Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door anshadow
#2078053
hallo allereerst even ; ik ben An heb een am stafford van 3 jaar shadow een reutje
nu heeft ie al ffies last van zn darmen wat door die brokken komt dus heb een extra vriezer voor mn trouwe vriend aangeschaft alleen heb ik nu nog een weekmenu'tje nodig
heb me al paar x door gelezen over het barf en de zoveel procenten van dit en dat maar nog snap ik het niet.
iemand die een menu'tje voor me in elkaar wilt zetten want dan kan ik het bij richard vers vlees gaan bestellen

tis echt zielig voor me doggie , issie uitgelaten gaat ie weer verder in de keuken
poept soms 8 keer per dag dus die onzin met die brokken moet echt zsm afgelopen zijn!

shadow is 3 jaar en weegt ruim 30 kilo

groetjes an
Gebruikersavatar
Door May Linn
#2078086
Hoi An,

Super dat je over wil op Barf.
Heb je de barfrekenhulp als gevonden: http://www.barfplaats.nl/downloads
Als je dit invult, dan heb je netjes je grammen wat je van wat moet voeren.
Dan is het alleen nog een kwestie kijken wat richard kan leveren aan diersoorten en deze onderverdelen onder de verschillende categorieën (spiervlees, vleesbot enz.) in je weekmenu.

Het is juist belangrijk dat je dit zelf leert samenstellen, want dan weet je waarom je iets geeft en hoe je het menu evt kan aanpassen als het niet helemaal past bij je hond  ;)
Het menu of andere vragen mag je hier altijd posten en daar kunnen we je dan in helpen als je dat wil.
Door Lizzy
#2078352
[quote="anshadow"]
hallo allereerst even ; ik ben An heb een am stafford van 3 jaar shadow een reutje
nu heeft ie al ffies last van zn darmen wat door die brokken komt dus heb een extra vriezer voor mn trouwe vriend aangeschaft alleen heb ik nu nog een weekmenu'tje nodig
heb me al paar x door gelezen over het barf en de zoveel procenten van dit en dat maar nog snap ik het niet.
iemand die een menu'tje voor me in elkaar wilt zetten want dan kan ik het bij richard vers vlees gaan bestellen

tis echt zielig voor me doggie , issie uitgelaten gaat ie weer verder in de keuken
poept soms 8 keer per dag dus die onzin met die brokken moet echt zsm afgelopen zijn!

shadow is 3 jaar en weegt ruim 30 kilo

groetjes an
[/quote]

Hoi An,
Welkom op Barfplaats!

Wij geven hier geen weekmenu's. Dat klinkt onaardig, maar zo is het niet bedoeld. Het hele idee achter het zelf samenstellen van voeding voor de hond is dat jij je verdiept in de materie, jij weet wat jij je hond moet voeren en jij zelf een menu kunt maken. Want om een menu te kunnen maken, heb je wel kennis van zaken nodig. Moet je je verdiepen in de materie. En een week menu voor jouw hond is dus afgepast op jouw hond en bevat spullen waar jij aan kunt komen.

Wij hebben er alles aan gedaan om mensen die willen beginnen zoveel mogelijk op weg te helpen. Door onder andere deze website te bouwen:

http://www.barfplaats.nl/handleiding-tot-barf

En door dit topic te schrijven:

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 448.0.html. Hier staat ook uitgelegd hoe je een menu maakt:

Stap 1: Download de BARF rekenhulp:
Download eerst de BARF rekenhulp van Barfplaats-de-website: http://www.barfplaats.nl/downloads. Je hebt daar wel excel voor nodig. Je hoeft de rekenhulp natuurlijk niet te downloaden als je zelf lekker kunt rekenen.

