Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Marjo en Kiba
#2079433
Beste iedereen,

Kiba heeft een tijdje terug heel veel rode jeukende bultjes gehad. Hiervoor zijn we bij de DA geweest maar die wist eigenlijk ook niet zo goed wat het was. Ze heeft me toen een shampoo gegeven en een zalfje om er op te smeren. De eerste keer ging het vrij snel over maar de 2e keer heeft het heeel lang geduurt voor het over was. Nu is het al een tijdje over maar net tijdens het kammen van Kiba kwam ik er achter dat er weer rode vlekjes ontstaan. Dit keer zitten ze in zijn broek en zijn ze dus lastig te zien/vinden. Het was mij wel al op gevallen dat Kiba vaak jeuk had bij zijn broek en de laatste dagen begind hij ook weer als een idioot te krabben als je over zijn buik kriebeld. Dit heeft ie ook steets gedaan toen hij die bultjes had maar toen deze weg waren kon ik hem weer normaal aaien.

Ik vraag mij nu af of er misschien wat te doen is tegen deze bultjes want ik heb niet het idee dat de shampoo (die 3 keer per week 20 min moet intrekken) echt helpt en het zalfje is bijna niet te doen als ik Kiba niet kaal scheer op die plekken.. (niet dat ik dat doe zolang het nog niet extreem is) Ook van het zalfje heb ik niet het idee dat het echt wat uithaald dus ik ben heel benieuwd of hier iemand misschien wat weet.

We hebben ook al vis oli geprobeerd en lijnzaat oli maar dit gaf helemaal geen resultaat en velcote hielp ook niet.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Groetjes, Marjolein
Door Lizzy
#2079441
Het kan atopie zijn. Dat betekent dat je hond allergisch is voor iets in zijn omgeving. Een hond kan echt voor alles en nog wat allergisch zijn hoor, en het is dus altijd de vraag "ja, en voor wat zal ie allergisch zijn?". Dit kan echt varieren van wasmiddel tot schoonmaakmiddel tot grassoorten tot andere planten, tot wollen kleedjes, mijten, vlooien, etc. En dan bestaat er ook nog zoiets als voedsel allergie.

Wat eet je hond?

Wat voor shampoo en zalf heb je van de DA meegekregen?

Is de jeuk/bultjes seizoensgebonden?
Door BlissSpirit
#2079455
Ik weet niet wat voor een ras je hebt en of hij een dikke vacht heeft?
Zit hij veel in het water.

Een van mijn honden had ook regelmatig (als het warmer was) allemaal bultjes op haar buik en in haar liezen en ze vond/ vindt het heerlijk om in het water te bivakkeren  ;D. In de koelere jaargetijden heeft ze nergens last van.
Elke keer zei de DA bacteriële infectie en weer een spuit erin en pillen mee.
Ik ben er nu achter dat het bij haar komt door het water en omdat ze zo'n dikke vacht heeft droogt ze heel langzaam op en gaat het natuurlijk allemaal lekker broeien.
Ik heb nu voor haar de oplossing. Een waterblazer (soort mega föhn met orkaankracht  :D). Ik blaas haar droog als ze nat is en heb geen bultje meer gezien sinds ik dit doe. Je blaast dan ook alles weg i.p.v. dat je het er met een handdoek lekker inwrijft.
En een bijkomend voordeel is, geen natte hond meer in huis en geen zandbak  ;)

Of een allergie voor grassen, zaden en pollen?

Zie net dat Lizzy ook al heeft geantwoord en ook veel mogelijkheden heeft benoemt, dus hopelijk kom je er snel achter, want jeuk is vreselijk.

Groetjes Ineke
Door Marjo en Kiba
#2079499
@ lizzy, Bedankt voor je reactie. Ik heb idd al aan alergieën gedacht en Kiba zit nu ook op een uitsluit dieet. Dit heeft echter niet echt een effect gehad op de plekjes. De shampoo was bacterie dodend voor het geval het een infectie zou zijn zoals Ineke beschrijft. Het zalfje was om de huid tot rust te brengen. Weet niet meer hoe het heet maar het word ook gebruikt voor in de oren als er oor problemen zijn.

@ Ineke, Kiba is een oud duitse herder met ook een hele dikke vacht. Hij is ook gek op water dus ik denk dat hier het zelfde probleem is. :) Ik ga eerst een uit proberen met een föhn want zo'n waterblazer kost wel wat  :biggrin2: (ben er mee bekent van stage  ;))

Groetjes Marjolein
Door tt-tjes
#2079563
Het kan ook grasmijt zijn, die veroorzaken ook dit soort bultjes en jeuken vreselijk. Chendo en Balou hebben ze ook wel eens en jeuken zich dan te pletter. Je kunt daar azijn of citroensap op doen, omdat die kleine rotbeestjes daar niet echt tegen kunnen.
Een andere optie is om bijv. een beetje defendog (permethrin) aan de binnenkant van zijn achterpoten te spuiten. Dit houdt ze ook op afstand. Of anders teatree spray, wil ook wel helpen als je liever geen chemische middelen gebruikt.
Door Marjo en Kiba
#2079568
@ tt-tjes, Maar uw honden waren dan ook veel aan het krabben als ze die mijten hadden? Want Kiba doet dat niet echt. Hij doet af en toe flink bijten in zijn broek zegmaar voor de jeuk maar over het al gemeen laat hij blijken dat hij jeuk heeft als ik hem kan of over zijn buik kriebel/aai. Die reactie van over zijn buik kriebelen/aaien is trouwens niet van kietelen, hij reageert er te heftig voor en het is alleen op de plekjes waar hij die rode plekjes heeft.
Ik zal eens kijken of die teatree spray wilt helpen samen met het droog föhnen. (ben idd niet zo'n grote fan van chemische middelen  ;))
Door BlissSpirit
#2079651
Marjo en Kiba schreef:
@ Ineke, Kiba is een oud duitse herder met ook een hele dikke vacht. Hij is ook gek op water dus ik denk dat hier het zelfde probleem is. :) Ik ga eerst een uit proberen met een föhn want zo'n waterblazer kost wel wat  :biggrin2: (ben er mee bekent van stage  ;))

