Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Steef2703
#2077807
Hallo allemaal!
Ik ben nieuw hier en daarom stel ik me eerst even voor. Ik ben Stefanie. Ik woon samen met mijn hondje Kyra in Almelo. Kyra is een dwergpinscher, 2,3kg, black&tan, geboortedatum 27-03-2010. Sinds kort ben ik erachter gekomen dat Kyra erg allergisch is voor: copramijt, farinaemijt, meelmijt, brandnetel, melganzevoet, lamsvlees, rundvlees, koemelk en paardenvlees. Waar ze wel tegen kan is: eendenvlees, vis, kalkoen en kip. Ik ga ervan uit dat ze dus NIET kan tegen vlees van hoefdieren, en WEL kan tegen gevogelte en vis. Mijn vraag: is er iemand hier die een soortgelijk probleem heeft? En kan iemand mij een voorbeeld geven van een weekmenu? Vind het zelf moeilijk om te bedenken want ik begin net.
Alvast bedankt, ook namens Kyra!
Door Limpy
#2077822
Hallo en  :hi:
Er zijn redelijk wat kvv´s in de handel die eend, kip, kalkoen en div. vis als smaakje hebben.
O.a. haaksbarf en tinlo hebben kip en eend, HB heeft zalm,tinlo heeft makreel.
Je zou ook kunnen uitzoeken of de kalkoensmaak van carnibest er ook in een diabetesvariant is want daar zit dan geen rijst in (neem altijd een kvv zonder rijst want anders gaat een hond met allergiëen als de jouwe daar ook van jeuken)
En nee, je hond krijgr daar geen diabetes van, ´t enige verschil is dat daar geen koolhydraten in de vorm van rijst in zitten.

Is er ook al uitgezocht of je hond wel tegen wild kan? Dan zou je nl ook nog konijn en evt haas kunnen voeren.
Of fazant (maar dat vinden veel dieren beetje bah) of duif (houtduif,bosduif) hert als hoefdier valt dan af.

Afwisseling is belangrijk, met minimaal 5 diersoorten (elk diersoort heeft verschillende vitamines/voedingswaardes e.d. in zich die mekaar aanvullen, vandaar de afwisseling)
#2077830
Hoi Tanja,

Ik zal eerst nog even vertellen wat die kleine van mij te eten krijgt.
Ik heb in de diepvries liggen; zalm en eend van Haaksbarf, sardines en kippenlevertjes. Ik wil die zalm en eend van Haaksbarf gewoon opmaken, heb 15 kilo in de diepvries liggen omdat ik niet kleiner kon inkopen. Maar het liefst wil ik zo'n kvv menu samenstellen. Dus naar de poelier en dan kippennekjes, karkasjes e.d. kopen, en bij de visboer zalmkop en andere vis. Mijn bedoeling is ook om naar meerdere vleessoorten te gaan, idd zoals konijn, kwartel, haas en kalkoen, maar ben inmiddels bang om nieuw vlees te proberen omdat ze zulke heftige allergische reacties krijgt.

Voorbeeld: 4 weken terug paardenvlees van Haaksbarf geintroduceerd. Na een kleine 2 weken begon kyra op haar koppie vacht te verliezen en te schilferen. Ze begint dan ook met binnen plassen. Ze kan het niet ophouden en moet weer tig keer op een dag uit. (nee, geen diabetes, blaasontsteking etc, daar is ze v/d week voor getest) Nu ze alweer ruim 2 weken op eend zit is het nog steeds niet over. Het wordt alleen maar erger, wel in een minder rap tempo maar toch..omdat ik al een jaar ellende achter de rug heb met Kyra wil ik nu zo snel mogelijk een fatsoenlijk samenstellen.