Stap 2: Bepaal hoeveel je hond eet:
Je begint te bepalen hoeveel voedsel jouw hond per dag/week nodig heeft. Voor details, zie : http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 539.0.html. Stel, je hebt een volwassen hond van 20 kilo. Die eet 400 gram per dag. Dat is 2800 gram per week. Ongeveer de helft hiervan geef je aan vleesbotten. Vleesbotten zijn dus botten van 'prooi' dieren waar nog spiervlees omheen zit. Een kippenvleugel en een kippennek en een eendennek bevat ongeveer 50% vlees en 50% bot. Het is de bedoeling dat je vleesbotten voor tenminste 50% uit vlees bestaan. Zijn ze kaler dan dat, geef er dan wat extra spiervlees bij. Alles over vleesbotten: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=801.

Stap 3: Welke percentages voer je en wat voer je in:
Je voert dus ongeveer 2800 gram voer per week (aan een hond van 20 kilo) en de helft daarvan aan vleesbot. De andere helft vul je naar eigen inzicht in. Bijvoorbeeld 15% groentemix, 15% orgaanvlees en 20% spiervlees. Of 10% groentemix, 20% orgaanvlees (inclusief pens - pens is orgaanvlees) en 20% spiervlees. Wij nemen in dit voorbeeld 10% groentemix, 20% orgaanvlees en 20% spiervlees. Je vult dan in de rekenhulp in:

Gewicht hond : 20 kilo (het gewicht van jouw hond. We nemen in het voorbeeld 20 kg)
% per dag      : 2 (dit percentage varieert dus! We nemen in het voorbeeld 2%)
Rauwe vleesbotten: 50 (%)
Rauwe gepureerde groentes: 10 (%)
Orgaanvlees : 20 (%)
Spiervlees : 20 (%)

Ik reken zelf tafelrestjes niet mee (bij ons krijgen ze ook zelden tafelrestjes).

Het excelsheet rekent nu voor je uit dat je hond de volgende hoeveelheden per week eet:
1400 gram vleesbot
280 gram groentemix
560 gram orgaanvlees
560 gram spiervlees

Stap 4: Maak je menu:
Dat kun je bijvoorbeeld als volgt verdelen: Je voert iedere dag vleesbot, 5 keer per week groentemix, 3 keer per week orgaanvlees en 4 keer per week spiervlees. En dat verdeel je over 1 of 2 maaltijden per dag.

Dat maakt dan weer : 200 gram vleesbot per maaltijd, 56 gram groentemix per maaltijd (en dat rond je natuurlijk af!), 186 gram orgaanvlees per maaltijd en 140 gram spiervlees per maaltijd. Gaat je menuutje er bijvoorbeeld als volgt uit zien:

Maandag: 200 gram vleesbot met 140 gram spiervlees en 56 gram groenten.
Dinsdag: 200 gram vleesbot met 186 gram orgaanvlees.
Woensdag: 200 gram vleesbot met 140 gram spiervlees en een eitje extra
Donderdag: 200 gram vleesbot met 186 gram orgaanvlees en 56 gram groenten.
Vrijdag: 200 gram vleesbot met 140 gram spievlees en 56 gram groenten.
Zaterdag: 200 gram vleesbot met 186 gram orgaanvlees en 56 gram groenten.
Zondag: 200 gram vleesbot met 140 gram spiervlees en 56 gram groenten en een eitje extra.

Nogmaals voor de duidelijkheid: de hoeveelheden rond je af. Als je een keer vleesbot hebt dat 180 gram of 220 gram of 250 gram weegt: geen probleem, je hoeft daar geen stukje af te knippen want zo krap komt het niet. Dus je geeft geen 186 gram orgaanvlees maar bijv. 180 of 200 gram.

Stap 5: Verschillende dier/groentensoorten:

Vleesbot: Ik heb nu natuurlijk geen definitie gegeven van wat voor vleesbot en spiervlees en orgaanvlees je moet voeren. Dus daar ga ik wat dieper op in. Zoals je in "honden en het eten van botten" hebt kunnen lezen, begin je dus met beginnersvleesbotjes. Dus in eerste instantie voer je bijv. kippennek, eendennek en kwarteltjes. Dat breid je dan langzaam uit. Kijk naar je hond, kijk hoe hij het eet en verteerd. Ik adviseer om minimaal 2 verschillende soorten vleesbot van 2 verschillende soorten dieren te geven. Kun je meer soorten krijgen? Alleen maar mooi meegenomen!

