Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2077898
Hallo allemaal!
Ik ben nieuw hier en daarom stel ik me eerst even voor. Ik ben Stefanie. Ik woon samen met mijn hondje Kyra in Almelo. Kyra is een dwergpinscher, ze weegt 2,3kg, black&tan, geboortedatum 27-03-2010.

Sinds kort ben ik erachter gekomen dat Kyra erg allergisch is voor: copramijt, farinaemijt, meelmijt, (granen), brandnetel, melganzevoet, lamsvlees, rundvlees, koemelk en paardenvlees.
 
symptomen: vachtverlies op kop en hals (echt kaal dus) en veel schilfers/vervellen ook kop en hals, binnen plassen.
Haar laatste allergische reactie kwam 2,5 weken terug toen ik haar net 2 weken op paardenvlees had gezet voor het eerst. Na bijna 2 weken begon ze al vacht te verliezen en de vellen hingen erbij op haar kop maar vooral in haar hals. Nu zit ze alweer ruim 2 weken op eendenvlees, waar ze wel tegen kan, maar syptomen verdwijnen nog niet. Ik denk dat het komt omdat ze geen complete voeding krijgt.
Daarom wil ik ook zo snel mogelijk een fatsoenlijk weekmenu voor haar samenstellen met vers vlees. Dit in eerste instantie nog i.c.m. Haaksbarf omdat mijn diepvries nog vol ligt met eend en zalm van Haaksbarf. Heb ook kippenlevertjes en sardines gekocht maar weet niet zo goed hoe ik dat moet geven. Vandaar ook de vraag voor een compleet weekmenu...ben nu een beetje half aan het klungelen.

Waar ze wel tegen kan is: eendenvlees, vis, kalkoen en kip. Ik ga ervan uit dat ze dus NIET kan tegen vlees van hoefdieren, en WEL kan tegen gevogelte en vis.
Durf niet meer zo goed nieuw vlees te introduceren omdat ze nog steeds kale plekken vertoont en heel veel plast, dus er is iets nog niet in orde, ik denk nog n.a.v. dat paardenvlees. Ze is deze week getest op blaasontsteking, diabetes e.d. en dat heeft ze gelukkig niet.
Ze krijgt nu alleen eendenvlees en 2x per week zalm van Haaksbarf te eten. Heb deze week voor het eerst een kippennekje geintroduceerd en vandaag 1 rauw ei door haar eten gedaan.

Mijn vraag: is er iemand hier die een soortgelijk probleem heeft met die allergieen die Kyra ook heeft?
Of kan iemand mij een voorbeeld geven van een weekmenu kvv + haaksbarf wat geschikt zou zijn voor Kyra? Ik vind het zelf moeilijk om te bedenken want ik begin net en ben na een jaar klungelen en ellende niet meer zo creatief en eerlijk gezegd te vermoeid om het zelf allemaal uit te zoeken.

Alvast bedankt, ook namens Kyra!
#2077943
Voordat jullie denken dat ik hier vraag om een kant-en-klaar menu zodat ik zelf niet hoef na te denken wil ik nog wel even toevoegen dat ik zelf al een jaar bezig ben met de voeding van Kyra.
Ik heb natuurlijk al eliminatiedieeten gedaan, heb tig soorten brok geprobeerd, ben uiteindelijk dus van brok naar Haaksbarf overgestapt toen ik er eindelijk achter kwam dat ze allergisch was voor granen (nadat ik over ben gestapt naar een andere DA).
Ik had al eerder vlees gevoerd mits ik daar vanaf had geweten, de meeste dierenartsen zweren bij brokken wat ik dus absoluut niet begrijp! Maar dat is de reden waarom ik niet van kvv af wist, simpelweg nooit aan gedacht omdat ik de kennis niet had. Gelukkig heb ik nu een DA die mij heeft geadviseerd Haaksbarf te gaan geven, ook omdat hier geen granen in zitten. Haaksbarf biedt te weinig afwisseling omdat kyra te veel vlees allergieen heeft en daarom wil ik kvv, maar ik heb echt hulp nodig bij het samenstellen van een weekmenu.
ik heb de rekenhulp al wel gevonden!  :biggrin2:
#2078083
Check rekenhulp  ;)
Check eliminatiedieet  ;)

Ok, volgens mij ben je er al bijna met je menu maken.
Alleen kip, kalkoen en eend is samen niet compleet. Minimaal 4 diersoorten zijn compleet.
Zou ze bv ook tegen kwartel of parelhoen kunnen? of uit een andere familie, konijn of haas?
Zoja dan heb je met 4 diersoorten + vis (minimaal) al genoeg variatie.

