Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2079296
Ik heb mijn labrador recent helemaal laten doorlichten bij de da, hij heeft geen schildklierafwijking, eet gezond ( 5x barf, 2 a 3x kvv), zwemt regelmatig in zee maar de haren laten al los als je maar naar hem kijkt. Het is het soort verharen waar ik moeite mee begin te krijgen, er valt niet tegen aan te stofzuigen.
We borstelen nog maar 1x in de 2 weken anders word het nog erger, of hij houd niks meer over. De furminator blijft er haar uit halen, de rubberen borstel ook. Hij krijgt zeewier en zalmolie bij het eten.

Nou las ik net bij Dursydog dat ze Anti Shed http://www.dursydog.nl/product/280/283/ ... ed/213041/ verkopen, dat middeltje beloofd dat het extreme verharen zal stoppen. Wie kent dit middel en heeft er ervaring mee?
#2079345
Samenstelling
Gezuiverd water, Aloë Vera, Conditioner, Soja, Palm & Kokosnootolie.

Als ik naar de ingrediënten kijk dan verwacht ik dat de oliën en conditioner hooguit iets aan een droge huid/vacht zullen doen (zolang je het blijft gebruiken). Als het zo extreem is en je hebt er moeite mee zou ik eerder eens een paar maanden een complete multi vitamine proberen. Normaal ben ik niet zo van de supplementen maar als je met je handen in je haar (of in dit geval max zijn haar  :-[) zit dan kan ik mij indenken dat je toch iets wil proberen. Heel veel mensen gebruiken tenslotte ook extra vitamine. Door onze voedselproductie valt daar best iets voor te zeggen. Zolang je geen extreme hoeveelheden gaat geven denk ik dat je hond echt niet zo snel teveel van bepaalde zaken zal krijgen.
#2079396
ik zou toch meer de oorzaak proberen te 'zoeken', hoewel je dat ongetwijfeld doet, gedaan hebt en probeert te doen...

doet hij het heel het jaar door of alleen nu in deze periode? er zijn veel honden die nu al sinds juni in 'de rui' zijn maar maar half.. en bezig blijven...
wordt hij kaal? of heeft ie nog voldoende/veel vacht? want anders heeft hij dus 'voldoende' aanmaak en moet ie misschien ook echt iets kwijt?
hoe zit het met de gedragsmatige kant, heeft hij veel stress? is hij overactief, heeft hij voldoende rust?

eventueel eerst nog eens een ontgiftingskuurtje en wat extra vis erbij proberen tijdens je zoektocht?
ik heb zelf honden met weinig haar en zonder ondervacth maar wat daar momenteel nog uit komt.....
#2079409
Ik dacht,....even meelezen....

Het viel ons ook op dat de stoel van Keet vanmorgen vol met haartjes lag. We zijn haar buiten gaan borstelen en wat een haar eraf kwam, onvoorstelbaar. Ze is ook erg kortharig, zonder onder vacht, heeft ook geen kale plekken maar als je de berg haar zag die eraf kwam vraag je je af hoe het kan dat ze nog haar over heeft.
#2079456
Els en Max schreef: Ik heb mijn labrador recent helemaal laten doorlichten bij de da, hij heeft geen schildklierafwijking, eet gezond ( 5x barf, 2 a 3x kvv), zwemt regelmatig in zee maar de haren laten al los als je maar naar hem kijkt. Het is het soort verharen waar ik moeite mee begin te krijgen, er valt niet tegen aan te stofzuigen.
We borstelen nog maar 1x in de 2 weken anders word het nog erger, of hij houd niks meer over. De furminator blijft er haar uit halen, de rubberen borstel ook. Hij krijgt zeewier en zalmolie bij het eten.

