Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Karma
#2078712
Wie kan mij tips/truucs en verkoopadressen geven voor hele prooidieren?
Wat is het makkelijkste om mee te beginnen, kun je er zo mee beginnen? Want ik weet niet of mijn hond ook direct door heeft dat wanneer er pluche omheen zit dit ook eten is?
En kan ik dan het beste met vacht of veren werken? Voor mij persoonlijk zou ik veren wat makkelijker vinden omdat ik minder 'binding' heb met gevogelte als  met vachtjes. Konijn zou ik mij misschien nog wel overheen kunnen zetten.
Ik wil het (nog) niet uitsluitend geven omdat ik nog niet weet of ze het eet, en ik vind de KVV/BARF ook wel erg handig. Het zou dan in de plaats moeten komen van de karkassen of vissenkop dagen die ze nu heeft.

alvast bedankt
Gebruikersavatar
Door koekje
#2078713
Kiezebrink. Muizen, ratten, gerbils, hele konijnen in vacht (3 maten), hele duiven in veren, hele kwartels in veren, cavia's, hele kippen in veren. En natuurlijk ook hele vissen in schubben.
Door beesteboelmona
#2078821
Karma schreef: ok bedankt alvast voor de adressen, die 2e kende ik nog niet.
Heeft iemand dan nog antwoorden op de rest van mijn vragen?
Ik zou persoonlijk met gevogelte beginnen dat zien ze hier het makkelijkst als eten met veren.
En om het duidelijk te maken kun je ook met een scherp mes een beginetje maken.
Ik snijd zelf meestal de bost een stuk in en leg wat vlees bloot.
Door jara
#2078850
Ik haal eend en konijn (wild) hier bij een poelier vandaan...voor een heel konijn van ongeveer 1.5 kilo (alles erop en eraan/in) betaal ik €2.50.
Jara eet vacht makkelijker dan veren, maar dat zal per hond wel verschillen denk ik.

Op de vaste route woon/werkverkeer neem ik ook roadkill mee, daarvan weet ik tenminste hoelang het er maximaal ligt.

Vaak maak ik er even een begin aan dmv een klein sneetje met een mes erin te maken, alhoewel dat tegenwoordig bijna niet meer nodig is

Wanneer je hond goed gewend aan barf is en botwerk gewoon goed verteerd kun je zonder problemen met prooidier beginnen
Door Karma
#2078859
jara schreef: Ik haal eend en konijn (wild) hier bij een poelier vandaan...voor een heel konijn van ongeveer 1.5 kilo (alles erop en eraan/in) betaal ik €2.50.
Jara eet vacht makkelijker dan veren, maar dat zal per hond wel verschillen denk ik.

Op de vaste route woon/werkverkeer neem ik ook roadkill mee, daarvan weet ik tenminste hoelang het er maximaal ligt.

Vaak maak ik er even een begin aan dmv een klein sneetje met een mes erin te maken, alhoewel dat tegenwoordig bijna niet meer nodig is

Wanneer je hond goed gewend aan barf is en botwerk gewoon goed verteerd kun je zonder problemen met prooidier beginnen
Ik had ook gehoord dat vacht beter ging als veren, roadkill ligt hier niet zoveel, en wat we vinden is al in verre staat van... tja laten we zeggen mijn hond vind het dat alleen nog maar interessant om erin te rollen
Zo'n poelier hebben we hier helaas niet, die hele konijnen heeft.
1.5 kilo is wel erg veel, moet ik het dan in 2-en snijden of weghalen? Of daarna een vastendag inlassen?
Ze eet normaal namelijk op het hoogst 500 gram
Laatst gewijzigd door Karma op zo 07 aug 2011, 20:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Door jara
#2078929
Ik laat haar op een prooidier-dag zoveel eten als ze wil/op kan. Bij een konijn is dat gewoon alles, bij een lammetje verdeel ik alles wat overblijft in porties en gaat het de vriezer in.
De zachte delen zoals borstvlees en ingewanden gaan altijd het eerst op, dus wat overblijft zijn vaak poten en kop (alhoewel ze bij een lam de kop het eerst eet).