Dan is het een kwestie van te kijken waar je goed aan kan komen qua diersoorten.
En dan je menu samenstellen met de barfrekenhulp. En dan je diersoorten verdelen en evt hier posten ter beoordeling.
#2078118
Ja ik denk dat ik dan toch konijn moet proberen....of is alleen gevogelte niet erg?
Ik wacht wel met konijn tot ze haar vacht weer terug heeft op haar koppie en hals.
Ik kan dan nu misschien beginnen met:

's ochtends 35 gram haaksbarf eend met 1 ei erdoor
tussen de middag ook 35 gram haaksbarf eend
laat in de middag een kippennekje
's avonds 15 gram zalm van haaksbarf

ik ga bij de visboer 1x per week een zalmkop halen die ze dan krijgt ter vervanging van 1 maaltijd want tsja kyra is een kleintje, ze weegt maar 2,3 kg dus moet misschien die kop nog doormidden doen en daar 2 maaltijden van maken..
Heb ik zo een leuk dagmenuutje? Heb ik in elk geval 1 dag al voor elkaar, haha..nu nog 6 te gaan  ;D
#2078168
Alleen gevogelte is geen probleem hoor.
Maar dan zou ik er iig 1 extra toevoegen, iets van parelhoen, kwartel.
Of fazant of duif, maar de meeste honden vinden deze 2 niet zo lekker.

Je menu is prima want haaksbarf is compleet mits je genoeg diersoorten voert.
Ik vraag me alleen af waarom je 4x per dag voert?

Een zalmkop weegt ergens tussen de 300-600gr, best veel dus  ;)
Zalmlijf/zalmkarkas is vaak makkelijker voor kleine honden want dat kun je zo knippen.
#2078386
Goed plan, ik zal in eerste instantie dan gevogelte blijven geven en 1 a 2 keer in de week vis.
Zo houd ik konijn mooi achter de hand voor als ze meer allergieen krijgt.

Ik voer eigenlijk 3 keer per dag, dat kippennekje zag ik meer als tussendoortje.
Maar die ga ik wel ter vervanging van de avondmaaltijd doen anders krijgt ze teveel binnen.
Met een zalmkop kan ik dus 3 - 6 dagen mee doen aangezien kyra 100 gram per dag krijgt. Dat lijkt me dan een te grote vissoort om aan haar te geven.

Heb sardines gekocht en die zijn ook heel groot. Ik dacht dat het van die kleine visjes van 5 cm waren. Nou niet dus...
oh dat brengt me tot een vraag waar ik tot op heden het antwoord nog niet gevonden heb. Ook niet in de gebruiksaanwijzing van barf: Moet ik als ik haar sardines geef, die vis graatvrij maken? Is een beste vis van 20 - 25 cm.
Of geld hier dezelfde regel als bij bot? zolang je t niet kookt of bakt is de graat redelijk zacht en niet gevaarlijk?
En kun je een dwergpinscher elke dag een rauw ei zonder schil geven of maar een paar keer in de week?
#2078727
Ik zou geen nekken en magen voeren van gevogelte, je weet nl niet wat die gegeten hebben. Idem alleen echt wild konijn, tam konijn eet brok met mogelijk zaken waarvoor jouw hond allergisch is.
#2078767
Ik hoor toch overal goede berichten over kippennekken en Kyra heeft nergens last van gehad. Dan had ik dat in haar ontlasting moeten zien. Een vriendin van mij voert haar hond ook altijd kippennekken en kippenkarkasjes, hij ziet er prachtig uit en is kerngezond. Als ik konijn ga voeren zal ik idd wild konijn voeren, dat is wel een goed plan :)
#2078836
oh zo...tsja...daar heb je gelijk in daarom zou ik idd nooit maagjes te eten geven e.d. Nou ik probeer kippennekjes gewoon anders blijft er zo weinig over. Ben allang blij dat ze niet allergisch is voor kip. Jeetje wat is dat toch lastig een eigen menu samenstellen voor een superallergische hond. zucht.... :(
#2078942
Welkom en eventjes iets ter overweging;

Je schrift in je openingstopic dat ze nog kale plekken heeft en dat je daarom even niets nieuws durft te introduceren.
Zou het dan niet beter zijn het even te houden bij de 3 vleessoorten  en de vis die je al geeft tot ze zich goed herstelt heeft? Kenners graag jullie advies? Misschien de symptonen ook eens behandelen met een homepatisch goedje?  Natuurlijk is het beter om 4 dieren en 1x vis te geven, maar ze valt niet direct om als je dit een paar weken niet doet. ze heeft de eliminatiedieeten toch ook dorstaan?

Als je kleine visje wilt voeren probeer dan eens verse ansjovis minder vet dan zalm maar wel van een formaat wat je hondje goed kan eten (met kop en raat) en anders de sardines door tweeën zagen.

Waarom geef je nog 3 of 4 maaltijden? Je hondje kan al lang naar 2 maaltijden per dag, hier krijgen pups hooguit tot 6 maanden 3 maaltijden per dag.

Succes!
#2078959
Elke dag een ei zou ik niet doen, dat is best veel. 2 keer per week is beter. En hoe ben je erachter gekomen dat ze voor al die dingen die je opnoemt allergisch is ? Dat is wel erg veel.