Spiervlees: Qua spiervlees kun je alle mogelijke spiervleessoorten geven die je kunt krijgen. Ik adviseer alleen om geen varkensvlees te geven. Niet alleen lopen we nog steeds (minimaal) gevaar op de ziekte van Aujeszki, ook zijn veel honden overgevoelig voor varkensvlees. Verder kun je runderkopvlees, geitenvlees, lamsvlees, kalkoenvlees, paardenvlees, etc. etc. geven. Ik raad je aan om minimaal 2 verschillende soorten spiervlees te geven maar dan weer van een ander diersoort dan je vleesbotten. Geef je dus bijv. kip en eend qua vleesbot, voer dan bijv. rund en geit of rund en lam als spiervlees.

Orgaanvlees: Qua orgaanvlees kun je alle mogelijke orgaanvleessoorten geven die je kunt krijgen. Ook hier adviseer ik geen varkensorgaan te gebruiken. Maar wel kun je orgaanvlees van rund, kalf, lam, geit, kip, konijn, etc. voeren. Het beste voer je altijd een combinatie van meerdere soorten zoals bijvoorbeeld: pens, hart, nier, lever. Alle orgaanvleessoorten zijn belangrijk om te voeren, qua voedingstoffen. Hart en nier bevat bijv. weer een mooie hoeveelheid natrium, lever bevat weer veel vitamine A en D, allemaal vitamines en mineralen die belangrijk zijn voor de hond. Pens bevat minder voedingsstoffen dan spiervlees (minder eiwit, minder vitamines, minder mineralen) maar wel weer goede bacterieen. Dus ook pens is een gezond en goedkoop orgaanvlees om te voeren.

Al met al komt het er dus op neer dat ik qua afwisseling van diersoorten tenminste 4 diersoorten adviseer. Minder is geen goed idee, meer mag altijd. Alle diersoorten hebben namelijk hun eigen voedingswaarde (qua eiwitten, vetten, vitamines en mineralen).

Groente: Qua groentes kun je alle mogelijke groenten soorten gebruiken. Gebruik alleen geen ui en geen prei en wees matig met knoflook en koolsoorten. Heb je een hond die snel overgevoelig is voor voedsel, kijk dan uit met groenten uit de nachtschade familie (zoals paprika, tomaat, aubergine). Het is mooi om een groentemix te maken van bijv. 10 of 15 of 20 verschillende soorten groenten. Bijvoorbeeld: andijvie, witlof, waterkers, broccoli, courgette, wortel, biet, alfalfa, knoflook, peterselie, pompoen, paksoi, rucola-sla, etc.

-------------------------------

Je kunt altijd nog kant en klaar vers/rauw vlees gaan geven, de zogenaamde KVV.
Door Linda en Kiri
#2078602
@ Lizzy.... dat is wel een hele mooie stapsgewijze beschrijving die je hebt gegeven. Kan ik deze later nogmaals opzoeken in de biblotheek?? Dat is voor Kiri, zodra er een grotere vriezer is. Dan wil ik meer dagen in de week barf gaan geven.
Door Lizzy
#2078717
[quote="Linda en Kiri"]
@ Lizzy.... dat is wel een hele mooie stapsgewijze beschrijving die je hebt gegeven. Kan ik deze later nogmaals opzoeken in de biblotheek?? Dat is voor Kiri, zodra er een grotere vriezer is. Dan wil ik meer dagen in de week barf gaan geven.
[/quote]

Het staat op 2 plaatsen. In "Vragen & Problemen BARF" en dan staat ie met een prikker op de eerste of tweede plaats (BARF voor beginners): http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 448.0.html

En het staat in de "Bibliotheek BARF" en heet ie "beginners documentatie BARF". Ook met een prikker, ergens bovenin: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 326.0.html
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door