Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door jelle
#20777
Ben vandaag bij een poelier geweest en bij de vraag naar andere botten dan kip kwam hij met hert aan.

Ik heb nu ruim 4 kilo bonken rugwervels met nog flink wat vlees eraan geloof ik.

Ruggemerg van herten enzo is wel in orde om te geven hoop ik?

De stukken zijn alleen wel erg groot, ik hoop dat ik ze nog wat kleiner kan krijgen... ergens zou je tussen wervels door moeten kunnen snijden toch?
Iemand anders een suggestie hoe ik het wel kleiner krijg?

En mogen ze deze botten zelf ook gewoon hebben of is dat te hard?

Ach, had ik nu toch maar die slagersopleiding gedaan ;)

Ik heb er wel voor moeten betalen trouwens, maar gezien de hoeveelheid vlees die er nog aan zit kan ik me daar ook wel iets bij voorstellen ;)

Ik zal even kijken of ik er een plaatje van kan schieten en neerzetten...

Daarbij nog 3,5 kilo kipkarkassen, lamsbotten en lamsniertjes gescoord... me vriezertje komt weer vol ;D

Groetjes

Marielle
Laatst gewijzigd door jelle op wo 05 nov 2003, 15:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Door jelle
#20784
fotootjes voor wie me wil helpen te beoordelen hoe en wat hier eigenlijk precies mee te doen:

http://www.astro.uu.nl/~stegeman/Ferro/hert1.jpg
http://www.astro.uu.nl/~stegeman/Ferro/hert2.jpg
http://www.astro.uu.nl/~stegeman/Ferro/hert3.jpg

(mag/kun je hier eigenlijk plaatjes neerzetten in de tekst??)

Snijden heeft tot nu toe niet veel resultaat opgeleverd, dit wordt het wat grovere werk denk ik...

Bedenk ik natuurlijk wéér een paar dagen na m'n verjaardag wat ik had moeten vragen...
::)
Door Lizzy
#20785
Roger!!!!!!!! Help!

(moet wild hert eerst in de vriezer?).

Groetjes, Lizzy
Door Ink
#20787
Zo hé ... hert! Lijkt me super. Over het gebruik weet ik verder niks. Zou het wel gewoon zo geven als ik het had.
Grote stukken als deze doe ik trouwens met de handzaag. Gewoon, zo'n zaag waar je ook hout mee doet. Ehhh ... zou kunnen doen als je niet zelf het eten voor je honden bij elkaar raapt ;D.
O en als je er de volgende keer bent, vraag dan of ze het even door de zaagmachine halen! Scheelt een hoop werk. En lamme jatjes ...
Door jelle
#20789
Lizzy schreef: Roger!!!!!!!! Help!

(moet wild hert eerst in de vriezer?).

Groetjes, Lizzy
oh jee, issutniet zo standaard?

Het is nu nog hartstikke vers iig, niet in de vriezer geweest. Ik wil het in fatsoenlijke porties verpakken en dan gaat het wel de vriezer in grotendeels.

Zijn er dingen die per se eerst in de vriezer moeten en waarom?
Door jelle
#20791
Ink schreef: Zo hé ... hert! Lijkt me super. Over het gebruik weet ik verder niks. Zou het wel gewoon zo geven als ik het had.
Grote stukken als deze doe ik trouwens met de handzaag. Gewoon, zo'n zaag waar je ook hout mee doet. Ehhh ... zou kunnen doen als je niet zelf het eten voor je honden bij elkaar raapt ;D.
O en als je er de volgende keer bent, vraag dan of ze het even door de zaagmachine halen! Scheelt een hoop werk. En lamme jatjes ...
Ik vond het ook wel tof eruit zien. Die zaag ga ik maar eens proberen, messen wordt niks. Ik had het een beetje op de gok "ja ik wil alles wel hebben" meegenomen zonder eerst echt te kijken wat het was... weer geleerd voor de volgende keer. ;D
Door Lizzy
#20795
Hoi Jelle, er zijn dingen die eerst in de vriezer moeten maar ik heb geen idee of hert er daar een van is. Maar nee, het is niet zo'n gebruikelijk vlees. Tenminste, niet voor mij!