Groetjes Marjolein
Volgens mij kennen wij elkaar  :D
Heb jij stage gelopen bij Jolein?
Ik dacht Marjolein, Kiba, oud duitse herder, kan niet missen  ::)

Groetjes Ineke
Door Marjo en Kiba
#2079677
Haha ja dat klopt ja  :biggrin2: ik zat daar ook al aan te denken maar ik wist het niet zeker  ::) Ik herkende jou naam en die van Bliss maar Spirit zij me niets dus twijfelde ik  :-[ ;)
Wat grappig zeg  :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Poedelpret
#2079875
Marjo en Kiba schreef: @ lizzy, Bedankt voor je reactie. Ik heb idd al aan alergieën gedacht en Kiba zit nu ook op een uitsluit dieet. Dit heeft echter niet echt een effect gehad op de plekjes. De shampoo was bacterie dodend voor het geval het een infectie zou zijn zoals Ineke beschrijft. Het zalfje was om de huid tot rust te brengen. Weet niet meer hoe het heet maar het word ook gebruikt voor in de oren als er oor problemen zijn.

@ Ineke, Kiba is een oud duitse herder met ook een hele dikke vacht. Hij is ook gek op water dus ik denk dat hier het zelfde probleem is. :) Ik ga eerst een uit proberen met een föhn want zo'n waterblazer kost wel wat  :biggrin2: (ben er mee bekent van stage  ;))

Groetjes Marjolein

Tegenwoordig zijn er steeds meer huis/tuin/keuken waterblazers te krijgen voor de huishond, deze zijn een stuk goedkoper dan de prof apparaten voor bv een trimsalon.
Ze werken net zo goed omdat ze veel minder zwaar belast worden.
FF googlen op special grooming / webwinkel  ;)

Een goede sterke borstel met van die kromme pinnen om de broek wekelijks tot op de huid uit te borstelen helpt ook zeker. Kan ook icm fohnen omdat je dan de vacht al open blaast en makkelijker kan borstelen.
Door Marjo en Kiba
#2080116
@ Claudia N, ja die borstels ken ik wel ja  :) maar zijn broek is vrij wel klit loos  ;) hij word altijd gelijk geborsteld als hij droog is na het zwemmen om klitten te verkomen  ;) maar het is een goede tip!!
Ik zal eens gaan googlen naar die site want idd wat je zecht die dingen voor trimsters zijn echt duur haha  ;D
Door Marjo en Kiba
#2080136
oh op zo'n manier! Daar zit zeker wel wat in ja!  :biggrin2: maar je bedoelt dan zo een met van die lange tanden of bedoel je de coatking? die met lange tanden zegmaar lijkt op de coatking maar is dan niet rond en de mesjes zijn golvend. het lijkt een beetje op een hark met lange tanden. Op mijn stage noemde we dat altijd de klittenhark.
Door tt-tjes
#2080143
Marjo en Kiba schreef: @ tt-tjes, Maar uw honden waren dan ook veel aan het krabben als ze die mijten hadden? Want Kiba doet dat niet echt. Hij doet af en toe flink bijten in zijn broek zegmaar voor de jeuk maar over het al gemeen laat hij blijken dat hij jeuk heeft als ik hem kan of over zijn buik kriebel/aai. Die reactie van over zijn buik kriebelen/aaien is trouwens niet van kietelen, hij reageert er te heftig voor en het is alleen op de plekjes waar hij die rode plekjes heeft.
Ik zal eens kijken of die teatree spray wilt helpen samen met het droog föhnen. (ben idd niet zo'n grote fan van chemische middelen  ;))
Nee, niet echt krabben maar bijten waar de rode bultjes zaten. Balou had dan ook die reactie van krabben met zijn poot als ik aan zijn buik kwam. Als ik dan goed keek dan zat daar ook weer zo'n bultje. Chendo heeft het laatst gehad waardoor hij zijn hele achterpoot kaal gebeten heeft. Sinds ik elke dag een beetje teatree spray er op doe is het een stuk minder.
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#2080152
Stop eens een tijdje met de lijnzaad olie. Dat wil nog weleens jeuk veroorzaken. Ik kreeg zelf de tip om Doils visolie te gaan geven ipv zalmolie, wellicht is dat ook wat voor jullie.
Door Marjo en Kiba
#2080224
@ TT-Tjes, oke. Ik ga eens kijken of het helpt met föhnen en als dat niet werkt dan toch maar eens een alergie test laten doen.  :)

@ Els en Max, Dat geef ik al een tijdje niet meer omdat het dus niet hielp  ;) hij krijgt al een tijdje niets meer aan olie omdat we wilden kijken of het erger werd maar dat is niet het geval.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door