En WELKOM natuurlijk.
#2078972
Hoi Marina!
Zou het dan niet beter zijn het even te houden bij de 3 vleessoorten  en de vis die je al geeft tot ze zich goed herstelt heeft?
Ik begrijp wat je bedoelt. Ze krijgt, als ik niks nieuws introduceer waarvan ik zeker weet dat ze er niet allergisch voor is omdat ze een allergietest heeft gehad, alleen eend en zalm van HB. Dit is absoluut te weinig afwisseling en ik heb het idee dat ze nooit snel zou herstellen als ze tekorten heeft.
Daarom begin ik maar gewoon met kip en kalkoen erbij omdat ze hier niet allergisch voor is volgens de bloedtest.
Dan krijgt ze dus kip, kalkoen, en eend van HB. Meer soorten ga ik nu idd niet proberen. Bijvoorbeeld parelhoen doe ik er pas na een 2 a 3 maanden bij. En nu dan ook 1 keer in de week een visdagje.
Natuurlijk is het beter om 4 dieren en 1x vis te geven, maar ze valt niet direct om als je dit een paar weken niet doet. ze heeft de eliminatiedieeten toch ook dorstaan?
Die eliminatiedieeten hebben haar absoluut geen goed gedaan, bij de laatste viel ze ontzettend af, terwijl ik telkens meer ben gaan geven. Ze woog tenslotte nog maar 2,1 kg. Eraf gaat heel snel maar aankomen moet je in een rustig tempo doen, teveel eten spuugt ze er toch weer uit. Gelukkig weegt ze nu na 3 weken inmiddels weer 2,4 kg.
Waarom geef je nog 3 of 4 maaltijden? Je hondje kan al lang naar 2 maaltijden per dag, hier krijgen pups hooguit tot 6 maanden 3 maaltijden per dag.
Ik geef haar altijd 3 maaltijden per dag, 's ochtends, 's middags, 's avonds. Ze krijgt altijd na het wandelen eten. En als ze niet ziek is wordt ze 3 keer per dag uitgelaten. Na het snuffelen en "jagen" is haar eten de beloning. Dat is de gedachte erachter.

Verse ansjovis ga ik eens bekijken bij de visboer. Ikzelf eet helemaal geen vis (afgezien van gebakken) en heb dus geen verstand van alle vissoorten. Zalm is idd erg groot en krijgt ze alleen via HB. Sardines door 2en hakken is nog steeds veel te veel kwam ik vandaag achter, ik moet daar echt 4 stukken van maken, zo'n vissie weegt 128 gram.
Dus ansjovis is echt een goed plan als dat kleiner is dan sardines!
Elke dag een ei zou ik niet doen, dat is best veel. 2 keer per week is beter. En hoe ben je erachter gekomen dat ze voor al die dingen die je opnoemt allergisch is ? Dat is wel erg veel
Hoi Lia! Ik was er idd al achter dat elke dag een ei behoorlijk overdreven is  :)
Ik heb eliminatiedieeten gedaan maar omdat ze voor alles allergisch was wat ik uitprobeerde heb ik maar een bloedtest laten doen. Dat gaat toch een stuk sneller en is gezonder voor Kyra. Eerst een pollen-allergietest, hier komt kort gezegd uit dat ze Atopie heeft. En een paar weken terug eindelijk een voedselallergietest.
#2079016
Steef2703 schreef: Hoi Marina!

Ik begrijp wat je bedoelt. Ze krijgt, als ik niks nieuws introduceer waarvan ik zeker weet dat ze er niet allergisch voor is omdat ze een allergietest heeft gehad, alleen eend en zalm van HB. Dit is absoluut te weinig afwisseling en ik heb het idee dat ze nooit snel zou herstellen als ze tekorten heeft.
Daarom begin ik maar gewoon met kip en kalkoen erbij omdat ze hier niet allergisch voor is volgens de bloedtest.
Dan krijgt ze dus kip, kalkoen, en eend van HB. Meer soorten ga ik nu idd niet proberen. Bijvoorbeeld parelhoen doe ik er pas na een 2 a 3 maanden bij. En nu dan ook 1 keer in de week een visdagje.

Die eliminatiedieeten hebben haar absoluut geen goed gedaan, bij de laatste viel ze ontzettend af, terwijl ik telkens meer ben gaan geven. Ze woog tenslotte nog maar 2,1 kg. Eraf gaat heel snel maar aankomen moet je in een rustig tempo doen, teveel eten spuugt ze er toch weer uit. Gelukkig weegt ze nu na 3 weken inmiddels weer 2,4 kg.
Ik bedoel ook met kip, kalkoen en eend (3 diersoorten waarvan je weet dat ze er tegen kan) en vis daar zit al veel meer afwisseling in dan in een eliminatiedieet waar je maar 1 diersoort geeft. dan kom je maar 1 diersoort te kort, maar daar zou ik het toch even bij laten zodat ze goed kan herstellen.
Arme drommel!
#2079032
ja daar laat ik het ook bij idd.Bedankt voor het meedenken.
Ik heb nog nagedacht over wat je zei over homeopatie voor Kyra..maar ik wacht nog even af. 16 aug afspraak bij DA en ik wacht even wat hij zegt over haar vachtverlies en schilfers. Ook het menu wat ik nu aan het samenstellen ben leg ik hem dan even voor. Als het goed is heb ik nu een weekmenu samengesteld. Ik plaats het menu wel onder het topic barf menu...nu nog niet direct want hij is nog niet helemaal klaar.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door