Roger geeft wel ree en hert. Ik zal even kijken of er al wat over geschreven staat op Barfplaats! (over invriezen). Als het mijn vlees/bot was, dan gaf ik dit zo aan mijn honden. Desnoods afpakken en de volgende dag weer geven, als het te groot is. Is jouw hond(en) gewend om bot te eten?
Groetjes, Lizzy
Door jelle
#20797
Ja, kipkarkassen, lamsbotten, kalfsribben etc zijn ze gewend. Het zijn ook redelijk formaat honden, Bouviers.

Hert is voor mij ook voor 't eerst ;D maar dat was al duidelijk geloof ik
Door Helen
#20798
Marielle, waar waar waar waar waar haal je dat vandaan? Geweldig. Ok nu wat rustiger, bij welke poelier?

groetjes Helen
Door jelle
#20799
Helen schreef: Marielle, waar waar waar waar waar haal je dat vandaan? Geweldig. Ok nu wat rustiger, bij welke poelier?

groetjes Helen
Poelier op de Biltstraat, vlak bij de Groene Weg slager (Jan van nogwat (Gaalen?), geel uithangbord).

Kostte me 3,5 euro de kilo, maar dan heb je ook wat ;D
Baasje mag vanavond zagen en hakken.
Door Helen
#20801
jelle schreef:

Poelier op de Biltstraat, vlak bij de Groene Weg slager (Jan van nogwat (Gaalen?), geel uithangbord).

Kostte me 3,5 euro de kilo, maar dan heb je ook wat ;D
Baasje mag vanavond zagen en hakken.



Ok Jan van Gaalen, here I come ;D
Door roger
#20802
<<(moet wild hert eerst in de vriezer?).<<


Ik doe het altijd eerst in de vriezer Lizzy, 10 dagen of zoiets op min 20
.
Marielle, hert is prima, zeker voor honden die het zwaardere werk aankunnen.
Ree is ook uitstekend en als je het gratis en voor niks gehad hebt is het helemaal fijn.

Ik voer regelmatig reekarkas, tot zelfs diep in de lente, en mijn honden zijn er erg verzot op.

De prijzen varieren hier tussen de 1.15 euro en 2 euro per kilo.

Gr.
Roger
Laatst gewijzigd door roger op wo 05 nov 2003, 16:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Door roger
#20803
<<Grote stukken als deze doe ik trouwens met de handzaag. Gewoon, zo'n zaag waar je ook hout mee doet.<<

Gewoon een ijzerzaag, geen houtzaag dat gaat niet.
De stukken op maat van je hond zagen zodat hij niet ineens een hele wervel slikt maar wel degelijk kluifwerk heeft.

Gr.
Roger.
Laatst gewijzigd door roger op wo 05 nov 2003, 16:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Door jelle
#20806
Toch de ijzerzaag dus... ik twijfelde al.
Wat is het voordeel van eerst invriezen?
Ik had formaat schenkels in gedachten, daar kauwen ze nu ook normaal op.

Enneh Helen... ben bang dat het nu even op is bij die poelier 8) ik heb alles meegenomen wat er was... maar je kunt bellen om te vragen wanneer er weer wat is?
Als het niet meer lukt om wat te krijgen mag je evt ook wel wat probeerstukkies over nemen... je hebt maar een kleine hond toch?
Laatst gewijzigd door jelle op wo 05 nov 2003, 16:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Door roger
#20808
<<Wat is het voordeel van eerst invriezen? <<

Met botten loop je volgens mij weinig of geen risico , tenzij ik iets over het hoofd zie, maar met ingewanden is er wel kans op wormbesmetting.
Ik vries sowieso alles wat niet van het slachthuis komt maar bijvoorbeeld van de jacht eerst in.
Staat ook ergens vermeld in Billinghurst zijn barf boek dacht ik.


Gr.
Roger
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door