eindelijk een goed menu voor haar zijn.
Toen ik nog bezig was met eliminatiedieeten toen wilde de DA geen toevoegingen in haar voeding, logisch ook...daarna heb ik het gewoon niet meer gebruikt.
Wat je overigens het beste kunt doen, denk ik, is 1 diersoort nemen dat je NIET voert. Maar dan ook niks daarvan. Mocht je dan ooit toch een eliminatie dieet moeten doen (en dat is de manier om uit te vinden of je hond een allergie heeft voor bepaalde soorten voeding), dan heb je een diersoort nodig dat je hond nog nooit eerder gegeten heeft, om dat 6 tot 9 weken te geven. Het makkelijkst is misschien om daarvoor konijn te reserveren. Dus om alleen parelhoen, kwartel en haas toe te voegen
En als ik een nieuwe diersoort aan haar ga geven zal ik toch eerst moeten weten of ze er tegen kan. Dus dat wordt dan weer een aantal weken alleen parelhoen, konijn of kwartel bijvoorbeeld. En dit zie ik niet zitten dus wil ik vragen of de DA deze diersoorten ook kan testen via een bloedtest. Ik kan nu toch niet gelijk parelhoen, kwartel en haas toevoegen zonder te testen? of is de kans klein dat ze daar allergisch voor is? Juist ook omdat ze nog haaruitval heeft etc. wil ik niet teveel risico nemen, maar ik wil ook niet dat ze te weinig binnenkrijgt.
Door Steef2703
#2080112
Als ik weer weet hoe dat spul heet wat ik heb laat ik het je wel weten.
Ik weet het alweer: Megaderm, en dat vind jij inderdaad helemaal niks  :biggrin2:, dit onderstaande antwoorde jij in 2006 op de vraag of iemand ervaring had met Megaderm:
Ja ik. En ik vind het drie keer niks. Het bevat omega 3 vetzuren, omega 6 vetzuren, vitamine E en biotine en zink enzo.

En jou dierenarts mag mij sowieso uitleggen wat een hond heeft aan omega 6 vetzuren.... Ik kan je het antwoord geven: niks.
Dit is uiteraard de verkorte versie....hahaha, ik stop er gelijk mee. Ik heb net even gezocht naar Doils en Royal Green, dan heeft Doils toch mijn voorkeur. Daar wordt uitgebreider over gesproken en het klinkt gewoon beter.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2083549
Hoi!

Zelf zit ik hier momenteel met een kale hond, maar misschien heb je wat aan het laatste advies van mijn dierenarts.
Ik denk dat mijn hond allergisch is voor prac-tic. Maar stel hij is het niet, vroeg ik hem, wat dan?

Nou, zei hij, dan moeten we eerst zorgen dat de hond helemaal hersteld. Dat alle plekken weg zijn en hij er goed uitziet.
Want pas dan kunnen we gaan kijken of hij ergens op reageert. Dat is namelijk heel moeilijk als het nog niet goed gaat. Is het nieuw, of was het er gisteren al?

Zelf heb ik het advies gekregen om nu niets te veranderen. Niet weglaten en niet toevoegen.
Is het dat niet dan gaan we elimineren. Met voeding, maar ook met omgeving.
Dus ook niet laten zwemmen in de vijver, niet los van de riem zodat hij in de struiken kan, geen vlooien middel, geen inenting, geen wasmiddelen etc. Nu is mijn hond wel een ernstig geval.
Maar misschien heb je wat aan het eerste advies? Eerst zorgen dat hij beter is, geen kale plekken en schilfers meer heeft en dan pas stap 2.
Door Steef2703
#2083971
Hoi!

Bedankt voor je reactie.
Maar misschien heb je wat aan het eerste advies? Eerst zorgen dat hij beter is, geen kale plekken en schilfers meer heeft en dan pas stap 2.
Ik ga nu sowieso geen konijn/haas/kwartel/parelhoen toevoegen aan haar voeding. Dit doe ik pas nadat ze 2 a 3 maand op haar nieuwe/eerste barfmenu zit.
Ze heeft idd nog steeds een kale hals en buik, pootjes en kop zijn dunbehaard, en het schilfert ook nog steeds.

Ik ben er wel van overtuigd dat kyra nu al veel te lang te weinig voedingsstoffen krijgt. Ze zit al maanden op die eend omdat alles wat ik probeerde een allergische reactie teweeg bracht. Dus ik ga nu voorzichtig en met fingers crossed dit weekend met haar barf-menu beginnen.
Aangezien de bloedtest heeft gezegd dat ze niet allergisch is voor kip, kalkoen en eend ga ik alleen dat geven. Daarnaast krijgt ze natuurlijk ook vis en groenten.

Hopelijk gaan dan haar kale plekjes en schilfers weg en groeit haar vacht weer dicht. Ik heb dit al zo vaak meegemaakt n.a.v. allergische reactie, en als ze goede voeding kreeg ging het altijd weer weg na 1 / 1,5 week. Nu, na dat paardenvlees, is het de eerste keer dat het zo lang duurt. Ze heeft hier al 4 weken last van. Maar goed, haar lichaam krijgt elke keer zoveel te verduren dat het niet zo raar is dat het herstel telkens langer duurt.

Ik hoop trouwens wel dat jouw hondje snel beter is. Kan de dierenarts geen allergietesten doen? Het kost wat, maar dan heb je ook wat!
Ik begrijp dat het niet 100% waterdicht is zo'n bloedtest maar ik ben na bijna een jaar van eliminatiedieeten (eerst brok en toen Haaksbarf) en daarom Kyra telkens zo ziek zien, toch echt tot de conclusie gekomen dat een bloedtest veel diervriendelijker is. (Althans in Kyra's geval...)
Dan heb je in een richtlijn, en weet je in welke richting je de oorzaak moet zoeken. Nu tast je nog helemaal in het donker.
Ik wens je in elk geval erg veel sterkte en beterschap met je hond. Hoop dat je snel achter de oorzaak van die kaalheid komt.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2084147
Hoi!
Ooh met Hope komt het vast goed.
We blijven duimen dat het de prac-tic is. Ik heb nog 3 weken om te bedenken wat ik ga doen als het dat niet zou zijn.  ;)  Waarschijnlijk inderdaad een bloedtest. Hij ziet er zo vreselijk uit dat ik echt zo snel mogelijk moet weten wat het is, als het niet de prac-tic zou zijn. Dan heb ik naar mijn idee geen keus meer. En ik vind het ook niet echt meer een geval waar ik zelf wel wat mee kan proberen. Nu alleen nog een dierenarts vinden die niet meteen aankomt lopen met een zak dieetvoer...

Als je kip, kalkoen en eend kan geven ben je al verder dan alleen eend.
Lastig he, als ze zich zo rot voelen? Zo'n lang eliminatiedieet zal niet ideaal zijn maar ja, je moet toch wat.
Zelf zou ik ook gewoon 2 of 3 maanden kip, kalkoen en eend voeren. Hoewel ik hier al wel geleerd heb dat je met kip ook voorzichtig moet zijn omdat er granen in kunnen zitten. En ik voer zelf alleen nog maar biologische kip i.v.m. de antibiotica die wordt gebruikt. Is wel wat duurder, maar je geeft al snel een vrij hoog percentage.

Hier zie ik ook dat de reactie steeds erger word en langzamer geneest, en ook ik denk dat het lichaam gewoon steeds minder reserves heeft om op te knappen.

Hopen dat ze goed reageert op je menu! We duimen voor je!
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door