Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Hope
#2078143
Hallo allemaal,

Een vriend van ons heeft een Duitse Dog. Deze hond eet iedere maand voor 150 euro aan dieetvoer op vanwege blaasgruis.
Nu heeft hij mijn verhaal gehoord over onze hond, over hoe leuk het is om te doen en over het feit dat ik weiger zoveel geld uit te geven aan brokken. Nu heb ik een hond met allergie, en hij een hond met blaasgruis dus dat is wel een fiks verschil.

De hond is nu een jaar of 3, en krijgt al van pup af aan dat speciale voer. Krijgt hij een ander voer, dan plast hij na 4 dagen bloed. Hij staat dan met een kromme rug van de pijn te plassen. Geen optie dus om hem goedkopere brokken te voeren.

Nu vroeg hij aan mij: en als ik hem nu ook eens vers zou gaan voeren? Zou dat goed zijn of juist niet.
Ik heb geen flauw idee, haha! Dat heb ik hem ook gezegd, maar ik heb ook beloofd dat ik het eens na zou gaan en uit zou zoeken. Iemand hier die me al wat wijzer kan maken?

150 euro aan voer! Daar eten wij met ons hele gezin meer dan een maand van!
Door Lizzy
#2078350
Wat voor type blaasgruis heeft de hond? Struviet? Dat gaat in de regel perfect weg met BARF om nooit meer terug te komen. Heel soms moet je nog wat "bij zuren" met cranberry maar in de regel niet.
Gebruikersavatar
Door choopy
#2078490
Hier heeft de oudste (nu 12) ook blaasgruis (struviet) gehad en sinds ze over is op vers, nu ruim 2 jaar geleden, geen blaasgruis meer gevonden.
ook zij stond eerder op speciale brokken, maar die komen er hier niet meer in.
#2078538
Heel goed idee om vers te gaan voeren! Alweer bijna 11 jaar geleden hadden 4 van mijn 5 toenmalige mijn katten struviet, dus de da kwam blij aanzetten met de zakken speciale dure brok  :P Ik was niet van plan te geloven dat dat zomaar toeval zou zijn, 4 niet verwante katten die tegelijk gruis, blaasontstekingen, nierontstekingen etc krijgen en ben toen op internet gaan zoeken. En dan loop je al gauw tegen versvoer sites aan. Lamp ging branden, tenslotte had ik dat vroeger ook altijd gevoerd. Dus over op barf en voila, katten hebben nooit meer ergens last van gehad. Drie zijn inmiddels overleden, 21, 20 en 17. De jongste had zoveel schade van de brokken dat z'n nieren naar de gallemiezen waren maar hij heeft evengoed nog bijna 10 jaar op vers geleefd.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2078566
Maar stel dat ik hem dit vertel, waar moet hij dan nog op letten?
Of kan ik zomaar een menu voor hem maken en dan hopen dat het goed komt?

Ik wil niet voor dierenarts spelen en ik wil al zeker geen fout advies geven.
Mijn advies voor nu is in ieder geval maken dat hij geen bloed plast.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2078574
In de kattenhoek staat het eea over gruis, aangezien dat bij katten op brok echt heel vaak voorkomt (en mensen maar massaal gruisbrok voeren  :( ).
Ik zou om te beginnen de ph-waarde van zn urine meten, dat kan met stripjes van de DA. In het geval van struviet kan het nodig zijn het voer wat extra te verzuren (vit c of andere dingen), bij oxalaat moet dat juist niet.
#2078597
Hope schreef: Maar stel dat ik hem dit vertel, waar moet hij dan nog op letten?
Of kan ik zomaar een menu voor hem maken en dan hopen dat het goed komt?

Ik wil niet voor dierenarts spelen en ik wil al zeker geen fout advies geven.
Mijn advies voor nu is in ieder geval maken dat hij geen bloed plast.
Ik heb een hond met blaasgruis, struviet in haar geval.

Ik geef haar een normaal menu, wel controleer ik 1 x per week de PH in haar urine.
Gewoon strips bij de apotheek gehaald.

Als de PH af gaat wijken dan geeft ik haar wat cranberry tot het weer goed is.
Maar sinds we overgestapt zijn op vers eigenlijk niet mee nodig geweest!
Gebruikersavatar
Door Hope
#2078606
Bedankt allemaal!

Wat ik ga doen:
allereerst het advies geven om er achter te komen wat voor blaasgruis het is. Dat lijkt me wel heel belangrijk. Zoals ik al zei, ik ga niet voor dierenarts spelen en al zeker niet met andermans hond.

Als ze weten wat het is, dan wil ik ze best aan het barfen helpen. Als het mijn hond was dan zou ik het doen. Maar goed...
Na alles wat ik over barf heb gelezen komen er hier geen hondenbrokken meer in.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door