Nou las ik net bij Dursydog dat ze Anti Shed http://www.dursydog.nl/product/280/283/ ... ed/213041/ verkopen, dat middeltje beloofd dat het extreme verharen zal stoppen. Wie kent dit middel en heeft er ervaring mee?
Geef je groenten? Zo niet: dan zou ik dat zeker gaan geven. Geef je 2 a 3 keer per week een biologisch eitje? Zo niet: zou ik dat zeker gaan geven. Ik zou je echt aan willen raden om zalmolie te vervangen door een goede visolie. Doils is heel goed, Royal Green is heel goed. Zalmolie wordt vaak gewonnen uit gekweekte zalm en is vaak vervuild en bovendien bevat het lang niet zoveel DPA en EPA als een goede visolie. Zeewier is prima.

Wat ook echt een idee is (vind ik) is hem naar een goede trimsalon brengen en hem daar goed laten wassen en fohnen. Ik heb echt serieus ervaring met een hond die 2 keer per jaar naar de trimsalon gaat omdat het verharen anders simpelweg hysterisch is. En als ze netjes 2 keer per jaar gaan, heeft ie een prima vacht.

En ik zou zelf en/en doen, want ik vind ook dat het inwendig aangepakt moet worden. En in dit spul zit nou niet zoiets dat ik denk "guttegut, dat moet ik eens gaan adviseren". Ik zou mijn hond eerder een goede biologische extra vergine kokosolie inwendig geven.
#2079501
Ik ga Doils bestellen en daarnaast die extra vergine kokosolie geven. Die trimsalon vind ik een goede tip, daar ga ik ook even achteraan.

Hij krijgt al netjes zn groentemix, fruit lust ie niet tot nauwelijks dus dat beperkt zich tot bramen en heel af en toe als het zo uitkomt een stukje mango. Eitjes krijgt ie uiteraard ook al, we eten zelf ook biologisch dus hij ook zoveel mogelijk.

Hij verhaart echt het hele jaar door, maar er zijn pieken dat het zo erg is als nu. Dit is gewoon niet leuk meer, voor ons niet en voor hem al helemaal niet.

Qua gedrag: We zijn al heel lang bezig met hem, hij heeft heel veel moeite met andere honden, kort gezegd zou je ook kunnen stellen dat ie een bloedhekel heeft aan andere reuen, maar ook dat zijn pieken en dalen. Het is heel lastig in te schatten hoe hij gaat reageren op andere honden, 9 van de 10 x gaat het mis. Hij waarschuwt nl niet, maar gaat gelijk voor de volle lading. We weten zijn achtergrond niet, dat maakt het extra lastig. Daar zijn ondertussen al GT's aan te pas gekomen, bach bloesems, ja alles helpt.. tijdelijk. Na een poosje valt ie toch weer terug in zn oude gewoontes en dan vanuit het niets. Onberekenbaar, maar daardoor houden we niet minder van hem. Hij is voor ons heel erg lief en voor kinderen en mensen in het algemeen ook. Buiten is het wel altijd opletten, maar we lopen op rustige tijden en zoeken de plekken op waar het over het algemeen stil is.
In huis is het een schat van een hond waar je echt geen last van hebt, op die haren na dan. ;) Hij heeft zn eigen plekjes en slaapt veel. Zn HD en ED zorgen er wel voor dat we aangepast met hem omgaan, dus geen 3 uur lange wandelingen meer, maar zodanig dat we het allemaal leuk hebben. met of zonder Doggy ride, we passen ons zoveel mogelijk aan aan Max.

Bedankt voor de tips!
#2079524
Ik heb al vaak gehoord dat een furminator funest is voor de vacht van een labrador.
En een rubberen borstel al helemaal.

Wij hadden het hier ook. We brachten hem naar een trimsalon en kregen daar het advies om 6 maanden niet meer te borstelen.
Als we iets willen doen, dan wassen we hem met een zachte shampoo.

Het resultaat was verbluffend!
#2079555
Els en Max schreef: Ik ga Doils bestellen en daarnaast die extra vergine kokosolie geven. Die trimsalon vind ik een goede tip, daar ga ik ook even achteraan.

Hij krijgt al netjes zn groentemix, fruit lust ie niet tot nauwelijks dus dat beperkt zich tot bramen en heel af en toe als het zo uitkomt een stukje mango. Eitjes krijgt ie uiteraard ook al, we eten zelf ook biologisch dus hij ook zoveel mogelijk.