Het allerbelangrijkst vind ik dat ze eindelijk een complete voeding krijgt. Wat dat heeft ze nu absoluut niet. Daarom ben ik deze week begonnen met 1 keer een kippennekje, en heb vanavond een rauw ei door haar eten gedaan. Hoe moet ik beginnen met zo'n menu? of zit ik nu in de verkeerde topic dit soort vragen te stellen?  :D
Door Limpy
#2077843
Kijk ook even bij "medisch-hond" en dan "vragen en problemen gezondheid", daar kun je ook specefieke vragen over allergiëen (al dan niet in combi met voer) e.d. stellen.  Verder lopen er al verschillende topics over allergie/elimineren, boven in de werkbalk staat het knopje "zoeken", aanklikken en de gewenste te zoeken term intikken en je krijgt een heleboel interessant leesvoer.

PS: sommige mensen denken dat je je hond of kat niet de diabetes-versie van CB kunt voeren als je dier geen diabetes heeft terwijl dit gewoon een rijstlose versie is (mijn katten aten die ook wel eens terwijl ze alle 4 géén diabetes hebben maar ik wilde geen rijst in hun eten want niet nodig)
#2077852
Bedankt voor de tip, ik zal mijn verhaal ook wel even bij "vragen en problemen gezondheid" plaatsen. Dat krijg je he als je nieuw bent, ben voor het eerst op een forum dus echt een dummie wat dat betreft!
Het liefst stap ik niet over naar weer een ander merk zoals Carnibest ofzo omdat ik dus nog zoveel HB heb en ben al zo vaak overgestapt naar ander merk/voer...
Maar ik zal wel eens kijken wat het precies is. Bedankt voor je reactie!
Groetjes Stefanie
#2077864
haha, gelukkig maar, want ik zit echt met mijn handen in het haar. Er is niks zo erg als een hondje wat ziek is en je weet niet wat je ermee aan moet. heb al zoooveel geprobeerd. Maar ja, toen wist ik nog niet dat ze zoveel allergieen had. Ben overgestapt naar andere DA en mijn nieuwe DA zei als eerste dat er maar eens een allergietest gedaan moest worden. Dus eerst die pollenallergietest en 2 weken geleden dan de voedingsallergietest omdat ik nog steeds problemen had en het dus niet alleen aan de granen kon liggen. Wat een uitkomst is dit forum zeg! eindelijk mensen spreken die ergens verstand van hebben :)
#2077997
Vervelend probleem, maar fijn dat je nu weet wat je er aan kunt doen. Wil je nou het liefst kvv blijven geven, of wil je zelf gaan samenstellen?

Als je zelf wilt gaan samenstellen kan je de BARFhandleiding goed gebruiken: http://www.barfplaats.nl/handleiding-tot-barf

Als je kvv wilt blijven geven, kun je dit overzicht van kvv-mixen wel gebruiken denk ik: http://www.voerwijzer.com/versvlees
#2078015
Dat is toevallig, ik zat net te kijken op voerwijzer.com.
Ik wil uiteindelijk helemaal zelf samenstellen.
Maar omdat ik nog 15 kilo haaksbarf in de diepvries heb liggen zal ik in eerste instantie zelf samenstellen in combinatie met haaksbarf. En dit is ook zo lastig omdat eend of zalm van haaksbarf toch compleet is? Ik bedoel er zit toch gewoon alles van zo'n eend in 1 zo'n worst van 1 kilo?
Kyra krijgt 100 gram per dag Haaksbarf. Als ze daar echt vers vlees bij krijgt moet ik dan 50% haaksbarf doen en 50% zelf samenstellen of kan dit niet? Dus dan zou ze 50 gram Haaksbarf eend krijgen met 50 gram spier, bot en orgaanvlees?
moet dat dan van hetzelfde dier zijn of mag ze 50 gram eend van HB en 50 gram spier/bot/orgaan van bijvoorbeeld kip?
Er staat zoveel info op alle sites dat het nog lastig is om daar een keus uit te maken.
#2078433
Ja, je kunt prima voor de helft Haaksbarf geven en voor de andere helft zelf samenstellen. Om problemen te voorkomen, en omdat je hond allergiegevoelig is, kun je ervoor kiezen om een eliminatiedieet te doen. Dan geef je bijvoorveeld eerst zes weken lang alleen eend, als dat goed gaat neem je er een diersoort bij en als dat goed gaat weer eentje. Als je nu al zeker weet dat eend en kip goed gaat, kun je natuurlijk die combineren. In principe kun je best meerdere diersoorten op een dag geven, behalve als je dus wegens eliminatiedieet maar 1 diersoort voert.