Jara eet normaal al ongeveer een kilo per dag.
Wat ze aan extra gewicht eet op een prooidag haal ik er de volgende dag af, of ze krijgt de volgende dag alleen een stuk pens.

Je zal versteld staan wat een hond soms kan eten  ??? Een haas van 3 kilo gaat hier ook volledig op, daarna is ze de rest van de dag/avond bezig met uitbuiken.
Ze krijgt wel laat haar eten de volgende dag...meestal pas rond 12 uur s'nachts
Gebruikersavatar
Door pike
#2079099
Die van mij hebben nog nooit wat in de veren gehad, maar wel hebben ze een enkele keer een complete prooi met vacht gehad (haas en konijn). En die kregen ze in zijn geheel aangeboden, dus zonder enige bewerking. En dat vonden ze absoluut geen probleem, alles ging op tot en met het laatste haartje  8) (het gewicht lag tussen de 1 en 1,5 kg.)
Door Marlies
#2079132
Ik heb nog niet echt veel ervaring met het voeren van hele prooien, maar mijn Newfoundlander vind bijvoorbeeld hele eendagskeukens erg lekker. Ook gewoon met donsveertjes. Ik weet het niet zeker, maar ik kan me voorstellen dat het een goede "Gateway-Prey"  is ;)
Door Kemi
#2080012
Ik zag hele prooidieren ook wel zitten, maar toen Kemi een eendagskuiken kreeg, heeft ze er alles mee gedaan behalve opgegeten...Was erg schattig om te zien en ze is wel een uur bezig geweest, maar de rest van de kuikens heb ik toen maar weggegeven ;-)
Over een tijdje probeer ik wel weer eens iets. Ik lees dus even met je mee. Succes!!!!
Door Karma
#2080516
kuikens heb ik ook meegenomen, de DW hier ging weg en ik heb de hele vriezer voor een prikkie leeg mogen kopen.
Vraag me ook af wat ze ermee zal doen, zal ze een dezer dagen eruit halen.
Klopt het ook dat ze van hele prooidieren meer nodig hebben dan bijvoorbeeld een kvv? Want na veel moeite heb ik haar eindelijk weer op gewicht
Door bordie
#2082727
mijn hond bddog eet echt geen 1dagskuiken, konijn of cavia
hij doet wel heel stoer van dit is van mij, maar als ik wegloop laat ie t los en liggen en komt mee naar binnen of gaat een rondje lopen in de tuin....
de cavia wel opengemaakt maar hij vond het niks.....
dus dat doen we maar even niet meer.

en de hond van mn vriendin die helemaal geen barf of kvv gewend was eet zo een 1dagskuiken op, geen probleem. paar keer kauwen en weg is ie , dus zij heeft mijn kg 1dagskuikens maar overgenomen.
Door Minhie
#2084625
Gewoon eens proberen en zien wat hij doet  :biggrin2:. Kaiyou (nu 15 weken) krijgt af en toe een kwartel en volgende week zijn eerste konijn. Hij bijt eigenlijk eerst de kop eraf en begint dan aan de rest. De kleine veertjes eet hij op en de grote pennen laat hij liggen.

Ik weeg de kwartels en haal dat gewicht van het volledige menu eraf. (prooidier wordt dus bij mij als compleet gerekend)
Zo krijgt hij volgende week dus een konijn van iets meer dan 900 gram en dat is wat hij eet op 1 dag (in 3x trouwens omdat hij nog 3x per dag eet). Dus maak ik een menu voor 6 dagen, verder kan je bij sites zoals gelukkigdier of lupa ook wel prooidieren krijgen. Kwartel en duif is bijv ook wel eens bij de poelier te krijgen.

Mocht hij idd niet weten wat hij ermee moet, dan zou je een inkeping kunnen maken met een mesje.

Kaiyou aan de kwartel toen hij 11 weken was:
Afbeelding
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door