Hij verhaart echt het hele jaar door, maar er zijn pieken dat het zo erg is als nu. Dit is gewoon niet leuk meer, voor ons niet en voor hem al helemaal niet.

Qua gedrag: We zijn al heel lang bezig met hem, hij heeft heel veel moeite met andere honden, kort gezegd zou je ook kunnen stellen dat ie een bloedhekel heeft aan andere reuen, maar ook dat zijn pieken en dalen. Het is heel lastig in te schatten hoe hij gaat reageren op andere honden, 9 van de 10 x gaat het mis. Hij waarschuwt nl niet, maar gaat gelijk voor de volle lading. We weten zijn achtergrond niet, dat maakt het extra lastig. Daar zijn ondertussen al GT's aan te pas gekomen, bach bloesems, ja alles helpt.. tijdelijk. Na een poosje valt ie toch weer terug in zn oude gewoontes en dan vanuit het niets. Onberekenbaar, maar daardoor houden we niet minder van hem. Hij is voor ons heel erg lief en voor kinderen en mensen in het algemeen ook. Buiten is het wel altijd opletten, maar we lopen op rustige tijden en zoeken de plekken op waar het over het algemeen stil is.
In huis is het een schat van een hond waar je echt geen last van hebt, op die haren na dan. ;) Hij heeft zn eigen plekjes en slaapt veel. Zn HD en ED zorgen er wel voor dat we aangepast met hem omgaan, dus geen 3 uur lange wandelingen meer, maar zodanig dat we het allemaal leuk hebben. met of zonder Doggy ride, we passen ons zoveel mogelijk aan aan Max.

Bedankt voor de tips!
het kan ook gewoon zijn dat zijn gedrag een groot deel van het probleem veroorzaakt, dat hij teveel spanningen heeft en daardoor zijn haar laat vallen.. das op zich niet vreemd bij 'stress' en spanning.. misschien ook een beetje het bijhouden waard of hij in 'betere' perioden minder haart... en inderdaad ik zou ook niet tot nauwelijks borstelen, dat heeft vaak weinig effect behalve dat het het slechter maakt..
#2079578
Ik heb hem net gewassen, er kwam zo vreselijk veel haar vanaf, maar goed het scheelt wel een berg. Vanaf vandaag gaan we een dagboekje bijhouden voor hem, eens kijken of we daar wat uit kunnen gaan halen. Zn voeding en gedrag buiten zal daarin worden gezet. Wie weet levert het wat op, het is het proberen iig dubbel en dwars waard.
#2079639
Els en Max schreef: Ik heb hem net gewassen, er kwam zo vreselijk veel haar vanaf, maar goed het scheelt wel een berg. Vanaf vandaag gaan we een dagboekje bijhouden voor hem, eens kijken of we daar wat uit kunnen gaan halen. Zn voeding en gedrag buiten zal daarin worden gezet. Wie weet levert het wat op, het is het proberen iig dubbel en dwars waard.
Hoi, gebruikt Max medicatie (pijnstillers)? Mijn honden zijn nu ineens ook heel erg in de rui en krabben en bijten (voornamelijk de jongste) zich stuk. Bij haar heb ik het idee dat het van de medicatie komt. Heb dit van anderen ook wel gehoord die bijvoorbeeld metacam gebruiken tegen de artrose/spondylose pijn. Voor de rest lees ik even mee misschien heb ik er ook nog wat aan. Sterkte in het gevecht tegen de haren.......ik ken het gevoel.........
#2079640
Die max, dat is toch net als Foppe een blonde (of gele) labardor? Foppe verhaart ook supergruwelijksupergruwelijk. Iedere dag overweeg je hem daardoor te herplaatsen (doen we niet hoor), maar het huis, alle kleden, onze kleren alles is wit en blijft wit. Foppe had een tekort aan vitamine's (heeft ook heel lang brok en veel stress gehad), na een stevige vitaminekuur is het haren weliswaar minder geworden, maar het blijft erg. De trimster heeft hem gedaan en die gaf de tip een elastiekje door de kam te weven, daardoor krijg je als je de kam er doorheen haalt nog meer haar uit. Van de fokster (die ik een keer heb gezien toen Foppe een maand of 6 was) heb ik begrepen dat gele labradors super verharen en ook altijd haren omdat geel van oorsprong een haarfout zou zijn (zeg maar misvacht) waarmee bewust gefokt is. Foppe heeft ook heel veel ondervacht en dat is wat er volgens mij de hele tijd uitkomt. Een oplossing heb ik dus niet voor je probleem, maar snap wel helemaal wat je bedoeld. Op jouw foto lijkt Max ook erg veel qua kleur op Foppe, Roef die hier op het forum zit heeft een heel andere, veel geliger vacht. Volgens mij haart hij ook veel minder (Of de bazin van Roef moet standaard zuigen en poetsen  voordat ik daar eens langskom)
#2079652
Max is idd een blonde (gele) lab. Ik heb ook het idee dat blondjes veel erger verharen dat bruine en zwarte labs. Metacam krijgt ie alleen als hij hele slechte dagen heeft en zelfs dan kies ik liever voor de natuurgeneeskunde.