Als je voor de helft zelf samenstelt, zou ik wel letten op de verhoudingen spiervlees-bot-orgaan. Bijvoorbeeld  10% orgaan (hart lever nier en evt wat anders), 40% vleesbot, 10% groentenmix (en evt extraatjes zoals visolie, biogarde, ei), 40% spiervlees. Normaal wordt ook 10% pens aangeraden, maar omdat je geen grazers wilt geven wordt dat lastig. Misschien dat je geit nog kan proberen, maar geitenpens is niet zo makkelijk verkrijgbaar.
#2078477
Ja idd maar die eliminatiedieeten heb ik nu wel een keer gehad. Ik vind het zielig dat Kyra telkens zo ziek en kaal wordt. En dat heeft ze al na 2 weken dus 6 weken houdt ik niet eens vol. Daarom ook de keus om via een bloedonderzoek achter haar allergieen te komen.
Dus wat je zegt, eend en kip gaat goed. Daar ga ik kalkoen aan toevoegen dus dat zijn dan 3 vleessoorten. En parelhoen ofzo. Een probleempje, de poelier is 3 weken op vakantie en komt pas 16 augustus terug. Ik kan hier nergens aan kippennekjes/karkasjes/strotjes e.d. komen. En waar ik parelhoen vandaan moet vissen is mij ook nog een raadsel, dat moet ik eerst nog ff opzoeken.
Verder heb ik al wel kippenlevertjes gekocht bij de slager en daar krijgt ze vanaf nu elke woensdag 10 gram van, dit volgens het percentage van 10% orgaan per week.
Geit durf ik ook niet aan omdat ik denk dat ze voor alle hoefdieren een allergie kan hebben. Dus ik houd het voor nu maar bij gevogelte. Misschien later over een paar maanden dat ik haar konijn ga proberen te geven. Maar dan moet ze absoluut helemaal beter zijn, nu heeft ze nog steeds kale plekken en schilfers. Dus eerst dat probleem uit de weg.
Oh ja 10 % groentemix kan ik natuurlijk wel al mee beginnen. Ik zal eens bedenken hoe haar menu er dan uit komt te zien :) Bedankt!
#2078498
;D dat is ook wat! die zijn ook van 1 t/m 22 augustus gesloten  ;D
Maar ik kan daar na 22 augustus natuurlijk wel een keer iets bestellen.
thx voor de tip! Had wel andere online-leveranciers gevonden maar dan betaal je voor een bestelling van 10 euro 20 euro bezorgkosten! En ik ga echt niet nogmaals voor 100 euro bestellen, voor een gratis levering. Mijn diepvries zit al vol van die bestelling van 20 kilo HB wat ook niet kleiner kon. Weet niet precies wat bij gelukkigdier de bezorgkosten zijn omdat mijn woonplaats er niet tussen staat dus dan zou ik moeten bellen. Maar ik denk iets van 5 euro voor een bestelling van 50 euro. Dat is wel te doen :)
Door Limpy
#2078503
Na ja  ;D had ik niet gezien...

Bij caroba kun je ook kleinere bestellingen doen zonder je blauw te betalen voor bezorgkosten (wel niet zo´n mega-assortiment) en hou vooral de verzamelplaats en vraag en aanbod hoek in de gaten, wellicht kun je met iemand meebestellen...
#2078516
Ja, ik zat net te kijken bij Caroba, omdat ik weet dat iemand die bij jou in de buurt woont daar ook besteld. Op de site staat dat de maximale bezorgkosten 7,50 euro zijn. Ze hebben kip, kalkoen, fazant, duif en ook haas. Dus dat moet wel lukken. Ik zou naast lever ook wat hart en nier geven.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door