Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Cis
#2079193
Hoi hoi,

Wij hebben een logeerkater die misschien wel bij ons komt wonen. Vorige baasje gaven hem Clomicalm. Poes ligt bijna de hele dag onder de bank te maffen en komt na het avondeten eens bij ons kijken, de kindertjes vindt hij niet zo erg leuk. De oudste 2 van 9 en 6 komt hij wel kopjes geven maar de jongste van 4,5 is hem een beetje te druk. En de pup is ook nog een beetje eng...
De Clomicalm kreeg hij altijd in een snackje maar die laat hij al 2 dagen gewoon liggen, gewoon eten eet hij wel op. De vorige baasjes wilden ook wel afbouwen met Clomicalm, mag dat gewoon gestopt worden of moet ik het afbouwen? Jullie ervaringen hiermee? Zolang het nog niet zeker is of hij hier blijft, geef ik hem zijn vertrouwde voer. Als hij blijft, krijgt hij ook Acana (heeft hij al een beetje van op en vond hij lekker).

Francisca
#2079212
Clomicalm moet je eigenlijk altijd afbouwen, zeker als een dier het al langere tijd gebruikt. Het medicijn bouwt een spiegel op, dus je zult het niet meteen merken als de kat het een dag niet neemt.
Waarom gebruikt hij het? Houd er rekening mee dat, als het een gedragsprobleem is, het gedrag kan terugkomen na afbouwen. Dan zal de clomicalm in vele gevallen minder goed werken als je het weer opnieuw wilt gaan geven.
#2079276
Kat was erg bang van het kleine meisje daar in huis (een dreumesje nu) maar ik begreep dat het al vanaf het begin een bangige kater is geweest, dat werd er door de komst van het meisje niet beter op. Grote kinderen zijn geen probleem. Kat was erg op het vrouwtje gericht en die had minder tijd doordat er een kindje kwam. Er is een gedrags therapeut ook bij geweest en of die de Clomicalm heeft voorgeschreven of via de dierenarts, dat weet ik niet. Het plan was om de kater naar het asiel te doen en alleen de andere kat te houden, die is wel vrienden met het kindje. Maar dat ging haar zo aan het hart dat ik aanbood om hem een poos in huis te nemen, kijken of hij hier beter zou aarden. En omdat er een pup zou komen, vond ik dat hij al in huis moest zijn voordat de pup kwam...
Ik zal nog eens vragen over het wat en hoe van de Clomicalm, want dat moesten ze gaan afbouwen. Ik ben er weer eens met 2 voeten in gesprongen om een beest te redden  ::)
#2079282
Fantastisch toch, dat je dit dier wilt redden  :thumbup: Ik herken het gevoel wel, ik heb dat soms ook 'waar heb ik me nu weer in gestort'.

Het is altijd een da die de medicatie moet voorschrijven, maar het is hoogstwaarschijnlijk wel in overleg met de gedragsdeskundige gedaan. Hoe langer de kat het gebruikt heeft, hoe voorzichtiger je moet afbouwen.
Ik bemoei me liever niet met de adviezen van een collega, dus check even bij de eigenaar.
Je kunt altijd overwegen om Zylkene in te zetten, daar heb ik goede ervaringen mee bij bange en gestresste katten. Het heeft in elk geval minder bijwerkingen dan Clomicalm en is ook makkelijker in te geven. Succes met de logeerkater!!
#2082576
Wij hebben een dekkater gehad die jaren Clomicalm kreeg, zo niet dan pieste hij het hele huis onder, ook nadat hij gecastreerd was.

Uiteindelijk hebben we het toch heel langzaam en gedoseerd afgebouwd.
Alle manieren van stoppen hebben we geprobeerd, ook met onze hond Sofi die het een tijd kreeg, maar alleen de langzame manier werkte.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door