Voorlopig hou ik een tijdje op met borstelen, eens kijken of dat verschil uit gaat maken. Morgen neem ik hem weer mee naar zee, als de zee tenminste weer wat rustiger is. Vandaag kon er niet gezwommen worden.
Herplaatsen zullen ook wij nooit doen, maar met deze hoeveelheid haren gaat het heel af en toe toch even door je hoofd. Overal ligt haar, van de wasmachine tot de eettafel, kleden, kleren, echt overal.
Roef is idd een stuk donkerder, dat zal al een eindje schelen. James niet, die is ook wat licher geloof ik. dus dan zal Miranda wel Mien Kraak zijn ;D, of ze stofzuigt en poetst idd veel en grondig.

Verharen jouw beren dan niet?
#2079662
Balen Els  :(

Hier ligt het huis natuurlijk ook vol met haar, maar volgens mij is het niet zo erg als bij jou. Ik stofzuig eens in de week (maar dan is het ook ECHT nodig) en soms twee keer. Ik merk het ook als Iz bij mij in de auto heeft gezeten, echt mijn hele achterbak is dan geel. En dat heb ik toch echt niet met mijn jongens. Al is James nog maar een uk en begint nu zijn volwassen haren te krijgen.

Ik kam Bob (en James) trouwens nooit... Hij weet amper wat een kam is. Ik denk toch dat dat misschien iets moet gaan helpen? Hij verliest genoeg haar met zwemmen.

Succes





PS een reden dat ik nu geen geel heb is het haar  :-X :biggrin2:
#2079666
Beren verharen niet, die ruien af en toe, meestal 2x per jaar (de teefjes) ongeveer 4 maand na de loopsheid. Dat zijn geen haren, maar plukken, die je zo opraapt. Werkelijk waar ik begreep nooit dat mensen klaagde over verharende honden, maar door Foppe snap ik helemaal waar mensen het over hebben. 4 beren geven minder haar als 1 labrador. Als beren trouwens ruien heb je wel een vuilniszak nodig, maar het komt er pas af als je ze kamt. En bij Foppe komt het eraf als er naar kijkt. Na hem nooit meer een gele labrador.
#2079670
Ik vond het altijd beetje aanstellerij als mensen klaagden over verharen. Nou.. daar ben ik wel van terug gekomen. Beren passen hier ook wel :biggrin2:, zal het eens heel voorzichtig aan vriendje voorstellen maar die is beetje hond-moe door deze haren-invasie.
Nou ja, eerst maar eens kijken hoe het gaat met de visolie en trimsalon. En dan het dagboekje erbij. We moeten toch weer ergens beginnen, ik weet dat ik op de goede weg ben qua voeding en nu de rest. :)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door